Opnieuw werkstraf geëist tegen gewelddadige hoefsmid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:32

Mallodie schreef:
Erg, weet iemand trouwens hoe het gaat met dat veulen? Bloed ophoesten na een klop van de hamer lijkt me wel zorgwekkend... zeker bij zo'n kleintje!

Dat die man uberhaupt na dat vorig incident nog mág werken. :) Ben ik nou zo stom of zijn er nog mensen die er met hun verstand niet bij kunnen?

Ook spijtig dat in zulke gevallen (in alle gevallen) de volledige naam niet prijs gegeven kan worden. Want ocharmde de privacy van deze arme man.. Je zou net iedereen moeten waarschuwen voor zo'n gevaar.

Werkelijk ongekend dit. Wat een idioot die man _-:( .
Heel vreemd dat de naam van een dader niet wordt prijsgegeven.
Zodra je slachtoffer bent, word je naam wel overal vermeld :o? :o? :o? .

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:35

MelanieB schreef:
Arabesk schreef:
Lieve help heeft de stentor dit zo neergezet? Cursusje werkwoordspelling voor de eindredactie....

:z
Het is maar waar je op let.
Je kunt het toch gewoon lezen?

Oh dus jij vindt het prima dat niemand meer normaal zijn eigen taal kan spellen? Zelfs in de kranten doen ze het verkeerd tegenwoordig... en bij mij op de universiteit, daar mag je toch wat niveau verwachten, lijkt me.

On topic: Ik snap inderdaad ook niet dat die man niet al de eerste keer uit de beroepsgroep gekickt is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:39

Maar beste mensen; even heel realistisch; hoe kun je een dergelijke hoefsmid (als dat al zo mag heten, maar dat even terzijde) het verbieden dat beroep niet meer uit te oefenen, als het beroep van hoefsmid niet een 'beschermd beroep' is? Iedereen is vrij zich uit te geven als hoefsmid, als ik morgen een bekapsetje koop of zelfs een hele hoefijzervoorraad en ik besluit me vanaf morgen uit te geven als hoefsmid, dan mag ik dat doen en dan is er niemand die mij dat recht kan ontzeggen op dat moment.

En dat is nu zo triest; er is tegenwoordig zoveel te doen om het welzijn van de paarden, allemaal ontzettend goed maar soms ook wat overdreven. Laat min. Verburg zich eens sterk maken voor dit soort dingen, maar daar hoor je haar dan weer niet over....

Edit: en wat betreft het prijsgeven van de naam van deze man; ik kan het me wel voorstellen, slachtoffer of dader; ieder heeft recht op privacy. Heel eerlijk; als die naam hier werd vrijgegeven dan is het toch zo klaar als een klontje dat de man morgen een hele groep boze bokkers op z'n dak heeft, niet dan?

Het zou eventueel wel een idee zijn om paardeneigenaren hier uit de buurt middels een informatieve brief er kort van op de hoogte te stellen dat er een dergelijke, malafide hoefsmid aan de gang is ter waarschuwing, met dus naam er bij.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:42

Hoe moeilijk een paard ook te bekappen en beslaan is, dit soort wanpraktijken zijn altijd fout.
De eigenaar moet zijn paard opvoeden, ook voor de hoefsmid. Maar de hoefsmid moet niet vergeten dat het een paard blijft.
Dit soort praktijken hebben niks met het ambacht hoefsmid en de hoefsmeden te maken, maar geven wel een slechte naam.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 24-10-09 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:44

Verrek, dat was ik vergeten en dat was me nou juist in een hoorcollege gemeld ergens een paar weken geleden.
Overigens vinden veel diergeneeskunde-docenten wel dat hoefsmid onderhand een beschermd beroep moet worden, omdat je anders dus zo makkelijk van dit soort lui krijgt.

Ben ik ook wel voor!

En ik ben het ook wel eens met je opmerking over het prijsgeven van de naam. Wie herinnert zich nog dat verhaal van de dochter van een pedofiel die was mishandeld door ouders van leeftijdgenoten? Onder andere DAAROM worden er geen namen vrijgegeven. Omdat mensen hun woede vaak verkeerd gebruiken en er dan dit soort dingen gebeuren.

En die man is dan wel een idioot, maar dan moet je hem gewoon door het rechtsysteem laten straffen (al ging dat vorige keer ook al zo goed...) in plaats van dat iedereen hem aan zijn hooivork komt prikken.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:45

zulke mensen horen dus echt niet met paarden om te gaan...
ben ik eve blij met me hoefsmid :+
maar helaas had me pony bij der vorige eigenaar ook een verkeerde het was nog wel is moeilijk bij de hoefsmid voor der maar bij der vorige werd ze aan alle kanten helemaal vastgesnoerd...(gelukig heeft ze nu door dat er niks aan de hand is en kan ze ook los bekapt worden :+ )

Nummus

Re: Opnieuw werkstraf geëist tegen gewelddadige hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:47

Trouwens leuke vraag van mijn moeder: waarom zou je een gezond veulen willen laten bekappen?

Enige antwoord kan wezen dat het veulen iets raars met de hoefjes had al misschien ofzo... Ik zou het echt niet weten. Een 1-jarige zoals het vorige geval dat die man op het koppie had geklopt met z'n hamer kan ik me dan nog voorstellen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:48

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen hun paard alleen laten met de hoefsmid? :n
(Dat maak ik tenminste uit het verhaal op. Je gaat er niet leuk bij staan kijken hoe zo'n kerel een weerloos veulentje bewusteloos mept)

Nee hoor, die kerel moeten ze zelf eens bewusteloos meppen en dan ontslaan.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:49

badtothebone schreef:
Mmm, ik woon daar ook in de buurt maar heb geen idee om wie het gaat?

Da's toch niet zo moeilijk? Gewoon even met Google zoeken op Hoefsmid, Wesepe...

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:50

Hannah_Menno schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen hun paard alleen laten met de hoefsmid? :n
(Dat maak ik tenminste uit het verhaal op. Je gaat er niet leuk bij staan kijken hoe zo'n kerel een weerloos veulentje bewusteloos mept)

Nee hoor, die kerel moeten ze zelf eens bewusteloos meppen en dan ontslaan.

dat ook normaal ben je er toch bij ook voor het betalen enz.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:54

Wat krijgen we nu zeg, niet te geloven, maar bokkers wees gewaarschuwd, zo extreem heb ik het niet meegemaakt maar losse handjes bij hoefsmeden is niet iets nieuws, blijf er bij.
Blij dat die looser veroordeelt is, niet te geloven, een schande zeg, moet hij bij mij op stal proberen, zal ik hem eens bijbrengen met een hamer.
@countrygirl ik ga ook even zoeken, jammer dat zijn naam niet vermeld mag worden hier, heel erg jammer.
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 24-10-09 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:55

Nemurin schreef:
Trouwens leuke vraag van mijn moeder: waarom zou je een gezond veulen willen laten bekappen?

Eh, omdat de hoeven te lang worden ofzo? :o? Ik weet niet wat voor veulens jij misschien hebt, maar mijn pony werd al met lange hoeven geboren (was dan ook 6 weken over tijd). Niet dat ze meteen bekapt hoefde te worden hoor, maar ik wil niet weten hoe ze er na een jaar zonder bekappen uit had gezien.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:57

Die van mij is nu 5maanden maar echt nog niet nodig geweest om de smid erbij te halen.
maandag komt hij weer en weet zeker dat hij die kleine overslaat, dus is gewoon verschillend per paard denk ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:00

Nemurin schreef:

Enige antwoord kan wezen dat het veulen iets raars met de hoefjes had al misschien ofzo... Ik zou het echt niet weten. Een 1-jarige zoals het vorige geval dat die man op het koppie had geklopt met z'n hamer kan ik me dan nog voorstellen.

Bij ons gaan de veulens in hun eerste jaar anders vaker naar de hoefsmid als de volwassen pony's hoor..... En niet omdat ze geen gezonde hoeven hebben of een afwijkende beenstand, maar omdat die hoefjes blijkbaar extreem snel groeien. Daar is niets raars aan, ook veulens horen bekapt te worden ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:09

Jemig hee, dan ben je toch niet goed wijs als je al voor de 2e x een veulen knock-out slaat met een hamer tegen het hoofd !!! Kan hier werkelijk met m'n gedachten niet bij... Al hoop ik dat ze dat arme veulentje niet alleen bij die smid hebben achter gelaten, want als het de 1e x was voor 't beestje zijn ze nooit makkelijk... Hartstikke goed dat hij er een straf voor krijgt, wat mij betreft mogen ze hem voor een paar jaartjes opsluiten. Aan zo'n dierencreap heeft deze wereld toch niks. En als hij stopt met zijn werk, mooi zo. Weer een griezel minder.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:11

Die hoefsmid is echt ziek! Ik zou diegene gelijk zn hamer afpakken en zn op zn knie meppen }> Das mischien niet de oplossing maar wel een goed gevoel lijkt mij als iemand dat bij je veulen doet.Mijn hoefsmid doet het altijd heel goed. Het is een beetje een aparte kerel, maar hij bekapt super, en ook heel rustig! Hij praat ook met paarden (klinkt mischien maf, maar is zo) niet dat hij echt wat zecht, maar je weet wel. Alle veulentjes zijn bij hem rustig en kalm, hoe vervelend ze ook zijn (mischien eerst niet, maar daarna helemaal relakst ;) )

Over die verkeerde spelling, mijn nederlands docent ergert zich daar ook altijd aan :P Ik vind het opzich niet zo erg, aangezien onze taal zo ondzettent k*t is met al die rottige uitzonderningen waar weer uitzonderingen over heen liggen, maar dan weer niet in de v.v.t. enzo. Zou ik snap dr de ballen van :(:) Doe mij maar engels, veel makkelijker.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:14

Ik blijf er altijd bij en ben er altijd bij, als mijn paard gedaan word door een hoefsmid.

Want, als je paard zich gaat vervelen en lastig gaat doen, dan kan ik paard beetje bezig houden en heeft de hoefsmid er geen last van.

En ook gelijk ben ik er bij om in te grijpen als de smid te ver gaat, gelukkig is dat nooit gebeurd, want heb een aardige smid die begrip heeft voor paarden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:03

Ik heb zelf geen paarden/pony's en ook nooit gehad. Mijn opa echter wel en vandaar dat mijn moeder er ook wel wat van weet. Ze waren alleen (meestal) niet beslagen en ook de veulens moesten al vrij snel het stuk over de weg naar de wei lopen.

Misschien dat het daarom gewoon natuurlijk afsleet in plaats van dat ze bekapt moesten worden?

Ik leer inmiddels wel dat ik niet alles wat mijn moeder denkt voor waar aan moet nemen, gelukkig, want zij betrekt het heel erg op haar eigen thuissituatie van vroeger. :+
Dus ik denk echt dat het aan de stenen/het asfalt daar lag dan, ze moesten elke dag op en neer. Was niet zo'n eind maar genoeg, misschien.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:08

Nou hebben mijn veulenkind Létt en ik echt reuzegoed geoefend voor de smid. Ze kon alle 4 de voetjes geven, lang omhoog houden, ik kon er op slaan, ook met een voorwerp, niets aan het handje. Eén dingetje over het hoofd gezien: ze kende de smid niet toen hij voor het eerst kwam. En dan is zo'n grote meneer echt reuze-eng. Dan til je een keertje allebei je voorbenen tegelijk op om de smid te helpen, of ga je een keer op je kont zitten omdat 'ie niet bij je achterbenen mag komen. Mijn smid? Ach, die stopte waar 'ie mee bezig was, wachtte tot ze weer met 4 benen op de grond stond, en tilde het voetje op waar ie gebleven was en ging rustig verder met z'n werk. Zo hoort het dus in mijn beleving.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:11

tjee van de zotte dit.
maar ik ken ook geen 1 veulen die bekapt werdt, maar dat kan ook aan mij liggen.

neemt niet weg dat dit een belachelijke actie is van de smidt..
ik kan al erg boos worden als mijn paard zonder rede een klop krijgt met de veil ( ja al eens gebeurd )

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:16

Damn!! wat een softe straf, dat hij nog gewoon verder mag gaan als hoefsmid..onbegrijpenlijk!
En hebben die getuigen staan toe kijken dan, als het mijn paard was(en dan nog wel een veulentje niet normaal) dan had ik die vent een rot schop verkocht!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:27

Sientje: klopt, zo hoort het altijd als je met dieren werkt en dan maakt het nog niet eens uit wat voor dier. Rustig blijven en het dier de tijd gunnen aan je te wennen en vooral ook zicht te hebben op wat je aan het doen bent.

En NIET erop gaan rammen. Grrrr. :(

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:42

Nemurin schreef:
Ik heb zelf geen paarden/pony's en ook nooit gehad. Mijn opa echter wel en vandaar dat mijn moeder er ook wel wat van weet. Ze waren alleen (meestal) niet beslagen en ook de veulens moesten al vrij snel het stuk over de weg naar de wei lopen.

Misschien dat het daarom gewoon natuurlijk afsleet in plaats van dat ze bekapt moesten worden?

Ik leer inmiddels wel dat ik niet alles wat mijn moeder denkt voor waar aan moet nemen, gelukkig, want zij betrekt het heel erg op haar eigen thuissituatie van vroeger. :+
Dus ik denk echt dat het aan de stenen/het asfalt daar lag dan, ze moesten elke dag op en neer. Was niet zo'n eind maar genoeg, misschien.

Je hebt gelijk hoor. Door de stenen slijt zo'n veulenvoetje vrij snel af en da's voldoende.
Heel goed, beweging op het harde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:02

Wat ik niet helemaal begrijp, was de eigenaar er nu wel of niet bij. Ik houd mijn paarden altijd zelf vast bij de hoefsmid, ze blijven dan het braafst, ook de veulens hielden we zelf vast. Ook al train je ze nog zo goed, de smid alleen kan idd al een rden zijn dat het veulen onrustig wordt.

ReelaertjeNJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 09:37

Ik vind het belachelijk wat die kerel doet.
Dat noem je een hoefsmid nou ik echt niet hoor! :(
Wie doet nou zo iets je bent hoefsmid omdat je van paarden houd en dan hoor je er niet zo mee om te gaan vind ik.
Ik vind het zo zielig voor dat veulentje.
Ik snap niet waarom hij bij de eerste mishandeling nog door mocht gaan met zijn werk en waarom hij niet meteen moest stoppen!
Ik vind dit echt zo zielig

Groetjes Natasja *D