KWPN stoot Hannover van dressuurtroon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:15

Bomba schreef:
[
Oké nieuw voorbeeld, als je bijvoorbeeld een Afrikaanse vader hebt die in Nederland een paspoort heeft gekregen en je moeder is Nederlandse, ben jij toch ook niet 100% Nederlander? Dan ben je op papier misschien Nederlands, maar eigenlijk ben je voor de helft Afrikaans en voor de helft Nederlands, tevens komt daarbij dat je dat ook nog eens zou kunnen zien aan de kleur. Zo is het net met Totilas, op papier misschien KWPN, maar officieel half Trakehner half KWPN.

Wat een onzin. Kijk naar onze maatschappij, als er iets multicultureel is is het Nederland wel. En ook in onze paardenstapel.

Bomba schreef:
[Hofrat heeft onder zadel niet de kansen gekregen die Totilas wel heeft, maar Hofrat heeft zich daarentegen wel al als fokhengst bewezen met meerdere kampioenen. :)

Kampioenen zegt maar weinig als ze in de sport niet presteren. Heb je Hofrat zelf weleens bekeken?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:43

Johanna59 schreef:
Het KWPN geeft in het buitenland gefokte hengsten een nieuw nederlands registratie nummer, zodat ze als nederlandse hengst ( vaak met een andere naam) door het leven gaan. Neem de hengst Amsterdam. Echt geen KWPN er. Zo zijn er veel meer. Het is pronken met andermans veren. Dit komt omdat het KWPN natuurlijk geen gesloten stamboek is, maar om nu te zeggen, dat een hengst geboren in Nederland,maar met buitenlandse ouders, een Nederlands fokprodukt is, gaat toch wel een beetje ver. Eigenlijk zijn pas de nakomelingen een paar generaties verder, Nederlandse paarden. Nederland heeft bijna nog geen zuiver KWPN paarden aan de top. Het zal echt nog wel een aantal jaren duren, voor er daadwerkelijk echt goede KWPN fokprodukten zijn.

Dat kan dan wel waar zijn, maar welk stamboek heeft dat?

De ontdekker mag toch de pluimen dragen?

Zo zie ik weinig van Amsterdam in de Duitse stamboeken, alsook zie ik weinig van Gribaldi in de internationale sport dat komt uit strikt trakheense moederlijnen.

Misschien zagen de heren KWPN-juryleden wel iets in Gribali indertijd als toevoeging op hun KWPN-merriestapel.
Dat is toch niet zonder succes geweest. En dat mag toch wel een pluim krijgen.

Grof gezegd, de Trakheense fokkers gebruiken de hengst minder goed dan de Nederlandse fokkers, of hij past niet zo goed op hun merriestapel als op die van de Nederlandse, en dan komt het pluim-verhaal weer boven.
Bewijzen zijn er voldoende.
Dat mag beloond worden vind ik.

Wat dat Hofrat-verhaal betreft... De Duitsers weten beter als geen ander om een hengst te promoten, en hebben voldoende ruiters om een paard internationaal te brengen. Feit dat dit niet gebeurt... Daar moet je je conclusies uit trekken.
Laatst bijgewerkt door Jan_VT op 21-10-09 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:47

Owjee wat balen,
Ik ga denk ik mijn Hannoveraan maar gauw inruilen voor een KWPN-er...... ;)

Johanna59

Re: KWPN stoot Hannover van dressuurtroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:54

Wat een gezeur allemaal.
Het zou gewoon niet moeten kunnen, dat buitenlandse hengsten die voor het KWPN aangeschaft worden, hun buitenlandse nationaliteit verliezen.
Omdat het deze paarden "Nederlands" worden, worden ze eerder door de Nederlands fokkers gebruikt. Veel fokkers hadden Gribaldi niet gebruikt, als ze van te voren hadden geweten , dat het een Trakehner was. En degene die het wel wisten, dekten er dan ook niet mee. Ook wij hebben onze KWPN merries laten dekken in het begin door Gribaldi. Menigeen zei toen, toch niet door zo'n Trakehner!!
Natuurlijk moet er af en toe met ander bloed worden gedekt. Dit om aan de eisen van het publiek en kopers te voldoen. Anders zouden de paarden niet veranderen. Neem de Lipizzaners. Deze blijven altijd dezelfde paarden. Geen springers, geen endurance etc. Ze zijn gefokt voor een bepaald doel en daar worden ze nog steeds voor gebruikt ( alle paarden werden trouwens vroeger voor oorlogs doeleinden gebruikt, dit voor degene die dit gaan aankaarten). Daarom is het ook jammer dat ze het Friesche ras gaan veranderen. Dit voor de consument. En zo is het met alle rassen. De echte KWPN er zag er echt wel ander uit hoor. Eigenlijk is het Gelderse ras de echte KWPN er. Het KWPN probeert nu gewoon een nieuw ras te maken. En het duurt een hele tijd, voordat dat geklaard is.
Maar om nu de Trakehners onderuit te halen. Niet netjes. Zonder al die buitenlandse rassen, en die worden heel veel gebruikt, was er nog geen KWPN.
Nederlanders zijn gewoon een luidruchtig volkje, die graag laten horen hoe goed ze zijn.
Duitsers zijn veel discreter. Als er door hun een hengst van buiten het eigen stamboek wordt gebruikt, wordt dit gewoon vermeld. Zij zijn dan benieuwd, hoe deze Anparung, zich in de toekomst gaat ontwikkelen.
Nederland kan nog veel leren hoor van met name de Duitse stamboeken. Het KWPN komt nog maar net kijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:09

Johanna59 schreef:
Veel fokkers hadden Gribaldi niet gebruikt, als ze van te voren hadden geweten , dat het een Trakehner was. En degene die het wel wisten, dekten er dan ook niet mee.

Iedereen wist dat Gribaldi een Trakehner was hij werd vanaf de eerste dag als zodanig gepresenteerd, degenen die dat niet wisten waren doof en blind

Johanna59 schreef:
kan nog veel leren hoor van met name de Duitse stamboeken. Het KWPN komt nog maar net kijken.

Aan de uitslagen te zien is dat op dit moment andersom, overigens die stamboeken zijn allemaal ongeveer gelijk begonnen met de omschakeling, alleen had ieder zijn eigen beleid.

Ik zou me eens in de materie gaan verdiepen voor je zulke rare dingen opschrijft.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:10

Johanna59 schreef:
Wat een gezeur allemaal.
Het zou gewoon niet moeten kunnen, dat buitenlandse hengsten die voor het KWPN aangeschaft worden, hun buitenlandse nationaliteit verliezen.
Omdat het deze paarden "Nederlands" worden, worden ze eerder door de Nederlands fokkers gebruikt. Veel fokkers hadden Gribaldi niet gebruikt, als ze van te voren hadden geweten , dat het een Trakehner was. En degene die het wel wisten, dekten er dan ook niet mee. Ook wij hebben onze KWPN merries laten dekken in het begin door Gribaldi. Menigeen zei toen, toch niet door zo'n Trakehner!!
Natuurlijk moet er af en toe met ander bloed worden gedekt. Dit om aan de eisen van het publiek en kopers te voldoen. Anders zouden de paarden niet veranderen. Neem de Lipizzaners. Deze blijven altijd dezelfde paarden. Geen springers, geen endurance etc. Ze zijn gefokt voor een bepaald doel en daar worden ze nog steeds voor gebruikt ( alle paarden werden trouwens vroeger voor oorlogs doeleinden gebruikt, dit voor degene die dit gaan aankaarten). Daarom is het ook jammer dat ze het Friesche ras gaan veranderen. Dit voor de consument. En zo is het met alle rassen. De echte KWPN er zag er echt wel ander uit hoor. Eigenlijk is het Gelderse ras de echte KWPN er. Het KWPN probeert nu gewoon een nieuw ras te maken. En het duurt een hele tijd, voordat dat geklaard is.
Maar om nu de Trakehners onderuit te halen. Niet netjes. Zonder al die buitenlandse rassen, en die worden heel veel gebruikt, was er nog geen KWPN.
Nederlanders zijn gewoon een luidruchtig volkje, die graag laten horen hoe goed ze zijn.
Duitsers zijn veel discreter. Als er door hun een hengst van buiten het eigen stamboek wordt gebruikt, wordt dit gewoon vermeld. Zij zijn dan benieuwd, hoe deze Anparung, zich in de toekomst gaat ontwikkelen.
Nederland kan nog veel leren hoor van met name de Duitse stamboeken. Het KWPN komt nog maar net kijken.

Wat een onzinverhaal.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:11

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Tekst van een discussie-genote hierboven. Een waarheid als een koe.

Gelukkig heb ik dat al gedaan, me verdiept in de materie. Maar er komt wel meer bij kijken hoor. Dat alleen is niet genoeg. je moet toch wel uit ervaring kunnen spreken en dan niet alleen vanuit het KWPN.

Voor mij is deze topic dus einde discussie.
Wordt alleen maar haat en nijd......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:38

Johanna59 schreef:
Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Tekst van een discussie-genote hierboven. Een waarheid als een koe.

Gelukkig heb ik dat al gedaan, me verdiept in de materie. Maar er komt wel meer bij kijken hoor. Dat alleen is niet genoeg. je moet toch wel uit ervaring kunnen spreken en dan niet alleen vanuit het KWPN.

Voor mij is deze topic dus einde discussie.
Wordt alleen maar haat en nijd......

En je denkt dat ik geen ervaring heb :') _O- _O-

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:55

Ah nu komt de aap uit de mouw. Mevrouw Sarabande denkt dat ze meer ervaring heeft dan wie dan ook op Bokt. Je kent de uitspraak 'naast je schoenen lopen toch wel'? :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:59

Johanna59 schreef:
Wat een gezeur allemaal.

Johanna, het Friese ras wordt teruggefokt naar het uiterlijk en gebruiksdoel wat ze in het verre verleden hadden. Dat kun je dan toch alleen maar toejuichen als je van jouw stelling uitgaat? In de 17e eeuw werden ze al gebruikt voor Hoge school rijkunst en waren ze lichter gebouwd, pas rond 1900 is een poos richting een zwaarder type gefokt om de concurrentie met de "bovenlanders" aan te kunnen. DAT was dus juist een doel waar ze niet oorspronkelijk voor bedoeld waren!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:00

Bomba schreef:
Ah nu komt de aap uit de mouw. Mevrouw Sarabande denkt dat ze meer ervaring heeft dan wie dan ook op Bokt. Je kent de uitspraak 'naast je schoenen lopen toch wel'? :D

Gewéldig, dat jij dit vraagt! _O-

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:46

Ik begrijp beide partijen en ben dan ook met beide wel een beetje eens. Dat het kwpn de eerste plaats inneemt op deze lijst, is mede te danken aan verschillende stamboeken als oldenburg, hannover en trakehner. Het kwpn is een open stamboek en is nog relatief jong, dus dat er buitenlandse hengsten worden gebruik voor de Nederlandse fokkerij is is meer dan logisch. Zoals Totilas, die hier vaak genoemd wordt, is gefokt in het kwpn stamboek en is op papier ook kwpn-er, maar eigenlijk is het een half trakehner.
Dat het kwpn buitenlandse hengsten binnen hun stamboek goedgekeurd is oké, maar dat ze een nieuw levensnummer krijgen en worden 'omgedoopt' tot kwpn-er/nederlands paard is zeer onterecht. Een buitenlands paard is en blijft immens een buitenlands paard.
Wat betreft de lijst waar het kwpn nu bovenaan staat, aan de ene kant is het zo goed, maar aan de andere kant zou de helft van de punten inderdaad naar de moeder moeten gaat en de helft van de punten naar de vader. Maar dat is een heel gedoe, en ik denk dat men er daarom voor heeft gekozen om de punten zo te berekenen.
Dus al met al, beide partijen hebben gelijk. Dus jongens, maak er geen ruzie om. Ik denk dat jullie het eigenlijk ook wel met elkaar eens zijn en elkaar snappen, maar het uit principe niet toe willen geven.
En het Wbfsh stelt ook jaarlijks een stallion ranking samen. In die van 2008 stonden in de top 30 drie kwpn-hengsten (jazz, ferro, jetset-d) en drie trakehners (gribaldi, schwadroneur, herzruf). Hengsten van beide stamboeken doen het zo te zien goed. Niemand die dus een reden heeft om dingen over een stamboek te zeggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:13

Saskia505 schreef:
maar aan de andere kant zou de helft van de punten inderdaad naar de moeder moeten gaat en de helft van de punten naar de vader. Maar dat is een heel gedoe, en ik denk dat men er daarom voor heeft gekozen om de punten zo te berekenen.

Nee hoor men neemt gewoon het stamboek waaronder het betreffende paard geboren is, helemaal niet moeilijk.

Overigens waar komt dat malle "het kwpn is relatief jong" vandaan. Het KWPN is net zo oud of jong als de meeste sportstamboeken, behalve de Trakehners.
Overigens krijgen buitenlandse hengsten geen andere nummers en voorheen kon de eigenaar kiezen om de letter van het jaar voor de naam te laten zetten (G Ramiro, O Mozart) of en Nederlandse naam kiezen. Al enige tijd behouden de buitenlandse hengsten hun eigen namen. De buitenlandse hengsten worden niet van hun identiteit beroofd, hun kinderen uit Nederlandse moeders die bij het KWPN worden ingeschreven zijn KWPN gefokte paarden, net zoals kinderen van Nederlandse hengsten bij Duitse stamboeken binnen de betreffende stamboeken vallen. Dus wij zijn het op dat gebied absoluut niet met elkaar eens

je bedoelt deze:
rank stallion points
1 Jazz 12397
2 Donnerhall 10294
3 Weltmeyer 8827
4 Rubinstein I 5146
5 Ferro 4897
6 Flemmingh 4660
7 Master 4638
8 Rohdiamant 4086
9 Ehrentusch 3895
10 Gribaldi 3746
11 Lauries Crusador xx 3707
12 Florestan I 3234
13 Warkant 3202
14 Contango 3172
15 Wanderer 2835
16 Jetset D 2835
17 Schwadroneur 2805
18 Quattro B 2792
19 Goodwill 2469
20 Welt Hit II 2336
21 Donnerschlag 2302
22 Continue 2280
23 Salieri 2234
24 Gardez 2218
25 Carpaccio 2214
26 Wolkenstein II 2128
27 Sao Paulo 2115
28 Espri 2114
29 Singular Joter 2014
30 Herzruf 1919

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:59

En het mooie is dat ondanks dat de kinderen van Gribaldi uit de Nederlandse fokkerij komen en die van Schwardoneur uit de het Deense warmbloed stamboek, de originele stamboeken van deze hengsten geeerd worden.

En zowel het KWPN als het Deense stamboek beginnen niet te zeuren dat al die punten eigenlijk toch van hun fokproducten komen en dat zij dus de helft van die punten zouden moeten hebben.
Ik denk dat de betreffende stamboeken dat een nogal belachelijke optie vinden.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:12

Johanna59 schreef:
.

Dus jij stemt niet op Wilders :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:21

Ik heb in het verleden verschillende paarden naar Duitsland verkocht, ik kan ze alleen niet terug vinden, waarom niet, ze krijgen daar een ander nummer en naam en worden duits, waar heb ik dit meer gelezen.
Verder zijn er ten tijde van de landbouw omvorming (komst trekker) duizende goede, gelderse en groninger paarden naar duitsland vertrokken, en niet om er een uitje op te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:08

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:07

KWPN
Amor 1196 Sgldt (ex Heros, 21.03788.59 Holstein)
Amsterdam 91.12070 Stb (ex 33.07992.91 Oldenburg)
Balzflug 86.8222 Stb (ex 09.07015.86 Trakehner)
Bismarck 83.7740 Stb (ex Kupferberg-Gold, 09.02034.83 Trakehner)
Burggraaf 83.7742 Stb (ex 21.00091.83 Holstein)
Chronos 84.7810 Stb (ex Hurry On, 09.06023.84 Trakehner)
Contango 88.8571 Stb (33.05010.88 Oldenburg)
Doruto 424 Sprt (ex 09.04410.62 Trakehner)
Flemmingh 87.8107 Stb (ex 21.00651.87 Holstein)
G. Ramiro 294 Stb (Ramiro 21.03895.65 Holstein)
Gribaldi 93.14543 Stb (ex 09.07016.93 Trakehner)
Jagermeester 55 Stb (ex Idol 09.00358.68 Trakehner)
Lancet 93.14544 Stb (ex 31.51006.93 Hannover)

Nee hoor, verandering van levensnummer is niet voorgekomen bij het kwpn :D. De laatste jaren gebeurd het inderdaad niet meer, maar hoeveel jaren gebeurde het wel?
Wat betreft wat je zegt van schwadroneur en gribaldi, al fokten ze koeien die goed presteerden dan nog, ze staan wel mooi op de lijst.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:02

Ik heb niet gezegt dat het bij het KWPN niet voorkomt ik heb gezegt dat ze in Duitsland hetzelfde doen.
En daarbij is het voor hen een fluitje van een cent om hier sperma van hun eigen gefokte hengsten terug te halen dat doen ze alleen heel weinig, ze zullen dus wel betere hebben

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:08

Saskia505 schreef:
Wat betreft wat je zegt van schwadroneur en gribaldi, al fokten ze koeien die goed presteerden dan nog, ze staan wel mooi op de lijst.

Klopt dankzij andere stamboeken ;)

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:23

Sorry maar wat een stel azijnpissers hier. Als Ajex wint met weet ik hoeveel buitenlanders zijn we allemaal blij en trots. Als KWPN wint louter op KWPN-geregistreerde paarden (en dat geldt voor alle 6 zowel bij dressuur als springen) dan gaan we katten op het KWPN. Zij bepalen de regels niet hoor!! En de goedgekeurde Opium draagt dus niét bij voor het KWPN!

Jullie blijven maar lekker azijn drinken, ik ga een glaasje wijn nemen op de zege! Proost!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 07:04

sarabande schreef:
NatasjavE schreef:
Hahaha das een goede grap...Sarabande die iets tegen Trakheners heeft. :D Ze roemt in haar profiel een beroemde Trakhener.

Ik heb niets tegen Trakehners maar tegen het beleid van het stamboek, dat mij er jaren geleden toe dwong, om geen Trakehner bloed meer te kunnen gebruiken, omdat er gewoon geen gezonde hengst meer te vinden is.
Ik ben daarin niet alleen hoor, Joop en anderen kunnen ze ook niet meer vinden en gezien het succes dat hij met het bloed gehad heeft heeft hij echt goed gezocht.

Wat zeggen ze ook alweer successen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, daar moet je aan werken.

Slechte gezondheid kan altijd recessief aanwezig zijn.

Voor degene die Trakehners en de keuring willen volgen..
http://www.trakehner-verband.org/

HENGSTMARKT 2009
Der Trakehner Hengstmarkt hat begonnen! Vom 22. - 25. Oktober trifft sich die Pferdewelt in Neumünster. Infos und Impressionen sind online

live
http://www.clipmyhorse.de/live/show/2/

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 07:59

Saskia505 schreef:
KWPN
Amor 1196 Sgldt (ex Heros, 21.03788.59 Holstein)
Amsterdam 91.12070 Stb (ex 33.07992.91 Oldenburg)
Balzflug 86.8222 Stb (ex 09.07015.86 Trakehner)
Bismarck 83.7740 Stb (ex Kupferberg-Gold, 09.02034.83 Trakehner)
Burggraaf 83.7742 Stb (ex 21.00091.83 Holstein)
Chronos 84.7810 Stb (ex Hurry On, 09.06023.84 Trakehner)
Contango 88.8571 Stb (33.05010.88 Oldenburg)
Doruto 424 Sprt (ex 09.04410.62 Trakehner)
Flemmingh 87.8107 Stb (ex 21.00651.87 Holstein)
G. Ramiro 294 Stb (Ramiro 21.03895.65 Holstein)
Gribaldi 93.14543 Stb (ex 09.07016.93 Trakehner)
Jagermeester 55 Stb (ex Idol 09.00358.68 Trakehner)
Lancet 93.14544 Stb (ex 31.51006.93 Hannover)

Nee hoor, verandering van levensnummer is niet voorgekomen bij het kwpn :D. De laatste jaren gebeurd het inderdaad niet meer, maar hoeveel jaren gebeurde het wel?

Ja en?

Furioso II ex Vertuoso
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=527
Sion ex...?
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=6331
Silbersee ex Hozeville
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=3579
Cor d' la Bryere ex Corso
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=6
Cavalier ex Mister (San Patrignano Mister)
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2878
Of deze ook leuk... Zeus, bij het KWPN NurZeus maar bij geboorte Gordios
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1151