Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:48

spicegirl schreef:
dus dan moet je een paard alleen maar in de bak rijden ? lekker ontspannend.
en zonder oefenen, kan je nooit een paard verkeersmak krijgen. eens moet toch de eerste keer zijn. sommigen zijn, en blijven bang voor bepaalde dingen, anderen niet.
en dat met kinderen ben ik geheel met je eens.
maar in dit volgebouwde land moet je vrijwel altijd over een stuk weg.en ook een verkeersmak paard kan toch ineens schrikken.je zit erop, en houd alleen 2 teugels vast.daarmee kun je geen paard 100 % onder controle hebben.

Daar heb je ook hgelemaal gelijk in, maar dat maakt het nog niet de schuld van deze agrariër!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:48

gedeelde schuld, maar zoals de kop zegt :" landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep". dus vrijspraak aan gehele schuld.en dat bedoeld ik ook.zo staat het er ook.
lezen is niet moeilijk, maar iemand anders begrijpen blijkbaar wel.
ik heb meer medeleven voor dat kind, als de boer. blijkbaar valt dat hier niet goed.
geeft nix, mijn fout.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:49

Als je niet kan fietsen, moet ook eens de eerste keer zijn, en dan loop je het risico dat je van je fiets valt. Met een niet verkeersmak paard moet je inderdaad ook eens voor de eerste keer de weg op, maar dan loop je dus ook het risico dat er iets gebeurt. En da's jij eigen verantwoordelijkheid. Als JIJ de straat op gaat met je paard, moet JIJ er voor zorgen dat dat op een verantwoorde manier gebeurt.

imd

Re: Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:51

Maar waarom dan meer medeleven voor dat kind? Tuurlijk is het sneu dat zij haar paard kwijt is, maar omdat dat zielig is hoeft men niet woest te zijn op die boer - die er immers ook niets aan kon doen en voor wie het ook geen pretje is om dit mee te maken, vergeet dat niet!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:52

antwoord : als de hond losloopt zeker wel.als ie voor de wielen rent, al ben je dan niet schuldig, krijg je toch een flinke schade.als je dat kan voorkomen, en de hond zn leven red, en het verdriet van het baasje, dan maar 5 minuten later op het werk.
en ja, ik rem voor alles! een leven is belangrijker als 5 minuutjes te laat op je werk of een afspraak.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:54

Dat snap ik, maar het paard in kwestie liep toch niet op de weg? Die liep pas achteruit de weg op toen de boer al bijna voorbij was.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:56

ik ben ook niet woest op die boer.hij zal het echt niet expres gedaan hebben. alhoewel ik van mening ben, dat ie met wat meer beleid dit niet zover had hoeven komen.
als rijder van een zwaar voertuig, weet je dat je op een smalle weg extra moet opletten met kwetsbare groepen.en als boer moet ie bijna wel weten, dat een dier onvoorspelbaar kan reageren.
als ruiter langs de weg (onvermijdelijk hier in de randstad) kom ik dagelijks weggebruikers tegen, die gewoon geen rekening houden met een ander.wat meer begrip moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:58

Ik rem niet voor alles, dat kan gewoonweg niet. Ik heb laatst nog een kat geplet met de auto, ik had de keus, of over de kat heen, of remmen en dan de sloot in door een verkeerde manouvre. Sorry voor de kat maar mijn eigen vege lijf heeft toch wel voorrang.
Bovendien zet je een dikke tractor van pak hem beet twee ton gewicht ook niet even binnen een seconde stil.
Verder zijn er genoeg mogelijkheden om ook paarden aan tractoren te wennen buiten het gebruik van de openbare weg om. Kwestie van een beetje creatief zijn, bijvoorbeeld een tractor met stationair draaiende motor naast bak of paddock zetten.
En een kind van 12 op een niet verkeersmak paard is vragen om problemen, hoe je het ook wendt of keert. Supersneu, maar ook voor de boer in kwestie was dit even sneu, die zit er ook niet op te wachten om een paard aan te rijden.

Trouwens, ik ben zelf ook vrij vaak met een dikke trekker onderweg en ik zeg eerlijk dat ik wel eens de kriebels krijg van ja, mensen met paarden die ook onderweg zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:00

spicegirl schreef:
ik ben ook niet woest op die boer.hij zal het echt niet expres gedaan hebben. alhoewel ik van mening ben, dat ie met wat meer beleid dit niet zover had hoeven komen.
als rijder van een zwaar voertuig, weet je dat je op een smalle weg extra moet opletten met kwetsbare groepen.en als boer moet ie bijna wel weten, dat een dier onvoorspelbaar kan reageren.
als ruiter langs de weg (onvermijdelijk hier in de randstad) kom ik dagelijks weggebruikers tegen, die gewoon geen rekening houden met een ander.wat meer begrip moet kunnen.

Ja en nee, die ruiters hoefden daar niet persee te zijn, en de boer moest dat wel. Verder zou je eens plaats moeten nemen in een grote tractor en een eindje rijden... dan krijg je er een heel andere kijk op.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:03

waarom krijgen boeren altijd de schuld...
gelukkig zijn er ook nog mensen die begrip leveren aan de boer..

mensen mensen... tis vreselijk wat er is gebeurd. maar op mij komt het nu een beetje neer van sommige personen dat boeren niet op paarden letten..
nou dat is dus niet zo !!
ik ken genoeg boeren (oa men vader) Die zelfs de trekker uit doen als ik eraan kom..

sorry ik moest dit even kwijt..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:04

nu ga je er wss vanuit, dat ik dat nooit heb gedaan ? conclusie-conclusie! :roll: in augustus nog, met hooien.(iemand geholpen met hooien dan).
@wietske -als ik specifiek zeg dat NIET alle boeren zo zijn, maar deze ene wel ? dan bedoel ik niet alle boeren. geen overbodige conclusies te trekken.ik heb het niet gezegd, en niemand anders ook.
er zijn boeren, die er wel degelijk goed rekening mee houden, net als dat NIET alle vrachtwagenchauffeurs met de luchtremmen gaan spelen naast je, en niet alle auto's toeteren enz. enz.,je hebt in het verkeer nu eenmaal hufters, en welwillende mensen. ( en nee! ik vind deze boer geen hufter!)

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:11

spicegirl schreef:
nu ga je er wss vanuit, dat ik dat nooit heb gedaan ? conclusie-conclusie! :roll: in augustus nog, met hooien.(iemand geholpen met hooien dan).
@wietske -als ik specifiek zeg dat NIET alle boeren zo zijn, maar deze ene wel ? dan bedoel ik niet alle boeren. geen overbodige conclusies te trekken.ik heb het niet gezegd, en niemand anders ook.
er zijn boeren, die er wel degelijk goed rekening mee houden, net als dat NIET alle vrachtwagenchauffeurs met de luchtremmen gaan spelen naast je, en niet alle auto's toeteren enz. enz.,je hebt in het verkeer nu eenmaal hufters, en welwillende mensen. ( en nee! ik vind deze boer geen hufter!)

oke.
tja ik lees de laatste tijd ZOVEEL berichten > lompe boeren dit stomme boeren dat...dat ik er even gek van werd...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:17

en in sommige gevallen is dat ook wel zo, maar zeker niet in alle.iedereen is een individu.
ik vind deze boer lomp.(is ie niet met opzet geweest). en er zijn er zat, die ik heel aardig vind.en nog veel meer, die ik niet ken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:18

Ik krijg eerlijk gezegd ook behoorlijke stekels van hoe er over boeren wordt gesproken. Mede door mijn boerenafkomst overigens en ook mede door het feit dat het boerenbestaan geen rozengeur en manenschijn is maar lage MELKprijzen en geen HONING.

Witze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:20

Ik ben blij dat de boer is vrijgesproken!

Het is een verschikkelijk ongeluk! Met een heel droevig einde..
Er is in dit verhaal geen dader!
Misschien als de boer had dit of dat gedaan, maarja dat is altijd makkelijk te zeggen achteraf.

Het is heel erg sneu voor de ruiter(s) en ik hoop dat ze dit een plekje kunnen geven, ook al is dat heel erg moeilijk. :(:)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:23

de dader is degene die het gedaan heeft. dat is de boer in dit geval.of ie schuldig was, is wat anders.
de ouders zijn onverantwoordelijk geweest, en daardoor juridisch mede-schuldig, maar ook de boer.
de dader is niet altijd automatisch schuldig, vanuit juridisch oogpunt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:38

zoals ik al zei; de dader is niet perse de schuldige. HIJ is over een paardenbeen heengereden, met de dood als gevolg.. dus hij heeft het gedaan! (hij heeft letterlijk die daad verricht)er is geen sprake van, dat een ander DAT heeft gedaan.dus in die zin is deze boer de dader.maar het woord dader word meestal iemand bedoeld met criminele intent, en daar is hier geen sprake van, dus het woord is ongelukkig gekozen.als je een goed alternatief hebt ? van de veroorzaker is wettelijk nu ook geen sprake meer.maar hij heeft dit" ongeluk" wel verricht.(is niet helemaal goed NL's, ik weet het)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:48

Persoonlijk vind ik dat als ik met mn paard of pony de weg op ga en er gebeurt wat, dat ik daar verantwoordelijk voor ben.
Immers weet iedereen dat er van die gekken zijn die alleen maar gas geven of als een idioot gaan toeteren en dat je paard daarvan kan schrikken. Als je dit niet wilt moet je gewoon niet met je paard de weg opgaan. Jij bent op dat moment immers de (be)geleider van het paard en het paard moet 100% naar je hulpen staan en deze ook uitvoeren (daar rekent een andere weggebruiker immers op dat jij je dier onder controle hebt). Dan heb je ook nog mensen die het teken van vaart vermideren gewoonweg niet snappen en (heel aardig) gaan zwaaien ;).
Zelf heb ik een jonge pony die ik verkeersmak aan het maken ben, toen ik op een landweggetje met haar liep kwam er ook een trekker langs, ik het gebaar maken dat ie vaart moest minder en dat deed hij ook netjes.
Toen we er langs wilde lopen sprong mn pony midden voor de trekker (ipv er langs heen te rennen)gelukkig stond de trekker meteen op de rem en liep alles goed af, maar wat ik hiermee wil zeggen, als het niet goed was gegaan was het mijn verantwoording ik ga ermee langs de weg dus ik ben verantwoordelijk.
Sterker nog, als de boer van dit verhaal schade heeft aan zn trekker hierdoor kan hij haar nog verantwoordelijk stellen ook, zij heeft het paard immers niet onder controle!
Dit alles is niet ten nadele van het meisje bedoelt het lijkt me vreselijk om zoiets te moeten meemaken, maar dit is gewoon een logisch gevolg (helaas voor het meisje)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:58

je moet ntl. ook gewoon wel de weg op kunnen gaan, zonder dat mensen gek gaan doen (toeteren/luchtremmen, extra hard voorbijscheuren )dit is asociaal gedrag, waar je niet uit van hoort te gaan.als alle weggebruikers zich fatsoenlijk gedragen, gaat het allemaal veel beter, voor iedereen!
al is mn paard verkeersmak, hij kan op dat moment maar net schrikken van een toeterende vrachtwagen. dan is de vrachtwagen verantwoordelijk voor het laten schrikken van mn paard, niet ik.ik kan een schrikreactie nooit uitsluiten. en ook mn paard niet veroordelen tot levenslang alleen de binnenbak...
ik heb ook recht om ij op de openbare weg te bevinden, dus daar moet je gewoon rekening mee houden. niet perse door stil te staan als ik aan kom (al is dat wel erg aardig, en ik bedank altijd attente auto-rijders).
je leert een kind ook altijd uit te kijken met buitenspelen, maar kinderen luisteren ook niet altijd, en het is toch fijn, dat het merendeel van de autorijders daar ook rekening mee houden.een autorijder is wettelijk verantwoordelijk, als ie een kind of fietser aanrijd, al is het niet zijn schuld. dus kijken ze beter uit. zo moet het ook met paarden.niet wettelijk verantwoordelijk zijn, maar net ff een tikje alerter op de situatie zijn.daar wint toch iedereen bij?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:04

Dat ben ik meteen met je eens, overige weggebruikers zouden zich mee in paarden moeten verdiepen in ieder geval hoe zich (niet) te gedragen als er een paard vorobij komt, alleen doet niet iedereen dat, jij als (be)geleider van het dier weet dit en weet ook dat het dier hiervan kan schrikken. Dus mijn mening blijft , zolang de wet niet aangepast word Blijf jezelf verantwoordelijk zodra er iets gebeurt met het dier

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:05

Ik vraag me wel af wat een 12 jarige met een nerveus paard op de openbare weg moet. Er staat duidelijk dat het paard al langere tijd nerveus was, dan vraag ik me af hoe ervaren zo'n paard is en waarom ze niet van paard geruild heeft met een van de andere ruiters, ik ga er iig van uit dat er volwassenen bij waren.
Natuurlijk zegt leeftijd niet alles over ervaring maar 12 jaar is ook geen leeftijd waarop je veel ervaring kunt hebben.

Evengoed vind ik het afremmen op de motor een domme actie van de boer, waarom niet normaal geremd? En niet gezien? Dat geloof ik eigelijk ook niet zo, want zoals er al gezegd is, als je op een trekker zit zit je op gelijke hoogte met de voorkant van het achterwiel, kan me dus niet voorstellen dat je het niet ziet als er opzij wat gebeurd. Bovendien passeert hij op dat moment een groep paarden waarvan al aangegeven was dat ze nerveus waren anders zou hij niet gevraagd zijn langzamer te gaan rijden. Dus dan lijkt me dat je oplet terwijl je erlangs rijd en achteraf even in je spiegel kijkt.

Dus ik denk dat er bij beide schuld is, kind en/of paard waren mss nog niet ervaren genoeg en de boer had mss iets beter op moeten letten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:06

maar het gaat of topic.
mijn mening heb ik gezegd in deze.(dat was wel duidelijk, alhoewel niet echt populair.geeft nix, ik zal toch niet verkozen worden tot bokker van het jaar :D ) mijn mening is geen vaststaand feit, en niemand hoeft deze te delen.net als dat mijn mening in deze ook niet is veranderd.
als iemand contact heeft met het meisje of de ouders, wens ze maar sterkte.
maar het werkelijke slachtoffer hier is het paard.arm dier..
@annelies- jij begrijpt tenminste wat ik bedoel!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:08

Gaat volgens mij niet echt off-topic...
maar ook mijn mening is duidelijk :)
Veel sterkte aan het meisje...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:10

spicegirl schreef:
@annelies- jij begrijpt tenminste wat ik bedoel!

Nou nee, ik zou niet weten hoe jullie beide mening is, daarvoor moet ik namelijk een heel stuk teruglezen en daar had ik niet zo'n zin in :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:18

@annelies - jij zei hetzelfde als ik, alleen beter verwoord.

met oftopic bedoel ik weggebruikers vs. paard, en melkprijzen.
maar er is een campagne geweest van de ANWB, ook voor rijschoolhouders, om automobilisten erop te wijzen .en iedereen wil toch een ongeluk voorkomen, al zou het alleen blikschade zijn? maar als automobilist heb je altijd mede verantwoording.als er 2 weggebruikers zijn, en 1 daarvan is een ruiter, kan die niet alleen de verantwoording dragen, en gelukkig doe je dat ook wettelijk niet!! wat je daarvan vind, doet er niet toe, de wegenverkeerswet is altijd van toepassing..zeker , als de autorijder roekeloos/ onoplettend is.