Taboe op paardenvlees is onterecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:09

Het gaat mij er niet om dat ik tegen slachten ben, ik voel alleen geen behoefte om het vlees te eten.

Dus het slachten en het eten van paardenvlees zijn 2 verschillende dingen en die moet je wel even gescheiden houden.

Ik zal nooit paardenvlees eten, gewoon omdat het idee me niet aanstaat dat je iemands 'maatje' op zit te peuzelen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:10

Hier in België begin ik er toch niet aan. Hier kan je momenteel nog steeds een paard zonder chip of papieren laten slachten. Je hebt dus geen idee wat daar in zit, die kan drie dagen tervoren vol antibiotica gespoten zijn bijvoorbeeld..
Zo lang ze hier niet véél strikter gaan zijn op de registratie, en vervolgens het vlees traceerbaar maken (zoals dat wel is bij runderen en varkens) is paardenvlees me een te vaag verhaal.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:12

Geloof me als ik zeg dat paardenvlees een stuk frisser is dan varkens of koeien...
Regels mbt enten en spuiten worden nogaleens aan de laars gelapt...

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:32

PeePaardje schreef:
Intressant, in Het Paardenboek van Hans en Monique Hagen staat er ook een heel mooi artikel over. Wat mij er al eens over heeft na laten denken.
Maar toch laat ik het mooi staan...

Dat was ook wat ik dacht, dat artikel heb ik ook gelezen en dan ga je er toch anders over denken
Maar om het nou te gaan eten.. nee bedankt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:39

Ongeacht paard, koe, varken of kip: ik denk dat een campagne voor het eten van minder vlees eerder op zijn plaats is.

Is het niet vanwege dierenleed in de io-industrie dan toch in ieder geval vanwege de belasting voor het milieu. Als we allemaal eens in de week het dagelijkse stukje vlees laten staan, dan zou dat al zoveel CO2 uitstoot en dierenlevens schelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:43

Ik eet wel paardenbiefstuk, gewoon omdat ik het lekker vind.
Ik weet zelfs waar de paarden lopen die naar de slager gaan. De slager waar ik mijn vlees haal zet de paarden meestal nog een maand op het land mits ze een hele erge blessure hebben. Dus nee, ik ben er zeker niet op tegen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:43

Paardenvlees in Belgie een delicatesse 8)7 _O-
Het is eerder zoals aangegeven goedkoper vlees, en dus gemakkelijker te vinden op het bord van de minderbedeelden of gewoon echte paardenvleeseters.
Weer een typische 'culinaire' uitspraak van een Nederlander. Denk dat ie nog niet goed weet wat een delicatesse dan werkelijk is, buiten dat het mooi klinkt :D

Ik zelf heb vroeger ook paardenvlees moeten eten van thuis, maar heb het nooit lekker gevonden(zelfs voor ik de paarden inging, vind het veel te zout), maar uiteraard zal je onbewust, van tijd wel eens paardenvlees ertussen krijgen. Immers wat zit er niet allemaal in een frikandel, etc.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:45

Laten we voorop stellen dat ik niet tegen slachten ben.....

Maar de gedachte een lieve schattige manegepony op mijn bord te hebben liggen, doet mij gruwelen en dus eet ik uit principe geen paardenvlees, eet iig niet zo heel veel vlees, liever vis

In de super waar ik vroeger werkte moest ik wel eens paardenrookvlees snijden, ieks :+
Deed het wel maar niet met plezier ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:52

ik ben niet tegen slachten en niet tegen het vlees eten van dieren die een goed leven hebben gehad.

paardenvlees eet ik toch niet graag,maar voor mij is dat meer het idee,ik eet mijn hond of kat ook niet op.

maar dat moet ieder voor zich weten,ik heb er geen moeite mee als een ander het wel eet.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:37

Ik eet geen vlees (meer), maar ik heb in het verleden wel paardenworst gegeten. Het was erg lekker, ik kreeg zelfs van mijn oma voor mijn verjaardag elk jaar standaard een paardenworst. Alleen.. ik wist niet dat het paardenworst was, voor mij was het gewoon 'rode worst van oma' :D Toen ik later hoorde waar het van gemaakt werd, heb ik het niet meer gegeten.

Ik ben niet tegen slachten, wel tegen bio-industrie. Als ik ooit weer vlees zou eten, zou ik alleen biologisch vlees eten. Dat vind ik gewoon een prettiger idee.

Paarden hebben in de meeste gevallen een goed leven gehad. Als ze na hun dood (door slacht) worden gegeten, heb ik daar geen moeite mee. Waar ik wel een beetje een naar gevoel van krijg, is het idee van pure vleesfok, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik daar bio-industie-achtige beelden bij krijg en dat wens ik geen enkel dier toe.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:19

CM_ schreef:
Geloof me als ik zeg dat paardenvlees een stuk frisser is dan varkens of koeien...

Dat betwijfel ik. Ik weet in ieder geval van kalveren dat IEDER kalf wordt bemonsterd na slachten, er zal geen enkel kalf doorkomen die residuen heeft van antibiotica. Geldt dat ook voor paarden? Die worden ook nogal eens volgepompt met medicijnen..

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:32

Zelf hebben we een vleesvee bedrijf in dikbillen }:0 , geef mij dit maar te eten lekker mals en het is meer delicatesse als paardenvlees.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:37

Zelf zal ik niet snel paardenvlees eten, maar in vergelijking met o.a. kippen en varkens heeft een paard vrijwel altijd een beter leven gehad. Kippen en varkens uit de Bio industrie eet ik ook niet; wij hebben zelf kippen en de haantjes gaan de diepvries is, en als we geen hanen hebben koop ik alleen kip die gegarandeerd buiten heeft gelopen en goed voer heeft gehad. Een buurman van ons heeft ieder jaar varkens waarvan wij er 1 kopen; heerlijk vlees. Maar paard, dat gaat geloof ik niet lukken....

Een flink aantal jaren geleden ben ik in de Pyreneeen geweest, daar liepen kuddes slachtpaarden. Die dieren hebben daar een heerlijk leven, lopen vrij en blij in kleine familiegroepen van merries, veulens en een hengst gewoon los rond. Om de zoveel tijd worden er , vooral jonge hengsten, uitgehaald voor de slacht. Niks mis mee, er kunnen veel dieren jaloers zijn op zo'n leven. Dus zeer "biologisch verantwoord".

Ik dacht dat hier in Nederland alleen "jong" paardenvlees verkocht werd, veulens en jaarlingen. Ik heb altijd begrepen dat "ouder" paardenvlees taai is en erg "veel" smaak heeft, die belanden dan in de worsten. Maar of het ook zo is weet ik niet, ik heb het nog nooit gegeten. :Y)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 09-10-09 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:38

Paardenvlees van oudere hoog in het bloed staande paarden schijnt het lekkerst te zijn. (weetje :+ )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:41

Miryamk schreef:
Paardenvlees van oudere hoog in het bloed staande paarden schijnt het lekkerst te zijn. (weetje :+ )

Ik heb hier nog een Arabier van 12, die met pensioen is.......... ( maar die zal echt niet op iemand zijn bordje belanden).

Maar is het niet zo dat juist dat "oudere" vlees een veel sterkere smaak heeft en dus voor mensen die het niet gewend zijn juist niet lekker is?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:42

Medea schreef:
CM_ schreef:

Dat betwijfel ik. Ik weet in ieder geval van kalveren dat IEDER kalf wordt bemonsterd na slachten, er zal geen enkel kalf doorkomen die residuen heeft van antibiotica. Geldt dat ook voor paarden? Die worden ook nogal eens volgepompt met medicijnen..

Ik weet niet of dit helemaal waar is. Waarom zouden mensen de beesten slachten en dan nog weer volpompen met medicijnen. Dan mag het niet meer verkocht worden. Onze vleeskoeien en kalveren hebben ook een hartstikke mooi leven, lopen hun hele leven in een kudde met koeien, kalveren en een stier in het land en worden respectvol weggebracht of opgehaald.
Wat betreft die regels, wat ik heb begrepen is dat elk stuk beest/vlees gecontroleerd wordt op van alles en nog wat. Is het niet goed, wordt het niet verkocht.

En wat betreft de titel van dit topic, ik vind de taboe op paardenvlees ook onterecht. Het is gewoon het idee wat je eet. Maar stel nou dat het andersom was en paarden hier in Nederland gefokt werden voor de slacht en koeien als 'huisdier'. Dan was er een taboe op koeienvlees. :P Als mensen paardenvlees willen eten, moeten ze dat lekker doen, ik vind het alleen niet lekker. :)

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:43

Ik snap echt niet hoe mensen hier op Bokt zonder verontwaarding dit artikel kunnen lezen.
Als je van paarden houdt, kun je ze volgens mij niet opeten; punt !
Of het gezonder zou zijn dan bvb. rund of zo heb ik toch ook zo mijn twijfels over. Al eens nagedacht hoeveel afgedankte renpaarden worden geslacht ?
Iedereen weet wat die paarden zo allemaal krijgen... welnu, lijkt me weinig gezond.
Bovendien komen heel veel paarden uit het Oostblok en worden in verschrikkelijke omstandigheden getransporteerd. Iedereen die zijn "gezond" stukje paardenvlees op zijn bord heeft liggen zou eens wat beelden van dat transport voorgeschoteld moeten krijgen ! Het stukje zou hen veel minder smaken, vrees ik.
Iedereen doet ermee wat ze willen maar bij mij gaat er nooit of te nimmer een paard naar de slager en ik zal nooit of te nimmer met medeweten paardenvlees eten. Ik heb een ethiek; waarden en normen en die zijn heel belangrijk voor mij. Wat een ander doet is haar of zijn zaak maar ik doe het niet !
Men probeert nu de consumptie te doen stijgen omdat de sector het waarschijnlijk heel lastig heeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:52

Weinig dieren die op bord belanden hebben zo'n goed leven gehad als een paard :)

Mijn paarden gaan ook naar Jan van Veen uit Nijkerk als de tijd daar is :)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:53

ElCid schreef:
Miryamk schreef:

Ik heb hier nog een Arabier van 12, die met pensioen is.......... ( maar die zal echt niet op iemand zijn bordje belanden).

Maar is het niet zo dat juist dat "oudere" vlees een veel sterkere smaak heeft en dus voor mensen die het niet gewend zijn juist niet lekker is?

Ik zou het niet weten, maar dhr.van Veen heeft het ons zo verteld toen we daar op excursie waren ;)

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:57

Ik ben hier kennelijk de enige die zijn paarden niet naar de slager doet !? Zou het echt niet kunnen.
Er zijn bij mij al drie paarden ingeslapen en ik heb heel erg blij dat ik dat heb gedaan. Heb er overigens nog 10 en geen enkel zal ooit geslacht worden !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:58

ik heb niets tegen paardenvlees....ik hoef het alleen niet.
Maar ik lees hier vaak dat een paard een goed leven heeft gehad.....er zijn toch heel veel paarden die 23 uur op stal staan per dag,ik heb een ander idee bij het goed hebben.

Wat oppervlakte betreft kun je dat dan vergelijken met een batterijkip.

Hier in frankrijk fokken ze percherons voor het vlees,niets mis mee,totdat ze met 7 maanden oud op transport mogen naar Italie....bij dat transport gaat het bij mij dan mis in mijn hoofd..

Verder zou ik zeker willen weten dat de paarden niet per transport uit een oost-blok land komen....met z'n 60'en een vrachtwagen vertrapt worden lijkt mij ook verre van ideaal.

Liever een stukje koe bij de slager hier in de buurt,waarvan op een bord geschreven staat waar het beest vandaan komt...

oh...just2see....ik zie in ene dat jij ook zoiets schrijft...sorry.
we zijn het dus eens!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:59

Ik weet niet of ik tzt mijn paard naar de slager breng, dat ligt aan de omstandigheden. Maar ik vind wel dat het taboe eindelijk eens goed besproken mag gaan worden. Ik zou mijn paard iig nooit afstaan aan de verzekering en en dan maar op hopen dat hij niet alsnog in de handel of op transport beland.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:01

Die van mij gaan ook niet naar de slager, maar dat wil niet zeggen dat ik perse tegen het eten van paardenvlees ben. Zeker niet van de "slachtpaarden" die in de Pyreneeen worden opgefokt, maar als ik dan weer lees over de transporten dan denk ik daar toch weer anders over. Ik dacht/ hoopte dat deze paarden gewoon in de buurt geslacht werden.
Al het vlees van dieren die lang op transport hebben gestaan vind ik "not done"!
Die van ons mogen in hun eigen land inslapen als het zover is, dat zijn mijn maatjes en daar zal nooit iemand een vork inprikken.
Overigens mogen mijn paarden niet eens geslacht worden, ze krijgen gewoon de medicijnen die ze nodig hebben en dus mag het vlees niet meer geconsumeerd worden. Dat hebben we dan ook met reden gedaan!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 09-10-09 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:02

Afstaan aan de verzekering zou ik nooit doen. In laten slapen zou ook mijn voorkeur niet hebben. Je verdooft een vluchtdier, dwz; het dier blijft mentaal alert, maar kan zich niet meer bewegen. Vind ik niet eerlijk, dit gun je je paard niet als je echt van hem hield.

Mijn paarden hoeven niet zozeer voor consumptie, maar het gaat mij erom dat ze de kogel of pin krijgen. Gewoon BAM en over.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:04

Ik hoef geen paardenvlees, om de doodsimpele reden dat ik het niet lekker vind. Anders had ik het wel gegeten.