Nederlands Talentenplan eindelijk succesvol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:27

Regallie schreef:
@ Bulck: Ik snap wat je bedoelt hoor..
Wat ik wil zeggen is dat een goed paard niet meteen een topsportcarriere betekend. Je komt niet alleen door een goed paard in de top van de paardensport. Het zijn idd meer middelen voor nodig.
En daarbij ben je in mijn ogen geen talent als je alleen op paarden kunt rijden die alle knopjes al hebben. Maar volgens mij zie je zulke ruiters ook niet (heel weinig) in de topsport.

Helemaal mee eens. Een goede wedstrijdruiter is daarom geen goede africhter. Maar dat is een andere discussie.

Talent (of allessinds wat de opinie er aan plakt) kan je grotendeels maken. Goed training, doorzettingsvermogen, goede pony en de financiele steun en dan kom je al een heel eind

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:35

''Talent'' is in de paardensport zowiezo een relatief begrip.
Zo ken ik een meisje dat 3/4 jaar geleden met een relatief (ervaren ) eenvoudige pony reed , en niet meer of minder presteerde dan haar club genoten .
Op een gegeven moment besloten haar ouders ''ervoor te gaan'' . Nu heeft ze 2 topponys (die overigens niet ervaren waren) ,een eigen (elke dag)trainer en een hele grote vrachtwagen ;) .
Nu rijdt ze mee met de NL top ! :j

Meedoen in de top is imo geschat :25% talent, 25% ,doorzettingsvermogen en 50% een geldkwestie.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:44

met talent en wil kom je een heel eind ..als je zelf of je ouders niet de middelen hebt dan wordt je vroeg of laat " gespot " en kom je er ook al is het dan met de knollen van een ander

moonprayer

Re: Nederlands Talentenplan eindelijk succesvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:55

ik ken wel iemand die vanhuis uit niet het geld heeft, mar wel in rabotalenten plan meerijd.
is ook het enige voorbeeld wat ik kan geven, de rest die ik een beetje ken hebben inderdaad van hun ouders een mega kruiwagen (of zeg maar vrachtauto) gekregen om bij die top te behoren.

Dit meisje in kwestie heeft een eenvoudig (spring) paard, en is daarmee wel gespot voor het Rabotalenten plan(dressuur). zij heeft ook daadwerkelijk veel ruitergevoel en een hele mooie houding. en de mentaliteit...

die zou ik al niet hebben, ik wil wel goed worden...maar ik wil naast mijn sport wel een leventje hebben :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:59

IMO, als ze niet van plan zijn om puur talent te scouten maar combinaties, noem het dan "duwtje in de rug plan" ipv talentenplan O:)
Ken een meiske dat talentenplan mee rijd, ze rijd super, gun het haar van harte maar had het zonder talentenplan ook wel kunnen redden.

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:21

Wat ik bedoel,is dat ik voeger een huis en tuin pony had. Waar ik 2 x per week mee onder de man in stap 1 uur heen en 1 uur terug naar ponyclub ging om 1 uur te lessen. Met me moeder er naast op de fiets. Ik 4 x per jaar mee op wedstrijd kon als de wedstrijden in de buurt waren omdat mijn ouders niet het geld hadden voor een trailer of de huur ervan.En ik nog niet oud genoeg was om te werken. Het duurt dan ook lang voor je een klasse door bent. Maar ik was wel bevoorrecht vond ik omdat ik wel een pony had, die ik zelf 24/7 moets verzorgen dus voeren voor dat ik naar school ging enz. Met als gevolg dat ik nu ook z'n dressuurruiter ben met buikje en kraaienpootjes. Nu een leuke baan heb en inmiddels de middelen heb om te lessen, trailer enz aan heb kunnen schaffen. Ik heb geen tallenteerd paard. Van de B naar Z gereden in 3 jaar. Rijd bijna altijd winst en rijd ver vooraan meestal wel 3de of 4de maar moet het echt hebben van me techniek en niet van zijn aangeboren spectaculaire draf of vanzich zelf mooie halshouding. Dus kampioenschappen zitten er niet in. En sponsors liggen ook niet voor het oprapen in de dressuursport. En ein welke tak dan wel. Als je geen bekende vader, oom of tante heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:51

Het Rabotalentenplan kan beter de naam Rabotopsportplan genoemd worden want het enigste waar op gescout word tijdens de regiokampioenschappen is de leeftijd van de ruiter(een 16 jarige met een goede z2 pony maakt minder kans dan een 12 jarige met een goede z2 pony) en het niveau,vaak zijn het die ruiters die eventueel door kunnen stromen naar een B of A kader die uitgenodigt worden en daarom komt een topruiter van 14 met een E pony vaak niet in aanmerking.
En aangezien een 12 jarige waarschijnlijk op een goede(dure) leerpony zit,heeft het inderdaad met centen te maken, bij de paarden ligt het iets anders, vooruitziende ouders die al vroeg een paar twee- of driejarigen kopen voor hun kind kunnen soms voorzien in het niveau wat nodig is om voor de rabotrainingen in aanmerking te komen zonder torenhoge kosten.
Daarna komen wel de kosten, trainingen ver weg, wedstrijden verweg enz enz.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:34

En toch ben ik nog steeds van mening dat als iemand beweert "talent" te hebben, maar niet beschikt over het talentvolle paard wat je erbij nodig hebt, niet zo moet piepen. Ik heb zelf ook altijd de simpele paarden gereden, maar gelukkig was ik handig genoeg om alles er wel uit te rijden en werd mij op mijn 12e al een ponyhengst aangeboden om uit te brengen.
Als je goed genoeg rijdt, dan wordt je hoe dan ook wel opgemerkt en dan kom je steeds een stapje hoger. Al dan niet met het talentenplan. En ondanks alle opmerkingen hier is het talentenplan opgedeeld in 4 groepen sinds dit voorjaar en is er minder ruimte voor de gewone ruiter onder ons, maar dan had de schrijver van het artikel zich beter moeten inlezen:

Samengevat hebben de volgende wijzigingen plaatsgevonden in het Rabo Talentenplan:

 Het Rabo Talentenplan bestaat uit vier categorieën:
- Categorie 1: A- en B- kaders young riders
- Categorie 2: A- en B-kaders junioren
- Categorie 3: A-en B-kaders pony’s
- Categorie 4: Regiotalenten
 Talenten komen in categorie 1-2-3 op basis van wedstrijdresultaten (kadervorming)
 Talenten komen in categorie 4 via regionale selectie en landelijke selectiedag (Ermelo)
 Rabo Talenten Trophy vervalt
 Rabo jeugd stimulering (wedstrijden met recht op VIP dag Ermelo) blijft bestaan
 De samenstelling van het KNHS-Trainersplatform wijzigt.

Het mag dus duidelijk zijn dat de Rabo merendeel wil investeren in nieuwe aanwas in de bovenste 3 categorien, is dat nu zo erg. Wees blij dat ze dit stimuleren, want er zijn veel landen die met afgunst tegen ons opkijken omdat ons kleine kikkerlandje wel zoveel ruiters kan bereiken en kan verderhelpen met dit systeem.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:37

leuk dat er een doorstroom van nieuwe ruiters is en zo blijft de sport een beetje levendig vind ik!;)
zo krijgt iedereen een kans toch?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:40

En als je genoeg talent hebt, dan kom je ook met een relatief simpel paard/pony ook in het B kader hoor. Die hoeven echt niet duur te zijn. Nu verschillen de meningen over wat duur is natuurlijk wel.
Ben het er wel mee eens dat het een heel stuk makkelijker is als je wel een duur paard kunt kopen met alle knopjes erop.
Maar op zich is het talentenplan dus voor bijna iedereen die echt talent heeft ook echt haalbaar. Alleen dat bovenste treetje niet.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:02

hier ook een meisje

dat met een eenvoudig, eigengefokt paard werd uitgenodigd voor de wintertrainingen

naar aanleiding van die trainingen koos de trainster nog een paar amazones uit voor het vervolg
op die trainingen

en verrassing; de lessers van de kapitaalkrachtige ouders werden uitverkoren
en rijden nu nog bij haar. De amazones 'zonder geld' werd afgeserveerd en daar
zat toch een aantal apart netjes rijdende meisjes tussen. Die doorgaans nog beter
reden dan degene die wel door mochten.

Maar goed, tis gewoon een spelletje en al die instructeurs/-trices die de wintertrainingen geven,
hopen natuurlijk ook op die manier er nog wat geld uit te kunnen slepen.

het is wel zo, dat als je fanatiek bent, je altijd paarden van een ander mag/kunt rijden
en als je doorzettingsvermogen toont, wordt de kwaliteit van de aangeboden paarden ook steeds
beter. De weg naar het succes duurt heel lang, dus het is wel belangrijk dat je het onderweg
ook nog leuk vindt.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:28

Ik vind het juist leuk dat iets oudere mensen zo in de topsport zitten. Net als bij topturnen ofzo zie je dat niet, al die jonge mensen komen er toch wel, en als het nu nog niet zo hard gaat (door studie of weet ik het wat) hou ik mezelf altijd voor dat het niet verloren is want dat je na je zoveelste echt nog niet afgeschreven bent!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:49

maar het gat tussen de het talentenplan en de senioren is naar mijn mening veel te groot... ben je 21 geweest... dan moet je maar ene poging doen om tussen de senioren te kunne komen...

en dan hebben ze het talentenplan t/m 24 jaar zeggen ze dan... maar dan moet je als 21 jarige wel in het plan komen om daar tot je 24e in te blijven :o wat mij betreft een rare beredenering :o

ik weet niet hoe het in de dressuurtak is, maar de springtak is het moeilijk zat om tussen de senioren te kunnen meedraaien. je moet opeens Rolex punten scoren om uberhaupt richting een C kader te gaan... maar als je niet wordt uitgenodigd voor dat soort internationale concoursen dan mag je nog zo'n talent hebben en een toppaard...maar dan opeens moet je wachten op een telefoontje of grof geld gaan neerleggen...

de sport is niet meer wat het is geweest...

ik werd laatst gebeld dat ik aan een internationaal concours mee mocht doen, maar ik moest wel ff een x bedrag extra betalen... ik viel zowat van mijn stoel :oo en dan was het nog maar een ** wedstrijd :oo

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:26

Daarvoor is er toch de future test Biertabje?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:32

ja dat is dressuur :) ik heb geen idee hoe dat daar gaat! ik heb het meer over het springen ;)

je hebt bij het springen alleen junioren en youngriders zo'n cup! dan kan je net zo goed daaruit selecteren, want die ruiters zijn in die leeftijd en op dat niveau en ik denk dat je daaruit beter kunt selecteren (nav verschillende wedstrijden) dan zo'n dag in Ermelo

maar wat ik al zei... geen idee hoe het bij de dressuur vergaat ;)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:06

Ik vind dit echt een moeilijke discussie..ik denk ook dat de meeste uitverkorenen een goede (financiele/motiverende) achtergrond hebben..maar hoe realistisch is het nu eenmaal om echt alleen maar naar de ruitertjes/amazone's te kijken..helemaal als ze niet op de wedstrijden verschijnen en gewoon wekelijks naar de plaatselijke manege gaan? Als kind kun je zoveel talent hebben voor paardrijden..maar als je niet op niveau kan rijden..omdat je geen geschikt beestje hebt..dan kan zelfs de Rabo daar niets aan doen..dat mogen we ook niet verwachten mijns inziens..Dit betekend echter niet dat ik het de ruitertjes niet gun..natuurlijk vind ik dat de talenten (die van huis uit niet ondersteund worden) een goede ondersteuning anderzins verdienen..maarja..wat kun je daaraan doen?

Nog even iets..wij hebben een hele goede pony op stal staan..slechts drie jaar en net onder zadel maar het talent spat er vanaf (moeder heeft in B-kader eventing gelopen, M2 dress gelopen en Z gesprongen)! Wij gunnen het een talentvol ruitertje/amazone om op deze pony te rijden..Ik heb hier ook een topic over geopend. Ik krijg veel aanbiedingen..maar er moet allemaal voor betaald worden..dus ik heb een geweldig talentvolle pony..en moet een ruitertje betalen..ipv dat een talentvol ruitertje blij is en de kans aangrijpt om een echte topper onder de billen te krijgen! Zul je zien dat deze pony dadelijk in de wei blijft staan (of dat we haar gaan verkopen aan een middelmatige ruiter)..en haar ongekende talent niet kan laten zien...
Zo zullen er veel meer mensen zijn met een goede pony op stal..maar geen ruitertje voor de pony hebben. Ik stel voor dat we een matching-programma op poten zetten ;) financieel ondersteund door de RABO.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:57

seabiscuitje schreef:
Ik vind dit echt een moeilijke discussie..ik denk ook dat de meeste uitverkorenen een goede (financiele/motiverende) achtergrond hebben..maar hoe realistisch is het nu eenmaal om echt alleen maar naar de ruitertjes/amazone's te kijken..helemaal als ze niet op de wedstrijden verschijnen en gewoon wekelijks naar de plaatselijke manege gaan? Als kind kun je zoveel talent hebben voor paardrijden..maar als je niet op niveau kan rijden..omdat je geen geschikt beestje hebt..dan kan zelfs de Rabo daar niets aan doen..dat mogen we ook niet verwachten mijns inziens..Dit betekend echter niet dat ik het de ruitertjes niet gun..natuurlijk vind ik dat de talenten (die van huis uit niet ondersteund worden) een goede ondersteuning anderzins verdienen..maarja..wat kun je daaraan doen?

knip

Maar waar is dan het hele Rabo gedoe dan voor nodig? Als dan toch degene winnen die het hele zaakje al op orde hebben, het geld ervoor hebben en noem het maar op. Die komen er toch wel. Het gaat toch juist om die mensen die het steuntje in de rug moeten hebben?

Toch blijven steeds dezelfde mensen winnen. Misschien heeft de rest dan geen talent, dat is ook mogelijk. Maar ook deze mensen belanden lang niet altijd in de middenmoot of onderaan, maar draaien ook bovenaan in de uitslagen mee. Dus ergens hebben die ook talent. En het paard ook. Maar die mensen winnen de Rabo wedstrijden niet, dus zullen zij nooit aan de top rijden.

Uiteindelijk heeft het dus altijd weer te maken met of je het geld ervoor (over) hebt of niet. En in deze tijden zal zelfs dat nog zwaar worden

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:05

Het is nodig om de winnaars door te laten groeien tot Olympische topsporters. Daar komt nog wel iets meer voor kijken dan de plaatselijke favoriet in de Z1 te zijn.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:42

seabiscuitje schreef:
Nog even iets..wij hebben een hele goede pony op stal staan..slechts drie jaar en net onder zadel maar het talent spat er vanaf (moeder heeft in B-kader eventing gelopen, M2 dress gelopen en Z gesprongen)! Wij gunnen het een talentvol ruitertje/amazone om op deze pony te rijden..Ik heb hier ook een topic over geopend. Ik krijg veel aanbiedingen..maar er moet allemaal voor betaald worden..dus ik heb een geweldig talentvolle pony..en moet een ruitertje betalen..ipv dat een talentvol ruitertje blij is en de kans aangrijpt om een echte topper onder de billen te krijgen! Zul je zien dat deze pony dadelijk in de wei blijft staan (of dat we haar gaan verkopen aan een middelmatige ruiter)..en haar ongekende talent niet kan laten zien...
Zo zullen er veel meer mensen zijn met een goede pony op stal..maar geen ruitertje voor de pony hebben. Ik stel voor dat we een matching-programma op poten zetten ;) financieel ondersteund door de RABO.

Helemaal mee eens, er zijn fokkers die dieren kunnen leveren aan 'talent'. Maar het 'talen't wil dan betaald worden om het dier te trainen, want ze zeggen dat ze er toch ook tijd en geld in steken waar het dier beter van wordt. En hij is niet van hun dus verdienen ze er ook niks aan als ze hem later verkopen.
Dat kan allemaal wel zijn, maar denk je dat die fokker hem gratis gefokt heeft?

Zo een kans zouden mensen met beide handjes, zonder zeuren moeten aannemen en er het beste van maken.
Dat is leergeld, voor niets komt echt alleen de zon maar op!

Dus vooral niet zeuren als je als zogenaamd talent een pony AANGEBODEN krijgt omdat je er zelf geen kan kopen.
Wil je beter worden dan begin je daar, en als je heel, héél goed bent kan je er misschien ook nog eens wat mee verdienen. Maar dat zal van je eigen ingesteldheid afhangen. En veel eisen stellen, de geldwolf spelen en de Diva uithangen zijn er daar niet enkele van.
Wat er nu aan de top mee rijdt met paarden van anderen die zijn ook echt niet meteen daar begonnen hoor.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:44

Dus misschien moet het Rabobanken plan maar eens talentvolle fokkers in contact brengen met de talentvolle ruiters. :D

cashbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:39

talentenplan goede reclame voor de rabobank middels anky. door goed te presteren op grote concoursen betekend vaak dat er meer in de sport gesponsord wordt door andere grote bedrijven.
maar wij zijn al 5 keer uitverkoren om mee te mogen doen. pravhtige ervaring. Maar we zijn tot de conclusie gekomen zolang er 1 bepaalde persoon in de ring staat wij er nooit bij komen omdat wij ooit eens een kleine meningsverschil hebben gehad. Belachelijk voor woorden want zo kun je wel zien dat het echte vriendjespolitiek is.
Dus voor ons heeft het geen zin meer en gaan ook niet meer al worden we weer gescout en uitgenoigd

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:56

cashbo schreef:
talentenplan goede reclame voor de rabobank middels anky. door goed te presteren op grote concoursen betekend vaak dat er meer in de sport gesponsord wordt door andere grote bedrijven.
maar wij zijn al 5 keer uitverkoren om mee te mogen doen. pravhtige ervaring. Maar we zijn tot de conclusie gekomen zolang er 1 bepaalde persoon in de ring staat wij er nooit bij komen omdat wij ooit eens een kleine meningsverschil hebben gehad. Belachelijk voor woorden want zo kun je wel zien dat het echte vriendjespolitiek is.
Dus voor ons heeft het geen zin meer en gaan ook niet meer al worden we weer gescout en uitgenoigd

Ik heb een paard waarvan de afstamming onbekend is. Denk je dat ik het ooit kan winnen van een paard met goeie afstamming? Heb het al meerdere keren meegemaakt. Kun je wel gaan zeggen dat dit niet waar is, maar probeer het maar eens.