Anky van Grunsven vanavond aan start op NK Reining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Anky van Grunsven vanavond aan start op NK Reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:13

Een beetje een krom reglement, begrijp ik eigenlijk??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:15

ligt eraan wat voor jou recht is :-)
als pro moet je normaal open starten, onreacht je paard.
en pro ben je als je les geeft of een paard van anderen voorsteld.

voor mij heel normaal, ik vind dat engelse gedoe maar krom.
allemaal afhankelijk van wat je gewend bent :-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:16

Oooh, dan is het al een stuk 'rechter' voor mij. Nu begrijp ik het :P
Het is een rechte gedachtengang, maar komt wat krom over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:16

Ik vind het engelse ook krom in die zin dat ik vind dat je met een Z paard geen B meer zou moeten mogen starten... B is voor mij een klasse voor de echte jonkies... (paarden dus)... Dus wat dat betreft ben ik meer te vinden voor het westernsysteem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:19

Bij ons in Nederland is het ook nog afhankelijk van het niveau van de ruiter.

Dus een Z paard en een B-ruiter, starten samen B.
Een Z paard met een L1 ruiter, starten samen L1...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:20

Nee hoor zo krom is het niet :D
L5 = absolute beginner (mogen ook nog niet galopperen en niet alle onderdelen starten)
L4 = beginner (met galop, maar nog niet alle onderdelen)
L3 = gemiddelde ruiter
L2 = gemiddelde prof
L1 = gevorderde prof
Afhankelijk van de plaatsing/aantal deelnemers krijg je punten, bij 25 punten mág je naar een volgend 'level', bij 75 móet je over.
Bij niet-winnen/niet-starten kun je gedegradeerd worden, alhoewel dit systeem naar mijn weten nog niet is toegepast ;)
Met een 'groen' paard mág je een lever lager starten als je 'eigen' level tot je max 10 punten hebt gehaald, dan moet je weer omhoog naar je eigen level.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:23

Hihi, ze mogen wel extra tribunes neerzetten :D

Ik ga iig vanavond (na mijn proef) even kijken, ben nu wel benieuwd eigenlijk hoe ze het doet.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:23

pharagirlke schreef:
Ik vind het engelse ook krom in die zin dat ik vind dat je met een Z paard geen B meer zou moeten mogen starten... B is voor mij een klasse voor de echte jonkies... (paarden dus)... Dus wat dat betreft ben ik meer te vinden voor het westernsysteem.

Ben ik het deels mee eens, deels oneens. Als een 'pro' met een Z-paard in de B zou gaan starten, dan geeft dat een heel vertekend beeld. Stel je voor dat Edward Gal eerst B had moeten rijden met Totilas. Maar andersom zou een B-ruiter met een Z-paard gelijk in de Z moeten beginnen. Dat is een enorme voorsprong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:24

DubbelDun schreef:
Nee hoor zo krom is het niet :D
L5 = absolute beginner (mogen ook nog niet galopperen en niet alle onderdelen starten)
L4 = beginner (met galop, maar nog niet alle onderdelen)
L3 = gemiddelde ruiter
L2 = gemiddelde prof
L1 = gevorderde prof
Afhankelijk van de plaatsing/aantal deelnemers krijg je punten, bij 25 punten mág je naar een volgend 'level', bij 75 móet je over.
Bij niet-winnen/niet-starten kun je gedegradeerd worden, alhoewel dit systeem naar mijn weten nog niet is toegepast ;)
Met een 'groen' paard mág je een lever lager starten als je 'eigen' level tot je max 10 punten hebt gehaald, dan moet je weer omhoog naar je eigen level.

Niet helemaal correct volgens mij. Ik start L2 maar ik ben geen prof. Volgens mij was de bedoeling van de L2 om daar de gevorderde ruiters in te hebben.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:24

Succes Niels! He dat is handig Dubbeldun om te weten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:25

Totilas had al in de nationale cyclus meegelopen (jonge paarden is nationaal toch?) In dat geval mag je bij ons sowieso niet meer regionaal komen starten en kom je dus ook sowieso niet meer tussen de "beginners". Dan kom je bij de mensen die er om een of andere reden al in geslaagd zijn om nationaal te starten. Bovendien had Edward daarvoor al Internationaal gestart wat in houd dat je bij ons nooit meer E (vergelijkbaar met B) mag starten, ik geloof zelfs dat je dan meteen L (M2) moet starten bij ons.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:26

@Niels: Dan noem je L2 de gemiddeld gevorderde ruiters en de L1 de gevorderde ruiters ;)
Feit blijft dat je in de L3 (en lager) geen les mag geven en als je wel les geeft dat je een 'prof' bent :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-09-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:26

Ik weet niet of het al is gevraagt, maar komt dit ook op tv of niet? Met anky?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:27

Ja phara wij als Belgen kunnen beter zwijgen, geef ons morgen een GP knol en we mogen GP starten :-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:27

Maar de B staat ook voor Basis, en ik denk dat bij de meeste landelijke ruiters dit bij lange na niet genoeg is.
Een paard als Totilas kan geen Grand Prix lopen, zonder goede basis. Ik denk dat de setting hiervan meer bedoeld is om een ruiter het vertrouwen te geven de basis voldoende persoonlijk onder de knie te hebben, om het paard ook de basis bij te kunnen brengen.

Is het niet heel raar als een ruiter als Edward Gal ineens in de B komt, en het paard zo goed aan de basis staat, dat de jury zegt: Tsjaaah, ik weet niet wat jij hier komt doen hoor?

Overigens heb ik net het reglement nog opgezocht, een paard mag pas met 6 jaar ZZ-licht gaan rijden, met 7 jaar (geloof ik) LT en met 8 jaar pas de ZT...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:28

bulck schreef:
Ja phara wij als Belgen kunnen beter zwijgen, geef ons morgen een GP knol en we mogen GP starten :-)

Meen je dat nu? Is dat echt zo geregeld in België?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:28

pharagirlke schreef:
Totilas had al in de nationale cyclus meegelopen (jonge paarden is nationaal toch?) In dat geval mag je bij ons sowieso niet meer regionaal komen starten en kom je dus ook sowieso niet meer tussen de "beginners". Dan kom je bij de mensen die er om een of andere reden al in geslaagd zijn om nationaal te starten. Bovendien had Edward daarvoor al Internationaal gestart wat in houd dat je bij ons nooit meer E (vergelijkbaar met B) mag starten, ik geloof zelfs dat je dan meteen L (M2) moet starten bij ons.

Het was eigenlijk bij wijze van, toen ik dat opschreef :D. Om het voorbeeld wat duidelijker te maken. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:29

hoezo bulck?

Janine: Edward zou geen basis meer mogen starten hier daar hij al eerder internationaal gestart is. ;)

DubbelFun

@bulck: Bij de westernrassenshows (Quarter/Paint/Appaloosa) mag je ook altijd 'Prof' starten. Het wordt aan jezelf overgelaten of je denkt daar goed genoeg voor te zijn.

Anoniem

DubbelDun schreef:
@[***]: Dan noem je L2 de gemiddeld gevorderde ruiters en de L1 de gevorderde ruiters ;)
Feit blijft dat je in de L3 (en lager) geen les mag geven en als je wel les geeft dat je een 'prof' bent :D

Klopt :D Maar doelde vooral op het feit dat amateurs ook gewoon in de l2/1 mogen starten. Voor de engelse ruiters hier is dat misschien wat duidelijker.

Overigens zag ik laatst een pro in de L3, achja, je blijft je verbazen bij de wran 8-)

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:30

Janine1990 schreef:
Maar de B staat ook voor Basis, en ik denk dat bij de meeste landelijke ruiters dit bij lange na niet genoeg is.
Een paard als Totilas kan geen Grand Prix lopen, zonder goede basis. Ik denk dat de setting hiervan meer bedoeld is om een ruiter het vertrouwen te geven de basis voldoende persoonlijk onder de knie te hebben, om het paard ook de basis bij te kunnen brengen.

Is het niet heel raar als een ruiter als Edward Gal ineens in de B komt, en het paard zo goed aan de basis staat, dat de jury zegt: Tsjaaah, ik weet niet wat jij hier komt doen hoor?

Overigens heb ik net het reglement nog opgezocht, een paard mag pas met 6 jaar ZZ-licht gaan rijden, met 7 jaar (geloof ik) LT en met 8 jaar pas de ZT...

Daarom... gelukkig is dat idd in het reglement opgenomen, zodat de al te jonge paarden niet gelijk in de hele zware klasses terecht komen. Maar we raken ietwat off-topic geloof ik..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:30

Niels schreef:
Overigens zag ik laatst een pro in de L3, achja, je blijft je verbazen bij de wran 8-)

Misschien de 'groen paard' regel ?? en anders naar het secretariaat vragen hoe dat kan ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:31

Janine1990 schreef:
bulck schreef:

Meen je dat nu? Is dat echt zo geregeld in België?

jep elke nieuwe combi mag op het niveau starten dat ie wil. Nu zijn de meeste mensen wel realistisch genoeg.
Maar een goed leerpaard, trainer en wat talent en je komt een eind hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:34

bulck schreef:
jep elke nieuwe combi mag op het niveau starten dat ie wil. Nu zijn de meeste mensen wel realistisch genoeg.
Maar een goed leerpaard, trainer en wat talent en je komt een eind hoor.

het nationale regelement zegt kennelijk van wel. Dan vraag ik me af hoe het zit met de dame die wij laatst tegen kwamen, die móest A starten terwijl ze eigenlijk minimum L wilde.... Maar ze moest eerst A uitrijden... Was een meisje dat jarenlang jonge paarden had gereden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-09-09 13:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:35

pharagirlke schreef:
hoezo bulck?

Janine: Edward zou geen basis meer mogen starten hier daar hij al eerder internationaal gestart is. ;)

Of dat hier ook het geval is, weet ik niet helemaal zeker. Maar ik weet wel dat een LT ruiter ook nog weer L1 mag starten met een B paard, en een ZT ruiter ook...
Wanneer een ruiter twee keer ZT is geweest, mag het vanaf Z2 starten, wat wel weer inhoudt dat het paard minimaal 6 jaar moet zijn.

Bulck: Ik kan het niet geloven, nog even ter verduidelijking, een 'beginnende' ruiter, die in Nederland bijvoorbeeld B zou gaan starten, maar in bezit is van een GP paard, mag ook gewoon GP starten? :oo