Dierenbescherming en sector bakkeleien over welzijn paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:50

Caesar schreef:
@ElCid: Je oordeelt nu heel kort door de bocht. Koeienboeren willen best hun land verhuren, alleen paarden "vernielen" in verhouding meer dan koeien. Daarbij komt dat koeien in de natte periodes op stal gehouden worden en paarden vaak niet. Waardoor het in veel gevallen "knollenland" wordt en dus onbruikbaar. Je wilt niet weten hoe zuinig boeren op hun land zijn. Ook mijn paard staat bij een boer, maar daar komt die in de natte periode ook echt niet op het land. Dan gaat hij overdag gewoon in de bak met hooi. Ze praten hier toch niet over echte weidegang, maar meer dat een paard naar buiten moet met soortgenoten? In mijn ogen volstaat daar ook een grote zandbak waar ze de benen kunnen strekken.

Ben het helemaal met je eens. Boeren worden tegenwoordig alleen nog maar negatief benaderd, terwijl ze keihard moete werke voor hun cente én niet te vergete, alle regels waar ze zivh aan moete houden.

Maar het is onmogelijk voor sommige mense die al meer dan 2 paarden hebben en maar 1 wei.
Daarbij, ruiters die op wedstrijd gaan zullen niet gauw 2 paarden bij mekaar in de wei zetten ivm blessures.
Maargoed.. ik zie dit in de topsport nog niet zo handig gebeuren en ook bij mensen met veel paarden en een beperkt aantal ha. weidegang.
Natuurlijk vind ik het goed dat paarden eens per dag buiten lopen, maar het is bij veel mensen niet te realiseren.
Alle regels worden in Nederland achter het bureau bedacht, ze zouden eens naar de praktijk moeten gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door Nicollee op 23-09-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Re: Dierenbescherming en sector bakkeleien over welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:54

Ik denk dat 1 paard per keer op de wei voor meer blessures zorgt als ze nogal aan elkaar hangen... :Y)

Bovendien kan je een weide opsplitsen? Lijkt me niet het grootste probleem hoor :n

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:57

Dat is jou mening.. Ik heb er al ervaring mee gehad.

Weidegang kun je opsplitsen ja.. maar niet als een wei maar 50 are is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:59

Wat is 50 are? In m2, ben heel slecht in die eenheden... :o

Hier ook 'ervaring' hoor, tsjah...

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:05

10 x 5 m = 50m² = 50 are ;)
en als je die wilt opsplitse is het 5 x 5 m
niet groot dus

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:07

Hmm, zo groot is ons grasveld ook.
Tijd om een paard op het grasveld te zetten? :Y)

M.a.w.: Vind ik niet weilandwaardig, en zou ik dus ook NOOIT een paard op zetten... :=

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:36

Nicollee schreef:
Dat is jou mening.. Ik heb er al ervaring mee gehad.

Weidegang kun je opsplitsen ja.. maar niet als een wei maar 50 are is?

En hoeveel paarden moeten er gebruik maken van die 50 are? (indien er een wet komt die stelt dat elk paard minstens 4u er dag buiten moeten)

jettou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:03

Uitzonderingen voor hengsten? Mogen ze niet naar buiten? Waarom niet de merries naar binnen dan?

Als een boer geld wilt verdienen met paarden moet hij ook bereid zijn om een stuk land te opofferen... Het lijkt me logisch.

Er zijn allerlei subsidies voor koeien, schapen, varkens, waarom geen subsidies voor paarden met verplichting om een cursus paardenhouderij te volgen, om het verschil te leren tussen een koe en een paard?

De DB wilt niet dat alle paarden 24/7 op het land lopen, hij wilt dat alle paarden minst 4 uur par dag naar buiten vrij kunnen lopen met andere paarden. Het is niet onmogelijk te bereiken...

Maneges hebben een voorbeeld functie, daar gaan mensen paard leren rijden. Het zou moeten beginnen met de maneges, grote zandpaddocks of van die installaties waar paarden kunnen rond lopen zoals bij Stal Mansour.

Er is inderdaad veel te doen, het is nodig, zo moeilijk is het niet.