Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:24

Hallo!

Dus, is hij nu fout? Aardig gek!

Vorige week zat er ook bijna een paard op mijn auto, die zette hem ineens op een smalle landweg in zijn achteruit. Paardje ging naar voren dus wilde ik er snel langs voordat hij op motorkap gaat zitten, zat diegene die paard vasthield bijna weer op mijn motorkap omdat hij niet uitkeek. Ik kijk altijd goed uit met levende have, maar je hebt niet alles in de hand...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:25

Irma_Maandag schreef:
En als je die controle niet kunt hebben doordat een paard een dier is en blijft, dan neem je dat risico voor lief, of niet -en dan kies je ervoor om niet met je paard op de openbare weg te komen.
Het is gewoon een ongeluk... banketstaaf en erg sneu voor het paard, maar een ongeluk.

Precies. Kom op zeg, hier kan die boer niets aan doen. Hij heeft afgeremd (en ik denk inderdaad dat hij het niet gevoeld heeft, dus al had hij gestopt, dan was het kwaad waarschijnlijk al geschied). Als jij je paard niet onder controle hebt, of hij is bang voor trekkers, wat doe je dan op zo'n weg? Of zorg dan in ieder geval dat je weg bent als er een trekker aan komt. Doe je dat niet, tja, dan loopt je dus het risico dat dit soort dingen gebeurt.....
Nee hoor, heel sneu voor het dier, maar hier kan de boer niets aan doen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:29

Is dit dan het verhaal van de bokker met het paard Judith?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:29

nickyu schreef:
maar een baksteen voelde je ook

En bij die van ons merk je weer niets.....kun je dus niets van zeggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:30

de situatie speelt zich af in belgie ..

als ik me het topic goed herrinner hing er niets achter de tractor

ongelukken gebeuren ... helaas

hoe je het ook went of keer
doorrijden .. dat is in mijn ogen de grootste "fout"geweest

over geen trekkers tegen komen
dat betekend in sommige gebieden dus helemaal niet de weg opgaan

hier kom je der echt niet onderuit

ze rijden in de polder
maar ook hier dwars door het dorp

en vaak met een vaart dat ik echt soms mijn hart vast hou voor de kleine spelenende kinderen ..

als we kunnen uitwijken , de dam op , zullen we dat doen
maar dat gaat niet altijd
dan gebaren we of ze iets willen afremmen
(zodat we ons uit de voeten kunenn maken
zeker als er een giga wagen achter of apparaat voor hangt ..)

en met 30cm berm her en der
is het dan wel heeel erg prettig als
een boer daar heeel klein beetje rekening mee houd
meeste doen dat gelukkig
maar sommige denderen idd domweg door

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:36

Punt is dat er een situatie voordeed die door geen van beide partijen te voorspellen is.
Ruiter geeft teken, dat moet elke bestuurder het signaal geven van extra op te letten te vertragen en te stoppen en dus extra omzichtig te zijn.
Ben zelf ook in het bezit van een traktor en vrachtwagen en als bestuurder moet je overzicht kunnen houden over heel je gevaarte, dus als je spiegels niet zover reiken mag je eigenlijk de baan niet op, of je moest onder begeleiding en met vermelding van convoi exceptionnel de baan op komen of gewoon je spiegels verlengen. Ik weet wel dat er weinig op gecontroleerd wordt. Maar dat is even daarop inspelend dus geen excuus.

En ja ook ik heb eens een hond gegrepen dat tussen twee auto's kwam piepen. En ook pas gemerkt door bij thuiskomst een leiband te zien en dan iets verpletterd tussen men banden vast te stellen.
Maar dat is wel een heel andere situatie dan iets wat je duidelijk voor je ziet gebeuren en dat dus niet in een fractie van een second verandert. Dat je vetraagt is een minimum, maar bij tekenen van angst stop je en als je alsnog beslist van door te rijden, dan kijk je toch extra uit of ben ik daar nu zo verkeerd in. Als het dan alsnog misloopt is het dubbele pinkers op, uitstappen en hulp bieden. Het is gewoon een ongeluk, waar beide partijen voor boeten

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:39

Anne_GTI schreef:
Anderzijds is het wel zo dat je je paard onder controle moet hebben als je je op de openbare weg begeeft. Als hij achteruit loopt zonder dat je dat wilt is die controle er dus niet.

Een paard blijft een levend wezen. 100% controle heb je nooit. Diegene die een voertuig bestuurt heeft dat wèl. Ik mijd gevaarlijke situaties zoveel mogelijk, maar ze mijden mij niet altijd.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:45

Zilvermoon schreef:
Daarnaast is het in nederland niet verplicht om te stoppen. ( Een schappelijke boer doet dat natuurlijk wel) Je hoort je paard onder controle te hebben. Net zoals je je trekker onder controle hoort te hebben. De boer kon er niets aan doen dat het paard opzij stapte. De ruiter kon er niets aan doen want als een paard schrikt gaat die toch wel.

het gaat over een ongeval op de weg van Zonnebeke naar Langemark, volgens mij echt wel in België en daar is het Belgische verkeersreglement van toepassing.
hij had dus moeten stoppen ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:45

Als ik het goed begrijp reed de trekker op de weg en stonden(!) de paarden in de berm/op het fietspad.
Waarom stap je dan niet gewoon door met de paarden, als je stil gaat staan dan gaan ze vanalles proberen om toch weg te komen (paard = vluchtdier), als je dan aan de teugels hangt gaan ze dus in hun achteruit. En er was dus ook nog wel enige ruimte tussen de weg waar de trekker reed en daar waar de paarden stonden imo.

Zie het zo vaak gebeuren, paard ziet wat, ruiter schrikt, gaat aan de teugels hangen en spant de zit, paard denkt, sjips, dit is dus eng, hellup ik moet zien dat ik weg kom... Ik laat mijn paard altijd kijken, laat de teugels los en geeft been, soms draaft hij er dan langs maar meestal stapt hij gewoon door omdat ik niet aan hem bevestig dat 'dat enge ding' ook echt eng is. Buiten rijden moet je ook leren, daarnaast is controle, wat je oefent in de bak door dressuurmatig te rijden ook erg belangrijk.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:07

Iedereen heeft het erover paard = nerveus dus hij had moeten stoppen... Wie zegt dat hij dat zag (de kennis had om het te zien?) of dat het überhaubt te zien was? En paard wat dribbelt hoeft niet bang te zijn, net zoals een paard wat stilstaat kan heel bang zijn, een verschil in uiten wat bij elk paard heel anders kan zijn.

Ook ik ben van mening dat als hij het gezien zou hebben, had hij moeten stoppen. Maar ik ken de situatie niet, komt daarna een bocht, een voorrangskruising of een andere situatie waar hij zijn aandacht bij moest houden? dan kan ik het snappen dat hij niet de hele tijd in zijn spiegels hangt te kijken.

En een paardenbeen voelen. Er vanuitgaande dat hij een aardig tempo had (dus niet associaal hard, maar lekker doorrijden) en hij ziet het signaal (hoever van te voren aangegeven? 50 m, 20 of zelfs minder ivm een bocht?) hij laat het gas los en laat de tractor op de motor afremmen. Dan staat hij echt niet in 1x stil. Het zal vast wel even duren voordat hij voor een ruiter acceptabele snelheid heeft. En als hij die tijd/afstand niet heeft kan het zo zijn dat hij dus nog steeds relatief snel voorbij gereden komt. En dan voel je echt niet dat er iets onder zit en wie zegt dat het niet gewoon een hobbelig weggetje was vol met boomwortels en gaten?

Natuurlijk kan hij ook vol in de ankers gaan, maar ik denk dat de merrie dan voor een enkeltje huis had gekozen, wie weet wat er dan was gebeurd.

Al met al denk ik dat het gewoon een pech situatie is, heel vervelend maar niet echt iemands schuld. Als de boer de waarheid spreek dan vind ik niet dat hij verantwoordelijk gehouden moet worden.

Wat niet wil zeggen dat ik de ruiter verantwoordelijk hou, maar die wist wel waarmij hij/zij de weg op ging en wist welke omstandigheden hij tegen kon komen. Voor hetzelfde geldt was het een traktor die niet inhield, een vrachtwagen of andere enge wagens... Het is gewoon pure pech, maar ik zou er geen wel nietus spelletje van maken want daarmee krijg je de merrie en veulen niet terug en wordt niemand gelukkiger.

Esmeralda

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:15

dat het paard nerveus was, stond in de begin post. Daar werd vermeld dat het paard al de hele tijd nerveus was. dus niet alleen op dat moment, maar was dat al toen aan de wandeling begonnen werd

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:18

manishdra schreef:
Iedereen heeft het erover paard = nerveus dus hij had moeten stoppen... Wie zegt dat hij dat zag (de kennis had om het te zien?) of dat het überhaubt te zien was? En paard wat dribbelt hoeft niet bang te zijn, net zoals een paard wat stilstaat kan heel bang zijn, een verschil in uiten wat bij elk paard heel anders kan zijn.

Ook ik ben van mening dat als hij het gezien zou hebben, had hij moeten stoppen. Maar ik ken de situatie niet, komt daarna een bocht, een voorrangskruising of een andere situatie waar hij zijn aandacht bij moest houden? dan kan ik het snappen dat hij niet de hele tijd in zijn spiegels hangt te kijken.

En een paardenbeen voelen. Er vanuitgaande dat hij een aardig tempo had (dus niet associaal hard, maar lekker doorrijden) en hij ziet het signaal (hoever van te voren aangegeven? 50 m, 20 of zelfs minder ivm een bocht?) hij laat het gas los en laat de tractor op de motor afremmen. Dan staat hij echt niet in 1x stil. Het zal vast wel even duren voordat hij voor een ruiter acceptabele snelheid heeft. En als hij die tijd/afstand niet heeft kan het zo zijn dat hij dus nog steeds relatief snel voorbij gereden komt. En dan voel je echt niet dat er iets onder zit en wie zegt dat het niet gewoon een hobbelig weggetje was vol met boomwortels en gaten?

Natuurlijk kan hij ook vol in de ankers gaan, maar ik denk dat de merrie dan voor een enkeltje huis had gekozen, wie weet wat er dan was gebeurd.

Al met al denk ik dat het gewoon een pech situatie is, heel vervelend maar niet echt iemands schuld. Als de boer de waarheid spreek dan vind ik niet dat hij verantwoordelijk gehouden moet worden.

Wat niet wil zeggen dat ik de ruiter verantwoordelijk hou, maar die wist wel waarmij hij/zij de weg op ging en wist welke omstandigheden hij tegen kon komen. Voor hetzelfde geldt was het een traktor die niet inhield, een vrachtwagen of andere enge wagens... Het is gewoon pure pech, maar ik zou er geen wel nietus spelletje van maken want daarmee krijg je de merrie en veulen niet terug en wordt niemand gelukkiger.

Je moet wel lezen e :-)

In beginpost staat, dat de ruiter teken gegeven had zelfs al richting de middenberm ging en dat de lanbouwer enkel vertraagde op de motor maar alsnog voorbijreed.
Een getuige heeft de LB'er moeten tegenhouden, want die was doorgereden na het ongeval dat door hem veroorzaakt was.

In Belgie (plaats van dit ongeluk) hebben we dus andere regelgeving dan in NL. Hij had mede door de waarschuwingen en tekenen van paniek moeten stoppen. Al was hij volledig in de ankers gemoeten, dat was zijn taak en verantwoordelijkheid op dat ogenblik en in die situatie. (Bovendien mag een tractor ook niet van die snelheden maken, maar dat even ter zijde). Wat het gevolg daarvan had geweest, ja wss een gestressed paardje, of eentje die het hazepad koos, dat kunnen we niet weten en dat is dus gissen.

Feit blijft dat de LB'er de situatie niet correct ingeschat heeft, vervolgens alsnog passeert zonder om te kijken en dan bovendien vlucht van het plaats delict.
Wederom had hij moeten kijken, hij verklaart zelf te vertragen want merkt de situatie, maar vervolgens passeert hij en kijk dan niet achterom. Dat vind ik vaag...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:22

Waarom vaag, als die beste man niks gevoelt had.
Die dacht waarschijndelijk dat hij er goed langs gekomen was en doorgereden. Zo kan er toch ook over nadacht worden. Die man zou het heus niet met opzet hebben gedaan.
Persoonlijk vind ik de LB,er niet fout.
De schuld blijft bij de eigenaar, hoe triest het ook is.
Zij had niet met de nerveuze merrie op pad moeten gaan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:22

hier bij ons razen ze ook als zotten ...wij moeten namelijk ook een stukje over de straat ..auto's , vrachwagens en tractoren ...ook al doe je teken dat ze moeten vertragen een deel geeft extra gas omdat ze denken : paard , verwaand etc ...ik moet zeggen dat wij teken geven om te vertragen en als ze niet aanstalten maken om dat te doen wij met de paarden gewoon in het midden van de straat stappen zodat ze wel moeten wachten tot we aan de veldwegjes zijn ...meestal zijn het hier jonge paarden die hun eerste "buitenritjes leren maken "
en zoals mijn voorganger zegt :
in Belgie paard op de weg en ruiter die teken geeft MOET de bestuurder stoppen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:25

Dat begreep ik uit eerdere posten, dat belgie die regel heeft.
Vind ik alleen maar een goede zaak. Mogen ze hier ook instellen
Maar dan nog, zoals ik eerder aangaf, is de eigenaar fout geweest, vanwege het nerveuse paard.
Maar ik denk dat de meningen hier toch verschillend over blijven, de ene vind en de andere dat.
De eigenaar heeft er zijn paard niet mee terug.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:29

een boer zou beter moeten weten ..de ruiter gaf aan moeilijkheden te hebben ..hij had ook gewoon kunnen stoppen en de motor stilleggen tot de paarden door waren ..maar ja dat kost 10 minuutjes tijd ;)
bovendien moet hij toch wel heel dicht tegen de paarden hebben gereden om over de achterbenen te rijden ..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:31

Esmeralda schreef:
Waarom vaag, als die beste man niks gevoelt had.
Die dacht waarschijndelijk dat hij er goed langs gekomen was en doorgereden. Zo kan er toch ook over nadacht worden. Die man zou het heus niet met opzet hebben gedaan.
Persoonlijk vind ik de LB,er niet fout.
De schuld blijft bij de eigenaar, hoe triest het ook is.
Zij had niet met de nerveuze merrie op pad moeten gaan.

Denken moet je zowieso, maar in het verkeer moet je ook zien. En een paard dat je aangereden hebt, merk je echt wel in je spiegels dus doorrijden kan ik daar niet me laten rijmen.
Verplaats je in de chauffeur. je ziet een amazone, die teken doet. dat teken betekent, opgepast, vertraag of stop. Gezien het paard dus angstig was had hij moeten stoppen (Belgie), hij koos voor het vertragen. Ok zijn inschatting op dat moment, maar als je dan voorbijsteekt zou ik toch extra mijn rechterspiegel in het oog houden. En dan merk je als er dan iets gebeurt dat het foute boel is.
Op het moment dat je voorbijsteekt, doe je als bestuurder een manouevre en moet je dus toezien dat dit veilig gebeurt.

De schuld ligt niet volledig bij de amazone, een nerveus paard is daarom geen gevaar. Met die veronderstelling, mag je 3/4 van de ochtendspits niet in hun wagen laten rondrijden e.

Het is en blijft een ongeluk waarvoor ze beide boeten en ge- en beboet zullen worden en zijn.

LiekeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:36

Ik kan me best voorstellen dat de beste boer er niets van gevoeld heeft... Je rijdt met een enorm gevaarte over de weg en bij een ontmoeting moeten beide partijen rekening met elkaar houden. Dat heeft de boer gedaan. Ik denk echt dat hij het niet geweten heeft anders was hij gestopt.
En als je paard bang is voor voertuigen moet je niet de weg op gaan want daar kom je die dingen nu eenmaal tegen.
Neemt niet weg dat het heel sneu is voor het paard en de ruiter.
Ben benieuwd naar de uitspraak...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:37

bulck schreef:
manishdra schreef:

Je moet wel lezen e :-)

In beginpost staat, dat de ruiter teken gegeven had zelfs al richting de middenberm ging en dat de lanbouwer enkel vertraagde op de motor maar alsnog voorbijreed.
Een getuige heeft de LB'er moeten tegenhouden, want die was doorgereden na het ongeval dat door hem veroorzaakt was.

In Belgie (plaats van dit ongeluk) hebben we dus andere regelgeving dan in NL. Hij had mede door de waarschuwingen en tekenen van paniek moeten stoppen. Al was hij volledig in de ankers gemoeten, dat was zijn taak en verantwoordelijkheid op dat ogenblik en in die situatie. (Bovendien mag een tractor ook niet van die snelheden maken, maar dat even ter zijde). Wat het gevolg daarvan had geweest, ja wss een gestressed paardje, of eentje die het hazepad koos, dat kunnen we niet weten en dat is dus gissen.

Feit blijft dat de LB'er de situatie niet correct ingeschat heeft, vervolgens alsnog passeert zonder om te kijken en dan bovendien vlucht van het plaats delict.
Wederom had hij moeten kijken, hij verklaart zelf te vertragen want merkt de situatie, maar vervolgens passeert hij en kijk dan niet achterom. Dat vind ik vaag...

Ik ben het toch wel met manischdre eens hoor.
Ik snap dat het in België anders is :j. Er is 'een' teken gegeven (is al lekker vaag) en op tekenen van nervositeit en paniek moet een bestuurder stoppen. Okee! Máár dan moeten die tekenen van nervositeit en paniek wél zichtbaar zijn. Dat is wat er bedoeld is. Mijn pony kan ook strak staan van de zenuwen en als een 'bom' aanvoelen, maar dat is voor een ander lang niet altijd zichtbaar ;). Daarnaast is het maar de vraag welk teken is gegeven (langzamer gaan (deed de tractor)), stoppen (deed de tractor niet) of misschien juist wel doorrijden? (deed de tractor)

Kortom, het is te vaag en er zijn teveel vraagtekens om er wat over te kunnen oordelen (en dat is ook niet aan ons lijkt me :) ).

En dan even terugkomend op het feit dat de LB (?, bedoel je daar de tractorbestuurder mee?) het niet correct heeft ingeschat. Wat betreft de ruiters? Wellicht hebben zij de situatie wel niet goed ingeschat :)

En je spreekt over van die snelheden. Welke snelheden? Hoe hard reed hij dan?

kortom, teveel vraagtekens naar mijn mening :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:50

@zap je mag een andere mening hebben. Echter is het grote probleem tegenwoordig dat vele van die tractoren verkeerd ingeschreven staan als zijnde traag verkeer, maar niet meer gekilomtreerd zijn en dus hogere snelheden halen. Wat inhoudt dat ze max 40km/u mogen rijden. In dat opzicht kan het remmen altijd rustig gebeurt zonder overdreven lawaai.

verder is de ruiter een zwakke weggebruiker en de bestuurder van de tractor een bestuurder van een gemotoriseerd voertuig. Juridisch gezien al een hemelsgroot verschil, daar de laatste altijd in de fout wordt gesteld tenzij hij werkelijk het tegendeel kan beweren. En dan zijn er hier teveel bewijzen tegen hem. Daarmee zeg ik absoluut niet dat hier sprake is van kwade wil, maar puur juridsch gezien.

Verder ben je als ruiter zelf niet verplicht van dat teken te doen, want je moet als bestuurder ten eerste de controle kunnen behouden. De chauffeur had de situatie moeten inschatten.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:56

"Volgens de raadsman van T.B. is het ongeval alleen te wijten aan het paard. Hij pleit dan ook de vrijspraak. "

Snap dat die boer het niet met opzet deed, maar hij had wel kunnen stoppen etc. en nadenken dat remmen misschien wel meer herrie zou maken.

Je kan een dier iniedergeval niet de schuld geven, dat slaat nergens op.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:58

Pff, naar verhaal. Maar : Als je paard drachtig is én druk op straat, ga er dan niet mee de straat op of in een rustig gebied tot ze verkeersmak is. Anders kun je idd dit soort ongelukken verwachten, helaas. En idd, sommige boeren zijn ronduit asociaal en crossen gewoon door, met aanhanger of zonder, een hoop herrie en allerlei enge dingen voor je paard. Als je paard langs de kant staat te springen omdat ie 't eng vindt zien ze het vaak niet eens. Gelukkig valt het hier in de omgeving (Noordwijk-Noordwijkerhout) redelijk mee met aso boeren, hier in de buurt staan heel veel paarden en er zijn ook aardig at boeren, dus ik kom altijd wel een paar tractors tegen als ik een ritje maak. Gelukkig zijn de boeren op de tractors gewend dat paarden ervan kunnen schrikken en dus houden ze meestal wel rekening met ons, en onze paarden wennen sneller aan de tractors omdat we die vaak tegen komen. Als ik een tractor tegen kom en ik kan ruim opzij, zodat de tractor niet vlak langs ons komt, dan kijkt mijn paard (Haf) wel maar verder is er niks aan de hand. Als ie dicht langs ons komt vindt hij het toch een stuk spannender (hoofd in de lucht, beetje dribbelen maar wel goed onder controle te houden) en dan sein ik ook altijd even dat ze wat langzamer gaan of even wachten tot ik een veilig plekje langs de kant gevonden heb. Dit doen ze meestal ook netjes en ik zwaai ook altijd even als bedankje. Zo gaat het hier in de buurt eigenlijk altijd en dan gaat het prima. Ik denk dat de klachten die er zijn vooral zijn van mensen die hun paard niet onder controle kunnen houden, of dat het paard gewoon niet verkeersmak is. En daarmee moet je gewoon niet de straat op gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:03

Op zich fijn dat de regelgeving in Belgie zo is, maar aan de andere kant ook best lastig.
Voor iemand die niks met dieren heeft is het erg moeilijk om in te schatten wanneer een paard nerveus of bang is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:04

Caesar schreef:
Is dit dan het verhaal van de bokker met het paard Judith?

Hier dacht ik ook gelijk aan bij het lezen van de situatieschets.

Het 'grappige' is dat toen iedereen zwaar beledigd op de chauffeur reageerde, terwijl er nu gesteld wordt dat de ruiter een inschattingsfout gemaakt heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:05

Vreselijk verhaal,
Ik heb ook zoiets meegemaakt met mijn paard.
Ik reed met mijn paard rechts van de weg, tegen de berm aan.
Komt er van achteren een grote auto met laadbak aangereden in grote snelheid.
Maakt veel herrie dus ik kijk achterom en gebaar of hij vaart wil verminderen.
Ondertussen probeer ik mijn paard zoveel mogelijk rechts te krijgen.
De auto schiet langs mij en mijn paard heen en mijn paard doet ee stap naar links van de schrik.
Haar kont en achterbenen raakte net niet de auto omdat hij niet voldoende afstand had genomen.
Had mijn paard een grotere stap gedaan weet ik niet hoe dit was afgelopen.

Deze bestuurder had genoeg ruimte om ruimer in te halen en ik niet genoeg om meer naar rechts te gaan.
Vaak gaan betsuurders er niet vanuit dat een paard een onverwachtse beweging kan maken.
En dat is gevaarlijk, hoe mak je paad ook is. Er kan ook ineens een eend opvliegen waardoor je paard tegen een auto aanspringt.

Hier zijn bestuurders helaas niet altijd op bedacht.

Naar verhaal dit en ja wie is er schuldig, eigenlijk niemand naar mijn mening. Dit is geen opzet geweest!
Kijk die bestuurder van de auto die mij inhaalde had wel vaart mogen minderen omdat dat verteld word als je les krjigt met een auto en in het theorie-examen. Maar dat is in deze tijd aan de orde, dus ik weet niet of alle bestuurders hiervan op de hoogte zijn.

En ja alleen maar in de bak rijden kan ook natuurlijk.