Zwerte schreef:@horseyfries: je hebt gelijk, ik ontwijk het onderwerp hengsten. Ik heb hier namelijk zelf vrijwel geen ervaring mee en heb dus ook geen kant en klare oplossingen daarvoor. Het is ook zeker een lastig probleem want dit is wel een groep die lastig samen te zetten is. Maar alsnog denk ik niet dat het onmogelijk is, wel vreselijk moeilijk.
De opzet die MizzMontana noemt, met eigen uitloop en daardoor toch wat contact met de buren, klinkt al een stuk haalbaarder voor hengsten lijkt me? Maar zoals ik al zei, vind ik niet dat ik de aangewezen persoon ben om over hengsten te oordelen, gezien mijn gebrek aan ervaring daarmee. Maar ook daarvoor moet er een mogelijkheid te creeeren zijn en denk ik wel dat dit een uitzonderingsgroep moet worden. Maar 24/7 op stal is ook voor een hengst niet acceptabel. Het is misschien zelfs wel een goed plan om hengsten houden ook niet aan iedereen over te laten, maar aan een beperkte groep kenners die goed weten wat ze doen. Zodat boer Harm iig niet een hengst eenzaam in een stal kan laten staan omdat die toch echt niet bij zn paarden in kan.
(even voor de duidelijkheid: ik ben hier nu gewoon een beetje aan het brainstormen. Mensen met kennis van hengsten en goede hengstenhouders zullen nog veel betere ideeen kunnen bedenken!)
Zoals jij ze houdt vind ik trouwens ook al prima klinken! Benen strekken, toch contact onderling maar geen gevaar op verwondingen.
Ik hoop ook dat de DB niet teveel inspraak gaat krijgen want er zitten een hoop debielen daar die een paard nog niet van een koe kunnen onderscheiden... Verburg moet zeker de touwtjes in handen houden.
En ik denk ook dat een aantal regeltjes al een hele hoop kan verbeteren! Het hoeft ook zeker geen heel boekwerk te worden maar wat basisbehoeftes vastleggen had allang moeten gebeuren.
Maar vraag je me nu serieus hoe ik mensen zou gaan vertellen dat hun paard weg moet omdat ze er maar 1 hebben? Ik ben al bijna dagelijks bezig om mensen met konijnen hiervan te overtuigen dus je vraag het aan de verkeerde persoon... Ik vind het totaal niet relevant dat de mensen hun lieve paardje dan kwijt raken. Als ik geen aquarium heb, ga ik ook geen vissen houden! (om even een opmerking van HC te jatten) Daar heeft het paard totaal geen boodschap aan. Die heeft behoefte aan soortgenoten. Kan je daar niet aan voldoen? Dan geen paard houden! Simpel zat. Als ik geen mogelijkheid zou hebben om mijn paard samen met anderen te zetten, zou ik em echt verkopen. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om zo egoistisch te zijn voor mn eigen plezier.
Het gaat hier om het paardenwelzijn, niet om de wensen van de eigenaar.
Ik ken een behoorlijk aantal mensen die maar één paard hebben en die paarden zie ik echt niet staan weg te kwijnen in een hoekje hoor. Er zijn volgens mij wel ergere misstanden te bedenken. Die paarden krijgen juist vaak veel aandacht en worden beter verzorgd dan mensen die er tien op een veldje gooien. Dus om nu een regel te gaan maken zodat al deze mensen hun paard weg moeten doen (en ze hadden wel een aquarium, alleen niet het geld voor nog meer Koi karpers

Voor hengsten geldt idd dat je kunt stellen dat ze in paddocks buiten moeten komen, zodat ze wel andere paarden kunnen zien en "paard" kunnen zijn, maar kun je geen verplichting maken dat ze bij andere paarden in moeten kunnen (tenzij je écht een liefhbber van rookvlees bent