'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:05

Zwerte schreef:
@horseyfries: je hebt gelijk, ik ontwijk het onderwerp hengsten. Ik heb hier namelijk zelf vrijwel geen ervaring mee en heb dus ook geen kant en klare oplossingen daarvoor. Het is ook zeker een lastig probleem want dit is wel een groep die lastig samen te zetten is. Maar alsnog denk ik niet dat het onmogelijk is, wel vreselijk moeilijk.
De opzet die MizzMontana noemt, met eigen uitloop en daardoor toch wat contact met de buren, klinkt al een stuk haalbaarder voor hengsten lijkt me? Maar zoals ik al zei, vind ik niet dat ik de aangewezen persoon ben om over hengsten te oordelen, gezien mijn gebrek aan ervaring daarmee. Maar ook daarvoor moet er een mogelijkheid te creeeren zijn en denk ik wel dat dit een uitzonderingsgroep moet worden. Maar 24/7 op stal is ook voor een hengst niet acceptabel. Het is misschien zelfs wel een goed plan om hengsten houden ook niet aan iedereen over te laten, maar aan een beperkte groep kenners die goed weten wat ze doen. Zodat boer Harm iig niet een hengst eenzaam in een stal kan laten staan omdat die toch echt niet bij zn paarden in kan.
(even voor de duidelijkheid: ik ben hier nu gewoon een beetje aan het brainstormen. Mensen met kennis van hengsten en goede hengstenhouders zullen nog veel betere ideeen kunnen bedenken!)
Zoals jij ze houdt vind ik trouwens ook al prima klinken! Benen strekken, toch contact onderling maar geen gevaar op verwondingen.

Ik hoop ook dat de DB niet teveel inspraak gaat krijgen want er zitten een hoop debielen daar die een paard nog niet van een koe kunnen onderscheiden... Verburg moet zeker de touwtjes in handen houden.
En ik denk ook dat een aantal regeltjes al een hele hoop kan verbeteren! Het hoeft ook zeker geen heel boekwerk te worden maar wat basisbehoeftes vastleggen had allang moeten gebeuren.

Maar vraag je me nu serieus hoe ik mensen zou gaan vertellen dat hun paard weg moet omdat ze er maar 1 hebben? Ik ben al bijna dagelijks bezig om mensen met konijnen hiervan te overtuigen dus je vraag het aan de verkeerde persoon... Ik vind het totaal niet relevant dat de mensen hun lieve paardje dan kwijt raken. Als ik geen aquarium heb, ga ik ook geen vissen houden! (om even een opmerking van HC te jatten ;) ) Daar heeft het paard totaal geen boodschap aan. Die heeft behoefte aan soortgenoten. Kan je daar niet aan voldoen? Dan geen paard houden! Simpel zat. Als ik geen mogelijkheid zou hebben om mijn paard samen met anderen te zetten, zou ik em echt verkopen. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om zo egoistisch te zijn voor mn eigen plezier.
Het gaat hier om het paardenwelzijn, niet om de wensen van de eigenaar.

Ik ken een behoorlijk aantal mensen die maar één paard hebben en die paarden zie ik echt niet staan weg te kwijnen in een hoekje hoor. Er zijn volgens mij wel ergere misstanden te bedenken. Die paarden krijgen juist vaak veel aandacht en worden beter verzorgd dan mensen die er tien op een veldje gooien. Dus om nu een regel te gaan maken zodat al deze mensen hun paard weg moeten doen (en ze hadden wel een aquarium, alleen niet het geld voor nog meer Koi karpers ;) ) daar zie ik eerlijk gezegd weinig paarden gelukkiger van worden. Het is tegenwoordig al moeilijk genoeg om een paard te verkopen, als die paarden straks ineens allemaal op de markt komen dan zie ik maar één voordeel: het rookvlees wordt een stuk goedkoper....

Voor hengsten geldt idd dat je kunt stellen dat ze in paddocks buiten moeten komen, zodat ze wel andere paarden kunnen zien en "paard" kunnen zijn, maar kun je geen verplichting maken dat ze bij andere paarden in moeten kunnen (tenzij je écht een liefhbber van rookvlees bent ;) )

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:10

Ik ben ook voor deze eisen ;) Alhoewel ik het hele jaar door 4 uur op het land niks vind...
Wordt allemaal s´winters een flinke baggerzooi als je zoals bij ons een stuk of 20 paarden op het land heb staan..
Daarnaast staat er dan haast geen gras op voor ze in de zomer, gaan ze klieren en komen er wat meer ongelukken.

Doe die van mij maar s´winters 3 uur in de paddock een uur in de stapmolen en daarnaast zijn training :D
en in maart-april gaat hij van 8 tot 6 het land op!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:15

dat er ergere misstanden te bedenken zijn kan je altijd wel als (drog)reden gebruiken. Je kind slaan? Ach er worden ook kinderen verkracht en vermoord, zo erg is 1 klap toch niet? Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van zulke flutargumenten.
Dat ze niet wegkwijnen, wil niet zeggen dat ze niet veel gelukkiger zouden zijn MET soortgenoot. Ik moet met schaamrood op mn kaken ook toegeven dat ik vroeger een konijntje alleen heb gehouden. Die was ook heel vrolijk hoor, weinig aan te merken. Ook mijn huidige ram was erg vrolijk toen hij nog alleen was (nog te jong voor castratie), maar toch zag ik een groot verschil toen hij samen was met zn vrouwtje. Ongelukkig zonder was hij zeker niet, maar wel veel gelukkiger met!
Het is simpelweg een feit dat een paard een kuddedier is en dus gelukkiger zal zijn met een soortgenoot. Alleen al omdat ze hun soortspecifiek gedrag daarmee kunnen uitoefenen, dat kan niet met ons. Het argument dat ze niet wegkwijnen is voor mij absoluut niet overtuigend. Aandacht en verzorging is simpelweg niet genoeg, een mens kan een paard nooit vervangen!
Mensen die er 10 op een veldje gooien en niet naar omkijken zijn net zo goed verkeerd bezig, ook dat 'argument' (sorry, het is toch echt een drogreden) gaat niet op dus.

Nessah

Ik ben het ook eens.. Maar realistisch is het natuurlijk niet.

Leuk, dat de meeste van ons ( waaronder ik ook) ons paard elke dag land gunnen maar je hebt ook paarden die heel wat centjes waard zijn of die hele belangrijke wedstrijden lopen en die gooi je niet zo maar even los.
Ik denk dat de meeste op bokt hier met hun hoofd niet bij kunnen, ik wel. Ik snap dat je een paard van 2 ton die een WK wedstrijd gaat lopen niet los wilt hebben. Kans is groter dat hij zich verstapt en daarnaast kunnen paarden op topniveau zich geen grasbuik permitteren.

Ook is het op klei/veen bodem vaak niet te doen om ze in het land te zetten.

Leuke ideeën allemaal, maar de regel van minimaal 4 uur per dag op het land komt er nooit, het is gewoon niet realistisch.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 17-09-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Ik vraag me af hoeveel van de mensen-die nu zeggen: ik stem voor!- hun paard bij een handelsstal oid vandaan hebben?
Deze doelen zijn namelijk never nooit niet realiseerbaar voor handelsstallen. Heeft men daar al eens over na gedacht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:21

horseyfries schreef:
Klopt Jessix, ik heb ook niet bepaald het idee dat ze eronder lijden. En dat is nu juist mijn punt: ALS er regels gemaakt worden van wat allemaal moet, dan wordt er negen keer op tien uitgegaan van het leuke kuddegedrag van een groep merries met veulens.

De wetenschappelijke onderbouwing waar ík het over heb gaat van paarden uit. Van paarden in familieverband. Dus van een groep met hengst en ook hengstengroepen. Hengtengroepen zijn normaal. Hengstengroepen zijn het enige non-probleem.

Merriegroepen zonder hengst zijn niet normaal. Alle dieren in deze groepen wordt een HEEL groot gedragselement ontzegd. Tweederde van het gedrag in een gemengde groep wordt door mannelijke dieren geïnitieerd!

Het zijn echter de ruínen die een ethisch wringpunt opleveren. Dat is geen onoplosbaar punt, maar moet wel als zodanig behandeld worden.
Die ruinen kunnen verder een compromisoplossing zijn voor de merriegroepen.

Nogmaals; het uitgangspunt is het houden van gedomesticeerde paarden. Een gebruiksdoel is daarmee geaccepteerd.
Het gaat NIET om het moeilijk maken daarvan.
Het doel is de welzijnsrechten die nu onontkenbaar fors geschonden worden te garanderen.
Daarbij wordt inherent al perfectie niet nagestreefd en een compromis geaccepteerd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:22

Lotte1990 schreef:
Ik vraag me af hoeveel van de mensen-die nu zeggen: ik stem voor!- hun paard bij een handelsstal oid vandaan hebben?
Deze doelen zijn namelijk never nooit niet realiseerbaar voor handelsstallen. Heeft men daar al eens over na gedacht?

Wederom: gaat het niet om het welzijn van paarden? Of gaat het hier dan toch over de winst en het bestaan van handelsstallen?
Voor legbatterijen was het ook vrijwel onmogelijk om over te gaan op andere manieren van kippen houden. Toch is dit verplicht en daardoor zijn er heel wat boeren failliet gegaan. Daar hoorde je ook niemand over klagen!
Dus over nagedacht, jazeker. Is het relevant voor het welzijn van het paard? nee dus.
Als simpele regeltjes als 4 uur vrije uitloop (en dan is een paddock o.i.d. ook prima!) al niet haalbaar zijn, dan hadden die stallen sowieso al niet aan paarden moeten beginnen. Nogmaals: het paard kan het echt niet schelen wat de reden is waarom hij/zij binnen staat.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:23

doom schreef:
Ik ben ook voor deze eisen ;) Alhoewel ik het hele jaar door 4 uur op het land niks vind...
Wordt allemaal s´winters een flinke baggerzooi als je zoals bij ons een stuk of 20 paarden op het land heb staan..
Daarnaast staat er dan haast geen gras op voor ze in de zomer, gaan ze klieren en komen er wat meer ongelukken.

Doe die van mij maar s´winters 3 uur in de paddock een uur in de stapmolen en daarnaast zijn training :D
en in maart-april gaat hij van 8 tot 6 het land op!

Dit is geen reden om een paard binnen te houden. Maak een goed gedraineerde paddock met schuilstal en constante hooivoorziening, probleem opgelost! :D Geen klierende paarden, geen modderzooi en paardlief heeft zoveel beweging als het zelf wil wat wil je nog meer?!

Mijn paard staat 24/7 winter en zomer buiten op de wei of op een paddock zoals hierboven beschreven in een kudde van meer dan 30 paarden, gaat perfect, nog geen gebroken benen gezien. :o
Het valt me trouwens op dat mensen die hun paarden op maneges houden, 24/7 iin boxen, allemaal paarden hebben die om de één of andere reden geen week met een ander paard samen op de wei zouden kunnen overleven. Beetje raar niet? :roll:

Verder zijn er bij ons ook hengsten, die staan uiteraard niet in de kudde bij de merries en de ruinen, maar die hebben wel hun eigen paddock, nog nooit problemen mee gehad terwijl één ervan (andalusiër) uit 'het wild' is gehaald en naar hier gebracht om ermee te dekken.

Je zoveel dingen bedenken waarom het niet haalbaar is maar daar tegenover staat steeds een argument waarom het wel haalbaar is.

Het moge duidelijk zijn ... ik ben voor wetgevingen en regeltjes die het paardenwelzijn moeten opkrikken. :o En niet enkel mishandelingen zoals wij deze allemaal kunnen inbeelden maar dus ook het afschaffen van 24/7 in een box zowal als 24/7 op een wei zonder deftige verzorging!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:26

Blijft de vraag "wat vind je welzijn?"
Is dat een hengst zijn natuurlijk gedrag laten volgen en alles laten dekken wat hij wil??
HC, je wetenschappelijke onderbouwing gaat uit van paarden in de natuur. Dat is niet realistisch. Als je alleen al naar de fokkerij kijkt van alle dure sportpaarden, of het nu spring, ren, dressuur of military paarden zijn, die paarden worden echt niet meer natuurlijk gedekt en de hengsten worden gekozen van over de hele wereld.
Je kunt toch moeilijk verwachten dat iedereen weer zelf een hengstje bij zijn kudde gaat zetten en de hele KI wordt afgeschaft?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:30

Ik denk dat je een kip en paard niet kan vergelijken.. Legbatterijen zijn er nog steeds en die dieren zien nog steeds het daglicht niet, een verbetering van 10 cm2 heeft toen heel wat moeite gekost, kan je nagaan hoeveel moeite het kost om dit te bereiken.

Toch denk ik als 1 van ons zelf in de topsport reed hier heel anders over dacht, dan wil je je paard niet buiten. Of alleen in het land. Die paarden komen meestal 5 keer per dag hun box uit (stapmolen,training grazen) en daar kan ik wel mee leven.
Nogmaals, mijn paarden staan 24/7 buiten. Maar ik rijd niet in de topsport maar heb wel op veel bedrijven gelopen.

Daarnaast goedgekeurde dekhengsten,die niet gewend naar het land te gaan kan je echt niet zomaar bij elkaar zetten. Die "vreten" elkaar op..
Laatst bijgewerkt door Nessah op 17-09-09 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:31

Lotte1990 schreef:
Heeft men daar al eens over na gedacht?

Ja. Dat is geen punt.

Als je geen aquarium hebt...
Ook dierenwinkels hebben aquaria.

Verder is stabiliteit, continuïteit voor paarden een belangrijk welzijnscriteria.
Verstandige regelgeving ontmoedigt de omloopsnelheid van paarden bij eigenaren dus de hoeveelheid bij de doorgeefluiken.

Dat die doorgeefluiken gaan piepen is normaal. Die hebben echter een eeuw mazzel gehad. Nu moeten ze gewoon doen wat ze al heel lang weten wat nodig is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:40

horseyfries schreef:
HC, je wetenschappelijke onderbouwing gaat uit van paarden in de natuur.

Nee. Van gedomesticeerde paarden binnen een omheining.
Je hebt nota bene kunnen lezen dat ik refereer naar onderzoek naar het verband tussen getoonde gedrag van gedomsticeerde paarden en de grootte van de weide; dat houdt omheining in. Om weides van verschillende groottes en - vormen.

Ik vergelijk echt geen appels met peren.
Ik heb het over onderzoek naar gedomesticeerde paarden in beperkte ruimtes. Van stallen tot grote omheinde weides.
Ik heb al verschillende keren enkele goede en makkelijk toegankelijke bronnen vermeld. Wellicht kan je die eens lezen als je een mening over dergelijk onderzoek wil uiten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:40

horseyfries schreef:
Blijft de vraag "wat vind je welzijn?"
Is dat een hengst zijn natuurlijk gedrag laten volgen en alles laten dekken wat hij wil??
HC, je wetenschappelijke onderbouwing gaat uit van paarden in de natuur. Dat is niet realistisch. Als je alleen al naar de fokkerij kijkt van alle dure sportpaarden, of het nu spring, ren, dressuur of military paarden zijn, die paarden worden echt niet meer natuurlijk gedekt en de hengsten worden gekozen van over de hele wereld.
Je kunt toch moeilijk verwachten dat iedereen weer zelf een hengstje bij zijn kudde gaat zetten en de hele KI wordt afgeschaft?

ben het met jou eens over veel dingen die je al gezegd heb! top!
thuis hebben wij de paarden 2 aan 2 staan, maar ik kan je wel vertellen toen mijn jonge paarden nog niet gecastereerd waren was het een groot!! probleem, als de 1 de merries zag staan, stijgerde hij en liep hij los (daar komen zeer ernstige ongelukken van mocht hij bij de merries terecht komen!!!) nu ze gecastereerd zijn gaat het goed hoor.
maar ik kan me heel goed inleven in sportstallen en (goedgekeurde) hengsten dat is gewoon NIET haalbaar en dan kunnen sommige mensen wel zeggen van aaachhh L*L niet. maar denk nou eens na, zie je al een paard als salinero die volgende week bijv. de olympische spelen heeft lekker in de wei hollen en een blessure oplopen?? nee nee dat risico zou ik ook NOOIT nemen
en hengsten bij andere paarden.... bij sommigen gaat dat maar heeel veel breken de hele boel af en dan kan je weer de dierenarts bellen en hechten en wat dan ook

en nu niet mij aanvallen want ik ben ZEKER voor een "beter" bestaan van de paarden, maar ik vind de slachttransporten veeeeeelen malen erger dan dat mijn paardje wel 4 uur buiten staat....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:52

essiesilly schreef:
en hengsten bij andere paarden.... bij sommigen gaat dat maar heeel veel breken de hele boel af en dan kan je weer de dierenarts bellen en hechten en wat dan ook..

Dat is een mooi voorbeeld van de vele circelredeneringen in de paardhouderij om vooral niets te hoeven veranderen.
Tenzij gedragsgestoord, zijn paarden niet uit op zelfmoord, wel op zelfbehoud.
Gedragsgestoorde hengsten zijn geen excuus maar een verwijt.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:55

Het inscharen van hengsten geeft mogelijk problemen, maar elke dag (alleen) in een paddock is toch wel haalbaar? Zoals ik al eerder schreef ik ken wel stoerterijen waarbij de dekhengsten elke dag wel een paar uurtjes buiten komen hoor. Dat is een kwestie van wennen. De meeste hebben nog uitzicht op de merries met veulens ook.

Maar verder zijn er nog zoveel dingen te verbeteren. Denk aan maneges met stands of inderdaad ondermaatse stalletjes. Geen contact met soortgenoten. Maar ook de paarden die de hele winter buiten staan zonder ook maar één droge ligplek te hebben.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:56

ben ik het niet mee eens... hengsten hebben (veel!) hormonen die GAAN zeker weten naar andere paarden toe.. tenzij je misschien tinkers hebt of wat dan ook die zijn misschien anders dat weet ik niet maar geloof me kwpn hengsten en dan vooral dek hengsten!!! hoef jij niet zomaar bij andere paarden te zetten hoor daar kan ik op wedden dat daar verwondingen van komen!
en geloof me ik ben echt wel voor een beter bestaan maar sommige dingen zijn zo belachelijk onrealistisch...
elk paard met een vriendje..:S waarom mogen ze niet naast elkaar dat ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar... dat bespaard al een hele hoop leed

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:56

Nessah, je snapt mijn punt blijkbaar niet. Ik kan de kip voor elk willekeurig ander bedrijf vervangen. Het was slechts ter illustratie om aan te geven dat het blijven bestaan van een bedrijf niet belangrijker moet zijn dan het welzijn van de dieren in dit bedrijf. Dat is namelijk wel een argument wat elke keer in deze discussies wordt aangehaald. Dat er geen regels moeten komen want dan moeten er bedrijven opdoeken. Ik vind dat totaal niet belangrijk, het paard vind dat ook absoluut niet belangrijk. Als bedrijven ten onder gaan aan nieuwe regelgeving, jammer dan maar noodzakelijk voor het welzijn van het paard.
Daarbij vraag ik me sterk af hoeveel stallingen er werkelijk moeten verdwijnen. Nieuwe wetgeving krijgt altijd een ontzettend lange overgangsfase, waarin iedereen in overvloede de mogelijkheid krijgt om zich aan te passen.

En ter informatie, legbatterijen zijn wel degelijk verboden in NL. Maar ook hier hebben we op dit moment nog met de overgangsfase te maken. Nieuwe legbatterijen mogen NIET gebouwd worden en de bestaande bedrijven moeten per 2013 (dacht ik zo uit mn hoofd) ook op andere methodes overgegaan zijn. Dit alles om dus in 2013 helemaal legbatterij vrij te zijn. Maar dit is volledig offtopic.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:57

het is natuurlijk gedrag dat hengsten niet bij elkaar kunnen. dat is bij verwilderde paarden ook zo. zodra het jonge grut geslachtsrijp is, worden ze verjaagd.volwassen hengsten gaan vechten...
dus niet gestoord gedrag, en geen verwijt, maar een feit.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:59

spicegirl schreef:
het is natuurlijk gedrag dat hengsten niet bij elkaar kunnen. dat is bij verwilderde paarden ook zo. zodra het jonge grut geslachtsrijp is, worden ze verjaagd.volwassen hengsten gaan vechten...

_/-\o_ _/-\o_ sorry soms kan ik me niet zo heel goed verwoorden haha maar dat bedoel ik dus..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:04

Volgens mij staat in het artikel alleen maar dat de paarden ruik-, hoor- en zichtcontact met elkaar moeten hebben.. ze hoeven dus helemaal niet samen te staan. Neemt niet weg dat ik denk dat het voor alle paarden (iig alle niet-hengsten) mogelijk is om met andere te staan, mits ze dit van jongs af aan gewend zijn.

Het enige onhaalbare aan het voorstel vind ik de weidegang, ik vind dat elk paard 4 uur per dag naar buiten moet kunnen, maar weidegang is in nl helaas vaak niet mogelijk en imo ook niet noodzakelijk. Grotere stal is wel oke, al zie ik mijn paard liever 8 uur per dag buiten dan in een iets grotere stal ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:05

spicegirl schreef:

Naar mijn weten is het zo dat hengsten in het wild die verjaagd zijn ook groepen vormen en je zo dus hengstengroepen krijgt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:06

essiesilly schreef:
ben ik het niet mee eens... hengsten hebben (veel!) hormonen die GAAN zeker weten naar andere paarden toe.. tenzij je misschien tinkers hebt of wat dan ook die zijn misschien anders dat weet ik niet maar geloof me kwpn hengsten en dan vooral dek hengsten!!! hoef jij niet zomaar bij andere paarden te zetten hoor daar kan ik op wedden dat daar verwondingen van komen!
en geloof me ik ben echt wel voor een beter bestaan maar sommige dingen zijn zo belachelijk onrealistisch...
elk paard met een vriendje..:S waarom mogen ze niet naast elkaar dat ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar... dat bespaard al een hele hoop leed

Gebeurt bij ons anders niet en een andalusiër is nu toch ook niet meteen het stereotype van een koudboed die te lui is om z'n kont te draaien! :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:11

spicegirl schreef:
zodra het jonge grut geslachtsrijp is, worden ze verjaagd.

...en waar gaan ze dan heen?
Ze zoeken elkaar op en leven in vrijgezellengroepen.
Slechts een deel verovert een harem. De meesten leven hun leven in de vrijgezellengroep.
Feit ;)

Maar goed, allemaal redenen om nooit iets de hoeven doen/veranderen. dat heeft de paarderwereld nu wel aangetoond.

Dat is echter verleden tijd.
De opdracht van buiten is. Ga het inregelen opdat;
4. Freedom to Express Normal Behaviour - by providing sufficient space, proper facilities and company of the animal's own kind.
gegarandeerd is.

Merries met/zonder veulens met ruinen. Idem met hengst, hengstengroepen, ruingroepen, hengsten met ruinen.
Hoe dan ook; groepen met vrije toegang tot ´weide´. Geen individueel houden, niet op stal.

Dát als randvoorwaardes is inmiddels prima onderbouwd.
Het enige onderhandelbare is de groepsgrootte en de hoeveelheid ruimte.
Het optimum tussen maximum aan gedrag en minimum aan ruimte is tot ongeveer 10 volwassen paarden op zo´n 2 hectare, zo vierkant mogelijk van vorm.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:12

Mandyke schreef:
[Gebeurt bij ons anders niet en een andalusiër is nu toch ook niet meteen het stereotype van een koudboed die te lui is om z'n kont te draaien! :roll:

nouuuww..... hahahahah geintjeee

deze discussie gaat iedergeval nooit eindigen
maar ik vind dat ze eers de realistische dingen aan moeten pakken (zoals ik al zei, slachttransport enz enz..) en daarna GOEDE regels op gaan stellen en die waar gaan maken... dan zien we wel weer verder... want dit is idd al jaren aan de gang

en zoals ik al zei, mijn paarden gaan hele dagen samen naar buiten dus ik heb niks te klagen maar ik kan me goed inleven bij mensen waar dat echt niet gaat! (en ja er zijn ook mensen waar het wel gaat en het nog niet gebeurd)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:12

essiesilly schreef:

Ik zou niet weten hoe dat met Tinkers zit.. Ik heb het over een aantal stoeterijen in Nederland waar dekhengsten van het KWPN en NRPS stamboek staan. Ik zelf heb volbloed paarden, dus nogmaals geen verstand van de koudbloed paarden.

Ik schrijf ook nergens dat je ze maar gewoon even bij elkaar moet gooien. Ik schrijf dat de stoeterijen die ik ken hun dekhengsten alleen in een paddock hebben staan voor enkele uren per dag en ja, soms zelfs met uitzicht op de merries. Op stal kunnen ze elkaar zien en aanraken door de tralies.

Wil je ze wel bij elkaar gaan zetten dan is het natuurlijk wel belangrijk dat ze sociaal zijn opgegroeid. De meeste zijn dat wel. (hengstenweides tot hun derde jaar) Daarna kun je eventueel nog met een dubbele omheining werken en zo de afstand tussen de paarden steeds verkleinen tot ze samen kunnen. De rangorde is namelijk redelijk snel bepaald. Het zijn de paarden die het laagst in rangorde staan die van tijd tot tijd een hoger plekje proberen te veroveren. Voor de rest gaat het heel subtiel met lichaamstaal.

Maar goed, dat is slechts mijn ervaring. :)