Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:36

Lijkt me een leuker onderzoek als je eens echt een topruiter laat rijden met bitloos.
Hoewel ik denk dat die daarmee ook best uit de voeten zouden kunnen.
Alleen hengsten lijken me toch wel erg moeilijk te hanteren dan hoor....

CM_

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:39

Ik ben ook absoluut niet overgtuigd door dit minescule testje :n

Idd topruiters, en op verschillende dagen de proeven rijden, in verschillende banen .
En ook de eerste proef zonder bit, en tweede met wellicht ;)

Vind het geen objectief onderzoek zo.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:41

Juliette86 schreef:
Bolieke schreef:
Mijn vorig paardje liep in eerste instantie ook beter bitloos, totdat na een 4 tal keer ze doorkreeg dat ze geen bit meer inhad...

Dat is meer een rijtechnisch probleem, staat los van bitloos. Als je een bit nodig hebt om je paard onder controle te houden dan is hij niet consequent geconditioneerd.

Ik rij al jaren meedere paarden en pony's bitloos met diverse optomingen en heb nog nooit zoveel verzet gehad als op het systeem van Cook := .

Het daarom dat ik ze ook verkocht heb ;) , de fouten die er bij haar waren ingekropen bij vorige eigenaars kreeg ik er niet uit (en toch zeker niet voor wat ik met haar wou doen). De eerste keer bitloos liep ze fantastisch, heel relaxed, stoppen, cirkels, allemaal zonder probleem. Wat een verschil dan met bit! Maar na een paar keer kreeg ze door dat ze er mee weg kon en begon het protest van voren af aan zoals met het bit. Had je haar dus als één van de 4 paarden gebruikt, dan had je ook een heel positief beeld.

Wat ik maar wou zeggen is dat op het eerste zicht wel goed kan gaan bitloos maar als men dan wat verder gaat met het bitloos, dat het niet alleen rozegeur en maneschijn is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:43

Suzanne F. schreef:

Nee hoor, dat is allemaal training.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:45

Bolieke schreef:
Dat het niet alleen rozegeur en maneschijn is.

Nee je paard zal het toch echt wel voor je moeten willen doen, training tot het zo ver is..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:49

Suzanne F. schreef:
Lijkt me een leuker onderzoek als je eens echt een topruiter laat rijden met bitloos.
Hoewel ik denk dat die daarmee ook best uit de voeten zouden kunnen.

Ik denk dat jij met jouw ervaring er fluitend mee weg rijdt.... Misschien dat je ze met bit wilt aanrijden, maar de overstap naar een bitloze optoming van een goed gereden dressuurpaard is eigenlijk een fluitje van een cent!

Maar dan niet dit soort optomingen, voor dressuur vind ik diverse soorten hackemores beter inwerken, directer zeg maar.
Kan je heel gewoon je hele- en halve ophoudingen blijven maken.

Alleen is een hackemore gebruiken als bitloze optoming voor veel mensen hetzelfde als vloeken in de kerk....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:53

amondi schreef:
Alleen is een hackemore gebruiken als bitloze optoming voor veel mensen hetzelfde als vloeken in de kerk....

Een hackemore is rijtechnisch gewoon een bit, het zit alleen niet door de mond. Nog eentje met een serieuze hefboom er op ook. Het idee is dat pijn veroorzaaken nog steeds een optie is als je dat zou willen.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:54

Ik vind het geen goed onderzoek eigenlijk.

Ik rij nu zelf bitloos en met bit.. en de eerste keer liep die inderdaad beter, maar die paarden hebben het wel snel door hoor..en dan kan je met je bit iets fijner zijn..ik rij trouwens met een speciaal myler 'baby bitje' en met een sidepull

beter onderzoek zou zijn over een aantal dagen vergelijken.. en mischien ook wel met paarden die bit ook niet echt gewent zijn.
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 14-09-09 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:57

Hackemores kunnen verschrikkelijk sterk inwerken, daar breek je zo zijn kaak mee bij verkeerd gebruik. Daar kan je wel een hengst mee rijden.

Maar ik zou me toch niet prettig voelen op een hengst met bitloze optoming, brrr.... zal wel tussen mijn oren zitten maar toch...

Ik heb wel een merrie gehad die ik aan de longe aan het halster kon laten nageven. Daar had ik zo bitloos mee weggereden, daar ben ik van overtuigd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:00

amondi schreef:

Eigenlijk is dat ergens maar goed ook. Je zou de ruiters uit die filmpjes echt geen hack in handen willen geven :n . Zelf vind ik de hack en sidepull (en met mij de pony's die ik ermee rij) de fijnste bitloze optomingen. Direct en fair, ik hou niet van die stropconstructies.

@Bandida; het hangt ook heel erg van de hack af of die pijn veroorzaakt. Een hack met een zachte en flexibele neusriem die hoog genoeg hangt en waar geen ketting als kinriem aan zit, doet een paard echt geen pijn. Kan je trouwens onderbouwen dat een hack rijtechnisch helzelfde is als een bit? Ik vind het namelijk een wezenlijk verschil.

Wordt trouwens ook eens tijd dat al die spookverhalen over de hack (gebroken kaken, neusbenen) eens uit de wereld worden geholpen, want dat is echt de reinste kul. Bij een goed aangelegde zachte hack kan je geen permanente schade aanrichten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:04

Juliette86 schreef:
Kan je trouwens onderbouwen dat een hack rijtechnisch helzelfde is als een bit? Ik vind het namelijk een wezenlijk verschil.

Ja, maar ik ga het hier niet allemaal uittypen. Staat al genoeg over mechanische en niet mechanische bitloze optomingen op bokt te lezen ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:05

klinkt heel intressant!!!

eigenlijk zouden ze dit nog eens moeten doen (andere proef dan wel) alleen dan andersom eerst bitloos dan met bit ;) dan is het andersom ook eens bekeken.

ik wil dr iig zeker meer van horen :D

Grobegni

Wetenschappelijk >;) Niet echt een representatieve steekproef, 4 paarden. Ik vraag me een beetje af waarom dit op de voorpagina staat? Ik zie hier al mensen die het artikel niet goed lezen...en het dus verkeerd begrijpen!

BinkieDusty

Vond het wel interesant.. Tot ik de filmpjes zag :P
Wat een flop !!
Die meiden rijden met en zonder bit zeer slecht. Ze belemmeren de paarden in alles. Tjah, als zo'n paard ineens niet in de mond wordt getrokken omdat er geen bit meer inzit kan ik me heel goed indenken dat ze dan inderdaad beter gaan lopen :D

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:08

Dit is geen studie.

Als een onafhankelijke wetenschapper nou tig paarden bij elkaar raapt en door een GOEDE ruiter met en zonder bit laat rijden en een beetje een fatsoenlijke onafhankelijke jury bij elkaar raapt, dan wil ik alles aannemen. Maar dit is geen studie te noemen. :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:16

Zoveel paardenmonden, zoveel bitten. Maar om alle mogelijke bitten te gaan proberen in een paardenmond die een bepaald bit niet accepteerd, gaat velen te ver. Dus Eureka: de afkorting: we gaan bitloos rijden.

Persoonlijk begin ik een beetje simpel te worden van de bitloos hype. Niet ieder bitloos hoofdstel is even geschikt voor ieder paard (en voor iedere ruiter) maar daar wordt voor het gemak even niet naar gekeken.

En een wetenschappelijk onderzoek op een populatie van 4 paarden, geleid door de bedenker van het hoofdstel zelf, is nauwelijks onafhankelijk te noemen, niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:17

Askja schreef:
Verplicht bitloos rijden is natuurlijk onhaalbaar -

Hoezo? Nu is bij FEI dresssuur het bit en zelfs type zadel verplicht.
Kwestie van een reglement.

Het punt is dat FEI dressuur klasieke dressuur = met bit.

Buiten het kader van de FEI kan zelfs de overheid het gebruik van het bit verbieden in het kader van dierenmishandeling.
Daarvoor is evenwel een beter onderzoek nodig dan dit.

Goed wetenschappelijk onderzoek kost geld en het sector paard, noch de spullenfabrikanten gaan dat sponsoren.
Dierenwelzijns-organisaties hebben er geen fondsen voor en bovendie zou een studie in hun opdracht alleen daardoor al afgewezen worden door de paardenwereld.
De overheid heeft er, vanwege het economische belang van de sector, slecht beperkt belang bij om dit te onderzoeken tenzij de publieke opinie dit eist.

Wanneer een goed wetenschappelijk onderzoek aantoont dat het gebruik van het bit onnodig pijn veroorzaakt, dan is een verbod op het gebruik niet alleen haalbaar, maar zelfs noodzakelijk.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:18

Cayenne schreef:
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een beetje vind rammelen.

Dr. Cook leidt het onderzoek zelf, en dat had beter gedaan kunnen worden door een groep onafhankelijke mensen.
Vier paarden geven ook geen compleet beeld.

Dat waren exact mijn gedachtes :D

En uit de beelden van de bitloze KNHS wedstrijd trok ik eigenlijk de conclusie dat bitloos, bij verkeerd gebruik, net zo hard inwerkt als een hoofdstel met bit. Ofwel: problemen zijn wederom te herleiden tot de rijkunst, of beter gezegd het gebrek daar aan, van veel ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:20

Wat een bijzonder slecht uitgevoerd onderzoek zeg.
Zwak en matig en rammelt aan alle kanten.
Wat al eerder is gezegd, wij van sun adviseren sun (vaatwastabletten). Hoe is het mogelijk dat een onafhankelijke jury hieraan deel wilde nemen.

En mijn allergrootste vraag is eigenlijk. Hoe zijn de paarden geselecteerd? Wat waren criteria waar de paarden aan moesten voldoen, om aan het onderzoek deel te kunnen nemen. Nog belangrijker WIE heeft de paardeb geselecteerd? Wat is het trainings-geschiedenis van zo'n dier. Zijn dit hun vaste berijders etc etc etc..

Bandida schreef:
amondi schreef:

Een hackemore is rijtechnisch gewoon een bit, het zit alleen niet door de mond. Nog eentje met een serieuze hefboom er op ook. Het idee is dat pijn veroorzaaken nog steeds een optie is als je dat zou willen.

Een hackemore rust op de meest gevoelige gedeeltes van het paard zijn hoofd. Vandaar dat wijken voor de druk voor een boel paarden er ook makkelijk mee gaat ;)
Maar hoe denk je dat een bitlooshoofdstel in elkaar steekt dan?
De drukverdeling is alles behalve hetzelfde als die van een bithoofdstel. Buiten het feit dat het 'release' systeem nogal eens wat te wensen overlaat.
Het ligt geheel aan de hand van een ruiter hoe het paard is met een bit etc. Maar het werkt niet mee, als je harnachement niet naar behoren functioneert. (verschillende Cook's en diverse merkloze (of B-merken) voorbij zien komen met ditzelfde probleem.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:27

Buiten dat ik vind dat een onderzoek met slechts 4 paarden geen onderzoek is vind ik dat het onderzoek ook niet juist is uitgevoerd.

Als je de filmpjes bekijkt vallen meerdere dingen op. Alle paarden lopen nagenoeg de hele proef zonder teugel contact. OP die manier vind ik het dan ook geen vergelijking. Ik zou dan zoiets graag met een juiste manier van met rijden en een juiste manier met bitloos rijden.

Ze zullen vast een leuke dag hebben met zn allen maar vind het het woord onderzoek niet waard.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:41

dubbelgebroken bit?? waarom niet enkelgebroken?!
denk dat er meer mensen met enkelgebroken rijden!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:51

Royen schreef:
ik hoop ook dat het verplicht wordt met een bitloos hoofdstel te rijden. Onzin dat een paard met bit beter rijdt, je stuurt toch met je zit en je benen? ;)

Hmmm ... niet als het gaat om mennen.
Dan heb je alleen je stem en de zweephulp.

Niettemin kan bitloos mennen wel, ken wel mensen die het doen (op rustige paden of in afgesloten rijbak).
Nadeel is dat de meest gangbare bitloze hoofstellen niet geschikt zijn voor zoveel meter leidsel.
En die wel geschikt zijn, zijn alleen nog maar verkrijgbaar met oogkleppen.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:54

Ik geloof er best in dat er veel paarden zijn die zeker beter lopen met een bitloos hoofdstel dan zonder, toch geloof ik ook dat er paarden zijn die juist met bit beter lopen.
Ik vind alleen n.a.v de filmpjes je een goed resultaat hebt gezien alle 4 de paarden of tegen de hand lopen zowel met bit als zonder en hun rug weg drukken.
Doe dan een onderzoek met onafhankelijke mensen en die echt met hun paarden werken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:11

Jammer dat het onderzoek niet wat grondiger aangepakt is... Dit had véél beter gekund.

[***] de drukverdeling van het Dr Cook hoofdstel is inderdaad niet te vergelijken met een bithoofdstel. Het Dr Cook hoofdstel verdeelt de druk namelijk over het hoofd ipv alleen druk in de mond die pas weg gaat op de moment dat het bit uitgenomen wordt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:17

Zegt mij niet veel dit onderzoek..
Zonde.