Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Juliette86 schreef:Bolieke schreef:Mijn vorig paardje liep in eerste instantie ook beter bitloos, totdat na een 4 tal keer ze doorkreeg dat ze geen bit meer inhad...
Dat is meer een rijtechnisch probleem, staat los van bitloos. Als je een bit nodig hebt om je paard onder controle te houden dan is hij niet consequent geconditioneerd.
Ik rij al jaren meedere paarden en pony's bitloos met diverse optomingen en heb nog nooit zoveel verzet gehad als op het systeem van Cook.
Suzanne F. schreef:Lijkt me een leuker onderzoek als je eens echt een topruiter laat rijden met bitloos.
Hoewel ik denk dat die daarmee ook best uit de voeten zouden kunnen.
Alleen hengsten lijken me toch wel erg moeilijk te hanteren dan hoor....
amondi schreef:Alleen is een hackemore gebruiken als bitloze optoming voor veel mensen hetzelfde als vloeken in de kerk....
amondi schreef:Alleen is een hackemore gebruiken als bitloze optoming voor veel mensen hetzelfde als vloeken in de kerk....
Askja schreef:Verplicht bitloos rijden is natuurlijk onhaalbaar -
Cayenne schreef:Ik moet zeggen dat ik het zelf ook een beetje vind rammelen.
Dr. Cook leidt het onderzoek zelf, en dat had beter gedaan kunnen worden door een groep onafhankelijke mensen.
Vier paarden geven ook geen compleet beeld.
Bandida schreef:amondi schreef:Alleen is een hackemore gebruiken als bitloze optoming voor veel mensen hetzelfde als vloeken in de kerk....
Een hackemore is rijtechnisch gewoon een bit, het zit alleen niet door de mond. Nog eentje met een serieuze hefboom er op ook. Het idee is dat pijn veroorzaaken nog steeds een optie is als je dat zou willen.
Royen schreef:ik hoop ook dat het verplicht wordt met een bitloos hoofdstel te rijden. Onzin dat een paard met bit beter rijdt, je stuurt toch met je zit en je benen?