Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thats_Me

Berichten: 10964
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:25

Bij de FNRS krijg je al 4x per jaar Paard & Sport :=

Oftewel er hangen al verplichtingen aan. In het begin wat het nog leuk maar het wordt elk jaar weer een stuk duurder.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:26

russel schreef:
Wat absurd allemaal, vind dit helemaal geen doorbraak, meer een beperking.


Het heet marketing: het is het verkopen van een ondernémersbelang als zijnde in het belang van de klant.
De ruitersport is hier een extreem voorbeeld van. Ze búlkt van de richtlijnen ´voor de bestwil´ van de ruiter waar de ruiter níets mee opschiet, maar wel geld voor uit moet geven.
De verregaande koppeling van diensten en inhoudelijke verplichtingen zou op geen enkel ander vlak geaccepteerd worden.
De enige manier om in NL als ruiter wel zelf te mogen beslissen en niets te moeten is een paar paarden op eigen land hebben en niet aan ´officiële´ dingen meedoen.
Je betaalt dan voor je eigen paardrijden en niet voor de kantine, -parkeerplaatsen, -bobouitjes, -topsport, -sectormarketing, -dierenwelzijnssabotage, -klantgegevensregistratie.

Dinger

Berichten: 155
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:43

Fleurtje100 schreef:
Brrrr, wat krijg ik toch steeds meer een hekel aan de KNHS. Wat een doorbraak hoor, ze kunnen mensen straks nog meer geld uit hun zak gaan kloppen. Een tijdschrift voor manegeruiters wordt zeker net zoiets als dat ik verplicht abbonnee ben van de Paard & Sport, terwijl dat ding iedere twee weken ongeopend weg geflikkerd wordt. Daar verdienen ze ook veel geld aan, het staat vól met reclame en er zitten altijd losse folders bij, en leden zijn ook nog eens verplicht abbonnee en betalen daarvoor.


Haha toch grappig om te lezen dat de KNHS het nooit goed kan doen.. De PaardenSport is al een jaar een maandblad.. :Z
De KNHS verdient niets aan die reclame hoor, maar de uitgever BCM.. Op deze manier wordt de PaardenSport goedkoper. Dus kan het ledengeld ook voor andere dingen gebruikt worden. :o

Flash_4ever

Berichten: 78
Geregistreerd: 22-07-09
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:05

Arabesk schreef:
Grote doorbraak :?

Ik had zoiets verwacht als 'FNRS deelt geen sterren meer uit aan maneges met stands' :roll:


wat is er mis met stands?
als een manege paard/pony moet w88 tot de les begint
kun je m beter in een stand zette dan in n stal
om beschadiging aant tuig te voorkomen !!!!

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:40

Mijn vriendin is gisteren ook geweest ze is manegehouder. Maar ze vond het echt een fantastische dag ook veel geleerd over manegment doormiddel van workshops en lezingen.

Ik wist trouwens niet eens dat er maneges zijn die een ster krijgen als ze stands hebben. Want er zijn toch richtlijnen voor het geven van sterren. Dus ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht. Maar ik ben ook erg verwend met de manege van mijn virendin. Allemaal stallen en veel weidegang ook voor de manege pony`s en paarden.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:44

Flash_4ever schreef:
Arabesk schreef:
Grote doorbraak :?

Ik had zoiets verwacht als 'FNRS deelt geen sterren meer uit aan maneges met stands' :roll:


wat is er mis met stands?
als een manege paard/pony moet w88 tot de les begint
kun je m beter in een stand zette dan in n stal
om beschadiging aant tuig te voorkomen !!!!


Bind je je hond ook aan de muur vast en haal je hem alleen los van de muur als je hem gaat uitlaten?

Nee, dát is dierenmishandeling hoor ik je zeggen.

Valt nu het kwartje?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:01

Huertecilla schreef:
Je zit gelijk onder de paraplu van zeer vergaande rgeltjes. Dat gaat van niet meer aan ´wilde´ evenmenten mogen deelnemen, via entverplichting van gezonde paarden tot verbod een écht veilige kledingkit aan te trekken. Zelfs type zadel en -kleding word je opgedrongen.

Dat is natuurlijk omdat alleen 'Engelse' zadels veilig kunnen zijn en alleen 'veiligheids'caps die zo weinig bescherming bieden doordat de gemiddelde ruiter wil dat ze er zoveel mogelijk uit zien als de eierdopjes van enkele decennia geleden. 8)7

Axel_Valerie

Berichten: 3064
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:35

nowornever schreef:
Mijn vriendin is gisteren ook geweest ze is manegehouder. Maar ze vond het echt een fantastische dag ook veel geleerd over manegment doormiddel van workshops en lezingen.

Ik wist trouwens niet eens dat er maneges zijn die een ster krijgen als ze stands hebben. Want er zijn toch richtlijnen voor het geven van sterren. Dus ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht. Maar ik ben ook erg verwend met de manege van mijn virendin. Allemaal stallen en veel weidegang ook voor de manege pony`s en paarden.


Kijk dat is nuttig dat ze aan manege-eigenaren doorgeven hoe het werkt en hoe het zou moeten gaan...

Maar laten we even eerlijk zijn dit is gewoon het herstellen van een eerdere fout...

En dat sommige mensen nog durven te beweren dat stands goed zijn... Ik heb er geen woorden voor..

bungie
Berichten: 286
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:37

Arabesk
Ik weet niet precies vanaf welke datum maar dan mogen er geen stands meer, volgens mij wordt je nu ook al gekort op je sterren met stands.
Vergunningen bij de gemeente vergen nu eenmaal ook tijd en dan moet er nog gebouwd worden,soms lijkt iets simpeler dan het in de praktijk is.
Ik zit niet in de manege wereld maar hoor nog wel eens wat.
Hebben ze ook niet op Horse Event een boek over dier welzijn gelanceerd?
Ze zijn er dus vast wel mee bezig .

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:50

oomens schreef:
Huertecilla schreef:
Je zit gelijk onder de paraplu van zeer vergaande regeltjes. Dat gaat van niet meer aan ´wilde´ evenmenten mogen deelnemen, via entverplichting van gezonde paarden tot verbod een écht veilige kledingkit aan te trekken. Zelfs type zadel en -kleding word je opgedrongen.

Dat is natuurlijk omdat alleen 'Engelse' zadels veilig kunnen zijn en alleen 'veiligheids'caps die zo weinig bescherming bieden doordat de gemiddelde ruiter wil dat ze er zoveel mogelijk uit zien als de eierdopjes van enkele decennia geleden. 8)7


Vergeet de inherent onveilige stijgbeugels niet waardoor laarzen met prominent hak én een anatomisch gestoorde been-/voethouding voorgeschreven worden én een (on)veiligheidshaak voor de beugelriemen nodig ´is´.
Let wel láárzen vanwege ´de gewenste uitstraling'.

hc

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:59

bungie schreef:
Ze zijn er dus vast wel mee bezig .


Ja, klopt.
In 2002 heeft de sector een concrete opdracht gekregen van het Min.v.LNV en dit jaar heeft men het plan gepresenteerd een plan te maken om het te gáán bestuderen.
Men is er duidelijk druk mee _O-

Onderstussen loopt de sector vogend jaar een eeuw achter met welzijnsregelgeving.
Het is de énige bedrijfssector waarin dieren geëxploiteerd worden waarin níets geregeld is voor die dieren.
De bedrijfsector paarden is zelfs totáál onbekend met het internationaal erkende raamwerk voor het houden van gedomesticeerde dieren wat al in 1965 is opgesteld.
Lijkt míj een doorbraak als dit raamwerk op de toegang van elke manege als doelstelling gespijkerd zou worden.
Maar ja, dat is leidt niet tot meer omzet dus ziet men als afbraak en niet als doorbraak....

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:04

Ik las net op internet eisen bij het toekennen van 1 ster geen stands aanwezig. Dus als ik dat zo lees mogen er uberhaupt geen sterren toegekent worden aan een manege als er stands aanwezig zijn.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:48

Huertecilla schreef:
oomens schreef:
Je mag dus aan geen enkele niet-KNHS-wedstrijd deelnemen wanneer je op een FNRS-erkende manege rijdt.
Niet ringsteken op de lokale kermis, niet meedoen aan een andere tak van paardensport dan de 'officiële' KNHS-disciplines.
Mooie verplichte beperking van je keuzevrijheid, terwijl je denkt alleen maar op een kwalitatief goede manege te gaan rijden.



Jij hebt het op je netvlies.

Je zit gelijk onder de paraplu van zeer vergaande rgeltjes. Dat gaat van niet meer aan ´wilde´ evenmenten mogen deelnemen, via entverplichting van gezonde paarden tot verbod een écht veilige kledingkit aan te trekken. Zelfs type zadel en -kleding word je opgedrongen.

Dit terwijl het ´kwaliteitskenmerk´ in NL een aantal forse fundamentele veren laat mbt veiligheid en paardwelzijn.
Deze ´doorbraak´ toont wederom aan dat de sectorvertegenwoordiging níet in het ruiterbelang is maar slechts kaal economisch belang vertegenwoordigt.



Overdrijven is ook een kunst heren.
Als je meedoet aan KNHS wedstrijden (en nee niemand kan je verplichten wedstrijden te rijden) dan geldt het algemeen wedstrijdreglement waaruit je bovenstaande regel citeert, met andere woorden je kiest er zelf voor die KNHS wedstrijden met de bijbehorende regeltjes, zoals bijvoorbeeld de verplichting je paard te laten enten. (Het is trouwens heel normaal HC om juist te enten bij gezonde dieren/mensen, eenmaal ziek is enten meestal niet raadzaam). Als je niet deelneemt aan KNHS wedstrijden mag je dus best ringsteken. Volgens mij is ook alleen bij wedstrijden het harnachement/kleding voorgeschreven per discipline. Op maneges moest en moet je het meestal doen met de optoming die de manege gekozen heeft, dus dat is dan altijd al een enorme inperking van vrijheid geweest. Over het enten van manegepaarden had de klant toch al niets te vertellen. Veel pensionstaleigenaren hebben hierover ook voorschriften voor de klanten.

Wat betreft veiligheidsvoorschriften (goedgekeurde helm, veilige kleding enz.) zul je ontdekken dat ook niet FNRS maneges hiertoe overgaan ivm verzekeringseisen. Ik dacht dat in Engeland en veel staten van Amerika een helm al lang verplicht is, in ieder geval voor kinderen. In Engeland moeten kinderen bij springen/buitenritten ook een bodyprotector aan. Jazeker verregaande inperking van vrijheden, net als veiligheidsgordels in de auto. Het valt niet mee dat moderne leven, mag je niet eens meer kiezen onvoorzichtig te zijn.

Blijft het punt dat je bij een FNRS manege inderdaad gelijk vastzit aan dat paspoort en bijbehorend lidmaatschap van de KNHS als recreatiesportlid (wat dat ook moge zijn) en het maar de vraag is of je er veel aan hebt, tenzij je het leuk vindt om elk kwartaal de recreatiesportlidversie van PaardenSport te ontvangen. Het is wel zo dat je bij bijna alle sportverenigingen en clubjes ook automatisch lid wordt van de overkoepelende bond. Ga je bij een schaakclub ben je automatisch lid van de KNS, met bijbehorende rechten en plichten zoals schaaktijdschrift en jaarlijkse afdracht aan bond, ook als je nog geen wedstrijden schaakt en nog geen paard van een toren kunt onderscheiden. Ga je wel deelnemen aan door de bond georganiseerde wedstrijden dan gelden de wedstrijdreglementen. Dan kan het zomaar gebeuren dat je bestraft wordt omdat je mobiele telefoon afgaat, vinden ook veel mensen een inperking van hun vrijheid maar het schijnt er bij te horen.

Maar om dit verstandshuwelijk van KNHS en FNRS een doorbraak te noemen kan ik ook echt niet volgen. Ik dacht ook in eerste instantie meer aan zoiets als Arabesk beschreef.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:45

Hermelientje schreef:
Als je meedoet aan KNHS wedstrijden (en nee niemand kan je verplichten wedstrijden te rijden) dan geldt het algemeen wedstrijdreglement waaruit je bovenstaande regel citeert, met andere woorden je kiest er zelf voor die KNHS wedstrijden met de bijbehorende regeltjes
(...)
Als je niet deelneemt aan KNHS wedstrijden mag je dus best ringsteken.

Als je goed hebt gelezen, dan had je gezien dat ik niet het algemeen wedstrijdreglement citeerde, maar het algemeen reglement van de KNHS.
Waar het wedstrijdreglement alleen geldt bij wedstrijddeelname, geldt het algemeen reglement altijd voor leden, dus ook wanneer je nooit aan KNHS-wedstrijden wenst deel te nemen.

Hermelientje schreef:
Wat betreft veiligheidsvoorschriften (goedgekeurde helm, veilige kleding enz.) zul je ontdekken dat ook niet FNRS maneges hiertoe overgaan ivm verzekeringseisen. Ik dacht dat in Engeland en veel staten van Amerika een helm al lang verplicht is, in ieder geval voor kinderen.

Waar HC (in mijn ogen terecht) op doelt, is dat FNRS-maneges niet zomaar het dragen van een veiligheidshelm verplichten, maar alleen die van een bepaald type, terwijl er genoeg aantoonbaar veiliger helmen zijn die zelfs niet zijn toegestaan. Die helmen zijn ook goed getest, zijn goedgekeurd voor de extremere motorsporten, maar passen niet binnen het gewenste plaatje van de grotere ruitersportbonden en zijn dús niet toegestaan op FNRS-maneges.
Hermelientje schreef:
Het is wel zo dat je bij bijna alle sportverenigingen en clubjes ook automatisch lid wordt van de overkoepelende bond. Ga je bij een schaakclub ben je automatisch lid van de KNS, met bijbehorende rechten en plichten zoals schaaktijdschrift en jaarlijkse afdracht aan bond, ook als je nog geen wedstrijden schaakt en nog geen paard van een toren kunt onderscheiden.

Ik zou het ook helemaal niet vreemd vinden als je automatisch lid wordt van de bond wanneer je lid wordt van een rij- of ruitersportvereniging. Dat is niet meer dan normaal, dat je bij lidmaatschap van een sportvereniging ook onder de overkoepelende bond valt waartoe die vereniging behoort.
Waar ik wat op tegen heb, is als je ook lid van een sportbond moet worden wanneer je alleen (les)klant bent bij een manege. Rijlessen nemen op een manege is nog steeds niet hetzelfde als paardensport beoefenen. Het is in wezen niet meer dan het leren besturen van een gewoon vervoermiddel.
Dat is net zoiets als het verplicht lid worden van de Nederlandse Autosportbond wanneer je autorijlessen neemt bij een rijschool.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 02:39

oomens schreef:
Hermelientje schreef:
Als je meedoet aan KNHS wedstrijden (en nee niemand kan je verplichten wedstrijden te rijden) dan geldt het algemeen wedstrijdreglement waaruit je bovenstaande regel citeert, met andere woorden je kiest er zelf voor die KNHS wedstrijden met de bijbehorende regeltjes
(...)
Als je niet deelneemt aan KNHS wedstrijden mag je dus best ringsteken.

Als je goed hebt gelezen, dan had je gezien dat ik niet het algemeen wedstrijdreglement citeerde, maar het algemeen reglement van de KNHS.
Waar het wedstrijdreglement alleen geldt bij wedstrijddeelname, geldt het algemeen reglement altijd voor leden, dus ook wanneer je nooit aan KNHS-wedstrijden wenst deel te nemen.

Hermelientje schreef:
Wat betreft veiligheidsvoorschriften (goedgekeurde helm, veilige kleding enz.) zul je ontdekken dat ook niet FNRS maneges hiertoe overgaan ivm verzekeringseisen. Ik dacht dat in Engeland en veel staten van Amerika een helm al lang verplicht is, in ieder geval voor kinderen.

Waar HC (in mijn ogen terecht) op doelt, is dat FNRS-maneges niet zomaar het dragen van een veiligheidshelm verplichten, maar alleen die van een bepaald type, terwijl er genoeg aantoonbaar veiliger helmen zijn die zelfs niet zijn toegestaan. Die helmen zijn ook goed getest, zijn goedgekeurd voor de extremere motorsporten, maar passen niet binnen het gewenste plaatje van de grotere ruitersportbonden en zijn dús niet toegestaan op FNRS-maneges.
Hermelientje schreef:
Het is wel zo dat je bij bijna alle sportverenigingen en clubjes ook automatisch lid wordt van de overkoepelende bond. Ga je bij een schaakclub ben je automatisch lid van de KNS, met bijbehorende rechten en plichten zoals schaaktijdschrift en jaarlijkse afdracht aan bond, ook als je nog geen wedstrijden schaakt en nog geen paard van een toren kunt onderscheiden.

Ik zou het ook helemaal niet vreemd vinden als je automatisch lid wordt van de bond wanneer je lid wordt van een rij- of ruitersportvereniging. Dat is niet meer dan normaal, dat je bij lidmaatschap van een sportvereniging ook onder de overkoepelende bond valt waartoe die vereniging behoort.
Waar ik wat op tegen heb, is als je ook lid van een sportbond moet worden wanneer je alleen (les)klant bent bij een manege. Rijlessen nemen op een manege is nog steeds niet hetzelfde als paardensport beoefenen. Het is in wezen niet meer dan het leren besturen van een gewoon vervoermiddel.
Dat is net zoiets als het verplicht lid worden van de Nederlandse Autosportbond wanneer je autorijlessen neemt bij een rijschool.


Oeps beetje te snel gelezen, maar ik denk dat het niet klopt wat je zegt want de KNHS heeft betrekking op en zeggenschap over de volgende disciplines: dressuur, springen, eventing, mennen, endurance, voltige en "tuigers". Koekhappen te paard en ringsteken vallen daar niet onder dus mag je gewoon mee blijven doen. Je mag inderdaad als lid van een rijvereniging niet meedoen aan bijvoorbeeld een niet erkende dressuur- of springwedstrijd, en kennelijk geldt dit nu ook voor de "recreatiesporters". Maar ik weet niet wat de straf is, uitsluiting van officiële wedstrijden die je toch al niet wilde doen vermoed ik. ;)

Heb je overigens ook kennis genomen van de volgende bepalingen:
Verenigingsleden zijn verplicht de gezondheid en het welzijn van aan wedstrijden
deelnemende paarden en pony's te bevorderen, alsook te bevorderen dat aan wedstrijden
deelnemende verenigingsleden zoveel mogelijk onder gelijkwaardige omstandigheden zich
met elkaar kunnen meten, waarbij noch voorafgaand noch tijdens een wedstrijd de door een
deelnemend verenigingslid of diens paard of pony te verrichten prestatie opzettelijk of
onbewust mag worden beïnvloed door het gebruik of het toedienen van verboden middelen,
als bedoeld in het Humane Dopingreglement en in het Reglement Ongeoorloofde Middelen
voor het Paard.
Recreatiesportleden zijn verplicht de gezondheid en het welzijn van hun paarden en pony’s te
bevorderen. Het (doen) gebruiken en het (doen) toedienen van verboden middelen, als bedoeld
in het Reglement Ongeoorloofde Middelen voor het Paard, is strafbaar.

Dat is dan weer goed nieuws dat dat voor iedereen geldt. Alleen wat lastig als je manege het niet zo nauw neemt met het welzijn, maar dan kun je dus nu meedoen aan een wedstrijd en vervolgens het welzijnsprobleem aan de orde stellen.

Helm moet voldoen aan Europese norm CE EN 1384. Krijgt de FNRS of KNHS nu ook al de schuld voor de Europese regelgeving? En HC rijdt toch helemaal niet met helm dus waar maakt hij zich druk over. Fietsers doen ook geen motorsporthelm op al zou dat misschien wel veiliger zijn, je weet hoe het gaat men wil er toch gewoon bijhoren, dus een manegemeisje gaat natuurlijk geen motorhelm opdoen (al zie je af en toe wel een fietshelmpje).

Als je autorijlessen neemt bij een rijschool die erkend is door de Bovag kun je er van uitgaan dat een (klein) gedeelte van jouw lesgeld naar de Bovag gaat. Wie dat niet wil kiest toch gewoon voor een rijschool die niet is aangesloten bij een overkoepelend orgaan.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:20

Dinger schreef:
Haha toch grappig om te lezen dat de KNHS het nooit goed kan doen.. De PaardenSport is al een jaar een maandblad.. :Z
De KNHS verdient niets aan die reclame hoor, maar de uitgever BCM.. Op deze manier wordt de PaardenSport goedkoper. Dus kan het ledengeld ook voor andere dingen gebruikt worden. :o


Geeft al aan hoe weinig ik dat ding inkijk. Het gaat hier altijd plastic eraf en hop de papierbak in. Het zijn wel héle goedkope advertentietarieven als er niks verdient wordt aan die reclame. Er zijn genoeg commerciele tijdschriften die naar verhouding goedkoper zijn en waar minder reclame instaat/ boekjes bijzitten. En daarnaast ook heel veel gratis tijdschriften die dankzij de reclame toch nog eens winstgevend zijn. Maargoed ik dacht dus laatst ik bel de KNHS eens op of ik niet van dat P&S abbonement af kon. Ik betaal er ieder jaar iets van 20€ voor, en voor het milieu is het ook vrij zonde om papier en inkt te gebruiken wat toch niet gelezen wordt. Maar dat kon dus niet, ik was verplicht er ieder jaar voor te betalen en dus blijkbaar iedere maand dat ding te ontvangen en weg te gooien.

Er stond hier ook ergens dat je bij iedere vereniging/sport moet betalen, dat klopt. Toen ik hockeyde betaalde ik iets van 250€ per jaar, daar kreeg ik dan 2 keer per week training voor op een duur veld, en op zondag wedstrijd. Trainers, scheidsrechters alles was geregeld, terwijl ik zo ongeveer in het laagste team zat. Bij de KNHS betaal je ongeveer de helft, en dan is er helemaal níks gefaciliteerd. En moet je per 7 minuten proef die je rijd nog eens 10€ betalen. En aangezien ik dat zo'n 6-8 keer per jaar doe betaal ik dus gemiddeld zo'n 25€ om 7 minuten een proef te rijden. Voor dat geld mag ik best kritisch zijn dacht ik zo.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:18

Hermelientje schreef:
En HC rijdt toch helemaal niet met helm dus waar maakt hij zich druk over.



Ik begrijp niet waarom jij persoonlijk meent te moeten worden.
Daarbij spring je naar conclusie zonder informatie: Ik heb/gebruik situationeel afhankelijk :)* 3, dríe!!!, verschillende helmen ( 1 met gezichtsbescherming) voor paardrijden, lichaamsbescherming, beenbeschermers. Geen van allen goedgekeurd voor paardrijden; wel veel geschikter en veiliger. Waarom niet goedgekeurd; niet voor aangeboden :)* omdat de ruiterij andersogende spullen voorschrijft 8)7 en er dus voor de fabrikant geen reden is om het voor paardrijden te laten keuren. De spullen voldoen wel aan zwaardere normen; lichter, meer bewegingsvrijheid, beter beschermend :(:)

Hier een kiek van ´wild´ evenement.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PVOY8OMY.jpg
Wel volledig met dierenartscontrole http://www.mijnalbum.nl/Foto-O8LLCZHL.jpg
en veilige organisatie, alleen niet onder enige zelfuitgeroepen ´oficiële´ organisatie.

Het punt is dat de doorbraak van het ts een doorbraak is in klantbindende bedrijfsvoering.
De klant doet afstand van beslissingsvrijheid. Die klant krijgt verkeerde voorlichting en denkt goed te doen met opgelegde verworden zaken die nu zinloos inherent onveilig zin.
Het is echt niet te geloven hoeveel inherent onveilige zaken er voorschrift zijn. Mijn zoontje zou er niet mógen rijden van mij want:
- dat vind ik onveilig
- ik wil geen afstand doen van fundamentele beslissingsvrijheid
- ik wil mijn eígen verantwoordelijkheid kunnen dragen

´Doorbraak ´= Triest artikel.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:24

oomens schreef:
Waar HC (in mijn ogen terecht) op doelt, is dat FNRS-maneges niet zomaar het dragen van een veiligheidshelm verplichten, maar alleen die van een bepaald type, terwijl er genoeg aantoonbaar veiliger helmen zijn die zelfs niet zijn toegestaan. Die helmen zijn ook goed getest, zijn goedgekeurd voor de extremere motorsporten, maar passen niet binnen het gewenste plaatje van de grotere ruitersportbonden en zijn dús niet toegestaan op FNRS-maneges.


De spullen die bij DownHill (ATB) gebruikt worden zijn :wow: +:)+
Licht, totale bewegingsvrijheid, luchtig, onwijs beschermend.
Maar ja, niet toegstaan vanwege ´de gewenste uitstraling´ |o

Lekkere uitstraling met al dat saboteren van énige dierenwelzijnsontwikkeling.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:29

Fleurtje100 schreef:
Dinger schreef:
Haha toch grappig om te lezen dat de KNHS het nooit goed kan doen.. De PaardenSport is al een jaar een maandblad.. :Z
De KNHS verdient niets aan die reclame hoor, maar de uitgever BCM.. Op deze manier wordt de PaardenSport goedkoper. Dus kan het ledengeld ook voor andere dingen gebruikt worden. :o


Geeft al aan hoe weinig ik dat ding inkijk. Het gaat hier altijd plastic eraf en hop de papierbak in. Het zijn wel héle goedkope advertentietarieven als er niks verdient wordt aan die reclame. Er zijn genoeg commerciele tijdschriften die naar verhouding goedkoper zijn en waar minder reclame instaat/ boekjes bijzitten. En daarnaast ook heel veel gratis tijdschriften die dankzij de reclame toch nog eens winstgevend zijn. Maargoed ik dacht dus laatst ik bel de KNHS eens op of ik niet van dat P&S abbonement af kon. Ik betaal er ieder jaar iets van 20€ voor, en voor het milieu is het ook vrij zonde om papier en inkt te gebruiken wat toch niet gelezen wordt. Maar dat kon dus niet, ik was verplicht er ieder jaar voor te betalen en dus blijkbaar iedere maand dat ding te ontvangen en weg te gooien.

Er stond hier ook ergens dat je bij iedere vereniging/sport moet betalen, dat klopt. Toen ik hockeyde betaalde ik iets van 250€ per jaar, daar kreeg ik dan 2 keer per week training voor op een duur veld, en op zondag wedstrijd. Trainers, scheidsrechters alles was geregeld, terwijl ik zo ongeveer in het laagste team zat. Bij de KNHS betaal je ongeveer de helft, en dan is er helemaal níks gefaciliteerd. En moet je per 7 minuten proef die je rijd nog eens 10€ betalen. En aangezien ik dat zo'n 6-8 keer per jaar doe betaal ik dus gemiddeld zo'n 25€ om 7 minuten een proef te rijden. Voor dat geld mag ik best kritisch zijn dacht ik zo.


Je hebt het nu denk ik over de contributie voor verenigingen, daar is dan meestal het lidmaatschap van de sportbond bij inbegrepen. Wat je er vanuit de vereniging voor terug krijgt verschilt van vereniging tot vereniging. Mijn dochter is lid bij een vereniging voor zo'n €100 per jaar en krijgt daar elke week 1 les voor (in het zomerseizoen desgewenst 2). In grote lijnen is het natuurlijk wel een dure sport, maar de bondsafdracht is dacht ik zo'n 15 euro en dat is een gangbaar tarief.
Dat tijdschrift is inderdaad verplicht als je een startkaart hebt (al vinden veel verenigingen het veel te veel romslomp om aparte administraties te voeren dus dan is het voor iedereen verplicht). Vroeger was de reden dat je moest kunnen zijn waar de wedstrijden waren, is al lang niet meer nodig maar krantje wordt steeds dikker, inderdaad meer oud papier. De FNRS leden krijgen 4 keer per jaar een speciale versie dus iets minder oud papier.

Verder was dat FNRS ruiterpaspoort toch al jaren verplicht, en er zit toch ook een aanvullende verzekering bij.

Heel veel (veiligheids)voorschriften komen echt niet vanuit de KNHS maar zijn wettelijke verplichtingen waaraan alle bedrijfstakken moeten voldoen. Je wilt niet weten hoeveel werk dat wel niet is voor kleine bedrijven en hoeveel instanties daar wel niet aan willen verdienen. Wel heel goed voor de werkgelegenheid in de bedrijfshulpverleningsbranche en dergelijke.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:31

Laat ik naast ruiterveiligheid en paardwelzijn nóg eens een gebied waar doorbraak hoognodig is opgooien:

Rijscholen/maneges gaan ruiters en paarden leren dat het níet de bedoeling is dat bij een onverhoopte val tijdens een rit in de openbare ruimte het voertuig als een onegeleid projectiel naar ´huis´boldert.

Dát is nog eens een veiligheidsonderwerp; voor paard en samenleving :)*

Maar ja, dát is in conflict met omzet......

hc

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:36

Hermelientje schreef:
En HC rijdt toch helemaal niet met helm dus waar maakt hij zich druk over.


Jouw excuus schittert in afwezigheid. Fijne uitstraling.

hc

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:47

Huertecilla schreef:
Ik begrijp niet waarom jij persoonlijk meent te moeten worden.


Moet jij nodig zeggen, je hebt me nog wel virtueel ten huwelijk gevraagd een tijdje geleden. ;)

Het spijt me ik herinnerde me een leuke foto zonder helm, en trok voorbarige conclusies en eerlijk gezegd kreeg ik bij het duo HC-Oomens spontaan visioenen van Statler en Waldorf in de muppetshow, dus ik werd een beetje plaagziek om uit de kast te lokken, sorry :o
Trouwens als jullie nog wat flauwe grappen erbij doen zouden jullie zo echt de Statler en Waldorf van Bokt.nl kunnen worden. *\o/*

Nu ik dan toch persoonlijk ben moet me iets van het hart. Er staan zoveel goede dingen op je site onder andere over opvoeden van paarden. Het is bij mensen niet anders, je krijgt wat je beloont! Als je dus graag discussies wilt met mensen en mensen op de kast wilt jagen dan is het handig om allerlei zware kritiek te uiten op "de Nederlandse ruiterij", "de paardenhouderij" enz. Dat geeft dan gegarandeerd precies hetzelfde resultaat als vroeger op school met die leerkracht die de hele klas aansprak of straf gaf voor het gedrag van een paar leerlingen. Binnen de kortste keren werd de hele klas recalcitrant. Als dat je doel is is het natuurlijk prima dan werkt het fantastisch. Als je doel is iets aan paardenwelzijn te veranderen zou je andere manieren kunnen overwegen.

Aanvulling: was al bezig met sorry boodschap maar ik kon het allemaal niet goed bijhouden, had natuurlijk weer die waarschuwing over nieuwe posts genegeerd dus dubbel sorry.
Aanvulling 2: Over die "doorbraak" was ik het hierboven al helemaal eens met wat Arabesk zei, dus ik denk dat we wat dat betreft wel op 1 lijn zitten.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:19

Hermelientje schreef:
Aanvulling: was al bezig met sorry boodschap maar ik kon het allemaal niet goed bijhouden, had natuurlijk weer die waarschuwing over nieuwe posts genegeerd dus dubbel sorry.


Ok, dat siert je +:)+ en afgesloten dus.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:22

Hermelientje schreef:
Als je doel is iets aan paardenwelzijn te veranderen zou je andere manieren kunnen overwegen.


Het doel van mijn site staat er helder op vermeldt.

Hetzelfde doel beoog ik hier. Ik gebruik bewust de taal- en woordkeuze.
Verandering gaat niet vanuit de volgers komen.

hc

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:21

Hermelientje schreef:
Oeps beetje te snel gelezen, maar ik denk dat het niet klopt wat je zegt want de KNHS heeft betrekking op en zeggenschap over de volgende disciplines: dressuur, springen, eventing, mennen, endurance, voltige en "tuigers". Koekhappen te paard en ringsteken vallen daar niet onder dus mag je gewoon mee blijven doen. Je mag inderdaad als lid van een rijvereniging niet meedoen aan bijvoorbeeld een niet erkende dressuur- of springwedstrijd, en kennelijk geldt dit nu ook voor de "recreatiesporters".

De KNHS organiseert zelf inderdaad alleen wedstrijden in de genoemde disciplines, maar ik heb in geen van hun reglementen kunnen vinden dat artikel 5 algemeen reglement alleen van toepassing is op wedstrijden binnen die KNHS-disciplines.
Zoals het er staat, lijkt het betrekking te hebben op álle wedstrijden, dus ook het koekhappen zou 'illegaal' zijn voor KNHS-leden. Misschien zijn er in het verleden uitspraken geweest van de tuchtcommissie die hier meer duidelijkheid over geven, maar daar ben ik helaas niet mee bekend.

Hermelientje schreef:
Heb je overigens ook kennis genomen van de volgende bepalingen:
(...)
Dat is dan weer goed nieuws dat dat voor iedereen geldt. Alleen wat lastig als je manege het niet zo nauw neemt met het welzijn, maar dan kun je dus nu meedoen aan een wedstrijd en vervolgens het welzijnsprobleem aan de orde stellen.
Daar heb ik kennis van genomen. Goed dat de KNHS daar ook regels over opstelt, maar de meeste van die eisen (gezondheid bevorderen, geen ongeoorloofde of gevaarlijke middelen toedienen, etc.) zouden m.i. toch al in de - nog steeds niet ingevoerde - welzijnswetgeving aan de orde moeten komen.

Hermelientje schreef:
Als je autorijlessen neemt bij een rijschool die erkend is door de Bovag kun je er van uitgaan dat een (klein) gedeelte van jouw lesgeld naar de Bovag gaat. Wie dat niet wil kiest toch gewoon voor een rijschool die niet is aangesloten bij een overkoepelend orgaan.

De Bovag is een brancheorganisatie voor autobedrijven, waaronder ook rijscholen vallen.
Het is echter géén sportbond. Dat is het punt wat ik probeerde te maken.

De veronderstelling dat iedereen die autorijlessen neemt, ook gelijk autosporter zou zijn, vinden de meeste mensen (terecht) vreemd. Nog vreemder is het, wanneer je bij het behalen van je rijbewijs, of zelfs al bij het inschrijven bij een rijschool, meteen lid zou moeten worden van een autosportbond, met alle bijbehorende verplichtingen en (sport)reglementen.

Waarom zou het dan wel normaal zijn dat iemand die paardrijlessen neemt automatisch wordt bestempeld tot 'paardensporter'. Waarom moet zo iemand wél gelijk lid worden van een sportbond? Waarom wordt dat juichend gebracht als een 'grote doorbraak'?

P.S. en off-topic:
Ik zie mezelf niet als muppet en voel me ook geen onderdeel van een duo.
Als het over de onnodige of (voor mij) onwenselijke beperking van keuzevrijheid gaat, en het gemak waarmee 'men' daaraan toegeeft en het zelfs toejuicht, dan ben ik het echter wel vaak met HC eens, net als met anderen die daartegen protesteren.