'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:31

Het is inderdaad een vrij overdreven artikel, maar ze heeft WEL de Volkskrant bereikt en daarmee dus een redelijk groot deel van Nederland...

Om mensen wakker te schudden is nu eenmaal een shockingverhaal nodig, omdat mensen nergens meer van op kijken en alles zo is ingeburgerd dat het normaal gevonden wordt.

Wellicht dat mensen zich wat meer gaan realiseren wat er eigenlijk aan de hand is in paardenland en minister Verburg eindelijk eens over gaat op daden in plaats van alleen maar woorden uit te kotsen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:33

Ik vind het prima dat er in ieder geval een discussie op gang komt, alhoewel die hier en daar wat ongenuanceerd wordt gevoerd ;)
Ik heb jaren in Groningen gewoond en verhuisde 10 jaar geleden naar Rotterdam. Ik heb hier met tranen in mijn ogen bij een paar maneges rondgelopen, wat vond ik het erg. Pony's die uren opgezadeld stonden, paarden die nooit op een weiland liepen, pony's die er simpelweg een week niet uitkwamen....echt toestanden die ik in Groningen nooit heb meegemaakt. Niet dat in Groningen alles beter was maar voor de paarden zo in het algemeen dus wel.
Keer op keer moet ik hier weer uitleggen waarom ik wil dat mijn paarden toen en pony's nu buiten lopen, de keus hebben binnen of buiten te staan, 24/7 toegang hebben tot voer en water etc.
Dus aandacht en discussie prima. Ik blijf het uitleggen en toelichten. Maar ik ben wel erg blij dat we weer ons eigen stuk hebben en ik gewoon alles goed kan regelen.
Vaak is het onwetendheid. Als het lamlendigheid is omdat ze te beroerd zijn om iets voor zo'n dier te doen en ze vervolgens het dier in elkaar meppen omdat ze die ene keer als ze naar buiten komen helemaal jolig of stijf zijn, of als zo'n dier in zijn eigen mest staat weg te kwijnen, dat vind ik vreselijk. En ik denk dat we daar allemaal tegen op moeten treden.

In Engeland is veel op dit gebied veel beter geregeld. Zo is daar veel meer wetgeving op het gebied van dierenwelzijn en wordt die ook veel strenger gehandhaafd (want wie gaat dat hier doen??).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:37

garny95 schreef:
_San87_ schreef:
Zoals Huertecilla zegt, verdiep je eens in de vijf universele vrijheden van Brambell en reflecteer die eens tegen hoe paarden doorgaans gehouden worden.

Om het even makkelijker te maken:

1> vrij van dorst, honger en onjuiste voeding;
2> vrij van fysiek en fysiologisch ongerief;
3> vrij van pijn, verwondingen en ziektes;
4> vrij van angst en chronische stress;
5> mogelijkheid om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen

Edit: Met name regel vijf zijn wij in Nederland grondig aan het vergeten.

regel 1, 2, 3 en 4 ook hoor ;)

Al die regels komen samen in regel vijf ;)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:39

LadyLaura schreef:
Ik ben het hier mee eens, vooral met het feit dat veel paarden hele dagen alleen op stal staan. Ze hebben alleen niet echt een goede reden gezet bij het stukje over recreatief rijden.
Zou die toch wel willen weten.
Dressuur, springen etc lijkt mij meer belastend voor een paard dan recreatief.

Ja dat vond ik ook wat vaag. Zelf rij ik voornamelijk recreatief dus was wel benieuwd geweest!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:39

De auteur van dit artikel gooit een hoop aarde op en doet nogal gewaagde maar onbeargumenteerde uitspraken zonder duidelijke oplossingen te noemen. Jammer dat de PvdD zichzelf op die manier ongeloofwaardig maakt.

Auteur heeft zeker een punt. Het paardenwelzijnsgehalte moet een stuk omhoog in Nederland. Maar ga dan geen uitspraken doen over martelwerktuigen in de dressuur, springsport, etc. Is dat een oplossing? Nee, dat is een verkooppraatje van iemand die graag belangrijk wilt zijn.

Wil je echt controle hebben over het paardenwelzijn, dan moet het verplicht worden een bepaald niveau van kennis te hebben om überhaupt paardenhouder te mogen zijn (een stal te hebben). Nog strikter zou je het halen van een kundigheidsbewijs kunnen laten voorafgaan aan het mogen bezitten/kopen van een paard, maar dat zal in de praktijk moeilijker te realiseren zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:40

Zo word dus wel meteen duidelijk hoe boeren al die jaren de grond in gestampt werden ;) Dat gebeurde ook doormiddel van deze propaganda, maar daar heb ik nooit iemand over gehoord. Nu het de paardenwereld is, staat alles op z'n kop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:43

hemellief zeg :)

ik had al geen hoge pet op van de volkskrant.............. maar dit doet het nog minder hoog maken :)

wat een flut artikel :) bijna slecht journalistme te noemen

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:44

Veel meer mensen opleiden met gerichte kennis van zaken, en regelmatig op de grotere maneges en pensionstallen controles uit laten voeren. Onaangekondigd en aangekondigd. Daarbij bevoegd maken om boetes e.d uit te mogen delen, en in te mogen grijpen daar waar nodig is.

Kost geld, maar dat zal ws een hoop minder leed schelen.

Daarnaast mensen aanpakken, die hun paardje alleen laten staan. Ook daar boetes voor uitdelen. Pak de mens daar waar hij het minst gepakt wilde worden, in zijn portemonnee en je zult merken dat er al snel veranderingen komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:45

Heel fijn stukje :r

Ik heb een springpaard dus ik sla hem met een ijzeren staaf en ik laat hem nooit in de wei???

Degene die op het idee komt om mijn paard met een ijzeren staaf te gaan bewerken kan van mij een houten knuppel op zijn hoofd verwachten. :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:45

Stuk is erg negatief. De professionele ruiters mishandelen hun paarden met opzet en de rest per ongeluk. Begin me bijna moslim volgens de Wilders omschrijving te voelen.

En ook ik heb het gevoel dat het eindresultaat meer ellende oplevert voor de groep mensen die de basis op orde hebben dan voor de grote stallen met geld genoeg. En erger nog de verwaarlozers die nu ook al niet (kunnen?) worden aangepakt. Ookal is dat iets waar ook binnen de paardenwereld de mensen het over eens zijn. Vraag me af hoeveel stem de werkgelegenheid en de economische belangen zullen hebben bij het opstellen van de wetten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:46

ik vind het een goed artikel, in de zin van "erg waar"
maar ik weet niet of hij aankomt.
mensen zijn zich niet van kwaad bewust, omdat het toch vaak onbedoeld is.
of ze weten echt niet beter omdat de mensen tegen wie ze opkijken
het ook doen, dus zal het wel goed zijn.

ik weet niet hoe hier structureel verbetering in kan komen.
begin bij jezelf. ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:49

Kiwiko, het is een opinie-artikel (een uitvergrootte ingezonden brief) en dus niet door een journalist geschreven.

Het is misschien wel logisch dat in zo'n stuk de nuance niet gezocht wordt. Maar als het niet om de discussie gaat, maar om de resultaten die je wilt behalen, dan heeft een genuanceerd gesprek meer zin.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:51

oh jee.... mijn paard staat dus echt bij een varkensboer.... bel de dierenbescherming!!!!!
:D

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:53

Diep triest is het dat als je je landje al wilt uitbreiden of je stallen groter wilt maken (loopstal?) dat je meteen tegen de bierkaai van regeltjes, vergunningen, milieuheffingen, bestemmingsplannen van diezelfde overheid en/of gemeente loopt.
Het werkt zichzelf tegen en er moet ten eerste natuurlijk aan te verdienen zijn.

Laat ze eerst is richten op de bio-industrie, maar ja, dan zijn er geen karbonaatjes meer in de aanbieding... Oeh, dan krijg je de supermarktgangsters en allerlei andere belanghebbende tegen je... (Minister Verburg bijvoorbeeld).

Om maar een voorbeeldje te noemen...

Veel gewauwel, weinig concreets...

Juval, wat is het nummer? :P

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:55

Dapper, maar wie wil het paard afpakken van het meisje dat hem elke dag in zijn bek trekt?
Want zij zal het ontkennen..

En wie gaat langs elke boer om te kijken of er zielige shetlanders bij staan?

Ik vind het jammer dat het probleem zo moeilijk valt op te lossen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:57

EeCee schreef:
Diep triest is het dat als je je landje al wilt uitbreiden of je stallen groter wilt maken (loopstal?) dat je meteen tegen de bierkaai van regeltjes, vergunningen, milieuheffingen, bestemmingsplannen van diezelfde overheid en/of gemeente loopt.
Het werkt zichzelf tegen en er moet ten eerste natuurlijk aan te verdienen zijn.

Laat ze eerst is richten op de bio-industrie, maar ja, dan zijn er geen karbonaatjes meer in de aanbieding... Oeh, dan krijg je de supermarktgangsters en allerlei andere belanghebbende tegen je... (Minister Verburg bijvoorbeeld).

Om maar een voorbeeldje te noemen...

Veel gewauwel, weinig concreets...

Juval, wat is het nummer? :P

Heb jij toevallig een wetboek dierenwelzijn in je achterzak? Zo nee, beweer dan niet dat een boer niet goed voor zijn dieren is. De bio-industrie is al lang afgeschaft alleen blijven wij kleven aan die term.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:57

ik las btw wel in de paardensport dat mensen écht straf krijgen tegenwoordig, bijvoorbeeld voor het afranselen van hun paard op wedstrijd. dit vind ik goed.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:01

@sidera: het is denk ik heel erg lastig om regelgeving omtrent het dierenwelzijn te handhaven.

Maar er moet ergens een begin gemaakt worden, anders wordt er helemaal niets bereikt.

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd...als de mens altijd denkt dat dingen niet haalbaar zijn dan zouden we nu misschien nog wel in de fase van voor de industriele revolutie leven ;-)

Waar een wil is is een weg, maar er zijn veel mensen die gewoonweg niet willen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:03

Heino schreef:
Goed artikel, alleen denk ik wel dat er ook iets aan de stalling moet veranderen nu. Het is in de randstad nml. erg lastig een plek te vinden waar je paard 24/7 (of in elk geval dagelijks een paar uur) naar buiten/in het land kan :)

Maar ja, als je geen geschikte plek voor je paard kan vinden, waar zo goed mogelijk aan zijn behoeften kan worden voldaan, moet je dan uberhaupt wel tot de aanschaf van een paard overgaan :)*
En met zijn behoeften bedoel ik dan zoals in het artikel, dagelijks langdurige weidegang en soortgenotencontact. Van een prachtige box en veel dure spullen word een paard nou niet direct gelukkiger.
Ik denk dat heel veel mensen echt het beste met hun dier voorhebben, maar het zoeken in de 'verkeerde' zaken, die misschien wel goed (of althans niet schadelijk) zijn voor het paard, maar waar het dier zelf verder totaal geen boodschap aan heeft. Stapels dekens, supplementen enz.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:06

Ik vind dat ze het niet alleen voor paarden moeten laten gelden, maar voor alle vee die in Nederland wordt gehouden!

Kippen naar buiten lekker scharrelen, varkens in de modder ravotten en koeien zomers op het land.

En pas als dat gelukt is, zijn wat mij betreft de paarden aan de beurt...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:07

_San87_ schreef:
Heb jij toevallig een wetboek dierenwelzijn in je achterzak? Zo nee, beweer dan niet dat een boer niet goed voor zijn dieren is. De bio-industrie is al lang afgeschaft alleen blijven wij kleven aan die term.

Oja, tuurlijk. De term is afgeschaft dus dat bestaad niet meer... Das waar :roll:

Lees even zonder perceptie, ik sprak niet over 'een boer die niet goed voor zijn dieren is'. Ik had het over de vleesindustrie die geen bio meer heet maar die wel op dezelfde manier 'produceert'.

Nee, ik heb geen wetboek dierenwelzijn in m'n achterzak wel ervaring en daarmee logisch nadenken. Oh natuurlijk, en een land-en tuinbouw achtergrond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:10

Dan weet je ook dat de boer voor zijn producten nauwelijks wat krijgt ;)

De huidige wetten en regels staan geen bio-industrie stallen meer toe. Boeren zijn druk aan het investeren, dus aan hen zal het niet liggen. Bio-industrie is een beetje een verkeerde term, massaproductie is meer op z'n plaats.

Overigens mijn verontschuldigingen, ik dacht dat jij weer zo'n schreeuwer was die alleen maar negatief is over boeren ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:14

EeCee schreef:

_/-\o_ mee eens! je mag helemaal NIKS doen op je eigen stuk grond waar niemand last van heeft, verlichting in de bak wat er al 15 jaar staat moet eruit :S hoe dom kan je zijn

ik vind het stuk ERG overdreven ik geloof dat de partij van de dieren terug moet naar de indianen waar de paardjes lekker heel de dag buiten konden lopen (en jaaaaa bij mij lopen ze ook heel de dag buiten maar soms KAN dat gewoon niet, maar een paar uur is ook al goed vind ik..)
maar ja toen werden de paarden al bruut afgeslacht met speren of in het wild opgegeten... dat is niet zielig??
veel paarden hebben het wel goed en dat zie ik nou niet in dat stuk terug.. erg jammer vind ik

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:16

Nee, dat ben ik niet San87 ;) verondschuldiging aanvaard :D

Sterker, ik ben bereid het driebubbele voor een stukkie vlees te betalen in de supermarkt als de boer daar ook beter van wordt. Dan pas kunnen ze uit de kosten komen door bijvoorbeeld minder dieren onder betere omstandigheden te houden.

Ik gruwel van reclames waar het bbq pakket 'maar' €3,99 kost :(

In mijn winkelstraatje zit gelukkig een scharrel en een turkse slager. Veel beter ook!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:21

Ach...het idee is goed, het is een begin..een begin van een grote droom van de PvdD..als het maar gelezen wordt, het doel is mooi en niet paardenkenners die erover denken om aan een paard te beginnen, lezen dit hopelijk en zien dat er veel meer bij komt kijken dan je paard op een manege te stallen en daar 23 uur per dag te laten staan..