Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
garny95 schreef:_San87_ schreef:Zoals Huertecilla zegt, verdiep je eens in de vijf universele vrijheden van Brambell en reflecteer die eens tegen hoe paarden doorgaans gehouden worden.
Om het even makkelijker te maken:
1> vrij van dorst, honger en onjuiste voeding;
2> vrij van fysiek en fysiologisch ongerief;
3> vrij van pijn, verwondingen en ziektes;
4> vrij van angst en chronische stress;
5> mogelijkheid om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen
Edit: Met name regel vijf zijn wij in Nederland grondig aan het vergeten.
regel 1, 2, 3 en 4 ook hoor
LadyLaura schreef:Ik ben het hier mee eens, vooral met het feit dat veel paarden hele dagen alleen op stal staan. Ze hebben alleen niet echt een goede reden gezet bij het stukje over recreatief rijden.
Zou die toch wel willen weten.
Dressuur, springen etc lijkt mij meer belastend voor een paard dan recreatief.

Dat gebeurde ook doormiddel van deze propaganda, maar daar heb ik nooit iemand over gehoord. Nu het de paardenwereld is, staat alles op z'n kop. 

bijna slecht journalistme te noemen 
EeCee schreef:Diep triest is het dat als je je landje al wilt uitbreiden of je stallen groter wilt maken (loopstal?) dat je meteen tegen de bierkaai van regeltjes, vergunningen, milieuheffingen, bestemmingsplannen van diezelfde overheid en/of gemeente loopt.
Het werkt zichzelf tegen en er moet ten eerste natuurlijk aan te verdienen zijn.
Laat ze eerst is richten op de bio-industrie, maar ja, dan zijn er geen karbonaatjes meer in de aanbieding... Oeh, dan krijg je de supermarktgangsters en allerlei andere belanghebbende tegen je... (Minister Verburg bijvoorbeeld).
Om maar een voorbeeldje te noemen...
Veel gewauwel, weinig concreets...
Juval, wat is het nummer?

Heino schreef:Goed artikel, alleen denk ik wel dat er ook iets aan de stalling moet veranderen nu. Het is in de randstad nml. erg lastig een plek te vinden waar je paard 24/7 (of in elk geval dagelijks een paar uur) naar buiten/in het land kan
_San87_ schreef:Heb jij toevallig een wetboek dierenwelzijn in je achterzak? Zo nee, beweer dan niet dat een boer niet goed voor zijn dieren is. De bio-industrie is al lang afgeschaft alleen blijven wij kleven aan die term.

EeCee schreef:Diep triest is het dat als je je landje al wilt uitbreiden of je stallen groter wilt maken (loopstal?) dat je meteen tegen de bierkaai van regeltjes, vergunningen, milieuheffingen, bestemmingsplannen van diezelfde overheid en/of gemeente loopt.
Het werkt zichzelf tegen en er moet ten eerste natuurlijk aan te verdienen zijn.
mee eens! je mag helemaal NIKS doen op je eigen stuk grond waar niemand last van heeft, verlichting in de bak wat er al 15 jaar staat moet eruit :S hoe dom kan je zijn
verondschuldiging aanvaard