Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:59

Iney: Als je nu eerst eens het topic door gaat lezen over het zweepgebruik, kun je die zin iig weghalen. Voor de rest mag je je natuurlijk je eigen mening hebben, maar je kan het iets subtieler brengen. Er zijn namelijk mensen hier in dit topic die hiervan houden en jij noemt het nu 'geen sport' en 'het paard rent zijn longen uit zijn lijf..' (?)
Die paarden worden hartstikke goed/professioneel getraind en er staan onwijze paardenmensen/professionals naast die erop toezien dat de paarden gezond blijven! Ga je eerst even verdiepen in de rensport voordat je zulke uitspraken gaat doen.. ;)
Dus let even op wat je allemaal neerzet.

quadripes

Re: Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:08

nou nog 1 reactie van mij dan:

mensen die geloven dat deze paarden dit allemaal zelf niet willen enz... de Engelse Volbloed wordt al sinds de 17e eeuw gefokt voor de rensport. Deze paarden worden geselecteerd door de baan: alle paarden die niet willen rennen omdat zij dat fysiek niet aan kunnen of psychisch niet of omdat ze gewoon snelheid of stamina (uithoudingsvermogen/karakter) te kort komen, worden niet op de baan uitgebracht. Daar is de sport gewoon te duur voor.

De Engelse Volbloed wil zelf graag rennen, dat zit er gewoon in. Zo'n paard wordt tijdens de training bijna nooit op topsnelheid gereden (daar slijten ze namelijk van), maar de dagelijkse training bestaat uit veel rustig galopwerk. Draf wordt nauwelijks gevraagd. Stappen is puur uitstappen aan een lange teugel. In NL worden deze paarden ook veel in de duinen en op het strand getraind.

Rennen is conditiewerk, dus er wordt ongeveer vier keer per week op de baan in een rustig tempo getraind en over langere afstanden dan ze in de koers moeten rennen.

Koersen doen dit soort toppaarden maar een paar keer per jaar. En tijdens de koers mogen ze hard en daar genieten deze paarden van. Als ze dat tijdens de training telkens zouden doen, zouden ze niet meer willen rennen.

Springpaarden worden ook niet elke dag over 1.40 m gejaagd. Die mogen zo hoog springen tijdens wedstrijden omdat ze dat scherp houdt en omdat ze het leuk vinden.

Dit werkt ook zo met renpaarden: zolang ze het leuk vinden, willen ze zo hard en zien ze de koersen als een uitdaging.

Een paard dat niet meer wil, loopt gewoon niet. En daar kom je als trainer echt snel achter.

Er zijn ook paarden die het geweldig vinden om alleen te koersen, tsja daar heb je dan in de koers weinig aan.

Er zit echt wel meer achter deze sport dan een zadel dr op en rennen maar. Racen is niet 'hard gaan' en dan maar hopen dat je bij de finish eerste bent. Het is kei en keihard werken, elke dag.

Zo'n topper als dit is voor de meeste eigenaars/trainers/jockeys een droom die nooit uit zal komen.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:09

nou heel goed verzorgd.... Toen mijn ma in Amerika woonde ging ze wel eens mee naar met de dierenartsen die naar die renstallen gaan. Er worden veel paarden de benen in gespoten met iets om ze op de been te houden.
Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van deze takt van de sport
dus ga er ook niets over zeggen

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:09

Het is de eeuwige discussie: "te jong starten" en "veel slaag".

Als binnen een ras met een gesloten stamboek (geen bloed van buitenaf) ruim vierhonderd jaar lang al wordt geselecteerd op vroegrijpheid, is het dan zo gek dat je dan ook dieren krijgt die eerder rijp voor de sport zijn dan binnen andere rassen waar niet daarop wordt geselecteerd?
Buiten dat, is het voor topsport zelfs een vereiste dat je vroeg begint. Een Olympisch atleet begint ook niet pas op z'n vijfentwintigste. De kans op trainingsblessures wordt groter naarmate je basis minder is. Zelfs een paard wat niet als tweejarige start, moet (om een gezonde basis te krijgen) op z'n minst wel als tweejarige worden getraind.

En "veel slaag"... de discussie is al zo vaak gevoerd. Wat ongeoefende omstanders als een tik zien, raakt vaak het paard niet eens. Het zwaaien van de zweep wordt als waarschuwing gebruikt - ook vaak om te voorkómen dat een paard van z'n lijn afwijkt (dus niet eens om harder te gaan). Een tik kan ook een aanwijzing zijn: "ja, nú mag je!", en als het paard zo begrepen (dus niet als straf). Een jockey kan z'n paard, gezien z'n korte beugelriemen, niet aandrijven...

Maar, dat alles te hebben gezegd... als je de video van deze koers bekijkt, vind ik dat Rachel Alexandra teveel (echt) wordt geslagen.
De druk was natuurlijk immens. Ze heeft dit jaar, en onder jockey Calvin Borel, alleen nog maar gewonnen. De druk wordt steeds hoger om die fantastische zegereeks voort te laten duren. Een tweede plaats zou een vreselijke domper zijn.
Eerst liep ze tussen andere merries. Ze won. Toen liep ze tegen hengsten, leeftijdsgenoten. Ze won. En nu liep ze tegen hengsten, die ouder (en dus sterker) zijn dan zij. Van meet af voorop, wat toch de zwaarste positie is (en de achtergrond van het gezegde: hardlopers zijn doodlopers). De hengsten zaten comfortabel in haar kielzog hun krachten te sparen, om aan het einde snel naar voren te komen. Toch hield ze vol: ze won. Ze is een fantastische merrie, ongeëvenaard.
Maar in deze koers vind ik dat ze teveel slaag krijgt. Ik denk dat de jockey onder de Nederlandse regels behoorlijk op zijn donder had gehad (startverbod?). Gezien de gigantische druk, omdat nu bijna de hele wereld meekijkt en hoopt op een verlenging van haar zegereeks, is het gedrag van de jockey niet geheel onbegrijpelijk - maar ten opzichte van zo'n goudeerlijke merrie, die zich zo voor de volle 100% geeft, vond ik het geen eerlijke koers.

Ik hoop dat ze de rest van het jaar vrijaf krijgt....
Laatst bijgewerkt door Tomos op 06-09-09 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:13

Doet me denken aan de serie Volbloed. :D
Schitterende prestatie.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:27

Iney schreef:
Ik vind dit dus 3 keer niks he! Je paard op zon jonge leeftijd berijden. En dan rent dat paard de longen uit zijn lijf en wordt ondertussen ook nog eens hardstikke vaak geslagen. Nee dit is echt geen sport!

Verdiep je eerst eens in de sport voordat je zoiets zegt!
Alleen de reacties van de kenners in dit topic moeten toch al voldoende zijn, om zo een onzinnige mening voor je te houden....
Verdiep je eens in de volbloed en als je wat wilt weten over de rijtechniek, ga dan eens naar de Newmarket Jockey Club daar wordt je dan wel wat wijzer van....

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:30

Oh ik hou van Rachel! :D Wat een overwinning zeg! Echt spannend tot het laaste eind :j

Rachel heeft idd al meer gewonnen dan Ruffian, en daarnaast neemt Rachel het op tegen de grote jongens en heeft Ruffian helaas daar nooit de kans voor gekregen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:37

powerzoe schreef:
nou heel goed verzorgd.... Toen mijn ma in Amerika woonde ging ze wel eens mee naar met de dierenartsen die naar die renstallen gaan. Er worden veel paarden de benen in gespoten met iets om ze op de been te houden.
Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van deze takt van de sport
dus ga er ook niets over zeggen

Maar daar noem je ook een land..... Amerika was het enige land waar doping reglementair was toegestaan in de rensport. Met de nadruk op was, want ook daar hebben ze ondertussen door dat het zo niet werkt gelukkig.
Voor januari 2010 moeten alle organisaties daar een nieuw dopingregelement erkennen, anders mogen ze geen Gr-races meer organiseren. Is hun nieuwe regelement nog steeds niet zo streng als de regels in Europa, maar het is een flinke stap in de goede richting in ieder geval. ;)

Citaat:
Rachel heeft idd al meer gewonnen dan Ruffian, en daarnaast neemt Rachel het op tegen de grote jongens en heeft Ruffian helaas daar nooit de kans voor gekregen.

Ruffian heeft daar precies 1 kans voor gekregen.... Tegen Foolish Pleasure.... En om het met de woorden van een Amerikaanse journalist te zeggen, alleen de dood kon haar stoppen...

Maar los daarvan, ik heb weer genoten van Rachel Alexandra, een zeldzame klasse die die merrie laat zien. Als ze nu geen Paard van het Jaar wordt, weet ik niet wat een paard nog meer zou moeten doen :+

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:54

ik heb er niet veel verstand van maar ik vind dit onzettend knap
mijn lievelingspaard in de rensport:+
ik ga er verder niks overzeggen
vindt dat ze gelijk hebben
voordat je iets zegt
kijk eerst alle regels en waarom enzo.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:32

Wat een Superwoman die merrie, wauw.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:38

zeg dat wel

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:47

Wat een merriepower zeg ! :D

Echt prachtig,wow !
Hoeveel waard zou dat paard wel niet zijn :oo

En dan op zo'n jonge leeftijd zeg ! :oo
Ongeloofelijk gewoon !

3 jaar,ik vind het meevallen,als je toch hoort dat ze al heel vroeg beginnen in de racesport.
Je hebt ook zat 3-jarige paarden die al hoog dressuur of springen lopen volgens mij,of toch al flink worden getraind ;)

Maar wauw ! wat een topprestatie !

jmac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:51

Wat een onwetendheid hier idd. Rachel zal volgend jaar (waarschijnlijk) nog wel blijven rijden. Normaliter worden ze na een seizoen als deze direct richting stud (fok) gezonden waar ze miljoenen waard is. Ze blijft dus zeker niet tot 8/9 jarige leeftijd rennen. Top paarden als deze ga je niet zoveel risico mee lopen als je tientallen miljoenen mee kan verdienen en tientallen toppaarden mee voort kan brengen.

Betr. zweepgebruik: JA, in deze race is vaker de zweep gebruikt door Borel dan normaliter maar dit komt door het verloop van de race (snelle early fractions) waardoor er een andere tactiek gebruikt moest worden en ze een tough battle moest voeren om voorop te blijven. Calvin Borel gebruikt in eerdere races minder de zweep omdat het niet nodig was. Rachel zal nu even verdiende rust krijgen en zich hopelijk voor gaan bereiden op de Breeders cup of een eventueel gevecht met Zenyatta!

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:17

mooi geschreven quadripes en tomos, heel verhelderend!
echt een super merrie!!! geweldig knap hoe ze het doet! :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:39

Arabier17 schreef:
ze koersen tot hun 8e / 9e jaar als ze goed zijn.
daarna gaan ze de fok in, of worden een rijpaard

En als je een hele goede hengst bent, mag je de rest van je leven merries dekken, wandelingetjes aan de hand maken en lummelen in de wei :P ... Verder hoeven (mogen van de verzekering) ze niks meer te doen.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:17

Schitterend zeg, wat een paard. Ik lees veel in dit topic over dat de paarden te vroeg de baan op gaan, nog voor hun 3e jaar maar realiseren die mensen zich dan ook dat in andere takken van de sport paarden veel te vroeg onder het zadel komen ?? Western bijvoorbeeld (ja ik rij ook western), in Amerika lopen er ook Quarters op hun 2e mee in wedstrijden en heb van diverse mensen gehoord die daar wel eens geweest zijn dat er in de trainingen ook dingen gebeuren die we liever niet willen weten maar dat heb je in elke tak van deze sport, vind ik dan. Wat ik wel helemaal top vindt in die rensport is dat je niet boven het vastgestelde ruitergewicht mag komen, inderdaad als je te zwaar zou zijn dan haalt t paard zeker de eindstreep niet, snap ik nog wel maar eigenlijk zouden ze dat in andere takken van de sport dat ook moeten doen en dan niet zo extreem als in de rensport maar toch... Nee ikzelf ben ook niet de lichtste.
Jammer dat de rensport hier niet zo leeft als in de US of Engeland, ik blijf t mooi vinden !!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:59

Heel leerzaam topic dit!
Ben zeker van plan om een keer naar duindigt te komen om te kijken...
Waar kan ik vinden wanneer er koersen zijn?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:46

HappyAppy: Daar krijg je dus de oordelen van.. Vergelijk het gewoon nergens mee, elke tak van de sport is anders. Maar als je zó je eigen sport promoot...... :n

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:52

@saskiaojan: in principe elke zondag.
13 september staat er een leuk programma met rennen op de kalender, inclusief 2 ponyrennen!!

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:46

hoelaat begint dat 13 sept?
ik ben er dan zowieso ook. mischien wel leuk als ik weet wat er is kan ik er even tussen uit sneaken inplaats van de hele tijd het paard maar te verzorgen

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:49

het begint dan om half 2.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:06

quadripes schreef:
@ Niffie: ik word er zo moe van dat elk topic over een goed renpaard op 'zweepgebruik' in gegaan moet worden. In Newmarket kun je geloof ik op een simulator paard leren hoe de jockey zijn zweep gebruikt. Het is geen 'zwiepzweep' (die doen namelijk pijn), het is een dikkere onbuigzame korte zweep waarmee ze over het paard heen een beweging maken om hem aan te sporen door te gaan met wat ie doet: rennen en niet in te houden. het is niet toegestaan om een paard dat geen kans maakt om de finish te halen hiermee aan te blijven sporen, overigens.

het paard reageert op de beweging. een volbloed zou meteen stoppen met rennen als hij de zweep zou associeren met pijn.

kom nou, iedereen hier op bokt klaagt altijd over dat paarden hoog in het bloed niets pikken van de ruiter en dat ze zo sensibel zijn en dan zou een 100% volbloed dit wel pikken?

edit: Ruffian is helaas ingeslapen op 3 jarige leeftijd maar zij had wel de potentie om dit niveau te halen. Ze heeft al haar wedstrijden tegen de hengsten gewonnen, dacht ik.

Overigens mag er slechts een paar keer per race daadwerkelijk contact zijn tussen paardenlichaam en zweep. De techniek die jockeys gebruiken is ook het zwaaien met het zweep langs het hoofd om aan te sporen. Maar inderdaad sneu dat mensen altijd denken dat er zoveel gemept wordt.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:13

ik vind dat echt verschrikkelijk dat ze zo met die zweep slaan. het is echt alleen maar voor het winnen enzo. ik doe paardrijden voor de lol niet om de hele tijd te winnen.
helemaal vreselijk dat ze zo verschrikkelijk vroeg ingereden worden. *piep* het is gewoon niet normaal, ze worden soms met 2 jaar al ingereden! een paard is pas hélemaal volgroeit op zijn 8e of 9e!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:36

Marsyl, heb jij het topic doorgelezen? :)

jmac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 01:07

marsyl schreef:
ik vind dat echt verschrikkelijk dat ze zo met die zweep slaan. het is echt alleen maar voor het winnen enzo. ik doe paardrijden voor de lol niet om de hele tijd te winnen.
helemaal vreselijk dat ze zo verschrikkelijk vroeg ingereden worden. *piep* het is gewoon niet normaal, ze worden soms met 2 jaar al ingereden! een paard is pas hélemaal volgroeit op zijn 8e of 9e!

Maak van soms maar *bijna* altijd :9 En misschieb begrijp je het als je ouder en wijzer bent. Daarnaast is er niets mis met winnen en deze sport. Dat 't jou niet om winnen gaat betekent niet dat andere niet voor 't allerhoogste gaan en naast het sportieve ook financieel gewin er uit willen halen.