Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:12

slimmerik schreef:
Gewoon inderdaad geen paarden meer in de ring bij prijsuitreikingen. Op àlle niveaus :j

Voegt totaal niets toe. Ook in de mensport niet :n

Het voegt WEL wat toe. Voor het publiek, voor de sponsoren die je broodnodig hebt, voor de winnende ruiters die jaren training aan die overwinning vooraf lieten gaan, voor de organisatoren die ook hun werk bekroont willen zien door een burgemeester/koningin/BN-er die een lintje uitdeelt en een rozet aan het hoofdstel van het paard hangt. Voor de meeste paarden niet nee, hoewel er zeker paarden zijn die het als een spel zien, maar denk je nou echt dat die ere-ronde ze de das omdoet en het 18 uur vliegen, ander klimaat, geen weidegang (ik noema maar wat, wat ik belangrijk vind voor het welzijn van een paard) stress en het rijden in een dergelijke arena niet?

En ja, ik weet wat het is om een 'enge' ereronde te rijden. Ook ik heb bloedpaarden onder mijn kont gehad en ook ik heb tijdens een ereronde wel eens gedacht "ojee dit gaat pijn doen'. En natuurlijk rij ik liever geen ereronde op Salinero, maar als het je maatje is waar je altijd mee traint en werkt is het anders. Bovendien kunnen er toch uitzonderingen worden gemaakt en de ruiters op andere paarden/politiepaarden de ereronde laten doen? Als het echt moet, want je zag hoezeer anky door de leek werd uitgelachen en verguist dat ze met een oud politiepaard de prijsuitreiking betrad.. en ook hier op bokt...

NelsonG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:35

Natuurlijk is het mooi om een prijsuitreiking te paard te zien. Maar ik geloof niet dat je door "leider" te zijn helemaal kunt voorkomen dat je paard aan de kletter gaat tijdens een prijsuitreiking. Het is en blijft een vluchtdier. Mijn dochter heeft met verschillende paarden/pony's prijsuitreikingen gereden en elk beest reageert anders. Onze koele Forester ging in de prijsuitreiking geen meter harder lopen maar onze KWPNer gaat wel aan de kletter. Mijn dochter is absoluut niet bang maar een ongeluk zit in een klein hoekje. En dat is het gewoon niet waard. Ik denk dat er best leuke andere alternatieven te bedenken zijn.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:07

Kendra schreef:
Dan blijft, ongeacht de vraag of het wel/niet mogelijk zou moeten zijn, de vraag of je er de paarden een plezier mee doet. Ik denk het niet. Iedereen weet hoe het gaat; paarden komen binnen, ruiters er af en op het podium, paarden staan 5 minuten onrustig te trappelen terwijl het volk een traantje wegpinkt, ruiters er weer op, publiek gaat tóch uit z'n dak (want is blij en wil dat laten zien), paarden ontploffen.
Leuk voor de paarden??

Ongeacht of je als ruiter wel of niet in staat moet kunnen zijn om een prijsuitreiking te kunnen rijden hier gaat het om. Zouden die paarden het erg vinden dat ze niet meer mee hoeven???
Eerst weer opzadelen, dan nog een paar rondjes lopen, want je moet altijd wachten, kom je binnen, stapt je ruiter af, moet je daar dom staan terwijl je pijn aan je oren krijgt van een keihard liedje dat een door een aantal mensen meegeblert wordt en er een vlag omhoog gehesen wordt.. Dan moet je vervolgens je ruiter weer op te laten stappen, dan mag je nog een rondje in een beschaafd drafje of galopje doen en kan je weer op stal.
Ik denk dat de meeste paarden liever hooi eten.

Edit: en dan heb ik dat zwaaiende ding aan het hoofdstel nog niet genoemd...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:27

Op de grote concoursen wordt met beeldschermen gewerkt. Laat dan de paarden desnoods mèt alle tierelantijnen zien in de inspringring of inrij-terrein.

De sponsoren komen ook meer dan genoeg aan bod via de speaker etc.

En rozet opspelden daar zitten de meeste "hooggeplaatsten" ook niet echt op te wachten. Die geven het net zo lief af aan de ruiter :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:31

Bonita_Bon schreef:
Als het echt moet, want je zag hoezeer anky door de leek werd uitgelachen en verguist dat ze met een oud politiepaard de prijsuitreiking betrad.. en ook hier op bokt...

En terecht in mijn ogen. Wat mij betreft mag de hele sport afgeschaft worden, maar als het dan toch absoluut moet, laat dan ook maar zien dat je je paard van a tot z naar behoren kan trainen, van thuis door de proef tot en met het ererondje. Sportpaard te gevoelig voor het gebulder van het publiek.. tja, misschien dat daar dan eens wat vragen bij gesteld moeten worden.

slimmerik

Re: Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:32

Valt mij trouwens op dat publiek ook steeds a-socialer wordt: gaat er voornamelijk om, om de paarden te laten flippen. Bah.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:47

Bandida schreef:
Bonita_Bon schreef:
Als het echt moet, want je zag hoezeer anky door de leek werd uitgelachen en verguist dat ze met een oud politiepaard de prijsuitreiking betrad.. en ook hier op bokt...

En terecht in mijn ogen. Wat mij betreft mag de hele sport afgeschaft worden, maar als het dan toch absoluut moet, laat dan ook maar zien dat je je paard van a tot z naar behoren kan trainen, van thuis door de proef tot en met het ererondje. Sportpaard te gevoelig voor het gebulder van het publiek.. tja, misschien dat daar dan eens wat vragen bij gesteld moeten worden.

Niemand verdient het om uitgelachen te worden, dan ben je gewoon een misselijk mens als je dat doet. Daarbij is een Salinero wel iets ander dan de tinker van de buren. Makkelijk praten als je er niks van af weet en zelf niet op dat niveau hebt gepresteerd of presteert of zo'n bloedpaardje hebt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:57

xx_Horsiex schreef:
Makkelijk praten als je er niks van af weet en zelf niet op dat niveau hebt gepresteerd of presteert of zo'n bloedpaardje hebt.

Denk je dat het publiek daar van wakker ligt? Ik denk het niet, voor de meeste mensen is een paard een paard.
En ja dat is makkelijk praten. Ik heb geen interesse in FEI dressuur, ik hou niet van 'presteren' op een paardenrug, en ik werk aan rust met mijn bloedpaard. Vanuit dat kader gezien is het ronduit belachelijk dat ze niet te paard hun lintje willen komen afhalen op zo'n wedstrijd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:01

slimmerik schreef:
Valt mij trouwens op dat publiek ook steeds a-socialer wordt: gaat er voornamelijk om, om de paarden te laten flippen. Bah.

Ben het niet vaak met je eens, maar in deze heb je helemaal gelijk :j

Overigens zit duidelijk ook een deel daarvan op bokt.... als ik dit topic zo lees..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:07

Ik vind dat het twee kanten heeft. Aan de éne kant zijn prijsuitreikingen idiote manifestaties die juist voor het paard - of dat nou dressuurmatig voor elkaar is of niet - ontzettend onplezierig zijn. Een paard is niet gebouwd op toegejuichd worden door publiek en de risico's die ererondes met zich meebrengen zijn niet gering, ook niet als een paard zelf wél gecontroleerd blijft kan het een trap oplopen van één waar dat minder goed bij lukt.

Aan de andere kant blijft een dressuurevenement (evengoed als springen of welke discipline dan ook) überhaupt al een tegennatuurlijk verschijnsel voor een paard, zeker als er ook tv-schermen en andere narigheid bij komt kijken. :D
Als je de prijsuitreiking als vast onderdeel beschouwt van de wedstrijd, dient de ruiter het paard dus ook in de hand te moeten houden tijdens een ereronde en het opspelden van een lintje. Met een ander paard de ring betreden om daarmee vervolgens wel een ererondje te rijden, maar dan in stap - nee, dat lijkt me nou werkelijk het verkeerde van twee werelden. Óf je kiest ervoor prijsuitreikingen te rijden, maar dan wel met het juiste paard en dan maar wat extra aandacht eraan besteden, of je doet de prijsuitreikingen voortaan zonder paard.

Afschaffen lijkt me in alle gevallen paardvriendelijker, maar ja, sponsoren en het publiek willen dat natuurlijk niet. De discussie gaat, zoals wel vaker, tussen het welzijn/veiligheid of het geld. ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:09

En zonder geld geen wedstrijden....

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:12

kamsel schreef:
Inderdaad, en dat is precies wat deze discussie zo moeilijk maakt.

Ongeacht of je als ruiter wel of niet in staat moet kunnen zijn om een prijsuitreiking te kunnen rijden hier gaat het om. Zouden die paarden het erg vinden dat ze niet meer mee hoeven???
Eerst weer opzadelen, dan nog een paar rondjes lopen, want je moet altijd wachten, kom je binnen, stapt je ruiter af, moet je daar dom staan terwijl je pijn aan je oren krijgt van een keihard liedje dat een door een aantal mensen meegeblert wordt en er een vlag omhoog gehesen wordt.. Dan moet je vervolgens je ruiter weer op te laten stappen, dan mag je nog een rondje in een beschaafd drafje of galopje doen en kan je weer op stal.
Ik denk dat de meeste paarden liever hooi eten.

Edit: en dan heb ik dat zwaaiende ding aan het hoofdstel nog niet genoemd...

Tja, ik denk dat verreweg de meeste paarden liever hooi eten dan meedoen aan een groot dressuurevenement, keiharde muziek of geen keiharde muziek ;)
Blijft een feit dat als je het over de ''tegennatuurlijke'' boeg gaat gooien, je de hele sport kunt afschaffen. In de grond der zaak gaat het om de veiligheid van paard en ruiter tijdens zo'n prijsuitreiking.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:50

Kan me heel goed voorstellen dat ze er zo over denken. Die paarden zijn echt van die nerveuze trippelaars, sommigen zelfs al voor de proef of tijdens, laat staan als er dan na afloop gigantisch geapplaudiseerd en gejoeld wordt en je zo'n raar flapperend ding aan je hoofdstel krijgt.

Natuurlijk voegt het wat toe en ik zou het ook jammer vinden zo zonder de paarden erbij, maar ik denk dat hun welzijn - en dat van de ruiter en eventuele omstanders - voorop moet staan.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:08

dorientjuh schreef:
kohtje schreef:
dorientjuh ik wordt even persoonlijken het is ook even off topic maar je hebt geen paard en ook weinig ervaring als ik zo in je profiel kijk.
Zo makkelijk als dat jij het voor laat komen dat het op te lossen is is het natuurlijk niet. Bij Anky komt Monty bij Imke komt Emile Voest. Wat denk je dat ze dit nog nooit besproken hebben?

Geen idee of ze dit ooit besproken hebben. Wat ik weet is dat het kán, als je er maar genoeg tijd in steekt. Wil nog niet zeggen dat ík dat meteen kan. (Is wel mijn uiteindelijke doel, maar dat zal nog wel wat jaartjes duren.) Ik heb ook wel prijsuitreikingen meegemaakt hoor, ik weet hoe die paarden doen. Maar stuur die paarden naar bijvoorbeeld Eddy Modde; ik weet zéker dat hij dat wel voor elkaar krijgt, en dan gaan er geen jaren overheen.

Het is juist veel makkelijker om te zeggen dat zoiets dergelijks níet kan.

Pardon, ik heb Shutterfly zelf meegemaakt op stal en het is een hartstikke fijn paard en hij heeft vechtlust in parcours. Je hebt nurture and nature en bij Shutterfly zit het er van nature in en het is respectvol om het paard er dan niet aan bloot te stellen.

Carl Hester zegt het goed, wij vinden een prijsuitreiking leuk, maar of de paarden het ook leuk vinden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:49

Ik snap dat ze het willen afschaffen... Ik persoonlijk zou het jammer vinden, dat ze het zo maken gelijk het op basis niveau is: je bent niet verplicht om met paard de ring in te gaan als je een goede reden hebt, vb het paard trapt, het paard word gek enz.

Heb ook een hete merrie maar vind prijsuitreikingen heeeeerlijk, da's echt háár moment. Kan ze lekker dollen; gewoon ontspannen afsluiten van de wedstrijd... Moet er wel bij zeggen dat tenzij je het jezelf echt zoekt, mijn merrie niet trapt (lees: tenzij een ander paard trapt of tenzij ze echt met die neus in haar staart zitten)

Maak het optioneel... Paarden die er tegen kunnen mogen, paarden die er niet tegen kunnen moeten niet. Er zijn nu eenmaal paarden die het verfoeien en die enkel stressen... Dan kan jij wel het leidertje gaan uithangen en het peerd zal beslist luisteren, als Anky neen zegt zal het neen zijn tenzij hij echt freaked zoals in 2006 maar goed daar schrok ie en ik vrees dat er dan niemand zijn paard braaf terug krijgt op "ho" en terugzitten. Maar is het fair tov het paard dan? Om hem te dwingen iets te doen waar hij ontzettende stress van krijgt?

Het is niet omdat je het kan, dat je dat perse steeds moet bewijzen ten nadele van het paard. Want een paard dat van nature heet en angstig word in prijsuitreikingen krijg je nooit 100% stressvrij. Net zoals iemand die een fobie heeft voor iets nooit 100% stressvrij zal zijn bij hetgeen waar die een fobie voor heeft.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:11

alsof wedstrijden als amsterdam en den bosch minder mensen of sponsors zouden trekken als er geen prijsuitreining per paard is...

het gaat erom wat ERVOOR in de ring gebeurd.

Al die mensen die een mening hebben dat je het je paard moet leren, hebben zelf nooit de ambitie of de kans gekregen om een prijsuitreining te moeten rijden. Je doet een paard geen plezier met een prijsuitreiking, waarom zou het dan moeten...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:45

Niet alleen op topniveau zit een ongeluk in een klein hoekje, als je op een regiokampioenschap ziet dat er twintig pony's met ruiters en pony's van klein tot groot samen in een springringetje de ereronde moeten rijden dan verbaast het me dat daar nog nooit,voor zover ik weet, zwaar gewonden bij zijn gevallen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:02

Vergeleken met vroeger is het publiek nu veel uitbundiger geworden. Werd er vroeger enkelt enthousiast geklapt, nu wordt er geschreeuwd, gestamt, spandoeken er bij, muziek hard...is echt heel wat anders als de stress van een dressuurproef rijden. Paarden lijken ook heter te zijn als vroeger. Daarnaast lijkt mij dat bij dressuurruiters ook angst voor verlies van controle meespeelt (terwijl ik dit type, bedenk ik me dat dit eerder is benoemd op Bokt...) Die mensen trainen op volle controle, en dan komen ze in een situatie waarbij ze minder controle hebben... Heeft niets met leiderschap te maken; ook een paard wat jou als leider ziet kan die ene sprong opzij maken, omdat geluid of wat dan ook hem overvalt.

Ik zou ruiters gewoon keuze geven; eigen paard of politiepaard mee.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:11

Als je een prijs in ontvangst wil nemen hoor je gewoon te paard terug te komen, al begrijpt iedereen het als je een ander paard leent omdat je er een hebt die er niks aan vind. En op kleine wedstrijden zie je vaak zat dat ruiters een volgend paard dat ze nog moeten starten nemen, omdat ze die eigenlijk al aan het losrijden zijn en anders tijd te kort komen.
In Frankrijk heb ik gezien dat ze op alle grote wedstrijden tijdens het uitreiken van de prijzen met grote dienborden vol fruit en andere lekkernijen langs de paarden lopen. Die paarden hebben helemaal geen stress, maar weten dat als er prijzen komen er ook lekkere snacks komen. Bovendien hebben ze dat eerlijk verdiend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:17

Michael1104 schreef:
alsof wedstrijden als amsterdam en den bosch minder mensen of sponsors zouden trekken als er geen prijsuitreining per paard is...

het gaat erom wat ERVOOR in de ring gebeurd.

Al die mensen die een mening hebben dat je het je paard moet leren, hebben zelf nooit de ambitie of de kans gekregen om een prijsuitreining te moeten rijden. Je doet een paard geen plezier met een prijsuitreiking, waarom zou het dan moeten...

je doet SOMMIGE paarden geen plezier met een prijsuitreiking, er zijn zeker wel paarden die daar lol in hebben. Mijn paard en pony oa. Vooral die laatste, die leefde helemaal op met de muziek en de aandacht. :)

Juut ik ben zeker niet bang aangelegd, maar ik kan me wel voorstellen als een krachtpatsers zoals Salinero besluit dat hij er vandoor gaat en idioot gaat doen, dat je hem dan stiekem zit te knijpen... Het is toch dik 600kg die met je aan de haal gaat en ondanks dat het niet veel gebeurt op dressuurwedstrijden, is het niet ondenkbaar dat je een ernstig ongeluk krijgt met zo'n dier met in het ergste geval verlamming of dood tot gevolg... Vind het enkel verantwoordelijk om te durven beslissen "neen, met dit paard niet". Dus in die zin ga ik met je mee. Maar ik betwijfel of dat echt ligt aan "angst om controle te verliezen". Eerder aan heel goed weten waartoe je paard in staat is en ze niet zien als kleine kwetsbare puppy's.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:32

CM_ schreef:
Ben het ermee eens dat de sportpaarden van tegenwoordig (hoog in bloed) niet meer bestand zijn tegen zulke uitbundige uitreikingen.

Maar waarom gebruiken ze dan geen politiepaarden om toch nog een beetje het paard erbij te betrekken? :D

Gewoon stang en trix in, ankydekje en dan is het net echt :D :')

Hoog in het bloed valt echt wel mee hoor.
Ik denk eerder dat ze *zeer hoog* in het voer staan.

Salinero 17,77% das bijna een koudbloed
Sunrise 24,44%
Totilas 26,17%
Parzival 40,44%

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:35

Ik heb niet alles gelezen, maar misschien is het een idee om de ereronde zonder muziek en klappen te doen?
Eventueel muziek nog wel (niet te hard), maar geen geklap en druk gedoe.
Volgens mij wordt het daar al rustiger van.

Snap wel de moeilijkheid, ererondes vind ik super om naar te kijken, maar het is ook gewoon heel gevaarlijk. En ererondes zijn maar een bijzaak, ik zou dat niet gaan verhogen. Het mag niet boven de veiligheid komen te staan. :n

Ik hoop dat er een goede oplossing komt!

En dat over de baas zijn, enzo, dat vind ik persoonlijk wel een beetje overdreven. Paarden zijn vluchtdieren, die kan je niet aan álles laten wennen. Dat kán gewoon niet.
Tuurlijk kan je met vertrouwen veel doen, maar dat lost niet alles op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:18

Fleurtje100 schreef:
Het is natuurlijk ook te zot voor woorden dat er hier beweert wordt dat ieder paard maar braaf moet kunnen leren zijn bij zo'n prijsuitreiking.

Pardon?
Elk paard kán dit leren want zó ingewikkeld of veelgevraagd is het echt niet. Betrouwbaar veilig een parade, ererondje en prijsuitrijking = gewoon basisdressuur.
Het is een inherent onveilige situatie wanneer een paard geen basisdressuur heeft.

Dit niet willen/kunnen onderstreept alleen maar hoe volledig los van de basis de huidige ringdressuur is gekomen. Het is een kunstjesspecialisatie; perfect geconditioneerde oefeningen onder geconditioneerde omstandigheden.

Van de zotte dat het juist bij de vorm die pretendeert niet zou kunnen....

hc

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:20

Elk paard kan het leren, maar of het fair is ten opzichte van het paard is een tweede.

Ulissa: wil je die koudbloed een keer rond proberen te sturen? :D Ik pas er voor hoor :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:30

Ulissa schreef:
Hoog in het bloed valt echt wel mee hoor.

Salinero 17,77% das bijna een koudbloed
Sunrise 24,44%
Totilas 26,17%
Parzival 40,44%

Erg subjectief criterium ook trouwens. Alle paarden zitten vol bloed ;)
Engelse volbloeden zijn doorgefokte halfbloeden van ´echte´ volbloeden arabier, iberiër, turkoman.
Geneuzel dus.

Zoals je al opmerkt zijn de paarden waar het over gaat vooral hoog in het voer, opfokkend gehouden en daarbij opgefokt opgeleidt. Deze plofpaarden worden gemáákt door de dressuur welke deze hoort op te voeden/beleren tot rijpaard 8)7

Het is echt een travestie van zichzelf. De basis van de FEI wedstrijddressuur is post napoleontische cavallerie; kadaverdiscipline om vóórwaards de vijandelijke linies in te storten.
Die linie hoeft nu maar één paraplu op te steken en.... gewonnen 8-)
Natuurlijk is de huidige ringdressuur geen oorlogsdressuur meer, doch het geeft wel de travestie van de huidige situatie aan.

hc (instructeur boodschappendressuur)