Partij voor de Dieren boos over verloting van pony op manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:17

Tja, met de staatsloterij kun je miljoenen winnen, en daar kunnen de mensen dan ook een pony voor kopen...
deze manege verloot een cheque van 500 euro die je dan eventueel kunt inwisselen voor een pony...

En dan de uitspraak over die handelaren... is toch een penny uitspraak... net of het een doodvonnis is voor een paard/pony

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:19

Mindim schreef:
Citaat:
Als je ook het geld kan krijgen? Dat is dan toch gewoon je eigen keuze?

Ik heb nog nooit gehoord dat ik de waarde van het vleespakket in contanten mee naar huis kan nemen ;)

Misschien daar niet, maar in deze loterij is dat dus heel uitdrukkelijk wel een optie.

Anoniem

Re: Partij voor de Dieren boos over verloting van pony op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:20

Ja, als je je lot tegen opbod verkoopt. Dus eigenlijk is het een complete handel dan ook nog.

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:21

uhm, je kan gewoon 500 euro winnen :+
je kan daar een pony voor inwisselen ja, maar je kan met 500 euro wel meer doen. ik snap het niet zo (a)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:22

Mindim schreef:
Ja, als je je lot tegen opbod verkoopt. Dus eigenlijk is het een complete handel dan ook nog.

De hele paardenwereld is toch handel :D

Ik ken loterijen etc. genoeg waar je kunt kiezen tussen geld òf product :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:24

Mindim schreef:

Misschien is het handiger om je te houden bij wat de tekst zegt? Dat staat er namelijk NIET.

Maar goed, handel is het natuurlijk hoe dan ook wel :) Er wordt een pony van eigenaar verwisseld, en de oorspronkelijke eigenaar houdt daar geld aan over = handel. Maar handel is prima legaal hoor :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:24

Kijk als je dan ziet hoe weinig een politieke partij van de wet kent _O-

Citaat:
De Partij voor de Dieren Noord-Holland Noord maakt zich met name zorgen, omdat veel kinderen zullen deelnemen aan de loterij. Het is de grootste droom van menig paardenmeisje om een eigen pony te hebben en het zal daarom voor de ouders moeilijk uit te leggen zijn dat ze de pony niet mogen hebben. Gevreesd wordt dat ouders toch zullen instemmen met de aanschaf van de pony zonder daarvan de consequenties te overzien.

Kinderen mogen nl. niet meedoen aan een loterij :D

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:28

slimmerik schreef:
Kijk als je dan ziet hoe weinig een politieke partij van de wet kent _O-

Citaat:
De Partij voor de Dieren Noord-Holland Noord maakt zich met name zorgen, omdat veel kinderen zullen deelnemen aan de loterij. Het is de grootste droom van menig paardenmeisje om een eigen pony te hebben en het zal daarom voor de ouders moeilijk uit te leggen zijn dat ze de pony niet mogen hebben. Gevreesd wordt dat ouders toch zullen instemmen met de aanschaf van de pony zonder daarvan de consequenties te overzien.

Kinderen mogen nl. niet meedoen aan een loterij :D

Kinderen mogen gewoon een lootje kopen op die manege hoor, geen probleem.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:31

Lauralco schreef:

Iedere loterij valt onder de wet op kansspelen..... en dan mag het dus niet :n

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:32

slimmerik schreef:
Ik ken loterijen etc. genoeg waar je kunt kiezen tussen geld òf product :j

Een dier is geen product, vind dit een slechte vergelijking.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:33

slimmerik schreef:
Lauralco schreef:

Iedere loterij valt onder de wet op kansspelen..... en dan mag het dus niet :n

Waarom gebeurt het dan wel? Weet nl. dat heel veel lesklantjes, kinderen, daar echt een lootje kopen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:37

Lauralco schreef:
Waarom gebeurt het dan wel? Weet nl. dat heel veel lesklantjes, kinderen, daar echt een lootje kopen.

Daar is de verkoper (organisator) voor aansprakelijk. En kan daarvoor een boete krijgen. :o

Het màg niet. Ook te hard rijden mag trouwens niet..... ;)

Maar loten verkopen met als prijs een cheque aan volwassenen is niets mis mee. Kan de PvdD hoog en laag springen. :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:38

dit is bij mij in het dorp, en dit gaat al jaren zo. Je koopt een lootje en daar mee kan je die pony winnen. Als je die pony niet wilt maar het geld kan dat ook. Mensen uit het publiek kunnen bieden. Als er bijv 1500€ op word geboden, krijgt degene die de pony heeft ''gewonnen'' die 1500 en die heeft geboden krijgt dan de pony.

( ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus als dit al ergens staat, sorry)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:44

S__L schreef:
dit is bij mij in het dorp, en dit gaat al jaren zo. Je koopt een lootje en daar mee kan je die pony winnen. Als je die pony niet wilt maar het geld kan dat ook. Mensen uit het publiek kunnen bieden. Als er bijv 1500€ op word geboden, krijgt degene die de pony heeft ''gewonnen'' die 1500 en die heeft geboden krijgt dan de pony.

( ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus als dit al ergens staat, sorry)

Dieren verloten mag al jaren niet meer hoor :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:48

Het is ook niet echt een dier ''verloten''. Nouja eigenlijk wel maar het word anders verwoord omdat het dus niet mag. Je wint eigenlijk de check die je kan inruilen voor die pony. Zoiets is het.
Ik had het een beetje veroot uitgelegt hierboven.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:00

Ze kunnen wel kiezen of ze het bedrag of de pony nemen, maar dan nog ben ik het ermee eens dat er misschien eerder voor de pony wordt gekozen, omdat het anders sneu wordt gevonden voor de kindjes. Ik ben het wel eens met de partij voor de dieren: dieren zijn geen verlotingsmaterieel.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:01

S__L schreef:
Het is ook niet echt een dier ''verloten''. Nouja eigenlijk wel maar het word anders verwoord omdat het dus niet mag. Je wint eigenlijk de check die je kan inruilen voor die pony. Zoiets is het.
Ik had het een beetje veroot uitgelegt hierboven.

Het is dus wel verloten, alleen noemen ze het bij jullie anders, omdat ze weten dat het niet mag.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:13

Ik heb het helemaal niet op de PvdD... Vind hun uitspraken 9 van de 10 keer onzin! Als de manege het idd goed begeleid vind ik het geen probleem. En er is een keuze het geld (via een bieding, en ach hoeveel veilingen van paarden zijn er wel niet... Op de hengstenkeuring van de friezen is nog een veiling voor mogelijke dekhengsten en volgens mij gebeurd dat bij meerdere stamboeken!) of de pony. En ik zie zoveel mensen die een pony kopen zonder er verstand van te hebben. Dan moeten dingen als paardenmarkten ook afgeschaft worden want dan komen mensen ook in de verleiding om die lieve schattige shetlandpony te kopen voor hun kinderen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:31

Ja precies. De argumenten klopen niet erg. Daarbij als de verloting op een manege is, zit je dus wel bij de groep die de meeste affiniteit heeft met paarden en er waarschijnlijk ook wel meer van af weet dan de eerste de beste en bovendien begeleiding heeft. (En keuzes).

En wat is er mis met het feit dat hij bij een handelaar terecht zou kunnen komen? Dan kom hij daarna toch gewoon bij een baasje? Zo werkt dat bij paarden. Die gaan voor een groot deel via handelaren.

Daarbij ligt de verantwoording bij ouders, voor welk huisdier dan ook en niet bij de overheid.

Ik snap WEL dat men zich druk maakt om te makkelijk verkrijgen en aankopen van paarden en ponies in Nederland met het gevolg dat ze niet goed verzorgd worden omdat het achteraf wellicht wat tegenvalt. Dit is bij een hoge drempel minder het geval. Maar dat speelt zich af op veel grotere schaal dan deze loterij.
Ik denk dat voorlichtig meer doet dan verboden en protesten, die laatste twee werken nl veelal stimulerend dan remmend.
Mensen laten zich niet voorschrijven wat ze met hun geld mogen doen. Maar het is wel prettig als ze weten waar ze aan beginnen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:34

Het moet verboden worden, want meestal komen ze niet zo goed terecht.

Dieren zijn geen weggeefartikel en of wegwerpartikel.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:05

Het bod kan verhoogt worden door het publiek.
Er word geboden op de pony wat die mensen er voor uit willen geven, dan kan de gewonnen eigenaar kiezen of hij dus dat bedrag kiest of toch voor de 500 euro die pony wil kopen.
Alle pony's zijn tot nog toe naar super huisjes gegaan en hebben niks te klagen gehad.
Ook bij ons op stal had iemand er 1 gewonnen, naja de cheque en die is voor de pony gegaan.
Alle pony's komen het jaar erop ook om weer mee te doen hoe ze zijn uitgegroeid. En ze zijn nog geen van allen uit het oog verloren.
Ik vind het ook niks dat zeg ik eerlijk, maar de dag zelf vind ik wel heel leuk. En eerlijk is eerlijk, de loten zijn altijd uitverkocht, dus het levert goed op voor hun.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:36

Jammer dat het artikel waarmee het topic begint zo eenzijdig is. Dat is bij voorbaat al stemmingmakerij. Ik zou het prettiger vinden als de journalist alle voors en tegens van beide partijen op een rijtje zou zetten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:43

Het artikel gaat om het standpunt van de Partij van de Dieren, niet over de verloting zelf, vandaar.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:41

Ik ben vandaag zelf aanwezig geweest. (Geslaagde dag, naar mijn mening :j )

De partij van de Dieren was geloof ik ook aanwezig, verbeter me als ik het fout heb. Ze mochten van Ron van Eerden iig hun zegje doen voordat de loting plaats vond. Maar toen het eenmaal tijd was, kwam er niemand naar voren..

Edit:
De getrokken winnaars zijn overigens voor het geld gegaan. Iemand heeft €3250,- geboden.
Laatst bijgewerkt door K_im op 06-09-09 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:43

Bij ons op de manege is ook wel eens een pony verloot.. vaak wordt het beestje dan toch weer doorverkocht.

Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen :n