Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:07

Jolandaa_ schreef:
VivaLaVida schreef:
Zonde van Isabell en zeker erg jammer, zij is een goed voorbeeld! Gelukkig is het niet al te lang meer en kan ze genieten van haar zwangerschap..

een goed voorbeeld he voor kinderen. goh laten we de manege paarden ook maar doping geven. misschien lopen ze dan beter. wat een voorbeeld. van mij had ze niet terug hoeven te komen. iemand die zo iets laags doet hoeft niet bij de top te starten..

Heb je Anky op Youtube gemist?
Zoek maar eens op ´Grunsven doping´.
Nationaal :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:10

Ik denk dat het voor een sportpaard, zeker op het niveau van Isabell, van belang is om het te beslaan.
Voor een paard dat als in het wild leeft niet.
Wat scheren betreft, moet je eerst maar eens kijken naar de argumenten die zij gebruiken. Want laten we eerlijk zijn, een geschoren Salinero, vindt niemand mooi.

Ik betwijfel ook echt of jij de sport zo liefhebt. Aangezien in jouw ogen nooit iemand iets goed kan doen. Of het nu Anky is, Edward, Isabell, of een simpele recreatieruiter. De enige die weet hoe het moet en het goed doet, lijk jij te zijn, uit je uitspraken.

En ook een motorfiets lijdt onder verkeerd gebruikt. Hoe wil je anders verklaren dat het beessie verzuipt in z'n brandstof?

En ga voor de aardigheid eens uit van de eerlijkheid van de mens. Niet iedereen liegt alleen. Ik weet niet in wat voor milieu jij bent opgegroeit, maar ik heb geleerd mensen op hun woord te vertrouwen. En dan is dit misschien in twijfel te trekken, kan je het ook eens van de andere kant bekijken. Of misschien in het grijs, ipv zwart wit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:11

Ik vind Isabell werth een super ruiter. Hoe zij bijvoorbeeld met Satchmo rijdt, heb ik veel bewondering voor. Ze geeft zich helemaal, ookal kunnen er dan wat foutjes onstaan in de proef, ik vind Anky wat voorzichtiger en 'op safe' rijden.

Daarom vind ik haar een goed voorbeeld voor de sport, zij durft te rijden met enorm veel gevoel.

Kan jij het niet mee eens zijn, dat scheelt mij helemaal niks! :D

Er worden een hoop uitlatingen gedaan over doping dit, doping dat, maar zij zou niet zomaar alles op het spel gaan zetten..... Fouten maken is menselijk.

@ Janine: Lekker met dikke wintervacht een GP proef rijden.... heerlijk toch :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:13

Janine1990 schreef:
En ook een motorfiets lijdt onder verkeerd gebruikt. Hoe wil je anders verklaren dat het beessie verzuipt in z'n brandstof?

Dat verklaart veel. Ook waarom paarden gestald worden.

Wie het verschil écht niet ziet hoort mijns inziens niet bij een paard in de buurt gelaten te worden.

hc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:19

VivaLaVida schreef:
Jolandaa_ :

Heb je wel de achtergrond info gelezen??? ik denk dat jij maar wat roept en je er niet in hebt verdiept ;)

Zelfs een simpel anti hoest middeltje als ventipulmin is doping hoor.. zat mensen die dat niet eens weten!!!

Denk je nou echt dat ze dat bewust heeft gedaan, weet je hoeveel er gecontroleerd wordt, dat risico neem je niet hoor ....

En haha, zie het al voor me.... manegepony's aan de coke hahah

het zal mensen denk ik verbazen als er in de basissport meer op doping wordt gecontroleerd hoeveel paarden positief getest worden op basis van medicijngebruik... Corticosteroiden (huidzalven) Glenbuterol (ventipulmin tegen hoesten, heeft ook langere tijd om uit het bloed te komen) kalmeringsspuiten bij behandeling tandarts, rontgenfoto's maken van het paard etc. medicijnen tegen (lichte) koliekaanval, bepaalde kruiden in kruidenmengsels die mensen door het voer doen omdat dat gezond zou zijn of pijnstillend... (o.a. duivelsklauw?)
De dierenartsen hier vertellen er vaak niet bij hoe lang die stoffen nog aan te tonen zijn in het bloed en hoe lang je je niet op wedstrijd mag vertonen...
Denk dat die top-dierenartsen daar veel beter van op de hoogte zijn en dat in de topsport veel beter omgegaan wordt met medicijngebruik en de invloed daarvan op het paard en mogelijke positieve uitslagen op dopingtesten...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:21

6 maanden maar? Erg mild. Een jaar had van mij wel gemogen. Gebruik van doping wordt in de sport zwaar bestraft, zie niet in waarom dat in de paardensport anders zou moeten zijn.

M&M's schijnen ook doping te zijn voor paarden :P Zou niet weten waarom je dat aan je paard zou voeren, margoed..

joyce B

Re: Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:26

hahaha, nee, maar er zijn genoeg mensen die hun paard de raarste dingen toestoppen... Kinderen ook overigens. ooit een kind gekend die een pony kauwgom gaf...
Pepermuntjes, suikerklontjes, sinaasappels en bananen (ook doping toch?), een biertje... Enkel iemand een ijsje... Sommige mensen vinden het blijkbaar leuk om te kijken wat hun paard allemaal lust, en daar zitten niet altijd alleen maar gezonde dingen tussen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:28

Gezien het middel dat gegeven is vind ik 6 maanden ook erg mild. Maar goed, wie ben ik :D

Ben wel benieuwd welke gevolgen dit én haar zwangerschap op een eventuele deelneming met de OS heeft!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:32

joyce B schreef:
het zal mensen denk ik verbazen als er in de basissport meer op doping wordt gecontroleerd hoeveel paarden positief getest worden op basis van medicijngebruik... Corticosteroiden (huidzalven) Glenbuterol (ventipulmin tegen hoesten, heeft ook langere tijd om uit het bloed te komen) kalmeringsspuiten bij behandeling tandarts, rontgenfoto's maken van het paard etc. medicijnen tegen (lichte) koliekaanval, bepaalde kruiden in kruidenmengsels die mensen door het voer doen omdat dat gezond zou zijn of pijnstillend... (o.a. duivelsklauw?).

Alleen al de enorme hoeveelheid medicijngebruik is een indicatie voor een fundamenteel enorm probeem bij het rijpaardhouden.
Ten eerset doordat de omstandigheden het blijkbaar nodig maken.
Ten tweede dat het blijkbaar normaal gevonden wordt.
Het werkt drempelverlagend mbt dopinggebruik.
Daarom is het zo belangrijk dat top-down de norm geëtaleerd wordt. Dat het níet goed is.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:36

Sneeuw88 schreef:
6 maanden maar? Erg mild. Een jaar had van mij wel gemogen. Gebruik van doping wordt in de sport zwaar bestraft, zie niet in waarom dat in de paardensport anders zou moeten zijn.

Zou juist veel strenger bestraft moeten worden.
Een fietser slikt zelf. Betaalt zelf de prijs.
Een paard krijgt het in de mik, betaalt een prijs omdat de ruiter een prijs wil.
Omdat de ruiter er wel bij wint en niet onder lijdt is waarborging dat het niet gebeurt VEEL belangrijker; fundamenteel.
Zonder dat kán sport met paarden simpel niet.

hc

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:03

HC, heb je de reactie waar je zojuist commentaar op hebt geleverd wel gelezen??? Ik heb het idee dat Sneeuw88 het behoorlijk met je eens is....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:13

HC wilt nog veel meer dan een jaar...
Isabell Werth is inderdaad in de fout gegaan, maar bij het huidige dopings beleid kan je vraagtekens zetten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:18

Huertecilla schreef:
Alleen al de enorme hoeveelheid medicijngebruik is een indicatie voor een fundamenteel enorm probeem bij het rijpaardhouden.
Ten eerste doordat de omstandigheden het blijkbaar nodig maken.
Ten tweede dat het blijkbaar normaal gevonden wordt.
Het werkt drempelverlagend mbt dopinggebruik.
Daarom is het zo belangrijk dat top-down de norm geëtaleerd wordt. Dat het níet goed is.

hc

Denk eerder dat dieren vermenselijkt worden en dat daardoor vaker en intensiever behandeld wordt dan vroeger. Mensen dokteren langer door, gesteund door de dierenartsen, terwijl vroeger een niet gezond paard vrij snel verdween richting slager. Nu proberen mensen hun dieren zo lang mogelijk in leven te houden en door te laten lopen.
Kijk alleen maar eens wat er geinvesteerd wordt in medische behandelingen voor cavia's en konijnen, en nog veel grotere bedragen in honden en katten... Wat er tegenwoordig allemaal niet mogelijk is!
En dat wordt gesteund en gestimuleerd door de dierenartsen en dierenklinieken.

Wil je iets veranderen in die mentaliteit, dan zul je van onder af, vanuit de dierenartsen die die dieren doorbehandelen, beter voor moeten lichten en behandelingen juist af laten raden. Als je mensen de kans biedt dat door een behandeling met medicijnen ze hun paard langer door kunnen laten lopen of langer door kunnen rijden en geen moeilijke, onvermijdelijke beslissing hoeven te nemen het dier te verkopen of in te laten slapen of naar de slager te brengen, in elk geval afscheid moeten nemen, dan grijpen mensen die kans meestal met beide handen aan!

In dit geval werd de oplossing van het kramptrekken bij de hoefsmid ook door de dierenarts aangeboden, doordat die medicijnen aanbood die officieel in Duitsland niet toegestaan zijn. Dus op zijn minst zou een dierenarts straf mopeten krijgen voor het uberhaupt toe dienen van de verboden medicijnen! Als zij gestraft worden, zullen ze ook minder snel over die streep gaan.

En verder dienen klachten gewoon behandeld kunnen worden en moeten er grenswaarden bepaald worden vanaf wanneer een bepaalde stof geen werking meer heeft en dus niet meer als mogelijke doping wordt gezien, maar als residu van een terecht toegedient medicijn, voor een benodigde legitieme behandeling.
Je zegt toch ook niet dat je een paard niet meer mag behandelen voor een huidaandoening, omdat er doping in het medicijn zit?
Of dat je een bepaalde stof niet meer in mag spuiten tegen koliek, omdat diezelfde stof een kalmerende/spierontspannende/pijnstillende werking/invloed heeft op het paard? Of, zoals die psringruiters noemden, een asperientje tegen de spierpijn, zoals mensen die ook nemen als ze een keertje te ver zijn gegaan, al dan niet gecombineerd met midalgan, srl-gelei of vergelijkbaars? Dat zijn toch gewoon zaken waarvoor elk paard behandeld zou moeten kunnen worden? Alleen zou er wel een bepaalde tijd overheen moeten zijn gegaan voordat je weer mag starten, zodat mensen niet in de verleiding kunnen komen om deze middelen te gebruiken om andere problemen te verdoezelen tijdens het rijden zodat ze de prestatie kunnen verhogen.

Ik heb zelf meegemaakt dat mijn pony door actieve spat veel pijn had en dat de dierenarts me pijnstillers mee gaf. Hij vertelde er tussen neus en lippen door dat deze in Nederland niet meer verkrijgbaar waren, maar via Belgie nog wel en dat deze heel goed werkten en ik ze daarom kreeg voor mijn pony, maar als je dan las dat het om een buut-pijnstiller ging (Equipalazone) en je las dat daardoor een paard ongeschikt werd voor de slacht (officieel, dit is nooit genoteerd in het paspoort) en dat het verboden was in Nederland, en dat het flinke doping was, dan schrok je wel even, want zoveel vertelde hij er niet bij. Het heeft mijn pony overigens heel goed geholpen om de pijnlijkste periode van een maand door te komen, zodat hij bleef bewegen om zijn herstel te bevorderen en hij leeft nu al weer een jaar of acht zonder pijn en zonder kreupelheid aan die spat en alles is zo mooi geheeld dat het op de foto ook geen afkeur meer zou betekenen volgens de dierenarts die keuringsdierenarts is, maar je kent wel de achtergrond...
Zou ik hem tijdens die kreupele periode hem hebben gestart met die medicijnen zodat hij niet kreupel liep, dan was het doping.
Zou ik hem maanden na die tijd hebben gestart, nadat hij hersteld was en weer gereden kon worden en positief getest worden omdat er een minuscule hoeveelheid van die stof nog aantoonbaar was is het bloed (tot zoveel cijfers achter de komma) dan werd ik beschuldigd van dopinggebruik, van een ernstig prestatieverhogend middel, terwijl het niet als doping gebruikt is in die periode en ook zeker geen enkele prestatieverhogende werking meer heeft op dat moment...

Denk dat dit het probleem is waar veel top-paardensporters tegen aan lopen met hun topsportpaarden...

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:31

ongeacht of ze het expres heeft gedaan of niet, vind ik het een milde straf! Je zou beter moeten weten, maar fouten maken is menselijk dus!

Vind de straf te mild, helemaal omdat ze nu in december eigenlijk al weer mag starten.

Stel iemand veroorzaakt een auto ongeluk, met alcohol op en hij krijgt een rij ontzegging terwijl hij toch een half jaar in het ziekenhuis ligt om te revalideren merkt hij er dus helemaal niets van. Dit gaat ook pas in als hij lichamelijk weer gezond is en dus een half jaar of langer de consequenties van zijn mistap dan voelt.

De straf had dus in moeten gaan na haar zwangerschap.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:04

is dat zo? gaat die straf daarna pas in?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:22

joyce B schreef:
vanuit de dierenartsen die die dieren doorbehandelen, beter voor moeten lichten en behandelingen juist af laten raden.

Daar zijn twee argumenten tegen.
1. de eígenaar is, blijft verantwoordelijk en heeft zelf transparant de data onder de vingertoppen. Transparanter dan de info van de veearts. Als je de nadelen van enten of andere medicatie wil vinden moet je niet alleen op de sites van de producenten zoeken.
2. De veearts heeft een verstrengeld belang; die leeft van behandelen.

Voorbeeldfunctie is heel belangrijk; dat is sterk normbepalend.

´Anky ent haar paarden tegen WNV.´Hoe duidelijk wil je het geëtaleerd hebben. Dat werkt met verdoven voor scheen en doping net zo.
´Moet kunnen, want...´
Mooi NIET; het bestaansrecht van sport met paarden is dat het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal gewaarborgd is.
Dit om het dier te beschermen tegen de ambitie van de mens.
Kan dat niet, dan kan sport met paarden niet.

hc

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:36

joyce B schreef:
is dat zo? gaat die straf daarna pas in?

Iemand die ik ken, heeft eenzijdig ongeluk veroorzaakt niemand gewond, geen alcohol in het spel toch rij ontzegging ging pas in toen hij weer hersteld was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:50

Helemaal met joyce b eens wat betreft het dokteren bij paarden!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:01

VivaLaVida schreef:
@ Janine: Lekker met dikke wintervacht een GP proef rijden.... heerlijk toch :D

Droogt ook zo lekker snel op. Ahum..

Asyaa: HC wil meer dan een jaar, maar ook meer dan alleen schorsing volgens mij...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:06

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Dat verklaart veel. Ook waarom paarden gestald worden.

Wie het verschil écht niet ziet hoort mijns inziens niet bij een paard in de buurt gelaten te worden.

hc

Ik geloof dat jij op basis van mijn uitspraken sowieso al vindt dat ik niet binnen een straal van 100m met een paard mag komen... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:08

Ik vind 6 maanden ook te kort.
Het paard heeft het middel gewoon gehad, of de DA het nou voorschreef of niet, als eigenaar zou je beter moeten weten.

Maar goed.... :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:57

Bizzybijtje schreef:
Ik vind 6 maanden ook te kort.
Het paard heeft het middel gewoon gehad, of de DA het nou voorschreef of niet, als eigenaar zou je beter moeten weten.

Maar goed.... :)

Ik ben het hier helemaal mee eens. Van mij had ze gerust 2 jaar mogen krijgen. Iemand die al zo lang meedraait in de topsport weet volgens mij dondersgoed wat je je paard wel en niet kan geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:06

Misschien moeten jullie je dan even gaan verdiepen in het dopingbeleid... :Y)

Hierboven heeft joyce B een geweldig stuk erover geschreven. Of was dat wellicht te veel moeite om te lezen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:23

Huertecilla schreef:
Voorbeeldfunctie is heel belangrijk; dat is sterk normbepalend.

´Anky ent haar paarden tegen WNV.´Hoe duidelijk wil je het geëtaleerd hebben. Dat werkt met verdoven voor scheen en doping net zo.
´Moet kunnen, want...´
Mooi NIET; het bestaansrecht van sport met paarden is dat het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal gewaarborgd is.
Dit om het dier te beschermen tegen de ambitie van de mens.
Kan dat niet, dan kan sport met paarden niet.

hc

Maar hoort het medisch behandelen van een paard dat tijdelijk iets mankeert dan niet bij het welzijnsbelang?
Het probleem wat tegenwoordig ontstaat is dat huidige apparatuur tot zover achter de komma stoffen kan vinden, en dan bedoel ik medicinaal gebruikte stoffen om legitieme redenen, dat zelfs dat normale, op het welzijn van het dier afgestemde behandelen, al een probleem wordt, omdat men dan gelijk verdacht wordt van toedienen van doping, in plaats van het behandelen van een dier met een klacht.

Een paard dat kramperig is met beslaan, heb ik bij mijn dierenkliniek, door mijn hoefsmid, ook met verdoving beslagen zien worden. Anders lukte dat niet, en hij had die ijzers (speciaal beslag) wel nodig. Zo was het voor het paard geen vervelende bezigheid, en voor de smid ook niet.
En ik heb zelf ook wel eens om een roesje gevraagd omdat mijn merrie zo vreselijk nerveus was in de kliniek bij het beslaan, wat om medische redenen (scheur in hoef vanwege losse wand en dat moest gestabiliseerd worden) , dat ze steeds de lucht in ging en naar voren sprong en zich steeds meer ging opwinden en vreslijk aan de dunne was, dat het een opluchting was dat dat kon. De keer erop bleef ze een stuk ontspannender. Thuis is er overigens nooit een probleem met bekappen of beslaan.

Wat is dan in het belang van het welzijn van het paard?
Heeft het verdoven om te beslaan na een week, of 2 weken, nog zoveel positieve invloed op de prestaties van het paard, dat te verwachten is dat mensen bewust dat toe gaan dienen om na al die tijd daar effect van te hebben?

Heeft het insmeren van de spieren 2 weken geleden, nog zoveel pijnstillende of spierontspannende werking dat dat de prestaties van het paard kan verhogen?

Bewust doping toedienen om het paard tot prestaties te laten komen waar het van nature (op dat moment ) niet toe in staat is, is natuurlijk hartstikke fout. Daar hoef je niet meer over te discussiëren.

Waar dit gedoe om gaat (en dat hoor ik ook steeds van de topruiters en hun begeleiders), is over het medisch (kunnen/mogen/moeten) behandelen van een paard, de grenzen daarvan, de gevolgen daarvan en de controle daarop. Het bijhouden van een medisch logboek en afspreken bij welke waarde van een bepaalde stof geen positive effecten meer zijn en het medicijn is uitgewerkt en het paard hersteld, met eventueel minimale wachttijden voor er weer getraind of wedstrijden gereden mag worden, lijkt me dan toch de meest paardvriendelijke en welzijnsgerichte oplossing die haalbaar en ook controleerbeer is en geen problemen meer geeft met steeds betere opspoormethoden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:29

GOOO JOYCE! *\o/*

Waar houdt het belang van het paardenwelzijn volgens jou op HC?
Ook bij de door Joyce genoemde stukken? Ik dacht dat je zo'n paardenliefhebber was?

Overigens, wat Joyce in haar eerdere stuk over konijnen en cavia's zegt, vind ik ook zeker een goede vergelijking. Tegenwoordig laat men zelfs kleindieren opereren. Vroeger liet men ze doodgaan. Dierenwelzijn, toch?
Paarden heeft men wellicht een sterkere band mee, zijn duurder, heeft men meer voor over.
Geen wonder, dat men gaat doordokteren, toch?