“Dressuur moet veel aantrekkelijker voor publiek worden”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:49

IndianSummer schreef:
Zij; Wat keur ik goed?

mijn 3 punten die ik niet vind kunnen...

zij schreef:
wat ze voor mij mogen veranderen dan is:
#onderlinge haat en neid
#dat fanatieke gedrag dat ten koste gaat van het paard
#de onvriendelijkheid t.o.v. het paard (ook BUITEN DE RING!)

dit zijn 3 punten waarom ik dus nooit op een dressuurwedstrijd te vinden ben :P

IndianSummer schreef:
Zij; En jij denkt dat die 3 punten alleen voorkomen in de dressuur? Elke topsporter is fanatiek, anders bereik je dat niveau niet. Ben ook van mening dat iedere topsporter gaat voor het hoogst haalbare, kan me niet voorstellen dat bijv Anky, Edward of Isabell het maar 'gewoon voor de lol' doen :n. Die mensen zijn bloedjefanatiek en dat mag ook best in mijn ogen :j

ik lees hierin dat jij het goedkeurt dat die 3 punten voorkomen omdat dat nou eenmaal bij fanatiekelingen hoort... het is namelijk normaal in jouw ogen omdat het ergens anders ook zou gebeuren... mijn moeder zei dan altijd tegen mij als klein meisje: dus als iemand van de brug af springt doe jij dat ook? ik antwoordde dan altijd bijdehand dat ik dat zou doen om diegene te redden. vandaar dat ik liever een erger voorbeeld geef zoals morrden. dat doen andere mensen ook als ze dneken dat dat nodig is. keur jij dat dan ook maar goed omdat een ander dat ook doet?
Laatst bijgewerkt door zij op 28-08-09 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:50

IndianSummer schreef:
HC; Gemiddelde teugelkracht in de Zware Tour is dus 2,5 kilo. Durf met zekerheid te zeggen dat er op regionaal/landelijk niveau door veel ruiters met meer teugelkracht gereden wordt. Ze zien dat Anky of Edward hun paarden diep instellen, maar zien daarbij niet met hoeveel been ze rijden. De ruiters gaan dat thuis nadoen en daarbij gaat het paard zich vastzetten in de rug, wordt traag van achter. Precies dus wat we niet willen bereiken. In mijn ogen meot het dus al aangepakt worden in de basissport, en niet 'pas' in de Zware Tour.

En daarnaast vind ik nogsteeds dat dressuur niets met sensoren/telemetrie te maken heeft. Het ontbreekt aan goede juryleden, dan moeten ze beter opgeleid worden. Dressuursport is gevoel, harmonie en samenspeling, hoort een goede jury te zien met het blote oog en niet doormiddel van computers.

Wát is er mis met meer feitelijke informatie.
Het voegt feíten toe aan subjectieve waareneming en subjectieve interpretatie.

Je illustreert dat het probleem top-down is ontstaan.
Begin daarom okok met top-down oplossen.

De techniek kan inderdaad naar beneden breder worden toegepast. Is gebruikersvriendelijk en goedkoop beschikbaar.
Standaardisatie maakt dat de ruiters alleen de sensoren hoeven aan te schaffen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:53

Huertecilla schreef:
petitparis schreef:
Liep constant met weggedrukte rug en opgekrulde hals terwijl ik geen druk op m'n teugels had.

Dat is het ontwijken van de as(s)ciatie met de pijn door het bit.
Zie het topic over Rollkur op Discussie. Daar leg ik uit hoe en waarom LDR/Rollkur werkt.
De combinatie met de hartslagmeter is daarom belangrijk. Een paard wat de as(s)ociatie met pijn ontwijkt laat dit zien op de hsm.

Bedenk ook waarom een paard bovenmatig zou zweten van een fysieke prestatie welke voor een getraind paard geen naam mag hebben?!

Maak maar inzichtelijk wat er gebeurt.
Let wel, meten alléén is niet genoeg. Er blijft een kundig oog nodig voor de context. Vandaar zeg 50% of iets meer van de punten door de waardes en een weging van de context voor het totaal.

hc

Dan mag jij op een van mijn paarden komen rijden. Die heb ik klassiek geschoold tot Z2 niveau en nu bezig met als trainingsmethode rollkur. Kracht is weinig spraken van. Het is een spel tussen actie en reactie, probleem is dat er niet verder wordt gediscussieerd dan enkel de hoofd-hals houding in heel de kritiek tegen Rollkur.
Dat het niet op elk paard toepasselijk is is bvb er al een van. Zonder een bevestigde basis, ben je jezelf altijd voor de zot aan het houden. Maar dat geld niet enkel voor rollkur (als ze al echt rollkur altijd correct interpreteren), maar elke traningsvorm.

Vanuit de basis (klassiekere scholing) werk ik op rechtrichten en dus alles vertrekkend vanuit de achterhand. Op die manier beweegt je paard op zijn eigen benen, en de hoofhouding kan ik plaatsen hoe ik wil. Dat is voortvloeiend uit een paard dat kracht ontwikkeld uit de achterhand en dit via de rug in de ruiterhand als kado kan geven. het is de ruiter die bepaalt wat daar mee te doen.

Helaas is een degelijke opleiding zelden te vinden, dus het probleem is de vorming van de beginnende ruiter en dus gebrek aan voldoende ervaren instructeurs.
Paardhobbelen kan iedereen, rijden met gevoel en kennis is iets heel anders.

MAar dat is een ander onderwerp dat eigenlijk niet in dit topic past.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:53

Zij; Nee, ik zeg nergens dat ik jou 3 punten goedkeur. Heb het alleen over de definitie fanatiek zijn. Jij zegt dat je nooit naar een dressuurwedstrijd gaat om de haat, onvriendelijk gedrag naar paarden en de fanatieke ruiters. Ooit bij een springwedstrijd geweest? Ruiters kunnen hun paard niet eens belonen na een foutloze ronde. En wanneer ze een balk of weigering hebben worden ze appelweek afgeslagen. Wanneer ze uitgebeld worden, worden ze op het inspringterrein nog eens flink aangepakt. Maar dit vind jij dus wel normaal???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:59

bulck schreef:
Dan mag jij op een van mijn paarden komen rijden. Die heb ik klassiek geschoold tot Z2 niveau en nu bezig met als trainingsmethode rollkur. Kracht is weinig spraken van.

Dan kan jij dat met meetwaardes van teugelkracht, hartslag, hoofdhoek en aantal/kracht spoorgebruik in beeld brengen.

Is +:)+ extra informatie en met vormgeving tot toegevoegd kijkplezier voor de leek te maken.

hc

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:05

IndianSummer schreef:
Zij; Nee, ik zeg nergens dat ik jou 3 punten goedkeur. Heb het alleen over de definitie fanatiek zijn. Jij zegt dat je nooit naar een dressuurwedstrijd gaat om de haat, onvriendelijk gedrag naar paarden en de fanatieke ruiters. Ooit bij een springwedstrijd geweest? Ruiters kunnen hun paard niet eens belonen na een foutloze ronde. En wanneer ze een balk of weigering hebben worden ze appelweek afgeslagen. Wanneer ze uitgebeld worden, worden ze op het inspringterrein nog eens flink aangepakt. Maar dit vind jij dus wel normaal???

dat zeg ik toch nergens??? ook bij springwedstrijden zul je mij niet zien. maar bij de can chuckie fried chicken ook niet (vind t eten daar verschrikkelijk) maar dat hoef ik toch ok niet te zeggen hier? het gaat over dressuur, en daar zijn die 3 punten van toepassing. of ze ergens anders ook van toepassing zijn gaat het niet om.
dus zou je even willen opletten voor je wat typt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:23

bij tradities moet je niet de as willen bewaren maar zorgen dat het vuur blijft branden..
Wat menigeen doet is de as bewaren, omdraaien en kijken naar wat geweest is, maar niet zien dat wat geweest is ooit begonnen is met niets, en door de eeuwen heen op schrift uitgelgd en verbeterd en aangepast... evolutie..
Uitkomende in het heden, waar die mensen niet of niet willen zien dat het vuur nog brandt, dat de evolutie niet gestopt is... niet in het soort paard evenmin in de rijkunst....
door de jaren heen aanpassingen, de verlichte zit, het bedenken van schouder binnen waarts, etc etc naar de toevoeging van Hyperflexie/Rollkur...
Hoe kunnen we dan de dressuursport aantrekkelijker maken voor het publiek?
Om allereerst te zorgen dat het vuur blijft branden, te accepteren dat er ook rijtechnische en trainingstechnisch verbeteringen zijn...
Zelf te zorgen voor positieve reclame.. en vragen durven te stellen als je het niet weet of begrijpt.

Op tv meer live uitzendingen, meer uitleg, meer nakaarten na afloop.

Dressuursport gaan beoordelen met een geodriehoek/telemetrie/krachtmeting heeft geen toegevoegde waarde in de dressuurring... het paard laat zien door de uitvoering van het gevraagde of de ruiter de vraag juist heeft gesteld... En als je dat niet kunt zien, je dan kan ik me voorstellen dat je telemetrie, een geodriehoek en weet wat nog meer voor nodig hebt... :)*
Neem les, mail Sjef, ga naar clinics en wordt wijzer... :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:43

Huertecilla schreef:
bulck schreef:
Dan mag jij op een van mijn paarden komen rijden. Die heb ik klassiek geschoold tot Z2 niveau en nu bezig met als trainingsmethode rollkur. Kracht is weinig spraken van.

Dan kan jij dat met meetwaardes van teugelkracht, hartslag, hoofdhoek en aantal/kracht spoorgebruik in beeld brengen.

Is +:)+ extra informatie en met vormgeving tot toegevoegd kijkplezier voor de leek te maken.

hc

Ik zie de toegevoegde waarde echt niet hoor. gezien de oefeningen zo snel gebeuren, zal er een bord verschijnen met verschillende waardes, dus geen kat die dat per onderdeel gaat bijhouden.

Dus nee die meetwaardes vind ik goed als begeleiding voor de wedstrijdruiters om inzicht te verwerven, maar publiek ga je daar niet extra voor op de been krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:45

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:47

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:52

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
het paard laat zien door de uitvoering van het gevraagde of de ruiter de vraag juist heeft gesteld...

http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTS ... re=related

ik zie het.

hc

Mischien het linkje openen en dan lezen wat erboven staat :)*
en dan kunnen we weer ontopic verder :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:54

bulck schreef:
Ik zie de toegevoegde waarde echt niet hoor. gezien de oefeningen zo snel gebeuren, zal er een bord verschijnen met verschillende waardes, dus geen kat die dat per onderdeel gaat bijhouden.

Jaja, veel sneller dan GP motorfietsen en F1 _O-

Ik werk al járen met registrerende meetapparatuur en pc software bij mijn paardrijden. Het geeft informatie die op een andere manier niet te herleiden is. De hartslag geeft een enórm nuttig stuk informatie bijvoorbeeld.
Paarden zijn geprogrammeerd om weinig aan de buitenkant te laten merken en de hsm laat veel, VEEL meer en eerder zier wat er van binnen gebeurt dan de mens aan de buitenkant kan voelen/zien.
Zal gerust aan mijn beperkte kennis, kunde en vaardigheid liggen. Daarbij ben ik net als alle andere stervelingen die ook baat zouden hebben aan feítelijke informatie.
Míj geeft het meetgegevens over wat er gebeurt. Dat kan ik afzetten tegen het doel.
Het verschil en de ontwikkeling daarvan geeft me aan wat de ontwikkeling van het rijden is.

Onder de streep geeft telemetrie een mogelijkheid om via meer informatie aantrekkelijk in beeld gebracht een breder publiek wat te kunnen tonen én het geeft de jury een objectief stuk informatie om te belonen wat ze willen.

Wil de ringdressuur dat niet? Prima, dan blijft het een ontoegankelijk gebeuren wat voor paardendwingen wordt aangezien.
Is het topic gelijk van de baan :D

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:57

Huertecilla schreef:
bulck schreef:

Jaja, veel sneller dan GP motorfietsen en F1 _O-

Ik werk al járen met registrerende meetapparatuur en pc software bij mijn paardrijden. Het geeft informatie die op een andere manier niet te herleiden is. De hartslag geeft een enórm nuttig stuk informatie bijvoorbeeld.
Paarden zijn geprogrammeerd om weinig aan de buitenkant te laten merken en de hsm laat veel, VEEL meer en eerder zier wat er van binnen gebeurt dan de mens aan de buitenkant kan voelen/zien.
Zal gerust aan mijn beperkte kennis, kunde en vaardigheid liggen. Daarbij ben ik net als alle andere stervelingen die ook baat zouden hebben aan feítelijke informatie.
Míj geeft het meetgegevens over wat er gebeurt. Dat kan ik afzetten tegen het doel.
Het verschil en de ontwikkeling daarvan geeft me aan wat de ontwikkeling van het rijden is.

Onder de streep geeft telemetrie een mogelijkheid om via meer informatie aantrekkelijk in beeld gebracht een breder publiek wat te kunnen tonen én het geeft de jury een objectief stuk informatie om te belonen wat ze willen.

Wil de ringdressuur dat niet? Prima, dan blijft het een ontoegankelijk gebeuren wat voor paardendwingen wordt aangezien.
Is het topic gelijk van de baan :D

hc

Ik wacht nog steeds op beeldmateriaal van jouw kant, dus bewijs nu maar.
Maar wel naar de sport richten e, een paard dat niet gewerkt wordt zal altijd groene waardes vertonen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:59

Huertecilla schreef:
Wil de ringdressuur dat niet? :D

hc

ringdressuur bestaat niet :)*
Maar dat is je al vaker verteld :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:03

bulck schreef:
Ik wacht nog steeds op beeldmateriaal van jouw kant, dus bewijs nu maar.
Maar wel naar de sport richten e, een paard dat niet gewerkt wordt zal altijd groene waardes vertonen

_O- en geprogrammeerde oefeingen in een omheide zandbak is wérk?
Dat zie ik anders. Boodschappen halen met een paard is functioneler werk. Idem inzet als reddingspaard.

Maar goed.
Het topic is dat de FEI dressuur aantrekkelijker moet worden om naar te kijken.
Daar geef ik een erg makkelijk te realiseren concrete mogelijkheid voor.
Klaar.

Wil de ruiterij dat niet? Ook goed.

hc (paardeneenheid Proteccion Civil en instructeur boodschappendressuur)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:08

Jij maar jij beweert de kennis in pacht te hebben en te gebruiken.
Ja voor een sportpaard is dat zijn werk, net als jouw paard je vervoert van punt a naar puntB, of een politiepaard dat patrouilleert.

Dus we wachten... :)* :)*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:12

meten is weten:
Citaat:
This study measured parameters of stress in recreational, trained horses (REC; n = 7)
and elite (International Grand Prix level) trained, dressage horses (DRES; n = 5). The
training of the DRES horses uses an unnatural head–neck position (Rollkur), whereas
in the REC horses such training techniques are not common. The study measured
stress by using heart rate variability analysis for 30 min postfeeding in the morning
and 30 min postexercise after a morning training session. The study found no significant
difference at rest between the REC and DRES horses.

Citaat:
In this study, we compared DRES horses with REC horses not being trained for
competition. The results of this study indicate that the DRES horses do not have
more stress or pain in comparison with REC horses. Moreover, the DRES horses
tended to have less stress based on heart rate variability time and frequency domain
results postexercise.

om maar even offtopic te gaan.... maw boodschappem halen is voor je paard stressvoller dan internationaal dressuurpaard dat presteerd en getraind wordt mbv rollkur
Laatst bijgewerkt door Alane op 28-08-09 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:15

Ik vind het redelijk frappant dat je alle wijsheid en kennis claim te beweren, nu zelf meetingen uitvoert. Maar als puntje bij paaltje komt zal je nooit overgaan tot het ons toonbaar maken van hetgeen je allemaal beweert.

En nee alsnog vind ik die meetingen niets toevoegen dat ervoor kan zorgen dat er een ruimer publiek interesse zal komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:25

bulck schreef:
En nee alsnog vind ik die meetingen niets toevoegen dat ervoor kan zorgen dat er een ruimer publiek interesse zal komen.

Ok, dat kan.
Ik denk van wel.

hc

bulck

Re: “Dressuur moet veel aantrekkelijker voor publiek worden”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:27

bewijs...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:31

bulck schreef:
Ik vind het redelijk frappant dat je alle wijsheid en kennis claim te beweren, nu zelf meetingen uitvoert. Maar als puntje bij paaltje komt zal je nooit overgaan tot het ons toonbaar maken van hetgeen je allemaal beweert.

@HC:Waarom reageer je hier niet op of beter; bewijs je dat ze ongelijk heeft door ons wèl te tonen hoe het allemaal zit, d.w.z. filmpjes plaatsen van hoe jij of iemand anders voor mijn part rijdt met die apparatuur en dan ook even erbij zetten wat de meters aangeven. (en dan niet van een ritje in stap naar de supermarkt, maar wel van iets dat op dressuur lijkt, zodat het ook een beetje een beeld is van hoe jij het voor je ziet op een b.v. EK). Lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren voor iemand die blijkbaar wel een beetje technisch is. :) Ik ben eigenlijk wel benieuwd en durf ook best te zeggen dat je gelijk hebt als je met zoiets zou komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:41

bulck schreef:
Ik vind het redelijk frappant dat je alle wijsheid en kennis claim te beweren, nu zelf meetingen uitvoert.

Omdat ik weet dat ik veel niet weet meet ik al járen.
Omdat ik over 20 jaar nog steeds veel niet weet, meet ik dan nog steeds.
Door te meten maak ik voortgang in weten en voortgang in het hele werken met paarden. Elke stap vooruit geeft weer uitzicht verder vooruit.

Erg frappant dat je pèrsoonlijk meent te moeten worden.

Nogmaals. Ik denk dat telemetrie een waslijst aan voordelen heeft en ik heb nog niet één inhoudelijk nadeel gelezen. Alleen afwijzing op basis van vooroordelen en opmerkingen dat ´het´ een gevoel is.
Dat laatste kan je met telemetrie in beeld brengen.
Ik zie het probleem niet, wel voordelen voor de ruiterij, ruiters en wel de toegevoegde kijkwaarde voor het publiek net als bij Moto-GP en F1.

hc

bulck

Re: “Dressuur moet veel aantrekkelijker voor publiek worden”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:47

Nee jij neemt dat persoonlijk omdat je het benauwt krijgt bij dergelijke vragen. Aan je uitleg zal het niet mankeren, maar daden blijven alsnog achterwege. Dus jij doet metingen, laat dat dan zien hoe dat in zijn werk gaat. Als jij je daarin aangevallen voelt, is dat jouw probleem, mij lijkt het een redelijke logische vraag en enkel maar een gevolg door je posts.

Wat is het voordeel van die metingen op het publiek in de motorsport???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:47

Lante schreef:
@HC:Waarom reageer je hier niet op of beter; bewijs je dat ze ongelijk heeft door ons wèl te tonen hoe het allemaal zit,

Omdat ík geen probleem heb met gebrek aan publieke belangstelling bij ringdressuur.

Ik heb het bij motorracen leren gebruiken, pas het toe bij boodschappendressuur en deel de mijns inziens toevoegde waarde ervan als reactie op het topic.

Take It Or Leave It.

Terzijde lijkt míj dat menig ruiter in welke tak van ruiterij ook behoefte heeft aan inzichtelijke informatie over teugelgebruik en hartslag va het paard.
Dat kan heel goed aan mijn gebrek aan mensenkennis liggen.
Maakt mij niet uit, want ik maak er wel gebruik van. Ook dat is TIOLI.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:50

bulck schreef:
Wat is het voordeel van die metingen op het publiek in de motorsport???

Citaat:

Jasmijn76 schreef:
ergens kan ik me er wel wat bij voorstellen..zekere voor de mensen die al wat langer meegaan in de sport kan het een leuke aanvulling van informatie zijn...net zoals ik het prettig vind als je weet wat er per onderdeel wordt gejureerd, dat zouden ze ook wel kunnen laten zien op een EK....je ziet tenslotte ook bij de F1 hoeveel G krachten ze hebben en hoe hard ze gaan, in welke versnelling en wat ze over de boardradio zeggen....dat zijn wel kleine dingen die het leuk maken..

TIOLI