Paard schopt scooterrijder de sloot in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Re: Paard schopt scooterrijder de sloot in

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:14

Ik vraag me uberhaubt af of een paard wel zo zijwaarts kan trappen als het in het lamoen loopt :?

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:17

Pfoe ik woon daar, welke gek gaat met zijn paard langs de Woudseweg rijden?
Grote kans nog dat het een paard is wat ik ken, de stal waar mijn verzorgpony staat is daar vlakbij...

Dit fietspad is inderdaad zoals Rascha al zegt, heel erg smal. Heb je ooit met 3 fietsen naast elkaar gereden? Dat past op dit fietspad net aan. Met een boog om een paard heenrijden is gewoon onmogelijk, vooral met een scooter.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:25

Ik snap je punt wel, wij hebben hier ook van die smalle landweggetjes hier, waar vaak paarden of menners op rijden.
maar waar het mij om gaat is dat niet zomaar ervanuit gegaan moet worden dat je je paard dus ten alle tijden onder controle hebt, dat is denk ik een fabeltje. Waarschijnlijk zijn de menners van die kar zich ook rot geschrokken dat het paard zo reageerde. Misschien reageerd dat paard normaliter niet zo op scooters?[/quote]

Het betreft hier de N223, die eigenlijk bijna vastligt aan de A4... Een belangrijke verkeersslagader met een fietspad ernaast.....

Je hebt een paard nooit voor volle 100% onder controle, dus daarom zal ik nooit die gevaarlijke weg met fietspad opzoeken...
Daarbij valt er ook maar weinig te beleven, want je kunt vanaf 't Woudt pas een ander rustiger fietspad op.... Of je kunt doorrijden tot De Lier en dan naar t Kraaiennest, maar dat is veel beter en veiliger te rijden via een andere route...
Zie de N223 maar als een weg die tussen 2 rijkswegen ligt, met een kilometer of 15 van elkaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:31

Kelly_Taco schreef:
Ik vraag me uberhaubt af of een paard wel zo zijwaarts kan trappen als het in het lamoen loopt :?

dat kan wel hoor.. als ze uit willen halen dan doen ze dat.. het gebeurd ook wel eens dat ze daardoor met het been blijven hangen omdat ze die over het lamoen heen gooien..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:32

sporter schreef:
pharagirlke schreef:
Een paard is een dier en dat kan wel eens anders reageren dan normaal, het is niet alsof dit paard dagelijks in het nieuws komt dus hij zal ook wel niet dagelijks scooter-rijders van hun scooter trappen. :roll: Elk dier kan schrikken en zelfs het best opgevoedde dier kan dan eens een voetje lichten. Het feit dat hij heeft kunnen raken als ingespannen paard, betekent dat ie verdomt dicht er op reed. Dan had ik ook geschopt. Als er op bepaalde plekken te weinig plek is om voorbij te steken. Dan wacht je maar even met voorbij steken.

Dat ben ik niet met je eens. Als een paard trapt heb je er niks mee op de weg te zoeken. als een paard trapt als hij in paniek raakt heb je er niks mee op de weg te zoeken. Voor het zelfde geld was het een kind geweest hij van was geschrokken.
Verder is dit weer een typische paarden volk reactie. Iedereen moet maar rekening houden met het paard. helelaas werkt het zo niet. Als jij je paard niet voor de volle 100% onder controle hebt heb je er niks maar dan ook niks mee op de openbare weg te zoeken.

Als jij denkt dat je een paard voor de volle 100% onder controle kan hebben, heb je in mijn mening helemaal niets op of met een paard te zoeken, dan kan je beter nog wat boekjes gaan lezen over het wezen "paard".

Overigens, als het idd zo'n smal fietspad is hoeft het niet zo te zijn dat het paard gericht getrapt heeft. Het kan net zo goed zijn dat het dier geschrokken is en een sprongetje maakte wat erg eng kan overkomen, je hebt de reflex van op zij te sturen en daar ga je dan.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:37

Ik moet eerlijk zeggen dat ALS ik een paard en wagen voor me heb en er is niet genoeg ruimte om er langs te gaan, dan blijf ik er op afstand even er achter rijden. Ja, dan kom je wat later op je afspraak of wat dan ook, maar als het zo is dat er zo weinig ruimte is op dat weggetje, haal dan niet in. ;)

En al helemaal niet met een scooter. }:0
Maar da's mijn bescheiden mening, hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:38

Hoe hard rijdt nu zo een scooter? 35 km binnen de bebouwde kom, maar de meesten halen toch wel 45 -50 km per uur, toch?

Dan moet een paard wel bliksemsnel reageren om in zo een flits van een luttele seconde uit te halen, dan hebben de meesten nog oogkleppen voor dus die zien niet van achteren, dus moeten op geluid en gevoel reageren. Hoe dicht langs het paard zal hij ingehaald hebben?? Als ik meer feiten weet, kan ik pas beoordelen of de scooterrijder zielig is. Nu heb ik alleen nog maar een vooroordeel over de wijze van inhalen.

Heb zelf nl een paar keer meegemaakt hoe ingehaald kan worden en dan je dus op een mm wordt ingehaald, dan moet je dus geen schrikreaktie van je paard krijgen, want dan gebeurd er wat. Mijn paard is geen trapper, maar met een aso-inhaal-manoeuvre weet ik het ook niet, is tenslotte een dier.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:39

MARILYN_ schreef:
westernappie schreef:
als een aangespannen paard je kan raken bij het inhalen, rij je te langzaam en te dicht erlangs.....

Maar een paard hoort gewoon niet te trappen naar een voorbijganger. Anders moet je ook niet met je paard naar buiten gaan :n

Een dier is en blijft altijd een dier, die kan schikken, en uit paniek onverwachte bewegingen kan maken. Daar zul je altijd rekening mee moeten houden. ;) Dit betekend dus niet dat ik de scooterrijder de schuld geef, want ik was er namelijk niet bij en weet niet wiens schuld dit was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:40

En dat hoeft dan nog niet perse aso bedoelt te zijn (voor ze weer gaan gillen dat niet alle scooterrijders onverantwoordelijk zijn) maar iemand die niets van paarden kent of ze enkel van de weide kent, die kan best "domme" dingen doen uit onwetendheid. Als zo'n paard dan reageert, dan hoeft ie niet te trappen, dan stuur je naar op zij. Ik zou het sowieso straf vinden als die zo snel kon trappen om alle redenen die Russel op noemt. Ik kreeg het alleen niet onder woorden gebracht dus dank Russel!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:41

russel schreef:
Heb zelf nl een paar keer meegemaakt hoe ingehaald kan worden en dan je dus op een mm wordt ingehaald, dan moet je dus geen schrikreaktie van je paard krijgen, want dan gebeurd er wat. Mijn paard is geen trapper, maar met een aso-inhaal-manoeuvre weet ik het ook niet, is tenslotte een dier.

Die ervaringen heb ik helaas zelf ook en gelukkig heeft mijn paard nog nooit getrapt, maar ik zou het hem in die gevallen als hij wel zou trappen niet kwalijk kunnen nemen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:42

@ pharagirlke dat moet je wel opzij kunnen!, als er een sloot naast zit, en je rijd al in de berm dan kan je moeilijk opzij gaan..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:45

Vraag me af of iedereen hier wel leest?
Paard en wagen bevond zich op een fietspad en zou daarmee zeker de helft van dat fiestpad innemen.

Hoe kan iemand zichzelf dan nog afvragen of de scooterrijder misschien wel fout is geweest.
Wat doet iemand met een paard en wagen op een fietspad? Verder hoef je niet eens te denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:46

dees_daan en ik denk nu net dat dat gebeurt is... Dat hij op zij gestuurd heeft, kom je in de berm krijg je dat ding niet meer terug onder controle (meestal toch niet) en dan beland je dus in de sloot..

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:46

ik ga geen oordeel geven over wie er in deze fout is of niet...
maar mijn ervaring is wel dat brommers scooters en auto's als gekke voorbij razen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:47

ThePast03 schreef:
Vraag me af of iedereen hier wel leest?
Paard en wagen bevond zich op een fietspad en zou daarmee zeker de helft van dat fiestpad innemen.

Hoe kan iemand zichzelf dan nog afvragen of de scooterrijder misschien wel fout is geweest.
Wat doet iemand met een paard en wagen op een fietspad? Verder hoef je niet eens te denken.

Omdat hij niet op de weg kon? Scooter mocht misschien ook wel niet op het fietspad. Waren ze beiden fout.... ;)

Ayasha
Blogger

Re: Paard schopt scooterrijder de sloot in

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:48

Scooters mogen inderdaad niet op het fietspad, in belgië iig niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:49

sporter schreef:
Als jij je paard niet voor de volle 100% onder controle hebt heb je er niks maar dan ook niks mee op de openbare weg te zoeken.

Dan hoeft niemand meer met zijn paard de straat op! :D

Bovendien, wat weten we van dit verhaal? Helemaal niks! Hoe passeerde de scooter het paard, misschien per ongeluk zelf aangeraakt? Hoe oud was het diertje, misschien ging het hier om een vrij groen paard? (Dan kun je wel zeggen: Dan heb je er niks mee op de straat te zoeken, maar ooit zullen ze toch verkeersmak moeten worden, en waar doe je dat: Op de straat tussen het verkeer)

Misschien heeft dit paard het wel nooit eerder gedaan? En daar hebben we het dan: Elk paard is in staat om te trappen, onafhankelijk van de opvoeding en het vertrouwen wat een dier in de ruiter heeft. Het is en blijft een dier en sommige reacties zijn niet te voorspellen laat staan controleerbaar...!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:51

Ze waren sowieso allebei in fout, scooters en menners mogen niet op het fietspad :D verder ben ik het weer eens geheel met je eens adil
(wat een verrassing :') )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-08-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:51

pharagirlke schreef:

Rascha schreef:
De Woudseweg wordt in de plaatselijke volksmond "de dodenweg" genoemd, omdat daar als gekken gereden en ingehaald wordt...
Daar moet je dus met je scoot wel verplicht op het fietspad, dus daar zal de aanspanning ook gereden hebben....

Hier staat dat je daar met je scooter wel op het fietspad moet, we hebben hier ook van die wegen waar scooters en brommers verplicht op het fietspad moeten. Buiten de bebouwde kom moeten ze altijd op het fietspad.

Een paard en wagen hoort nooit op het fietspad, dat een ruiter dat soms doet als het veiliger is kan ik mezelf nog iets bij voorstellen maar omdat met paard en wagen te doen is op zijn zachts gezegd behoorlijk asociaal.

Maar ga rustig verder met excuses te verzinnen waarom paarden medeweggebruikers mogen trappen, dat is echt super goed voor de toekomst van de paardensport. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:52

pharagirlke schreef:

als het een fiets/bromfietspad is mag het wel.. maar als die weg echt zo smal is dan vraag ik me af of dat zo was..

MarusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:52

Er rijden zo vaak paarden op het fietspad, waar moeten ze anders rijden?Op de autoweg? Als er een fietspad naast ligt dan lijkt het mij logisch dat je daar gaat rijden!(of wil je tussen de auto's die 80 km per uur gaan rijden?

En wij kunnen moeilijk gaan oordelen wie er nou fout is geweest!

Maar om te zeggen niet de weg uit als jij je paard niet voor 100% onder controle hebt is natuurlijk een beetje achterlijk!

Het is en blijft een dier! Zelf het makste paard van stal kan schrikken uithalen bokken of wat dan ook!
Laatst bijgewerkt door Marus op 25-08-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:53

Neen, je MAG er niet op het fietspad, ze doen dat omdat de baan te gevaarlijk is met scooter. ;) Maar wettelijk gezien mogen ze niet op het fietspad. Niet met een ding dat harder dan 25 per uur gaat. (en ik vermoed dat een scooter wel een B klasse is?)

Als het een bromfietspad is ook niet, een scooter is toch B klasse gezien die harder dan 25 kan?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-08-09 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:53

Als het zo smal is ga je toch niet inhalen, kwestie van fatsoen. Zeker als je zo veel geluid maakt, al heb je geen verstand van paarden, je kunt wel inschatten dat het paard kan schrikken en dat het misschien wel niet past, dat je elkaar kan raken en idd met een scooter, beetje berm en je gaat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:55

pharagirlke schreef:
Neen, je MAG er niet op het fietspad, ze doen dat omdat de baan te gevaarlijk is met scooter. ;) Maar wettelijk gezien mogen ze niet op het fietspad. Niet met een ding dat harder dan 25 per uur gaat. (en ik vermoed dat een scooter wel een B klasse is?)

Als het een bromfietspad is ook niet, een scooter is toch B klasse gezien die harder dan 25 kan?

dat hangt er vanaf, wij hebben hier fietspaden, en fiets/bromfietspaden, daar móet je met je scooter op..
óók met een bromfiets.. een scooter kan een snor en bromfiets zijn.. blauwe kentekenplaat is 25 km, gele kentekenplaat 45, dat is het enige verschil, verder kunnen ze er precies hetzelfde uitzien...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:56

pharagirlke schreef:
Ze waren sowieso allebei in fout, scooters en menners mogen niet op het fietspad :D verder ben ik het weer eens geheel met je eens adil
(wat een verrassing :') )

Kun je het gewoon voor de grap weer eens niet met me eens zijn :P ;)