horseyfries schreef:Misschien eens iets verder denken? Dragers worden niet uitgesloten, omdat deze al goedgekeurd zijn en dat ook blijven.
Er staat echter duidelijk dat bij de goedkeuring van jonge hengsten wel degelijk voorkeur gegeven zal worden aan vrije hengsten.
Omdat ook de merries getest kunnen worden kun je zo:
A: op korte termijn voorkomen dat er nog een "lijder" geboren wordt, er kunnen hooguit nog "dragers" geboren worden.
B: op lange termijn zullen fokkers met vrije merries die kunnen paren aan vrije hengsten OF dragerhengsten, terwijl fokkers met dragermerries alleen nog kunnen kiezen voor vrije hengsten.
Mij lijkt het niet zo moeilijk, maar misschien ben ik iets beter in het begrijpen van de logica van het KFPS?
Tenslotte nog even dit: jij stelt als prioriteit een dragervrij paard. Waarom vind je dat belangrijk? Zolang je een drager niet kruist met een andere drager is het hele dragerschap geen enkel probleem. Zoals je zegt: onze fokbasis is al smal. Waarom zouden wij kerngezonde paarden uitsluiten van de fokkerij omdat ze drager zijn, als we in de toekomst door middel van een test prima risicovrije paringen kunnen maken?
De onzin dat kruisen met een ander ras de oplossing zou zijn hebben we al in andere topics besproken, hier past het spreekwoord "één zwaluw maakt nog geen zomer".
Doorfokken met dragers zal nog meer dragers creeëren, sluimerend wellicht, maar dan komt dat over een aantal jaar toch weer tot uiting en zit je met het probleem dat twee of misschien wel drie van de drie hengsten drager is. Ik vind inderdaad daarom alleen het dragerschap al een heel probleem. Een smalle fokbasis is geen excuus om genetisch ongezonde dieren in te zetten voor de fok, het dragerschap zal zich verder verbreiden binnen het ras waardoor er met een aantal jaren geen dragervrije dieren meer zijn en er een groter probleem is dan 1 op de drie hengsten. Het is uitstellen naar de lange termijn, zolang er nu geen drager aan een drager wordt gepaard is er inderdaad uiterlijk niets aan de hand alleen blijft het gen wel aanwezig en verspreid zich nog verder de populatie in waardoor over een tien tot 20 jaar het gen overal aanwezig is en er geen 'gezond' paard meer te fokken valt.
Het gehele probleem zou de wereld uitzijn door dragende hengsten (of merries, laat ze maar een keuze maken) uit te sluiten van de fok, is het met één of twee generaties helemaal opgelost.
Ik zal wel te simplistisch denken maar ik vind het zo verschrikkelijk jammer voor een zo ontzettend mooi ras.