TV-programma Netwerk roept hulp in van liefhebbers Friezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:27

horseyfries schreef:
Misschien eens iets verder denken? Dragers worden niet uitgesloten, omdat deze al goedgekeurd zijn en dat ook blijven.
Er staat echter duidelijk dat bij de goedkeuring van jonge hengsten wel degelijk voorkeur gegeven zal worden aan vrije hengsten.
Omdat ook de merries getest kunnen worden kun je zo:
A: op korte termijn voorkomen dat er nog een "lijder" geboren wordt, er kunnen hooguit nog "dragers" geboren worden.
B: op lange termijn zullen fokkers met vrije merries die kunnen paren aan vrije hengsten OF dragerhengsten, terwijl fokkers met dragermerries alleen nog kunnen kiezen voor vrije hengsten.

Mij lijkt het niet zo moeilijk, maar misschien ben ik iets beter in het begrijpen van de logica van het KFPS?
Tenslotte nog even dit: jij stelt als prioriteit een dragervrij paard. Waarom vind je dat belangrijk? Zolang je een drager niet kruist met een andere drager is het hele dragerschap geen enkel probleem. Zoals je zegt: onze fokbasis is al smal. Waarom zouden wij kerngezonde paarden uitsluiten van de fokkerij omdat ze drager zijn, als we in de toekomst door middel van een test prima risicovrije paringen kunnen maken?

De onzin dat kruisen met een ander ras de oplossing zou zijn hebben we al in andere topics besproken, hier past het spreekwoord "één zwaluw maakt nog geen zomer".

Doorfokken met dragers zal nog meer dragers creeëren, sluimerend wellicht, maar dan komt dat over een aantal jaar toch weer tot uiting en zit je met het probleem dat twee of misschien wel drie van de drie hengsten drager is. Ik vind inderdaad daarom alleen het dragerschap al een heel probleem. Een smalle fokbasis is geen excuus om genetisch ongezonde dieren in te zetten voor de fok, het dragerschap zal zich verder verbreiden binnen het ras waardoor er met een aantal jaren geen dragervrije dieren meer zijn en er een groter probleem is dan 1 op de drie hengsten. Het is uitstellen naar de lange termijn, zolang er nu geen drager aan een drager wordt gepaard is er inderdaad uiterlijk niets aan de hand alleen blijft het gen wel aanwezig en verspreid zich nog verder de populatie in waardoor over een tien tot 20 jaar het gen overal aanwezig is en er geen 'gezond' paard meer te fokken valt.
Het gehele probleem zou de wereld uitzijn door dragende hengsten (of merries, laat ze maar een keuze maken) uit te sluiten van de fok, is het met één of twee generaties helemaal opgelost.
Ik zal wel te simplistisch denken maar ik vind het zo verschrikkelijk jammer voor een zo ontzettend mooi ras.

horseyfries

Re: TV-programma Netwerk roept hulp in van liefhebbers Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:48

Doorfokken met dragers zal niet alleen maar meer dragers creëren, dat is je denkfout. Doorfokken met dragers zal ook niet-dragers opleveren. Omdat de hengstenstapel langzamerhand vervangen wordt door steeds meer dragervrije hengsten, creëer je een situatie waarin het dragerschap veel minder voorkomt en nooit meer voor problemen zorgt omdat men exact weet welke paringen risicoparingen zijn, zonder ineens heel veel genetisch materiaal te verliezen door het uitsluiten van een grote groep paarden uit de fokkerij.

Je denkt juist niet te simplistisch, je wilt juist té veel. Waarom zouden we zoveel paarden uitsluiten voor de fokkerij (met daarop de grote kans dat we door met een nog smallere basis te fokken voor dit ene probleem er tien terugkrijgen) als het fokken met die paarden helemaal geen probleem hoeft te zijn, mits gekruist met de juiste hengst?

Ik denk dat er een heleboel paardenrassen zijn met veel ergere problemen waarbij het jammer genoeg niet zo eenvoudig op te lossen is. Maak het niet groter dan het is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:50

Ik vind het vooral jammer dat mensen hierover oordelen terwijl ze zich nog helemaal niet verdiept hebben in het 'probleem'

Want als we nagaan hoevaak het probleem voorkomt.. is dat echt minimaal. Zoals ik al eerder zei heb ik één keer een lilliputter meegemaakt
Het dekstation verontschuldigde zich en heeft ze gratis een nieuwe hengst aangeboden. Tja, waarschijnlijk is het niet de goede combinatie geweest?

Er zijn ook hengsten waar merries niet drachtig van worden. Ligt het dan aan de Hengst, of misschien aan de combinatie ervan?
Als insiminators en dekstations zeker beter verdiepen in de combinatie, ipv namen te gaan noemen van hengsten die misschien heel erg goed en veelbelovend zijn. Want als je zulke namen gaat noemen, is het wel duidelijk dat er NIET meer mee gedekt zal worden.

het is al vaker voorgekomen dat er praatjes kwamen over een hengst, en dat hij gewoon niet meer gebruikt werd
Terwijl het eigenlijk een erg goede hengst was met minimale problemen en goede nakomelingen.

Ik vraag me ook af of er namen genoemd mogen worden. het KFPS wil het in ieder geval niet. waarom zou zo'n programma dat wel mogen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:49

Jertadeperta schreef:
stef schreef:
euh, Bij het FPS is precies bekend welke hengsten drager zijn van het dwerggen en het waterhoofd gen, alleen wordt dit niet naar butien gebracht (bron: Nieuwspagina bokt: [VN] 16 Friese hengsten drager waterhoofdgen, 12 dwerg-gen). Drager zijn is trouwens geen punt, alleen drager x drager geeft problemen

Niet helemaal mee eens, dragers hebben nog altijd 50% kans het gen door te geven, ook al is het veulen niet afwijkend (dus drager x drager). Dus blijft het gen doorgegeven worden, en blijft ook de kans op drager x drager bestaan.

Als er dus een test ontwikkeld wordt, is het geen probleem. Dan weet je welke hengst en merrie drager zijn, en combineer je die dus met een niet drager.
Bij LWO doen ze niet anders

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:10

Idd, jij kent hetzelfde principe. Niets aan het handje, zolang je je verstand gebruikt.

Maar dat is zeker niet spannend genoeg?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:38

horseyfries schreef:
@ Saida: Ja, we weten dat het een erfelijke afwijking is. We weten ondertussen ook hoe het vererft en dat vader en moeder allebei drager moeten zijn om een afwijkend veulen te krijgen (waarbij je dan nog maar liefst 75 % kans hebt op een gezond veulen!!).
Zoals ik al vertelde is er momenteel onderzoek gaande om het gen te lokaliseren. Als dat gelukt is, dan moet er een test voor worden ontwikkeld.
Het weten dat het een genetisch erfelijk probleem is wil niet zeggen dat je het gen gelijk ook gelokaliseert hebt hé?
Als dat zo gemakkelijk zou zijn zouden alle erfelijke ziekten bij mensen ook een stuk sneller opgelost zijn, maar het is telkens zoeken naar een speld in een hélé grote hooiberg!

Zolang dat niet het geval is blijft het een kwestie van inteelt op bepaalde bloedlijnen zoveel mogelijk te vermijden om de kans op een afwijkend veulen zo klein mogelijk te maken, hetgeen nu al volop gebeurt.

Ik weet idd hoe het werkt met een genetische afwijking waarvan beide ouders drager moeten zijn.
Ik heb zelf een zoon met een genetische afwijking waarvan mijn man en ik drager zijn, en ik heb me daar destijds flink in verdiept.
Maar wat ik altijd heb begrepen is dat wanneer men weet dat een afwijking genetisch is bepaald, men ook weet door welk gen dit wordt veroorzaakt.
Hoe dit dan zit met testen, dat weet ik dan echter weer niet.
Vandaar ook mijn opmerking; correct me if I'm wrong. ;)

Mocht er zo'n test komen die het dragerschap kan aantonen, en het wordt bekend welke hengsten drager zijn, dan ben ik bang dat deze hengsten veel minder zullen worden gebruikt in de fokkerij dan de vrije hengsten.
Ik denk dat de meeste hengstenhouders dan ook niet echt zitten te wachten op deze test.....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:42

Ik denk vooral dat ze hier op gaan letten wanneer ze hengsten aanstellen om 'dekhengst' te worden.

Maar ik vraag me vooral af wat ze met dit programma willen bereiken, onrust zaaien?
Want als je niet in de 'friese wereld' zit. krijg je de waarheid echt niet boven tafel.
en de kfps gaat ze dat vast ook niet vertellen dus proberen ze het via bokt.

En het ergste is, ze verstoppen zich achter het verhaal over Friezen.
terwijl ze alleen maar dingen willen weten over inteelt.. gek hé

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:44

_Saida_ schreef:
Mocht er zo'n test komen die het dragerschap kan aantonen, en het wordt bekend welke hengsten drager zijn, dan ben ik bang dat deze hengsten veel minder zullen worden gebruikt in de fokkerij dan de vrije hengsten.
Ik denk dat de meeste hengstenhouders dan ook niet echt zitten te wachten op deze test.....

Waarom niet?
In de hondenwereld zijn er al voor meerdere recessief verervende gebreken DNA testen en niemand doet daar moeilijk over. Er wordt volledig openheid van gegeven voor zowel fokreuen en fokteven.
Is alleen maar in het belang van het ras en het enige waar je op moet letten is dat je geen 2 dragers kruist.

Waar doet iedereen zo moeilijk over?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:52

het KFPS doet niet moeilijk. Zij zijn ermee bezig

Het is alleen erg vervelend als mensen programma's willen maken om 'de waarheid aan het licht' te laten komen
Terwijl ze niet weten waar ze over praten. Laat deze fokvereniging gewoon rustig hun werk doen!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:54

_Lott schreef:
En het ergste is, ze verstoppen zich achter het verhaal over Friezen.
terwijl ze alleen maar dingen willen weten over inteelt.. gek hé

Komt volgens mij omdat dit de afgelopen jaren veelvuldig wordt besproken, en het afgelopen jaar is het diverse keren in het nieuws geweest.
Op zich is het niets nieuws, het komt bij alle stambomen voor.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:56

_Lott schreef:

Het is alleen erg vervelend als mensen programma's willen maken om 'de waarheid aan het licht' te laten komen
Terwijl ze niet weten waar ze over praten. Laat deze fokvereniging gewoon rustig hun werk doen!

Als het KFPS volledige openheid van zaken geeft en de merriehouders ook waarom zouden ze dan moeite hebben met een tv programma hierover?

Wat ik hier lees is dat mensen het liever niet willen begrijpen, denken dat alleen een hengst zo'n afwijking kan doorgeven en niet willen bevatten dat hun merrie dan op zijn minst ook drager is en het vooral niet in de openheid willen hebben.
Jammer, blijkbaar gaan eigen belangen boven het belang van het ras.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:57

Klopt, ik heb er zelf ook genoeg filmpjes over gezien

Maar ik geloof niet dat dit programma iets zal toevoegen ten aanzien van dit probleem

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:58

Ik zal wel willen weten of mijn merries dragers zijn. Er moet alleen eerst meer naar voren komen over de hengsten :)

anders is het vrij nutteloos

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:04

_Lott schreef:

2 jaar geleden wisten ze al precies welke hengsten drager waren, en dat is nog steeds niet vrij gegeven. Geef het vrij, dan weten mensen waar ze aan toe zijn

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:09

Misschien willen ze dat bewust niet ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:14

dus doen ze moeilijk en hebben ze kennelijk dingen te verbergen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:16

of ze hebben het nog niet 'compleet'

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:25

nogmaals van een aantal (16 of 19) weten ze het al. dus kunnen ze die al vrij geven.
Ik ben er een voorstander van aan fokkers de gegevens te geven zodat ze weten waar ze mee fokken.
Een drager hoeft geen slechte hengst te zijn, maar als je al een keer een bijv dwerg uit een merrie hebt gehad, weet je dat je daar hengst x niet op hoeft te zetten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:38

Ik denk ook niet dat die mensen het zullen doen

En ik denk ook dat de kfps daar een goede reden voor heeft. we zullen zien hoe het verder gaat

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:59

stef schreef:
nogmaals van een aantal (16 of 19) weten ze het al. dus kunnen ze die al vrij geven.
Ik ben er een voorstander van aan fokkers de gegevens te geven zodat ze weten waar ze mee fokken.
Een drager hoeft geen slechte hengst te zijn, maar als je al een keer een bijv dwerg uit een merrie hebt gehad, weet je dat je daar hengst x niet op hoeft te zetten

Het kan en mag toch niet zo zijn dat je eerst een misvormd veulen op de wereld moet zetten om tot zelf tot de conclusie te komen dat dat nou net een verkeerde combinatie is? Hengstenhouders houden hun mond. (menselijkerwijs gezien begrijpelijk, moreel gezien verwerpelijk) Het KFPS heeft een aantal hengsten waarvan bekend is dat bij bepaalde paringen het risico wel erg hoog is, waarom grijpen ze niet in? Een van de artikelen van horseyfries was dacht ik uit 2006, dan zijn ze volgens mij al aardig lang op de hoogte welke hengsten niet aan bepaalde merries gepaard moeten worden om dit te voorkomen.
(De specifieke hengst die achter de vos-veulens zat een aantal jaren geleden waren ze toch ook vrij vlot achter, en dat is toch ook zo goed als niet meer voorgekomen?)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:11

_Lott schreef:
En ik denk ook dat de kfps daar een goede reden voor heeft. we zullen zien hoe het verder gaat

En waarom? Omdat ze echt wel weten wat voor een commotie dat te weeg gaat brengen binnen het stamboek. Natuurlijk houden ze het zo lang mogelijk tegen. Er zullen vast hengstenhouders zijn met veel invloed die er echt niet op zitten te wachten dat jan en alleman weet dat er een paar van hun hengsten drager zijn van deze afwijkingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:19

Nogmaals, als een hengst drager is, is geen probleem, je moet hem alleen niet combineren met een merrie die ook drager is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:24

stef schreef:
Nogmaals, als een hengst drager is, is geen probleem, je moet hem alleen niet combineren met een merrie die ook drager is

dan moet je dus wel weten wie er drager is..

de hengst waar ik het over had (veulen met waterhoofd) heeft niet 2 keer een veulen met een waterhoofd 'gebracht' maar minimaal 6 keer en dat is nu al een paar jaar geleden..
toen ik het er met iemand over had noemde zij ook meteen zijn naam.. daarna heeft de merrie nooit meer een veulen gebracht.. wss is er dus binnenin iets beschadigt waardoor ze het veulen steeds te vroeg verloor.
ik vind dat de hengsten waarvan ze wéten dat het dragers zijn, bekend moeten maken pas dan kan je kijken of het te combineren is met jou merrie of niet..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:26

Eens, maar dan moeten merries dus ook getest oid worden, en volgens mij is nog geen accurate test

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:22

stef schreef:

Dat lijkt mij heel lastig aangezien de friezen in meer of mindere mate bijkant allemaal aan elkaar verwant zijn (inteeltpercentages)
De vier hengstennamen die in het stuk van de KFPS van horseyfries worden genoemd zitten in erg veel stambomen waardoor het zonder concrete namen bijna ondoenlijk is om een risicovrije paring te bedenken, of je zou alles uit de Tetman-lijn uit moeten sluiten. (http://www.signaturefriesians.com/fpsstallions2.htm) Wat mij opvalt is dat dat dan inderdaad overeen zou komen met 1 op de drie hengsten?