Het voeren van Konikpaarden kan leiden tot de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Het voeren van Konikpaarden kan leiden tot de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:48

altijd wat met die Koniks paarden! Dan sterven ze weer de hongersdood en nu worden ze weer gevoerd! Het is ook nooit goed.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:53

ok, ik ben hier dubbelzinnnig om!
Ok, je moet de paarden niet voeren, maar dat ze aan de andere kant naar de slacht moeten omdat ze opdringerig werden? Dan zou ik mijn paard ook moeten laten slachten!
kom zeg.. wie voert, krijgt een opdringerig paard, eigen schuld dikke bult.

ik zou een bord plaatsen
" VOEREN GEEFT OPDRINGERIGE PAARDEN -> VOEREN OP EIGEN RISICO"

En daarmee de kous af! wordt er gevoerd = BOETE!

ga geen paard slachten door een menselijke fout!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:00

@Woest, maar de ene persoon voert het paard en het paard is dan vervelend bij degene die het niet voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:02

Het probleem is dat sómmige mensen ze voeren en andere mensen niet.
De paarden krijgen in de gaten dat mensen vaak voer betekend, en zullen dus de mensen gaan opzoeken en bedelen om eten.

Als die mensen toevallig niets bij zich hebben, kunnen de paarden agressief worden.
Het probleem is dus dat mensen die ze níet voeren er de dupe van zijn. Het kan echt tot gevaarlijke situaties leiden.
Binnen de kortste keren staat de halve kudde om je heen, en als de jonge hengsten dan gaan vechten, krijg je echt hele gevaarlijke situaties.

Vooral mensen die géén verstand hebben van paarden zullen dan niet goed weten wat ze moeten doen, en zij zullen het gevaar misschien niet eens zien.

Ik stond gisteren voor de fotoreportage ook ineens middenin de kudde omdat ze dachten dat ik voer bij me had.
De jonge hengsten kregen voeder neid onderling, en gingen vechten, vlak naast me. Ik kon nog net op tijd weglopen, anders had ik hoogstwaarschijnlijk een (niet op mij gerichte) klap te pakken gehad van de naar elkaar schoppende hengsten.

Dát is het probleem ;)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:03

jodi schreef:
Citaat:
Als ze dan toch tam zijn kunnen ze toch ook wel elders verkocht worden?

Ja vast de plaatselijke manege zal nog wel ruimte hebben ... :+ Dit zijn wilde paarden die plaats je niet even zomaar ergens .. ;)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:05

Hypofocus schreef:
Het probleem is dat sómmige mensen ze voeren en andere mensen niet.
De paarden krijgen in de gaten dat mensen vaak voer betekend, en zullen dus de mensen gaan opzoeken en bedelen om eten.

Als die mensen toevallig niets bij zich hebben, kunnen de paarden agressief worden.
Het probleem is dus dat mensen die ze níet voeren er de dupe van zijn. Het kan echt tot gevaarlijke situaties leiden.
Binnen de kortste keren staat de halve kudde om je heen, en als de jonge hengsten dan gaan vechten, krijg je echt hele gevaarlijke situaties.

Vooral mensen die géén verstand hebben van paarden zullen dan niet goed weten wat ze moeten doen, en zij zullen het gevaar misschien niet eens zien.

Ik stond gisteren voor de fotoreportage ook ineens middenin de kudde omdat ze dachten dat ik voer bij me had.
De jonge hengsten kregen voeder neid onderling, en gingen vechten, vlak naast me. Ik kon nog net op tijd weglopen, anders had ik hoogstwaarschijnlijk een (niet op mij gerichte) klap te pakken gehad van de naar elkaar schoppende hengsten.

Dát is het probleem ;)

Je foto(s) is wel erg mooi geluk zeg geweldig !! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:07

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:46

Mensen willen paarden in het wild, maar houden zich vervolgens niet aan de regels, waardoor ze tam worden :s

Daar kan ik met mijn pet niet bij

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:29

Als er een paarden ras niet wild is dan is het de Konik. Het is een gewoon gefokt paardje wat in NL door een stel wetenschappers wild wordt genoemd.

Ze zijn losgelaten, en ook volledig losgeslagen.
Mensen krijgen de schuld, maar allen niet de juiste mensen.
Dalijk komen de wolven er bij en dan kun je helemaal je lol op. Misschien temme we hier de wolven ook wel dat je je ijsjes afpakken of zoals de Koniks.

Op excursie voor de opleiding gedragstherapeut besloot ik na en tijdje om een boterhammetje te eten. Er werd een veulentje geboren dus dat was wel leuk om te zien. Maar ik moest van juf weg omdat de paarden te opdringerig werden.

Errug wild....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:33

elllis schreef:
jodi schreef:

Als ze dan toch tam zijn kunnen ze toch ook wel elders verkocht worden?

Ja vast de plaatselijke manege zal nog wel ruimte hebben ... :+ Dit zijn wilde paarden die plaats je niet even zomaar ergens .. ;)

Ik denk dat je met een kudde 'tamme' zebra's meer risico hebt op ongelukken dan met een kudde wilde Koniks.

En wat is er mis met de plaatselijke manege?Is die zo beroerd bij jou in de buurt? :+

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:44

als je nou gwn een soort boswachter daar laat rondlopen, zodat die erop kan letten dat ze niet gevoerd mogen worden. en duidelijke borden neerzetten met NIET VOEREN erop en anders boete. misschien dat dat werkt. gwn als ze voeren gelijk boete dan doen ze het noit weer,

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:44

Ja ze moeten eigelijk iemand mee laten lopen met die kudde zodat mensen die ze alsnog voeren, aanraken ect inderdaad een boete krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:03

dym_whis2 schreef:
als je nou gwn een soort boswachter daar laat rondlopen, zodat die erop kan letten dat ze niet gevoerd mogen worden. en duidelijke borden neerzetten met NIET VOEREN erop en anders boete. misschien dat dat werkt. gwn als ze voeren gelijk boete dan doen ze het noit weer,

Enig idee hoe groot die gebieden kunnen zijn waar de koniks lopen?
Zelfs met 100 boswachters heb je in sommige van die gebieden nog niet genoeg om de boel in de gaten te houden. ;)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:29

Tis gewoon jammer dat mensen gaan voeren zelfde gedoe met de wilde zwijnen ..net zo gevaarlijk en slecht voor de dieren .. omdat die straks het dupe ervan zijn ..

Jodi ... goede of slechte manege maakt niets uit ... een Konik hoort gewoon vrij in een kudde te lopen het zijn geen rijpaarden of knuffel dieren ..
Maar wilde dieren .. die maak je niet gelukkig met een klein weitje of een stalletje ergens ..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:20

Vind ik ook. Een dier die zijn leven al vrij rond loopt en in een behoorlijk natuurlijke kudde loopt, zelf alles mag beslissen enz, dan zal je zo een dier echt niet gelukkig maken door hem in een weitje of stalletje te zetten.

Daarbij zijn er idd al boswachters. Ik doel eerder op iemand die echt mee loopt met de kudde, misschien kunnen ze dit als vrijwiligerswerk doen, in ruil voor iets...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:41

Millanka schreef:
"Omdat Nederlanders weinig paardenvlees eten, hebben we een
afspraak gemaakt met Burgers’ Zoo. Hier kunnen alle overtallige Koniks
heen. Zo kunnen we de slacht toch zelf in de hand houden."

Een dier zegt niet dat hij niet vrij wilt zijn alleen omdat hij naast iemand gaat liggen op een handdoek. Ze bieden niemand een ritje op hun rug aan.

Wat een grapjassen daar bij Free Nature. Net alsof die koniks zichzelf wel aanbieden als slachtdier voor leeuwen en tijgers in de dierentuin...

En nee, Koniks zijn niet wild. Ze zijn nep-wild. Ze zijn het produkt van een poging om de al meer dan een eeuw geleden uitgestorven Tarpan terug te fokken. Generaties terug is er wat Przewalski ingefokt, en verder ieder huis-tuin- en keukenpaard wat het uiterlijk (vnl de kleur) had van de Tarpan, en hier en daar eentje met een stoute voorouder die een scharrel had met een Tarpanhengst, maar meer niet. Er schijnt zelfs IJslander doorheen gegooid te zijn om de àl te Przewalski-achtige trekjes eruit te fokken. Alleen is het laten staan van de manen niet gelukt.
Ik heb bereden Koniks gezien, en die waren zó mak, dat ze met een stalhalstertje buiten gereden konden worden.

Verder worden er ieder jaar Dartmoor, Exmoor, New Foresters en Dulmer Wildpferde gevangen, en die zijn ook goed te temmen. Ook die paardjes worden vaak stiekem gevoerd en er lopen dus ook opdringerige exemplaren tussen, maar die zijn ook tembaar, dan moet het met Koniks zéker ook kunnen. Ook gedomesticeerde paarden kunnen krengen worden bij een foute africhting.
En zolang ze niet 23/7 in een stand vastgebonden staan, maar weidegang met maatjes krijgen, zal het leven vast de moeite waard voor ze zijn.
Ze hebben dan in ieder geval meer ruimte dan in een leeuwenmaag, denk ik maar zo. ;)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:00

Cayenne schreef:
http://www.gelderlander.nl

De beheerder herhaalt de spelregels in de uiterwaard. "De paarden niet aaien, 25 meter afstand houden en niet bijvoeren." In Beuningen en de Ooij, waar ook konikpaarden lopen, speelt het probleem niet.

In de Ooij voorheen wel. Cornelissen: "Daar werden de koniks zelfs geborsteld. Sommige mensen knipten ook manen af omdat ze het zielig vonden dat daar klitten in zaten. Maar daar krijgen de paarden in de winter last van omdat de manen de hoofdslagader, die door de nek loopt, warm houden."

Hoewel met name op het Waalstandje (de Nijmeegse Stadswaard) de 25 meter afstand in de zomer niet wordt bewaard, heeft dat nog geen 'rare' situaties opgeleverd.

In de Ooij kunnen de paarden tijdens de zomer niet bij het water komen waar veel mensen zwemmen (de Bizonbaai), dat stuk sluiten ze elke zomer af (alleen voor de paarden, de Galloways kunnen er wel komen).
Voorheen is er weleens een meisje opgehaald met de trauma heli omdat ze is aangevallen door 1 van die paarden.
En toen de paarden er in de zomer nog zwommen liepen ze rustig over je handdoek heen etc.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:37

Is het niet een beetje overdreven om ze te laten slachten?
Of is het om de mensen af te schriken dat ze niet meer voeren.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:45

Cayenne schreef:
Als je ze een flinke klap geeft gaan ze wel weer weg. Maar het kan uit de hand lopen."

.

Oei dit zullen de tere zieltjes op Bokt niet echt waarderen, want dat is ook zielig ;)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:51

Oeps. Hier in een natuur gebiedje vlakbij staan ook van deze prachtige paarden. Was er tijd terug met vriendin met onze camera's geweest. En de hengst kwam na een tijdje zelf op ons af voor een aai? Heel even geaait, maar toen ook snel paar meter weg, want hij beschermt de rest toch wel. Merries etc durfde niet eens te komen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:04

is maar goed ook. Ik aai ze niet, loop liever niet te dicht langs ze. Ze blijven 'wilde' paarden, ze zijn niet met mensen handen opgegroeit, ze blijven dus onvoorspelbaar.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:56

Zoolgangster schreef:
Millanka schreef:
"Omdat Nederlanders weinig paardenvlees eten, hebben we een
afspraak gemaakt met Burgers’ Zoo. Hier kunnen alle overtallige Koniks
heen. Zo kunnen we de slacht toch zelf in de hand houden."

Een dier zegt niet dat hij niet vrij wilt zijn alleen omdat hij naast iemand gaat liggen op een handdoek. Ze bieden niemand een ritje op hun rug aan.

Wat een grapjassen daar bij Free Nature. Net alsof die koniks zichzelf wel aanbieden als slachtdier voor leeuwen en tijgers in de dierentuin...

En nee, Koniks zijn niet wild. Ze zijn nep-wild. Ze zijn het produkt van een poging om de al meer dan een eeuw geleden uitgestorven Tarpan terug te fokken. Generaties terug is er wat Przewalski ingefokt, en verder ieder huis-tuin- en keukenpaard wat het uiterlijk (vnl de kleur) had van de Tarpan, en hier en daar eentje met een stoute voorouder die een scharrel had met een Tarpanhengst, maar meer niet. Er schijnt zelfs IJslander doorheen gegooid te zijn om de àl te Przewalski-achtige trekjes eruit te fokken. Alleen is het laten staan van de manen niet gelukt.
Ik heb bereden Koniks gezien, en die waren zó mak, dat ze met een stalhalstertje buiten gereden konden worden.

Verder worden er ieder jaar Dartmoor, Exmoor, New Foresters en Dulmer Wildpferde gevangen, en die zijn ook goed te temmen. Ook die paardjes worden vaak stiekem gevoerd en er lopen dus ook opdringerige exemplaren tussen, maar die zijn ook tembaar, dan moet het met Koniks zéker ook kunnen. Ook gedomesticeerde paarden kunnen krengen worden bij een foute africhting.
En zolang ze niet 23/7 in een stand vastgebonden staan, maar weidegang met maatjes krijgen, zal het leven vast de moeite waard voor ze zijn.
Ze hebben dan in ieder geval meer ruimte dan in een leeuwenmaag, denk ik maar zo. ;)

klopt, mijn jaarling exmoor liep tot 5 weken terug ook nog gewoon in een reservaat.
ze drijven de kuddes bij een en kijken wat er allemaal nog kan blijven en het overschot gaat naar een nieuw huis.