Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:35

Norway_girl schreef:
En terrecht dat de amazone een rechtzaak begint. Het is toch van de zotte. Straks heeft niemand meer een prive leven en word iedere ruiter vanuit een bosje gefilmd. Belachelijk.

Op bokt loopt al iemand rond, ik mag geen namen noemen geloof ik :+ die op landelijke concourse loopt te filmen hier vervolgens mee aan het knippen en plakken gaat en dit vervolgens opstuurt naar knhs dierbescherming enz enz
En volgens bokt mag dit allemaal }:0 }:0 }:0

Anoniem

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:36

Bokt is overduidelijk geen advocaat / rechter.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:37

nee hoor ik weet welke bokker je bedoeld.... gaat werkelijk waar he-le-maal nergens over...... Ik snap niet wqaarom mensen dat doen... waar haal je het lef vandaan om met zulke kwaaie intenties langs de zijlijn te gaan staan

Asyaa nee duidelijk niet nee......

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:39

Asyaa schreef:
Bokt is overduidelijk geen advocaat / rechter.

Nee maar bokt werkt wel mee aan het verspreiden van filmpjes die zo niet strafbaar op zijn minst dubieus zijn.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:41

Inge_ schreef:
Scandicnr1 schreef:
Het is een feit, dat een gezond paard zonder deken buiten kan lopen, in de winter. Dat doen paarden immers al miljoenen jaren lang en dat gaat ook al miljoenen jaren goed, anders waren er nu geen paarden meer geweest.
Dat een penny met een barbie paard dat dan zielig vindt, is gewoon onwetendheid. En antropomorfisme.

Sorry Inge ik ben GEEN penny ! Maar ik denk niet dat onze paarden (lees, geen wilde paarden) het fijn vinden om in weer en wind of bloedheet zomer weer buiten te staan, of dit dieren mishandeling is discutabel ligt aan boel factoren.... mijn paarden willen tegen een uur of 10 (ochtend) HEEL erg graag naar binnen, dan staan ze allemaal te drammen voor hun hek...!

Wat dat filmen betreft, waardeloos ! Geloof mij ik denk dat er paarden van onwetende ruiters / hobby mensen het veelal slechter hebben (al dan niet bewust) dan die van de beroeps die zijn heus zuinig op hun dieren :j

Doelde niet bewust op jou hoor, wat dat penny gedoe betreft. Dat jouw paarden het niet fijn vinden om buiten te staan, zegt niets over andere, al dan niet gedomesticeerde, paarden.
Mijn paard (en met hem nog vele anderen) vindt het 24/7 buiten leven heerlijk. In de winter is het zwaar, dat geef ik meteen toe. Dan zit hij niet optimaal in zijn vel, in de zomer is het een heel ander paard. Maar hoewel het buiten in de winter af en toe best zwaar kan zijn, heeft hij dat liever dan op stal staan, dat weet ik wel.

Dus dat je zegt; 'ik denk' , dat geeft niet weer hoe paarden erover denken. Dat is jouw menselijke mening.

:P Dat snap ik dat je niet op mij doelt hihihi...

Onze paarden staan om 06:00 uur in de ochtend in het land, die vinden de vliegen stom en als die komen willen ze naar binnen, dat hebben we ze echt niet zelf geleerd hoor, als er geen vliegen zijn of later dan blijven ze gewoon in het land tot 12:00 uur....

Hij zit niet optimaal in zijn vel, dat geeft een klein beetje aan dat ie het wellicht niet prettig vindt maar dat ie wel de voorkeur geeft aan ruimte, dus ik snap wel dat ie dan kou boven een 3x3 stal verkiest :P

Ik wil alleen maar zeggen dat er heel veel paarden zijn en dan doel ik NIET op jou ! Die het echt vele malen slechter hebben bij een hobby ruiter, ga maar eens op een landelijk concour kijken hoe een aantal met hun paarden omgaan, bloed in paardenmonden moet niet getolereerd worden op een moment dat zo'n paard de ring betreedt moet de jury maatregel treffen :Y)

Deze amazone heeft gelijk dat ze dit aanvecht, of ze nu fout zit of niet!

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:42

sporter schreef:
Norway_girl schreef:
En terrecht dat de amazone een rechtzaak begint. Het is toch van de zotte. Straks heeft niemand meer een prive leven en word iedere ruiter vanuit een bosje gefilmd. Belachelijk.

Op bokt loopt al iemand rond, ik mag geen namen noemen geloof ik :+ die op landelijke concourse loopt te filmen hier vervolgens mee aan het knippen en plakken gaat en dit vervolgens opstuurt naar knhs dierbescherming enz enz
En volgens bokt mag dit allemaal }:0 }:0 }:0

Die heeft zeker niets beters te doen := beetje sneu...

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:44

ja dat is inderdaad erg sneu... en heel triest

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:47

Het is maar net in welke mate jij diervriendelijke sport belangrijk vindt.
Deze persoon vindt dit blijkbaar belangrijk genoeg om te melden aan de knhs.
Als ergens dierenleed bij komt kijken dan kan je toch nergens aan normaal beeldmateriaal komen?
Ik denk niet dat mensen die zich aan zulke praktijken schuldig maken zullen zeggen, ja hoor kom jij maar even filmen/foto's maken.
Waarom niet? Omdat ze donders goed weten dat ze niet gezond bezig zijn met hun dieren.

Mag sport waarbij dieren betrokken zijn, beoefend worden ten koste van het betreffende dier?
Mag je een dier mishandelen om op die manier topprestaties af te dwingen van een dier?

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:48

@Janine1990

Hoezo stiekem filmen? Als iemand op een evenement als Aken rijdt, is de kans vrij groot dat hij/zij vastgelegd wordt op beeld... Ook in situaties die voor de ruiter/amazone wellicht niet zo gunstig zijn.
Dat het soms een kwestie van fatsoen is om wel of niet te filmen, tja... Maar zolang er nergens staat aangegeven dat filmen/fotograferen verboden is, is er wat mij betreft niks stiekems aan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:50

Yeyo schreef:
Als ergens dierenleed bij komt kijken dan kan je toch nergens aan normaal beeldmateriaal komen?
Ik denk niet dat mensen die zich aan zulke praktijken schuldig maken zullen zeggen, ja hoor kom jij maar even filmen/foto's maken.
Waarom niet? Omdat ze donders goed weten dat ze niet gezond bezig zijn met hun dieren.

Mag sport waarbij dieren betrokken zijn, beoefend worden ten koste van het betreffende dier?
Mag je een dier mishandelen om op die manier topprestaties af te dwingen van een dier?

Geef een definitie wat dierenleed is. wanneer is het wel dierenleed en wanneer niet. En wie zegt dat het ten koste gaat van het dier dit is ook weer jou mening en bij lange na geen feit!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:53

Marjolijn83 schreef:
@Janine1990

Hoezo stiekem filmen? Als iemand op een evenement als Aken rijdt, is de kans vrij groot dat hij/zij vastgelegd wordt op beeld... Ook in situaties die voor de ruiter/amazone wellicht niet zo gunstig zijn.
Dat het soms een kwestie van fatsoen is om wel of niet te filmen, tja... Maar zolang er nergens staat aangegeven dat filmen/fotograferen verboden is, is er wat mij betreft niks stiekems aan.

Maar dat wil nog niet zeggen dat je de beelden dan ook maar voor allerlei (in dit geval commerciele) doeleinden mag gebruiken. Zeker niet als je daarmee de persoon die je filmt in een kwaad daglicht stelt.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:56

Yeyo schreef:

Nee ga er niet vanuit dat ze je zelf uitnodigen, maar om om die reden langs de zijlijn te gaan staan vindt ik dikke onzin, doe dan terplekke je mond open en loop naar de federatie vertegenwoordiger dan maak je een punt ga niet eerst thuis knippen en plakken en iets opsturen, maar goed die heeft vast niets beters te doen dan dat en heeft waarschijnlijk het lef niet om terplekke op te treden, erg jammer :\

Het mag NOOIT ten kosten gaan van het betreffende dier !

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:58

Het ergens niet mee eens zijn is geen vrijbrief om te doen en laten wat je wil het zou een mooi zooitje worden anders :+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:58

Het probleem van deze rechtszaak is dat VMT, nu de stempel opgedrukt krijgt als zijnde iemand die de rollkur beoefend, terwijl dat niet zo is. Dat ze vervolgens als vb van deze trainingsmethode naar voren geschoven wordt, terwijl ze deze niet toepast. Zij wil niet aan rollkur gekoppeld worden, gebasseerd op enkele beelden of fotos.
Daar is heel de discussie en rechtzaak uit ontsproten plus uiteraard is er nog wel een verschil tussen fotos op het internet of fotos zonder medeweten gebruiken in een boek en dat dan uitgeven, want daar heb je wel copyrechten voor nodig.
Laatst bijgewerkt door bulck op 14-08-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:59

Marjolijn83 schreef:
@Janine1990

Je gaat er als ruiter ook niet vanuit dat je met deze doeleinden wordt gefilmd ;)
Stiekem? Misschien niet, maar deze praktijken zijn wel misselijkmakend, en stiekem. De amazone in kwestie wist niets over de doeleinden. Dat bedoelde ik ;)

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:01

Anoeska schreef:
Marjolijn83 schreef:
@Janine1990

Maar dat wil nog niet zeggen dat je de beelden dan ook maar voor allerlei (in dit geval commerciele) doeleinden mag gebruiken. Zeker niet als je daarmee de persoon die je filmt in een kwaad daglicht stelt.

Een kwaad daglicht...

Die Heuschman, die de documentaire heeft gemaakt, die vindt dat de rollkur methode ontzettend slecht is voor een paard. Dan zoekt hij er voorbeelden bij, dus van deze mevrouw.

Deze mevrouw is voorstander van de rollkur methode, anders zou ze deze niet zelf gebruiken. Dat is voor iedereen duidelijk, lijkt me. Stel dat er een discussie zou zijn tussen deze mevrouw en Heuschman, dan zou zij de rollkur methode verdedigen.

Nou gebruikt Heuschman beelden van haar in zijn documentaire, beelden waarop te zien zijn dat zij haar paard rijdt dmv rollkur. Waarom voelt zij zich zo aangevallen, omdat haar manier van trainen wordt bekritiseerd? Zij vindt die methode goed, waarom maakt ze er dan zo'n probleem van als iemand zegt dat die methode niet goed is?

Beetje raar, imo....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:04

bulck schreef:
Het probleem van deze rechtszaak is dat VMT, nu de stempel opgedrukt krijgt als zijn iemand die de rollkur beoefend, terwijl dat niet zo is. Dat ze vervolgens als vb van deze trainingsmethode naar voren geschoven wordt, terwijl ze deze niet toepast. Zij wil niet aan rollkur gekoppeld worden, gebasseerd op enkele beelden of fotos.
Daar is heel de discussie en rechtzaak uit ontsproten plus uiteraard is er nog wel een verschil tussen fotos op het internet of fotos zonder medeweten gebruiken in een boek en dat dan uitgeven, want daar heb je wel copyrechten voor nodig.

Ik heb even gebokt, en heb ook filmpjes gevonden van regionale wedstrijden. Waar ik GEEN rollkur op kan vinden, slechts momentopnamen. En ik begin een beetje het vermoeden te krijgen dat er veel grote ruiters zijn, die onterecht aan bepaalde methoden worden toegeschreven, omdat de stuurlui aan wal het zeggen...
Wat onze Anky betreft, tsjah, zij geeft toe dat ze dat gebruikt. Als zij dat kan, waarom zouden andere ruiters dit dan niet doen? Die zullen ook prima weten wat ze zelf uitspoken..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:04

Je mag niet zomaar zonder toestemming iemand filmen dus lijkt het me al heel simpel! De gemaakte filmpjes dan ook nog zomaar zonder toestemming gebruiken mag ook gewoon niet, dus lijkt me een simpele rechtzaak worden zo!
Daarnaast kan je het zien als een vorm van laster dus als ze daar nog een punt van maakt, maakt ze juridisch gezien volgens mij ook nog een heel goed punt.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:06

Beetje raar? hij had wel even toestemming kunnen vragen toch?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:08

Janine1990 schreef:
bulck schreef:
Het probleem van deze rechtszaak is dat VMT, nu de stempel opgedrukt krijgt als zijn iemand die de rollkur beoefend, terwijl dat niet zo is. Dat ze vervolgens als vb van deze trainingsmethode naar voren geschoven wordt, terwijl ze deze niet toepast. Zij wil niet aan rollkur gekoppeld worden, gebasseerd op enkele beelden of fotos.

Ik heb even gebokt, en heb ook filmpjes gevonden van regionale wedstrijden. Waar ik GEEN rollkur op kan vinden, slechts momentopnamen. En ik begin een beetje het vermoeden te krijgen dat er veel grote ruiters zijn, die onterecht aan bepaalde methoden worden toegeschreven, omdat de stuurlui aan wal het zeggen...
Wat onze Anky betreft, tsjah, zij geeft toe dat ze dat gebruikt. Als zij dat kan, waarom zouden andere ruiters dit dan niet doen? Die zullen ook prima weten wat ze zelf uitspoken..

Idd het tijdelijk even ronder of dieper instellen is niet roll kur, echter blijven mensen rollkur enkel bekijken vanuit de frontpositie. En wordt dat direct de stempel die je dan toebedeelt krijgt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:12

Inge_ schreef:
Een kwaad daglicht...

Die Heuschman, die de documentaire heeft gemaakt, die vindt dat de rollkur methode ontzettend slecht is voor een paard. Dan zoekt hij er voorbeelden bij, dus van deze mevrouw.

Deze mevrouw is voorstander van de rollkur methode, anders zou ze deze niet zelf gebruiken. Dat is voor iedereen duidelijk, lijkt me. Stel dat er een discussie zou zijn tussen deze mevrouw en Heuschman, dan zou zij de rollkur methode verdedigen.

Nou gebruikt Heuschman beelden van haar in zijn documentaire, beelden waarop te zien zijn dat zij haar paard rijdt dmv rollkur. Waarom voelt zij zich zo aangevallen, omdat haar manier van trainen wordt bekritiseerd? Zij vindt die methode goed, waarom maakt ze er dan zo'n probleem van als iemand zegt dat die methode niet goed is?

Beetje raar, imo....

Je paard een keer doorsluiten is wat anders als de rollkur gebruiken.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:16

Ik kan mij van *** nog foto's uit haar profiel herinneren waarin zij op een paard zat met ongelooflijk veel haar en een onbespierde rug/bovenlijn. Het lijkt mij ook niet heel gezond om op zo'n paard te gaan zitten iets wat zij zonder fatsoenlijk zadel deed. Dat vind ík mishandeling.

Overigens vind ik het goed dat een rijke familie als dit zich inzet voor de belangen van de ruiter. De gemiddelde prof wordt niet heel erg rijk van paardrijden en heeft niet de mogelijkheden om deze laster tegen te gaan.
Dhr. Heuschmann pretendeert het voor de paarden te doen maar een simpel rekensommetje maakt mij wel duidelijk dat hij veel geld aan deze kwestie verdient.
Laatst bijgewerkt door Storm op 15-08-09 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:18

sporter schreef:
Norway_girl schreef:

...en waarom mag zij dat niet?
Het is een gezond evenwicht voor de met roze bril geselecteerde positieve momenten. je kan hier op Bokt luid en duidelijk lezen dat de ruiterij niet wil weten wat ze zelf doet.

Ruitersport is te vaak niet zo ´sportief´ naar paarden; de naam paardensport is helemaal verkeerd tegenwoordig. Het is echt ruítersport en het paard is een gebruiksvoorwerp met onderschikte individule welzijnsrechten.
Wie van paarden houdt werkt naar verbetering. Daarvoor is eerst bewustzijn nodig. Door ontkenning verslechtert de situatie.

Ernest van Loon is onlangs overleden met de wetenschap dat van binnenuit geen weg is. De ruiterij wíl blijkbaar niet.
De weg buitenom is dan het resultaat. Páárdenliefhebbers zien dat helder. Ruítersportliefhebbers zien dat anders. Dat is nu net de crux.

Laat externe experts; biologen en ethologen, de maatlat voor de diersoort paard maar leggen.
Laat het dierenwelzijnsbewustzijn van de 21ste eeuwse maatschappij maar bepalen welk compromis met die maat gesloten mag worden voor het ruiterbelang.
De ruiterij heeft ruimschoots aangetoond het welzijnsbelang van het individuele paard níet bovenal te hebben en heeft zichzelf gediskwalificeerd in deze.

hc

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:20

Mensen zonder het te melden filmen deugt niet. En dat heeft niks met paarden te maken maar met fatsoen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:23

sporter schreef:
Mensen zonder het te melden filmen deugt niet. En dat heeft niks met paarden te maken maar met fatsoen.

Dat vind ik overdreven, ik film ook graag op grote concoursen de mensen bij het inrijden en proefrijden. Echter houd ik die filmpjes voor mij,

Echter filmpjes gebruiken als vb voor andere zonder toestemming van de personen actief op het filmpje vind ik iets anders, dat betuigt van weinig respect en is eigenlijk gewoon achterbaks.