Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:01

superwoman schreef:
maar dan nog is dat hun investering - zonder ezel of paard - wat dood zou kunnen gaan, hebben ze helemaal niks meer. Zijn ze dan echt zó dom?
En waarom zijn er zoveel die de beesten dan ook nog eens mishandelen- terwijl ze ervan afhankelijk zijn ? Ook zó dom?

Ik kan het niet begrijpen... :n

brooke-hospital zorgt wel ..

Hoe kan je hierover oordelen terwijl je nog nooit in die mensen hun schoenen hebt gestaan. Je weet niet hoe het is om daar te leven. Ga zelf eens kijken in zo'n land ipv de beelden op t.v. beoordelen. En vooral praten met de bewoners aldaar. Ik denk dat je dan een hele andere kijk erop krijgt.

RW: Petje af voor jullie, dat als eerste.
Ik begrijp dat het goed is om mensen hun ogen te laten openen over hoe het eraan toegaat in sommige landen, maar zou het niet op een andere manier kunnen dan Horse-Event?? Bv. pers inschakelen, Brooke Nederland, Sbs?? Dan bereik je wellicht nog meer mensen dan alleen op HE en het paardje hoeft niet voor die kant op , maar kan in de vertrouwde omgeving blijven. ( Het is maar een idee, ik probeer maar een beetje mee te denken)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:03

Stef, ik ben naar oorlogsgebied geweest, dus heb het echt wel gezien. Verder zal ik hier in dit topic geen discussie hier over opstarten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:03

Deze paarden zijn al op Hart van Nederland geweest, welgeteld zo'n 45 seconden, ook de pers is toen geweest (dat was op de dag van aankomst) dan heb je even een beetje aandacht, maar dat is zo weer weg. Er moeten gewoon echt even dingen gaan gebeuren.

zowiezo gaat Javi naar de stal van Annemarie om verder getraind te worden, dus ze blijft al niet op haar eigen stal omdat dat nogal ver is voor Annemarie om even naartoe te gaan.

Farouche

Re: Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:06

Ja 45 seconden is misschien een beetje kort, maar vast een stuk fijner voor Javi denk ik dan

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:07

De reden waarom Annemarie is ingeschakeld;

Javi kwam bij me, en ik (beter gezegd niemand) kon bij haar in de buurt komen. Echter na een lange tijd (maanden) lukte het ons om toch met Javi een soort vriendschap te sluiten.
Helaas kwamen we niet verder, en Javi laat zich niet bekappen, niet behandelen door een DA, en laat zich niet dwingen tot iets.
Als Javi iets niet wil kun je het wel vergeten.
Ze heeft zichzelf een overlevings techniek aangeleerd, en dat is echt direct in de aanval schieten, en dan moet je echt maken dat je wegbent!
Het ene moment kan ik alles met haar, de volgende dag wil ze me doden (bij wijze van spreken).
Aangezien dit te gevaarlijk is -ook voor anderen- waren we bijna zover haar te laten inslapen, maar Annemarie wil toch nog proberen tot haar door te kunnen dringen, en dat Javi een normaal paard gaat worden.
Ons doel is niet dat ze bereden oid wordt, maar dat ze haar enorme aanvals drang onder controle kan houden, en we gewoon op een normale manier met haar om kunnen gaan.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:08

Ania schreef:
suusiejj schreef:
Triest he dat het volgens die mensen niet iets ergs is , door hun onwetendheid :n
De dingen die Brooke doen zijn ook goed en zij proberen de mensen ook wat te vertellen over de paarden, ben altijd erg bezig geweest met Brooke toen ik nog in de 1ste en 2de van vmbo zat.

Dit staat geloof ik buiten Brooke maar vind dit net zo goed!
Moet je zien hoe je zo'n paard kan veranderen al is het alleen al lichaamlijk, het geestelijke komt wel!
Het arme dier weet niet anders dan zich agressief opstellen om zo zichzelf te redden en te verdedigen.

Ik vind het heel mooi om te zien hoe Annemarie al heel dichtbij zit op de foto :)
Ik hoop dat Javi een gelukkig en sterk paard gaat worden ook geestelijk :) en haar vertrouwen in ons mensen terug wint en geen klap na krijgt

staat inderdaad buiten brooke ;)

Alle credits gaan naar Rockwitch hier van bokt. Zij heeft dit op gang gezet en ervoor gezorgd dat deze paarden een 2e kans kregen in nederland.

Good work Rockwitch!
*kan me je avatar voor de geest halen*
Hoe meer instellingen hieraan willen meewerken hoe beter toch!?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:08

mja alleen het bereik is zo minimaal, en bij Javi is het echt niet alleen maar angst, maar overleven. Javi heeft geleerd om te overleven door met agressie te reageren.
Wat ik trouwens een paar posts geleden al gezegd heb, Javi is een paardje wat midden in een grote drukke stad heeft gelopen, met verkeer, alles om zich heen. Geen paardje wat altijd in een hokje heeft gestaan, dus ze is echt al heel veel gewend.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:11

Kirstjuhh schreef:
Ja het lijkt mij voor die mensen ook fijn om te zien hoe het beter kan. Door bijvoorbeeld een keer terug te gaan met een foto van Javi zodat ze kunnen zien hoe het ook kan..?

Niet om de mensen af te kraken, zeer zeker niet maar ik denk dat zij over paar maand niet meer weten dat dat hun paard was? Omdat dit dier voor hun is als een tractor hier?

TopRiderr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:12

Als ik die mensn tegekom dan,dan......... :(
Ik kan er niet tegen!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:12

nou, hopen dan dat Annemarie er iets mee kan!
zonde dat zo'n paard zelf niet beseft dat ze het nu goed kan hebben, maar een trauma kan diep zitten...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:13

suusiejj schreef:
Kirstjuhh schreef:
Ja het lijkt mij voor die mensen ook fijn om te zien hoe het beter kan. Door bijvoorbeeld een keer terug te gaan met een foto van Javi zodat ze kunnen zien hoe het ook kan..?

Niet om de mensen af te kraken, zeer zeker niet maar ik denk dat zij over paar maand niet meer weten dat dat hun paard was? Omdat dit dier voor hun is als een tractor hier?

de jongen die Javi heeft gered (samen met nog een ander paard) heb ik nog regelmatig contact mee. Ik heb hem ook foto's gestuurd en hij was echt helemaal verbaasd hoe mooi ze is opgeknapt.
Ja die zigeuner waar hij haar van gekocht heeft (hij moest haar in die staat nog kopen ook) zal het niks kunnen schelen.

Diddle_Muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:19

Heey ik vind dit echt super!!!!
Ikzelf ga ook naar Horse Event en verheug me er nu al op om dit te zien.

Wat ik alleen heel erg jammer vind, is dat een heel groot stuk van de tekst ontbreekt.
Namelijk dit gedeelte :

Code
Opvang in België
Javi werd in oktober 2008 door Moniek opgevangen op haar stal in Moerkerke, België. Toen Javi aankwam was ze zo mager dat ze amper op haar benen kon staan. Moniek en haar team kwamen er snel achter dat Javi zeer getraumatiseerd was door alle gebeurtenissen in haar leven. Ze werd in Roemenië bijvoorbeeld geslagen met stokken waar touwtjes met weerhaakjes aan zaten. De weerhaakjes werden in de huid geslagen en weer losgetrokken. Moniek is een paardenvrouw in hart en nieren en kon het niet over haar hart verkrijgen om dit paard aan haar lot over te laten. Het is onmogelijk om bij Javi de stal in te gaan, ze slaat iedereen de stal uit. De hoefsmid en de veearts werden direct aangevallen en de stalhulp heeft al enkele klappen geïncasseerd. Moniek heeft veel tijd doorgebracht op het muurtje van de stal om Javi rustig te kunnen benaderen. Uiteindelijk kon ze hoofd en hals voorzichtig aanraken. Doordat Moniek zich in Nederland en België inzette voor de dierenbescherming heeft ze al veel leed gezien in de paardenwereld. Haar leven draait tegenwoordig om de opvang van ‘kansloze’ paarden en pony’s. Haar eigen stichting HACH, Help And Care Horses in the Benelux, staat in de kinderschoenen.

De oplossing   
Annemarie van der Toorn zet zich vanaf Horse Event dagelijks in om Javi weer handelbaar te maken. Voor Horse Event werkt Annemarie niet met Javi. Lieke Geefshuysen zorgde ervoor dat Javi bij Moniek terecht kwam vanuit Roemenië. Na mailcontact met haar gehad te hebben, reisde Annemarie samen met Karel Bauer eind juli af naar België voor een eerste ontmoeting met Javi.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:21

thnx voor de rest van het bericht, was toch ook wel een heel erg belangrijk stuk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:22

TopRiderr_ schreef:
Als ik die mensn tegekom dan,dan......... :(
Ik kan er niet tegen!!

Denk nou toch eens na voor je wat zegt...
Brooke is naar mijn weten trouwens niet actief in Roemene (RW?)
Tuurlijk zijn er mensen die niet beter willen, maar ik blijf erbij dat er ook genoeg zijn die wel beter willen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:23

Nee dit is zowiezo niet in samenwerking met Brooke gedaan maar allemaal door particulieren opgezet en betaald.
Ik weet niet of Brooke in Roemenie zit, maar volgens mij niet.

Diddle_Muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:24

rockwitch schreef:
thnx voor de rest van het bericht, was toch ook wel een heel erg belangrijk stuk.

Graag gedaan hoor. Ik vind als je zoiets post op een paardenforum dat je dan gewoon het hele bericht moet plaatsen en zoniet dan moet je er maar niks over plaatsen.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:29

Ik heb er grote moeite mee dat mishandelde en getraumatiseerde paarden moeten worden 'tentoongesteld' op een groots evenement als Horse Event er meerdere eer en glorie van de persoon Annemarie van der Toorn.

Waarom moet dit paard opnieuw zoveel stress beleven? In twee drie dagen zoveel geforceerd worden onder het mom van: kijk eens wat we bereiken.

Het arme dier...

Van zo'n arm paard zo'n circusattractie maken valt bij mij onder het label: dierenmishandeling.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:31

Even 1 ding, Potverdikkie en ik staan erbij, we gaan er niet voor om in 3 dagen maar zover mogelijk te komen, Javi gaat daarna nog naar Annemarie in training om te kijken hoe ver ze uiteindelijk kunnen komen. Er wordt hier niks afgedwongen, want daar is Javi absoluut het paard niet voor, die laat zich niks afdwingen en die laat duidelijk merken als ze te veel willen geloof mij maar.
We willen niet dat Javi gepushed wordt of iets dergelijks, ik heb al een paar keer gezegd dat Javi een paard is wat echt voor hetere vuren heeft gestaan, ze heeft midden in een grote stad, nog drukker als Amsterdam gelopen voor de kar. Denk je dat die niks gewend is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:34

Javi is niet te pushen die valt gelijk aan.
Zij is gigantisch slim, ontzettend onbetrouwbaar en verschrikkelijk snel (met haar benen).

edit: maar buiten dat een fantastisch dier.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 12-08-09 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:34

idd Brainless, het gaat echt allemaal op het tempo van Javi, anders heb je gewoon een lel te pakken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:37

rockwitch schreef:
Javi is overigens wel gewend aan grote druktes, ze heeft midden in een grote stad in Roemenie altijd voor de kar gelopen, dus het is niet een paard wat nog nooit iets heeft gezien.

Ze kan er dan wel aan gewend zijn, dus het zal niet "eng" zijn voor haar. Maar ze weet níet dat mensen lief zijn voor dr ( anders was het nu niet zo'n probleem), dus al die honderden mensen die er zijn, zal ze zien als "gevaarlijk/bedreiging". Dus denk niet dat het een pretje voor dr is :n

Vind het initiatief wel goed, maar of het nou ook zo goed voor het paard is, denk het niet....

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:38

Oh en omdat Javi dat in haar benarde jaren al heeft meegemaakt, laat je haar daar nu maar weer aan blootstellen? Want ze is het toch al gewend? Ik snap niets van mensen...

Waarom kan Javi dan niet gewoon thuis getraind worden? Waarom moet Javi zonodig alle stress en drukte ervaren van zo'n evenement?

Les eens uit hoe dat in het belang is van Javi?

Even wat vergelijkingen, want ik begrijp dat het gaat om aandacht vragen voor de ellendige situatie van paarden.

Als we de mishandelde dansende beren in Oost Europa willen helpen: gaan we dan dansende beren midden in Amsterdam zetten van: kijk eens hoe zielig?

En een hele krasse: als we aandacht willen hebben voor het mishandelen van kinderen: gaan we dan kinderen ten toon spreiden in de Efteling van: kijk eens wat een zielig kind, dit moet stoppen?

Nee, nee en nog eens nee!

Als blijkt dat zelfs de beste sportpaarden, die super gemanaged worden, niet al te veel stress en mishandeling meemaken, ook veel stress ervaren op evenementen? Afgemeten aan de hogere hoeveelheid cortisol in het bloed? Wat denk je wat alle drukte, mensenmenigte en applaus is voor een getraumatiseerd paard als Javi?

Allemachtig zeg. Laat Annemarie zonder het applaus en het publiek Javi thuis trainen en maak om mijn part video beelden om ze op HE te tonen.
Dan pas geef je voor mij aan dat je echt om dat dier geeft: als je zegt, laat Javi maar lekker thuis, dat gaan we hem niet nog eens aan doen.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:40

heel erg goed! gelukkig zijn er ook nog zulke mensen. ;)

Diddle_Muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:41

Ik vind dit ook echt geen "dierenmisdhandeling" de mensen doen er alles aan om de dieren te helpen, en hopelijk gaan de mensen nu eens eindelijk hun ogen open en zich inzetten voor zulke dieren!!!!!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:42

Geloof me.... En ik ken Javi inmiddels wel. Het zal Javi een worst zijn wie er allemaal zijn, en hoeveel mensen, of waar ze is.
Javi is namelijk nergens bang voor. maar dan ook echt nergens bang voor.
En dat is hetgeen wat het juist allemaal zo link maakt in de omgang met haar.
Ze staat nu bijna een jaar bij mij op stal, en ik heb nog nooit zo'n paard meegemaakt. Een paard wat echt nergens maar dan ook nergens bang voor is.