Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zidore schreef:Weet je... ik vind het eigenlijk wel zo goed dat dit zo verteld wordt. Deze man heeft een goed beroep (ook wel aan de reacties te lezen) en brengt het ook goed.
Eigenlijk is het zo jammer dat dit beroep verdwijnt en dat mensen minder paardenvlees eten. We vinden het zielig omdat we een emotionele band met de diersoort hebben (je kat of hond eet je immers ook niet op..behalve in china). Maar of dit nu beter is voor het dier? Ik hoorde ooit eens een schrijnend voorbeeld van een geitenfokker. In Nederland wil iedereen graag geitenkaas eten want dat is weer eens wat anders, maar geitenvlees willen we niet aan (op enkelingen na) en dat resulteerde in dat verhaal dat de geiten op transport naar Spanje werden gezet (onze hollandse geitjes) en daar (half)dood aankwamen omdat de spanjaarden ze wel eten. Eigenlijk is dat toch te zot??
MAar ik dwaal af. Ik vind het echt supergoed dat Jan hier aandacht op bokt krijgt en van mij mag de media hier ook wel meer gehoor aan geven. En ik hoop zo dat hij een opvolger vind. We hoeven er geen 'idols'-achtig iets van te maken.. maar hoe zouden we het vinden als we al onze paarden over een paar jaar een spuitje zouden moeten geven??
Zidore schreef:Tja, dan heb ik het nog niet eens over onze kippen, koeien etc. gehad Frekja...
Oh en ik las ook laatst iets op bokt over frikadellen zonder paardenvlees.. dat mensen wilden weten waar je die kon kopen enzo! Ja als je dan toch een frikadel eet... dan maakt het imo niet meer uit hoor!! Ik vind dan 'kippenseparatorvlees' of 'paardenvlees' net zo ernstig klinken.
Ik zou hier bijna moeten gaan roepen; mensen eet paardenvlees!! Dat is toch eigenlijk gek..
Zidore schreef:Weet je... ik vind het eigenlijk wel zo goed dat dit zo verteld wordt. Deze man heeft een goed beroep (ook wel aan de reacties te lezen) en brengt het ook goed.
Eigenlijk is het zo jammer dat dit beroep verdwijnt en dat mensen minder paardenvlees eten. We vinden het zielig omdat we een emotionele band met de diersoort hebben (je kat of hond eet je immers ook niet op..behalve in china). Maar of dit nu beter is voor het dier? Ik hoorde ooit eens een schrijnend voorbeeld van een geitenfokker. In Nederland wil iedereen graag geitenkaas eten want dat is weer eens wat anders, maar geitenvlees willen we niet aan (op enkelingen na) en dat resulteerde in dat verhaal dat de geiten op transport naar Spanje werden gezet (onze hollandse geitjes) en daar (half)dood aankwamen omdat de spanjaarden ze wel eten. Eigenlijk is dat toch te zot?? Zouden wij over een paar jaar ook met onze paarden naar Belgie of Italie moeten afreizen???
MAar ik dwaal af. Ik vind het echt supergoed dat Jan hier aandacht op bokt krijgt en van mij mag de media hier ook wel meer gehoor aan geven. En ik hoop zo dat hij een opvolger vind. We hoeven er geen 'idols'-achtig iets van te maken.. maar hoe zouden we het vinden als we al onze paarden over een paar jaar een spuitje zouden moeten geven?? Wat als je kan kiezen tussen een snelle weg + dat er nog iets nuttigs mee gebeurd of een spuitje met een lange leidensweg en veel kosten aan afvoeren? Ik kies voor de eerste (zou ik voor mezelf ook kiezen eigenlijk.. ehm.. beetje luguber) en kijk maar eens hoe weinig paardenslagers er nog in nederland zijn, dat valt tegen volgens mij! Ik zou wel zelf m'n paard brengen, er niet bij willen zijn maar hem/haar wel dood willen zien en dan is het goed. (je hoort wel eens wilde verhalen). Ik vind het ook goed om te horen wat ze allemaal met de verschillende lichaamsdelen doen.
Zidore schreef:Geuanacotje, als je paard bang is voor de veearts zal die dat miss ook voor de paardenslager zijn. Paarden zijn niet gek en weten echt wel dat ze daar geen broodje gaan eten (om in de lunchsfeer te blijven) en ik heb bij genoeg paarden de angst in de ogen gezien (heb paar paarden naar de slager zien gaan) maar die zie je ook bij een dierenarts met een spuit. Ik ben van mening dat je trailerritten heel langzaam kunt leren. Of als je slager id buurt woont dat je er heen loopt met je paard.
Sorry maar ik ben zo pro-slager dat ik dat ritje met de trailer er voor over zou hebben. Alles behalve dat spuitje want dat is me toch een lange lijdensweg... Behalve als je paard niet meer op of om kan en in de wei/stal ligt dan moet de DA z'n werk doen. Maar zolang het kan zou ik proberen m'n paard bij de slager te krijgen.
Mindim schreef:Ik ben niet een bekende in het slachthuiscircuit, maar is Van Veen een uitzondering in zijn beroep of gaat het er de meeste slachthuizen zo aan toe als bij van Veen?
KiWiKo schreef:ik krijg een naar gevoel van uren aan de kant van de weg liggen in weer en wind, om dan door een grijper in een laadbak gemietert te worden, en dan vermalen.......
Als het bij mij effe kan dan de slager........... maargoed onbekend maakt onbemind, en ik ken beide kanten van het doodgaan bij paarden........ en daarom voor mij gewoon het slachthuis
KiWiKo schreef:ik krijg een naar gevoel van uren aan de kant van de weg liggen in weer en wind, om dan door een grijper in een laadbak gemietert te worden, en dan vermalen.......
Als het bij mij effe kan dan de slager........... maargoed onbekend maakt onbemind, en ik ken beide kanten van het doodgaan bij paarden........ en daarom voor mij gewoon het slachthuis
Zidore schreef:Kijk, dat krijg je nou van het spuitje.. Dat dagen langs de weg of in de wei met een zeil erover liggen idd brrrrr!!!!
Citaat:AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.
In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.
Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.