Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:59

Ik vind de slacht bij deze man humaan voor het dier. Ik ben niet een bekende in het slachthuiscircuit, maar is Van Veen een uitzondering in zijn beroep of gaat het er de meeste slachthuizen zo aan toe als bij van Veen? Ik ben niet pro slacht of pro inslapen. Ik heb een oudje die erg bang is in een trailer en supernerveus op onbekende plaatsen. Haar laat ik thuis inslapen. Ze gaan hier compleet onder zeil en daarna de eindspuit. De DA vertelde dat ze in haar opleiding in Gent, de dieren lieten inslapen zonder de narcose vooraf, vreselijk.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:10

Ik heb goede verhalen over deze slachterij gehoord, goed dat er dit artikel is geschreven met foto's en uitleg er duidelijk bij.
Ik ben niet bij de excursie geweest, maar wel de foto's/filmpjes bekeken. Maar zo op het scherm "lijkt" het minder eng als in het echt denk ik, maarja het is wel realiteit.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:04

Eigenlijk wil ik nog een keer toevoegen dat Jan v Veen echt geweldig is!
Ik heb het inslapen van diverse paarden meegemaakt, dat gaat lang niet altijd goed. Paarden met veel bloed of nerveuze dieren kunnen zich vreselijk verzetten tegen het gaan liggen. Zo erg dat ze alleen maar staan wiebelen en zelfs op de voorkant van de koot (achterbenen) 'staan'.
Ik vond het vaak geen prettig gezicht. Dus . . . .

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:36

Weet je... ik vind het eigenlijk wel zo goed dat dit zo verteld wordt. Deze man heeft een goed beroep (ook wel aan de reacties te lezen) en brengt het ook goed.
Eigenlijk is het zo jammer dat dit beroep verdwijnt en dat mensen minder paardenvlees eten. We vinden het zielig omdat we een emotionele band met de diersoort hebben (je kat of hond eet je immers ook niet op..behalve in china). Maar of dit nu beter is voor het dier? Ik hoorde ooit eens een schrijnend voorbeeld van een geitenfokker. In Nederland wil iedereen graag geitenkaas eten want dat is weer eens wat anders, maar geitenvlees willen we niet aan (op enkelingen na) en dat resulteerde in dat verhaal dat de geiten op transport naar Spanje werden gezet (onze hollandse geitjes) en daar (half)dood aankwamen omdat de spanjaarden ze wel eten. Eigenlijk is dat toch te zot?? Zouden wij over een paar jaar ook met onze paarden naar Belgie of Italie moeten afreizen???

MAar ik dwaal af. Ik vind het echt supergoed dat Jan hier aandacht op bokt krijgt en van mij mag de media hier ook wel meer gehoor aan geven. En ik hoop zo dat hij een opvolger vind. We hoeven er geen 'idols'-achtig iets van te maken.. maar hoe zouden we het vinden als we al onze paarden over een paar jaar een spuitje zouden moeten geven?? Wat als je kan kiezen tussen een snelle weg + dat er nog iets nuttigs mee gebeurd of een spuitje met een lange leidensweg en veel kosten aan afvoeren? Ik kies voor de eerste (zou ik voor mezelf ook kiezen eigenlijk.. ehm.. beetje luguber) en kijk maar eens hoe weinig paardenslagers er nog in nederland zijn, dat valt tegen volgens mij! Ik zou wel zelf m'n paard brengen, er niet bij willen zijn maar hem/haar wel dood willen zien en dan is het goed. (je hoort wel eens wilde verhalen). Ik vind het ook goed om te horen wat ze allemaal met de verschillende lichaamsdelen doen.
Laatst bijgewerkt door Zidore op 13-08-09 02:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:40

Zidore schreef:
Weet je... ik vind het eigenlijk wel zo goed dat dit zo verteld wordt. Deze man heeft een goed beroep (ook wel aan de reacties te lezen) en brengt het ook goed.
Eigenlijk is het zo jammer dat dit beroep verdwijnt en dat mensen minder paardenvlees eten. We vinden het zielig omdat we een emotionele band met de diersoort hebben (je kat of hond eet je immers ook niet op..behalve in china). Maar of dit nu beter is voor het dier? Ik hoorde ooit eens een schrijnend voorbeeld van een geitenfokker. In Nederland wil iedereen graag geitenkaas eten want dat is weer eens wat anders, maar geitenvlees willen we niet aan (op enkelingen na) en dat resulteerde in dat verhaal dat de geiten op transport naar Spanje werden gezet (onze hollandse geitjes) en daar (half)dood aankwamen omdat de spanjaarden ze wel eten. Eigenlijk is dat toch te zot??

MAar ik dwaal af. Ik vind het echt supergoed dat Jan hier aandacht op bokt krijgt en van mij mag de media hier ook wel meer gehoor aan geven. En ik hoop zo dat hij een opvolger vind. We hoeven er geen 'idols'-achtig iets van te maken.. maar hoe zouden we het vinden als we al onze paarden over een paar jaar een spuitje zouden moeten geven??

Ja en onze varkens komen - na een vreselijke reis- in Parma aan. 1/2 dood voor de Parmaham . . Ik eet nooit meer parmaham !!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:46

Tja, dan heb ik het nog niet eens over onze kippen, koeien etc. gehad Frekja...

Oh en ik las ook laatst iets op bokt over frikadellen zonder paardenvlees.. dat mensen wilden weten waar je die kon kopen enzo! Ja als je dan toch een frikadel eet... dan maakt het imo niet meer uit hoor!! Ik vind dan 'kippenseparatorvlees' of 'paardenvlees' net zo ernstig klinken.

Ik zou hier bijna moeten gaan roepen; mensen eet paardenvlees!! Dat is toch eigenlijk gek..

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:55

Zidore schreef:
Tja, dan heb ik het nog niet eens over onze kippen, koeien etc. gehad Frekja...

Oh en ik las ook laatst iets op bokt over frikadellen zonder paardenvlees.. dat mensen wilden weten waar je die kon kopen enzo! Ja als je dan toch een frikadel eet... dan maakt het imo niet meer uit hoor!! Ik vind dan 'kippenseparatorvlees' of 'paardenvlees' net zo ernstig klinken.

Ik zou hier bijna moeten gaan roepen; mensen eet paardenvlees!! Dat is toch eigenlijk gek..

Zullen wij eens ergens samen gaan lunchen om hierover te bomen?
Ik bedoel dit serieus!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 03:34

Mijn ene paard is als de dood voor veeartsen en spuitjes, dus die zal dan ook naar de slager gaan. Mijn andere paard heeft het dan weer absoluut niet op trailerritten, dus die zal ingeslapen worden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 03:56

Frekja, thnx. Maar volgens mij is het juist de bedoeling om er hier op bokt lekker over te kletsen, toch? Buiten dat zouden we dan 4 dagen a/h lunchen blijven ;-)

Geuanacotje, als je paard bang is voor de veearts zal die dat miss ook voor de paardenslager zijn. Paarden zijn niet gek en weten echt wel dat ze daar geen broodje gaan eten (om in de lunchsfeer te blijven) en ik heb bij genoeg paarden de angst in de ogen gezien (heb paar paarden naar de slager zien gaan) maar die zie je ook bij een dierenarts met een spuit. Ik ben van mening dat je trailerritten heel langzaam kunt leren. Of als je slager id buurt woont dat je er heen loopt met je paard.

Sorry maar ik ben zo pro-slager dat ik dat ritje met de trailer er voor over zou hebben. Alles behalve dat spuitje want dat is me toch een lange lijdensweg... Behalve als je paard niet meer op of om kan en in de wei/stal ligt dan moet de DA z'n werk doen. Maar zolang het kan zou ik proberen m'n paard bij de slager te krijgen.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:16

In snt anna´s land zit ook een paarden slager, de heer de kok, an aan het filmpje te zien gaat het hetzelfde. Deze man is ook heel vriendelijk en heeft alle tijd voor jou en je paard. Hij heeft zelf ook paarden. En ze krijgen idd eerst een klopje en een klontje suiker.

Wat betreft nooit mrrt paardenvlees, en mijn heerlijke hamburgers, kroketten bitterballen enz enz dan??

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:38

Zidore schreef:
Eigenlijk is het zo jammer dat dit beroep verdwijnt en dat mensen minder paardenvlees eten. We vinden het zielig omdat we een emotionele band met de diersoort hebben (je kat of hond eet je immers ook niet op..behalve in china). Maar of dit nu beter is voor het dier? Ik hoorde ooit eens een schrijnend voorbeeld van een geitenfokker. In Nederland wil iedereen graag geitenkaas eten want dat is weer eens wat anders, maar geitenvlees willen we niet aan (op enkelingen na) en dat resulteerde in dat verhaal dat de geiten op transport naar Spanje werden gezet (onze hollandse geitjes) en daar (half)dood aankwamen omdat de spanjaarden ze wel eten. Eigenlijk is dat toch te zot?? Zouden wij over een paar jaar ook met onze paarden naar Belgie of Italie moeten afreizen???

MAar ik dwaal af. Ik vind het echt supergoed dat Jan hier aandacht op bokt krijgt en van mij mag de media hier ook wel meer gehoor aan geven. En ik hoop zo dat hij een opvolger vind. We hoeven er geen 'idols'-achtig iets van te maken.. maar hoe zouden we het vinden als we al onze paarden over een paar jaar een spuitje zouden moeten geven?? Wat als je kan kiezen tussen een snelle weg + dat er nog iets nuttigs mee gebeurd of een spuitje met een lange leidensweg en veel kosten aan afvoeren? Ik kies voor de eerste (zou ik voor mezelf ook kiezen eigenlijk.. ehm.. beetje luguber) en kijk maar eens hoe weinig paardenslagers er nog in nederland zijn, dat valt tegen volgens mij! Ik zou wel zelf m'n paard brengen, er niet bij willen zijn maar hem/haar wel dood willen zien en dan is het goed. (je hoort wel eens wilde verhalen). Ik vind het ook goed om te horen wat ze allemaal met de verschillende lichaamsdelen doen.

Hmmmmmm dat is de eerste keer dat ik dat hoor. En ik heb toch wel een goede kennis die is geitenboer(in). Ik spreek haar dadelijk en ga het eens navragen.

Maar ik ben het wel met je eens dat méér paardenvlees eten veel (vervoers)ellende zou voorkomen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:37

Zidore schreef:
Geuanacotje, als je paard bang is voor de veearts zal die dat miss ook voor de paardenslager zijn. Paarden zijn niet gek en weten echt wel dat ze daar geen broodje gaan eten (om in de lunchsfeer te blijven) en ik heb bij genoeg paarden de angst in de ogen gezien (heb paar paarden naar de slager zien gaan) maar die zie je ook bij een dierenarts met een spuit. Ik ben van mening dat je trailerritten heel langzaam kunt leren. Of als je slager id buurt woont dat je er heen loopt met je paard.

Sorry maar ik ben zo pro-slager dat ik dat ritje met de trailer er voor over zou hebben. Alles behalve dat spuitje want dat is me toch een lange lijdensweg... Behalve als je paard niet meer op of om kan en in de wei/stal ligt dan moet de DA z'n werk doen. Maar zolang het kan zou ik proberen m'n paard bij de slager te krijgen.

Niet iedereen is zo pro slager Zidore. Ik zou niet met mijn oude paard gaan oefenen voor de rit naar de slager. En in laten slapen, mits gedaan door een kundig DA, hoeft geen lijdensweg te zijn voor een paard.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:48

Mindim schreef:
Ik ben niet een bekende in het slachthuiscircuit, maar is Van Veen een uitzondering in zijn beroep of gaat het er de meeste slachthuizen zo aan toe als bij van Veen?

In Nederland mag je er van uitgaan dat het overal zo gaat. Verschil met van Veen is vooral de "humane nazorg", en dat hij structureel op vrijdag paarden slacht. Maar ook bij een andere slager kan je een afspraak maken, ze zorgen dan dat de slachtrij leeg is en de manier van slachten gaat op precies dezelfde manier. (meestal komt het erop neer dat je 's morgens als eerste aan de beurt bent zodat de slachtrij nog leeg is)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:52

Jammer Mindim. Maar als ik mag kiezen kies ik voor de slager. Uiteraard ga je daar niet je rit voor oefenen, maar het zou voor mij geen drempel zijn (tenzij het echt niet gaat) maar het hangt ook wel echt van de situatie af. Maar ik vind dat je het niet moet laten omdat het zielig is. Dan vind ik juist dat spuitje niet de goede manier, omdat het geld kost, een veel langere lijdensweg is en het paard onbruikbaar is etc.

Volgens mij gaat het idd zo bij iedere slager Equimotion. Alhoewel ik niet alle paardenslagers in NL ken. Maar ik zou me goed laten informeren als het bij jou ter sprake (gaat) komen/komt. Volgens mij kan het altijd op een nette/beschaafde manier gaan.

Verder ben ik benieuwd naar het verhaal van de geitenboer Abeltje77 want het leek me logisch en verschrikkelijk. Het is toch zo dat wij in NL gewoon bijna geen geitenvlees eten?? Het smaakt ongeveer net zo als lamsvlees (en dat eten we meer lamskoteletjes/lamsrack) maar onbekend maakt onbemind.

Nog een gekke opmerking misschien. Maar mij zou het niet uitmaken als in mijn frikadel/hamburger paarden- of geitenvlees zou zitten, en jullie? Dit om het leed van het dier te besparen? Nou ga je gang dan!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:05

wel goed dat er eens een keer een verhaal direct van een paardenslager na buiten komt!! ;)
ik zou ook voor de slager kiezer ipv inslapen, alleen dan dat mijn paard daar aan zijn achterbenen aan die haken zou worden gehangen en lekker aan ''stukken word gesneden'' :Y) krijg ik weer naar gevoel van ;( , maar liever dat dan het gevecht tegen een spuit! :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:09

ik krijg een naar gevoel van uren aan de kant van de weg liggen in weer en wind, om dan door een grijper in een laadbak gemietert te worden, en dan vermalen.......

Als het bij mij effe kan dan de slager........... maargoed onbekend maakt onbemind, en ik ken beide kanten van het doodgaan bij paarden........ en daarom voor mij gewoon het slachthuis :)

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:20

KiWiKo schreef:
ik krijg een naar gevoel van uren aan de kant van de weg liggen in weer en wind, om dan door een grijper in een laadbak gemietert te worden, en dan vermalen.......

Als het bij mij effe kan dan de slager........... maargoed onbekend maakt onbemind, en ik ken beide kanten van het doodgaan bij paarden........ en daarom voor mij gewoon het slachthuis :)

daar krijg ik imo ook naar gevoel bij..

daarbij gaan bij ons alle paarden na de slager, ik weet niet anders en kan me echt niet heugen wanneer ik heb gezien dat een paard werd ingeslapen..
wel vaak genoeg dus mee gemaakt dat er dagen 1 lag te wachten bij ons achterthuis voor de ''grijper'' echt vreselijk!! ;(
vanwege natuurlijk overlijden
Laatst bijgewerkt door wakiekie op 16-08-09 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:27

Wat betreft die varkens en geiten die onder bizarre omstandigheden naar andere landen worden getransporteerd, dat komt helaas in de paardenwereld ook voor. De grote bups op paardenmarkten en van handelaren die er niet meer vanaf komen en die voor de slacht gaan, gaan echt niet naar de slachters zoals hier staan. Die worden ook op grote veewagens gezet en zonder enige verzorging, water etc naar heinde en ver gebracht. Voor mij is nadat ik die beelden zag de lol met paarden er redelijk vanaf gegaan. Paarden die zo worden geslagen dat oogkassen in puin liggen, gebroken benen, paarden die onderweg bezwijken, paarden die letterlijk het slachthuis ingetrapt worden. Die amper kunnen lopen, maar zonder enige medeleven van iemand ook naar het eindpunt worden gemarteld. Dan bedenk ik me dat die dieren misschien jaren in een stoffige bak rondjes hebben gelopen met ontelbare stuiterende kinderen op hun rug, elke dag weer trouw waren, die menig ruiter zijn plezier heeft gegeven. Die wie weet hoe vaak de verdrietjes en klaagbeden heeft aangehoord, nu afgedankt wordt. Ik ben me aan het orienteren voor een eigen paard, maar bij mij is wat er in mijn huis komt gaat nooit meer weg. Ik wil niet " gebruik" maken van een dier voor mijn eigen plezier en het vervolgens ooit weer verkopen en nooit weten of dat paard ooit ook zo zal eindigen.

Als ik een paard koop zal die blijven tot zijn dood en hoe die zal zijn, zal pas beslist worden zodra ik op dat punt beland ben. Al staat het idee me van slachten niet erg aan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:33

Kijk, dat krijg je nou van het spuitje.. Dat dagen langs de weg of in de wei met een zeil erover liggen idd brrrrr!!!!

Ik vind het juist eerlijk dat ze zo die foto's laten zien hoe het slachten gaat. Dat is bij je biefstuk e.d. niet anders hoor... Ik zou niet tegen foto's en filmpjes kunnen van dagenlang langs de kant van de weg en dan vermalen worden... kies dan nog maar eens! Het idee van slachten is nooit fijn, maar als je er goed over nadenkt is dat imo de enige en beste keus.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:56

Waarom weer een excursie Nijkerk? er is toch al fotos en filmpjes ervan, dat kan bekeken worden, dat is minder eng als in het echt.

Ja ik zou zelf als het moet ook naar de paardvriendelijke slacht brengen, mits het te vervoeren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:17

KiWiKo schreef:

Tja een ieder krijgt een naar gevoel als je paard aan de kant van de weg ligt en je hoort dat ie in de laadbak gemietert word en dat ie vermalen oa in de lijm terecht komt, vind ik ook geen prettig idee.

Ik vind de slacht ook heel humaan, ben ik absoluut niet tegen, dus niet gelijk onbekend maakt onbemind, maar hangt even van het paard af.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 22:27

Er is nog een optie, maar die is behoorlijk duur :)

(en mij is het nog een raadsel hoe je een overleden paard daar krijgt :? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:35

Zidore schreef:
Kijk, dat krijg je nou van het spuitje.. Dat dagen langs de weg of in de wei met een zeil erover liggen idd brrrrr!!!!

Dan moet je de Rendac daarop aan spreken, zij melden dat het paard de volgende werkdag wordt opgehaald.
Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

Citaat van de rendac site

Vervelend als het op een vrijdag gebeurt, maar als het boven de zoveel graden komt, rijdt de rendac ook in het weekend. Hier rijden dagelijks vrij veel rendac wagens, dat ik me niet voor kan stellen dat het dier zolang blijft liggen.
Maar geluukig, het beestje is dood en merkt er maar weinig meer van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:36

Ik denk ook van; slachten, diervriendeljker, pin door de kop en klaar...

En dan denk ik, heel sentimenteel; maar dan is dat mijn paardje daar aan een achterbeen word opgetild, wiens wangspier als delicatesse word afgesneden, wiens onderbenen in een container terecht komen en uiteindelijk in een koelcel word opgehangen ter keuring of zijn vlees wel goed genoeg is. :o

Dan ben ik toch een piepmuts hoor, maar dan moet ik toch bijna huilen _O-

Idem voor Kiwiko's point of view trouwens....

Ik wou dat er een mensvriendelijkere manier was om afscheid te nemen van je overleden paardenvriend, behalve peperduur cremeren of op laten halen door een vrachtwagen met een grijper...

En als de huid van je paard dan eraf gehaald word in de slagerij, gaat het naar de leerlooier... zou je het ook mogen krijgen als je het vraagt? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:38

Heel naar ook dat wanneer een paard in zijn box sterft zijn benen gebroken moeten worden, brr. Ik ben er maar niet bij geweest.
Paard is door beroerte overleden in haar stal.