Hoger beroep na ruzie om paardrijden in weiland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:39

@ caesar,

mee eens! ik heb maar 1 x iemand zijn tuin overhoop gelopen.
toen werd mijn paard aangevallen door een emoe! (hij was vergeten dat er een hek tussen zat)
Gelukkig waren de mensen niet boos. Maar zo zie je maar... een paard dat altijd braaf is, vergeet dat gewoon als er bijvoorbeeld van die nare grote lelijke vogels op 'm afkomen.
Maar er zijn inderdaad heel wat ruiters die denken dat de hele wereld van hen is en dan bij het minste of geringste al op andermans land gaan lopen.
Trouwens voor zover ik mij kan herinneren (ruiter en koetsiersbewijs) is onze plaats op de weg nog steeds de rijbaan en niet de berm, het fietspad (daar ben ik ook schuldig aan, en zal ook zuur zijn als ik een bekeuring kreeg, maar weet ook dat een politie dan in zijn recht staan)en zeker niet het (wei)land van een ander!

EN DAN NOG! waarom al die agressie?

@ Anya,

Haha ik zie die mevrouw inderdaad zo voor me!

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:34

Mensen die zijn mishandeld zijn vrienden van mijn ouders.
Naar wat ik weet waren ze gewoon lekker aan het crossen op een graszaadveld. Is wat voor te zeggen (mijn stalhouder vind dat ook niet leuk) maar wat ik uit het verhaal is begrepen is was er bij beide partijen sprake van een kort lontje waardoor dit uiteindelijk helemaal is geescaleerd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:35

onley schreef:
ik geef die boer gelijk als ik zie hoe hard ze hier schoften en doen om alles in goede orde te krijgen zodater goed weidehooi
tevoorschijn komt vind ik het niet gek dat die boer zo reageert.

en die vrouw had zich 3 x moeten bedenken voordat ze dat veld op gingdaar heb je gewoon niks verloren
en heb je je knol niet in de hand dan ga er ook niet mee naar buiten.

paard kan altijd schrikken. Kunst van de ruiter is hoe je daar mee omgaat.
Ik zou ook een leeg weiland verkiezen boven onder een aut, vrachtwagen of landbouwmachine kome. Consequenties zijn dan wel voor jezelf. Logisch. Liever schadevergoeding betalen dan ongeluk/aanrijding.

Mijn pony is ook een keer bij iemand in de tuin gesprongen. We waren net een brug over toen een vrachtwagen ons heel dichtbij (voor het gevoel van mijn pony in elk geval) passeerde, pardoes sprong hij de tuin in van de jachthaven naast die brug. Stonden ook een paar hoefafdrukken in de tuin. Er was niemand te zien bij dat huis, dus eerst mijn pony terug naar stal gereden en vervolgens daar aangebeld en gemeld dat ik in hun tuin was beland en gevraagd of ze schade hadden die ik moest vergoeden. Dat was niet nodig, ze hadden het niet eens gezien. Dus had ik geluk.

Het gaat er denk ik vooral om hoe je reageert als je per ongeluk schade veroorzaak, en bereidt bent die schade (in alle redelijkheid) te vergoeden.
Een andere zaak is het als je voor de lol rondjes door een leeg weiland gaat crossen, of door een maisveld of akker met aanplant of zo... En die mensen zijn er echt! Kan me goed voorstellen dat je daar als langeigenaar flink woest van wordt. Ik wordt al kwaad als mijn eigen paarden mijn eigen land omploegen :P

Lousje22

Re: Hoger beroep na ruzie om paardrijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:39

Liesbeth, welke boer is het gebeurd dan of wil je dat niet zeggen. Kan me zoizo niet voorstellen dat het aan de oc dijk wz is gebeurt of wel, de boeren daar kunnen wel boos worden (speelde vroeger weleens stiekem op t land wat ze niet zo leuk vonden) maar dan moet er echt iets gebeuren.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:46

Het is op een land aan de scheidweg gebeurd, die is afgesloten voor doorgaand verkeer dmv bussluis dus je rijd daar in principe altijd alleen. Wij kiezen juist altijd dat weggetje om doorheen te rijden omdat je daar enkel een verdwaalde wandelaar of fietser hebt :+
En het is gewoon vreselijk geescaleerd, boer is niet makkelijk, die vinden het nu eenmaal niet goed als je het land omploegt en degene die de klappen heeft uitgedeeld staat ook berucht hier dus het heeft 2 kanten

@lousje, vind het persoonlijk niet zo netjes om de naam hier op bokt te zetten dus dat doe ik dan ook maar niet :o

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:52

Als het de scheidweg is, dan is het wel heel bijzonder om je paard daar van verkeer te laten schrikken, aangezien er dus geen gemotoriseerd verkeer langs kan ivm een bussluis..

En nu ik meer hoor, tja.. De gedaagde is schorriemorrievolk ;)

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:59

Is niet helemaal waar hoor Tallie, want het is wel vrij voor bestemmingsverkeer en tractoren kunnen gewoon over de bussluis heen.

Maarja, ik weet ook wie er achter de klappen zit en daar hou ik ook altijd mijn mond bij dicht....

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:04

marieminime schreef:
venga schreef:
Mishandeling slaat natuurlijk nergens op! Dat staat absoluut niet in verband met wat er is gebeurd.

ken je de precciese situatie dan? of ken je dit ook alleen van het verhaal boven aan.
wie weet is er wel ruzie geweest waarbij lichaanlijk contact is geweest.

en dan is mishandeling wel ineens terecht??? gewoon praten... wat is daar toch mis mee?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:12

Wij zijn op een zandpad hier een keer de tuighengst Saffraan tegen gekomen voor de concourswagen; de rijder hem nog wat aanmoedigen, alles rammelde en onze paarden stonden echt op het punt van exploderen. Snel een wei met vrij lang gras ingereden, naar achteren en daar gewacht tot de hele rammelbak weg was. Netjes gemeld bij de boer, maar die had alles gezien en vond dat we het keurig voorzichtig gedaan hadden. Zulke dingen kunnen gebeuren, blijf altijd correkt, je bent "gast" op het terrein van een ander!
Maar "gewoon" crossen in een andermans wei is uitermate onfatsoenlijk en lokt geïrriteerdheid bij de eigenaar uit. En dan ook nog gaan meppen? Je moet maar lef hebben!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:00

over weiland rijden zitten wij als boer met wetten.

ten eerste mag boer niet iemand op land laten ivb met besmetting van strond baterie.
tenzij deze is ontsmet.
dus is het te begrijpen van de boer, paard loopt over al ook door (honden)strond van andere.
deze neem je mee op zijn land.
dus hier door kunnen zijn koeien besmet raken.
wij als boeren worden regelmatig gewaarschuwd om geen katten en honden in stal te laten plassen/poepen eigenlijk deze weren uit stal.
door hun ontlasting raken de beesten aan de diaree.
dus ook zo paarden hoeven door het land heen.

dus ik kan deze boer begrijpen.
onze paarden staan in een en de zelfde stukken, komen ook niet in de wei van de koeien. (van mijn man)

StalZeinstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:12

Lastige situatie, ik ben benieuwd naar de uitspraak.

Angrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:17

Lastige situatie,
voor allebei wat te zeggen!..
ben benieuwd

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:27

Het is logisch dat die boer boos word... het is zijn brood, hij moet ermee verdienen en dan is er iemand die dat zomaar kapot rijd. als een paard druk is, geeft jou dan nog geen recht om over iemand landbouw heen te crossen. dan ga je terug naar stal en cros je daar...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:44

raket schreef:
Tja, ik ging eens met een vriendin buiten rijden en haar paard werd aangereden. Dat gaf zo'n klap dat de mijne aan de kletter ging. We zaten vlakbij een snelweg. Toen heb ik hem een akker in getrokken en stopte hij door de mulle ondergrond zo.
Er kwamen mensen kijken/helpen en aan 1 van hen vroeg ik van wie die akker was, om de schade te vergoeden. Hij zei dat het van hem was en dat ik geen schade hoefde te vergoedden en dat hij blij was dat het goed was afgelopen, hij had het zien gebeuren.
Wel zocht hij nog scholieren om prei te planten, dus als ik er nog kende...
Dus heb ik een paar weekenden prei gepland, samen met een vriendin. kreeg het ook gewoon uitbetaald.

Op die manier kan het dus ook. Heb het ook een keer gehad. Paard ging er volle bak vandoor, niks meer te zeggen, was of de weg overvliegen of een akker op, dan maar daarvoor gekozen. Was net helemaal gelijk gereden enzo, ik weet ook dat het mijn fout was, ok mijn keuze dan maar, maar had liever niet tegen een auto beland. Had hij schade vergoed willen hebben zou ik het gewoon gedaan hebben. Ik snap zo'n dingen wel. Laatst tegengehouden geweest door een eerder 'agressief' type boer, we werden al met gierende banden ingehaald, wij even aan de kant om die te laten voorbij rijden, je weet maar nooit wat er gebeurd. Bleek hij nog te stoppen ook, hele reeks bedreigingen enzo, dat we op zn pas gezaaide land gereden waren, kapotgereden, blabla, terwijl we maar een landje opgegaan waren, in stap dan nog, dat totaal niet ingezaaid was, volgens hem zn hele tarweoogst naar de ***. Kom ik er nu een tijd geleden voorbij, staat er mais op, dus of hij heeft gedacht dat we over een ander veld gingen, terwijl we werkelijk op de baan reden of hij heeft gewoon gelogen en maar iets uitgevonden. Maar in plaats van dan op een normale manier te zeggen kijk, wil niet dat je daar en daar opgaat,... nee hele hoop bedreigingen, wou namen weten, stalnamen, ja daaag... :z . Ik zou nooit iets gaan kapot rijden, we rijden enkel op straat, ruiterpad, of braakliggende akkers, krijg je dan een hoop verwijten naar je kop...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:45

linky schreef:
Zulke dingen kunnen gebeuren, blijf altijd correkt, je bent "gast" op het terrein van een ander!
Maar "gewoon" crossen in een andermans wei is uitermate onfatsoenlijk en lokt geïrriteerdheid bij de eigenaar uit. En dan ook nog gaan meppen? Je moet maar lef hebben!

Mooie samenvatting.

hc

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:49

Huertecilla schreef:
linky schreef:
Zulke dingen kunnen gebeuren, blijf altijd correkt, je bent "gast" op het terrein van een ander!

Mooie samenvatting.

hc

Inderdaad, helemaal mee eens! :j

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:52

Ik ben heel benieuwd naar de feiten die allemaal aan dit proces vooraf zijn gegaan, dat het zover heeft moeten komen.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:40

Liesbethje, snap wel dat je de naam niet noemt idd denk niet dat ze dat erg op prijs stellen. Weet wel waar het is en dat is niet de makkelijkste boer geloof ik maar dan nog blijft het logisch dat er iets van gezegd word als je er met je paard doorheen rijd met wat voor reden dan ook. Jammer dat het zo uit de hand gelopen is..

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:47

Tja, schade.... in euro's waarschijnlijk niet de moeite; frustraties des te meer als ik het zo lees; }> Afgelopen week heeft iemand met een trike door ons maisland gecrost; pad van zo'n 150 meter en dader onbekend! Tja, als je die tegen komt; of betrapt... zou heel goed een proces kunnen worden :(

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:51

Huertecilla schreef:
linky schreef:

Mooie samenvatting.

hc

Inderdaad!

mb

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:18

...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:50

Ik ken ook twee meiden die dus zoiets expres geflikt hebben. En dat kan idd in de duizenden euro's lopen als je een lekker rondje crosst met je paard. Snap dan wel dat zo'n boer kwaad is, het is zijn brood waar jij overheen gaat.

Ik kan er zelf met me kop niet bij, kies een mooie lange dijk ofzo uit als je zograag wilt crossen, en op de meeste polderweggetjes kom je hier ook al een heel eind.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:33

@ Redison wat is een trike?

Tja dat je over pas geoogst land of weiland rijd zal geen boer over klagen. Als je door 15 cm hoog gras rijd zonder een echt noodzakelijke reden dan snap ik best dat hij boos is. Ben tussen de boeren opgegroeid dus ik snap hun best. De meesten zijn echt wel redelijk als een je duidelijke reden op geeft waarom je er dan toch op bent beland. Botterikken heb je er altijd tussen maar dat heb je tussen de andere mensen ook.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:17

Miranda06 schreef:
Ik snap best dat ze in weiland gaat rijden om paard rustig te krijgen
maar je kan ook afstappen en aan de hand gaan lopen om het paard rustig te krijgen.
Snap best dat die boer kwaad wordt als je land vertrapt wordt.

Dat zou ik ook doen hoor, stel dat ie vervelend doet en er komt een auto langs!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:32

Huertecilla schreef:
linky schreef:

Mooie samenvatting.

hc

Maar er is toch helemaal niet duidelijk of er gecrosst is op het weiland?