Paarden hebben het massaal voorzien op rode auto's *Update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:06

Whahaha :+
Erg serieus vandaag :Y)

Trouwens ben femmiel,maar heb nu een ander acount ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:09

Onze auto is grijs maar die is laatst ook onder h(t)anden genomen door een giraffe :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:18

Vet onzin bericht, paarden zien helemaal geen rood.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:23

"..Verder zagen ettelijke edele viervoeters rode voertuigen aan voor een lekkernij en zetten hongerig hun kolossale tanden in het dak.."

_-:( Yeah right... Komaan zeg!! Dat gelooft toch geen kat!!!!!!!!!!! We hebben het hier over paarden niet over een T-Rex!!!!!!!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:23

Francis schreef:

Betwijfel dat.
Mijn pony reageerde wel op rood namelijk - vond dat eng.
Misschien zag hij het niet als de rood die wij kennen, maar ik weet zeker dat hij reageerde op de kleur rood.

"vroegah" dachten ze dat "alle grazende" dieren kleurenblind waren, maar dat is dus iig al achterhaald.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:33

Nee hoor, dat hoef je niet te betwijfelen. Paarden hebben een twee kleuren spectrum, geel en blauw, waarmee ze dus alle geel, groen en blauwtinten kunnen zien, daarnaast hebben ze nog extra kegeltjes voor grijstinten. Overigen kleuren zien ze als grijstinten. Wij mensen hebben een drie kleuren spectrum (rood geel blauw). En wist je dat dat een héél primitief zicht is... er zijn zeesterren die een spectrum hebben van wel 16 kleuren... allemaal kleuren die wij dus niet kunnen zien.
Paarden zien dus wel alle kleuren geel, alle kleuren groen en alles wat daar tussen zit en het rood wordt vertaald naar grijs dus rode tinten krijgen een groenige kleur maar dan lichter of donkerder gemaakt door middel van grijs (even héél simplistisch uitgelegd).
Zit nu op m'n werk maar zal vanavond als het lukt twee plaatjes plaatsen die weergeven hoe paarden zien.
Jouw pony reageerde dus hoogst waarschijnlijk niet op de kleur maar op het voorwerp of zag in plaats van rood een bepaalde kleur donker grijs die ze niet vertrouwde.
Laatst bijgewerkt door Francis op 04-08-09 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:35

Lieke_M schreef:
"..Verder zagen ettelijke edele viervoeters rode voertuigen aan voor een lekkernij en zetten hongerig hun kolossale tanden in het dak.."

_-:( Yeah right... Komaan zeg!! Dat gelooft toch geen kat!!!!!!!!!!! We hebben het hier over paarden niet over een T-Rex!!!!!!!!!

met jou ben ik t niet helemaal eens want die van mij bijt serieus op alles :+ wij hebbe nu een beton plaat in de paddock ligge zelfs dat word bekauwd en bekwijlt. :+ dus als jij je auto dicht tege een weiland aan zet waar paarden erbij kunnen dan geloof ik best dat sommige paarden graag willen bijten erin

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:40

Laatst bijgewerkt door Francis op 04-08-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:43

Francis schreef:
Jouw pony reageerde dus hoogst waarschijnlijk niet op de kleur maar op het voorwerp of zag in plaats van rood een bepaalde kleur donker grijs die ze niet vertrouwde.

Dat weet ik zeker van niet!
verkeersborden zonder rood liep hij wel gewoon langs..
En zo waren er nog meer dingebn waardoor ik geloof dat hij "rood" wel kon zien.
Echter zou het dan wsl niet de "rood" zijn die wij zijn, maar zal hij wel kleurverschil zien zoals ik al eerder aan gaf.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:46

Tja, als jij het niet eens wilt zijn met bewezen wetenschappelijke gevens moet je dat zelf weten natuurlijk ;)
Feit is dat paarden geen rood zien, dat verzin ik niet zelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:47

Zou het misschien liggen aan het feit dat half nederland een rode auto heeft? :')

Nee, ik denk dat paarden rood gewoon als een hele felle of juist hele donkere kleur zien.... En daardoor er wat bang voor zijn :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:49

Als je die eerste link opent die ik hierboven gaf en even naar de betreffende foto scrolt zul je zien dat fel rood vertaald wordt naar vrij fel geel. Dat kan dus idd een angstige reactie veroorzaken omdat paarden dus een vrij 'afgevlakt' kleurenbeeld hebben waar een beetje een grijze waas over hangt. Iets felgeels springt daar uit (gewoon even linkje openen en foto's kijken, dan zie je wat ik bedoel).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:53

Francis schreef:
Tja, als jij het niet eens wilt zijn met bewezen wetenschappelijke gevens moet je dat zelf weten natuurlijk ;)
Feit is dat paarden geen rood zien, dat verzin ik niet zelf ;)

Misschien moet je beter lezen...
rood in de vorm van een geeltint, bedoel ik dus al 2 x!
Hij reageerde er echt op en als dat niet klopt met de wetenschap dan moet je dat maar tegen hem vertellen :+

Fijn dat je het dan toch eens bent dat hij er angstig van kan zijn geweest :roll:

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:58

Tallie_Ho schreef:
Hmm, misschien zijn er gewoon veel meer rode dan andere kleuren auto's in Nederland :)

Ja, dat dacht ik nou ook meteen !!
:+

vitelli

Re: Paarden hebben het massaal voorzien op rode auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:00

Paarden zien alleen de kleuren geel en blauw duidelijk als kleuren de rest van de kleuren zijn voor hun grijs-groen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:01

superwoman schreef:
Francis schreef:

Betwijfel dat.

Ik reageerde hier op.
Ik leg je dus uit dat ze geen ROOD zien maar wat anders. Maar wat anders is dus geen 'rood', jij blijft het rood noemen maar dat ís het dus niet. Daar ging het mij om.
Als ze een andere kleur zou zien die naar dezelfde kleur vertaald wordt al dat ze rood vertaalt, dan zou ze daar ook op reageren.
En dan heeft het dus ook nog met het soort rood te maken, want minder felle kleuren rood worden ook gelijk minder fel vertaald en lijken dus nog meer op andere groenen en gelen. Dat jouw paard op verkeersborden reageert kan bijv. wel heel goed te maken hebben met de reflecterende elementen die in een verkeersbord verwerkt worden. Misschien dat ze dat effect wel zien (maar nu ben ik ook aan't gokken).

Francis

Re: Paarden hebben het massaal voorzien op rode auto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:02

Beetje laat vitelli, check de vorige pagina even...

Hoefrasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:06

het is vast het ferrari embleem :D

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:07

Francis schreef:
Beetje laat vitelli, check de vorige pagina even...

Ja, en ik had jou link ook nog niet gelezen. Dat is een erg interessant onderzoek. Ik heb het uitgeprint zodat ik het nog eens rustig kan lezen. Het is nooit te laat om te leren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:10

Cayenne schreef:
De Brabantse dierentolk Trudy de Rujiter geeft geen uitsluitsel: "Het kan zijn dat de dieren extra reageren op een trillingsniveau dat de kleur rood afgeeft. Maar wellicht hebben ze in het verleden traumatische ervaringen opgelopen door iets dat van die kleur was. Het blijft gissen. Als ik de reden wil weten, moet ik met de betreffende paarden en kalkoen in gesprek gaan."

Hier krijg ik dus een rood waas van....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:12

superwoman schreef:
Betwijfel dat.
Mijn pony reageerde wel op rood namelijk - vond dat eng.
Misschien zag hij het niet als de rood die wij kennen, maar ik weet zeker dat hij reageerde op de kleur rood.

Ander element: de ruiter, die wel rood kan zien.
Mijn paard schrok ook voor rood, totdat ik las dat paarden geen rood zien. Sindsdien was het acuut over.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:13

tja ik heb toch echt een blauwe auto maar die is vorig jaar ook toegetakelt door mn paard. pa had auto in de wei laten staan en was rotzooi op de aanhanger gaan gooien enz. paard heeft geprobeert de dopjes van de ruitsproeivloeistof eraf te krijgen tanden op het dak gezet motorkap helemaal onder de diepe krasse. maarja dan in mijn geval is het eigen schuld zet ook geen auto bij een paard in de wei

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:14

Francis schreef:
Ik reageerde hier op.
Ik leg je dus uit dat ze geen ROOD zien maar wat anders. Maar wat anders is dus geen 'rood', jij blijft het rood noemen maar dat ís het dus niet. Daar ging het mij om.
Als ze een andere kleur zou zien die naar dezelfde kleur vertaald wordt al dat ze rood vertaalt, dan zou ze daar ook op reageren.
En dan heeft het dus ook nog met het soort rood te maken, want minder felle kleuren rood worden ook gelijk minder fel vertaald en lijken dus nog meer op andere groenen en gelen. Dat jouw paard op verkeersborden reageert kan bijv. wel heel goed te maken hebben met de reflecterende elementen die in een verkeersbord verwerkt worden. Misschien dat ze dat effect wel zien (maar nu ben ik ook aan't gokken).

Er staat niet voor niets meer onder. Daarbij staat in het 2e bericht rood al tussen aanhalingstekens om het nóg duidelijker te maken. Het verkeersbord was een voorbeeld er waren nog meer aanwijzingen die me tot die conclusie hadden gebracht, bijv een deken die ik in het blauw had, maar net iets te groot was dus dezelfde in het rood gekocht. Vond meneer eng terwijl ik dat niet had verwacht en ook niet anders mee bezig was geweest dan normaal. Zo zijn er nog meer dingen die mij zijn opgevallen..

:evaw:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:16

beantsje schreef:
Ander element: de ruiter, die wel rood kan zien.
Mijn paard schrok ook voor rood, totdat ik las dat paarden geen rood zien. Sindsdien was het acuut over.

Ik was er juist van bewust dat paarden geen rood konden zien.
Mijn pony reageerde er toch heftig op.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 04-08-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:27

Jury's van Nederland in een rode auto opgepast... :P