Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:13

Misschien is het niet helemaal ethisch (hoewel ik het persoonlijk nog wel vind meevallen) maar als dit een succes wordt dan is dat wel een grote vooruitgang.
De operatie die ze hebben uitgevoerd werd tot nu toe idd alleen nog maar op honden (en mss) katten uitgevoerd en daar is het een succesvolle operatie met goed herstel. Het veulen doet langer over het revalideren maar haar vooruitgang is wel wonderbaarlijk (van 2 verlamde achterbenen naar nu kunnen draven mits ondersteuning) als ze zo verder gaat zou volledig herstel wel eens mogelijk zijn.
Het veulen zelf is een levenslustig veulen dat de hele revalidatie opzich goed ondergaat en ja ik heb het veulen zelf gezien.
Voor de mensen die het zich afvragen: het gaat om een boulonnaisveulen (eigenaars zijn fokkers van dit ras) en voor zover ik weet zijn de eigenaars al blij als ze gewoon in de wei kan rondhuppelen later.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:13

essiesilly: dat paarden geen mensen zijn klopt, maar de manier waarop mensen dieren houden is wel erg veranderd de laatste eeuwen. Was een paard vroeger nog nuttig of een hond alleen voor het bewaken van het terrein, tegenwoordig zijn er natuurlijk mensen die hun (huis)dieren zijn gaan beschouwen als een extra familielid. Waardoor dus de grenzen van wat er allemaal ethisch verantwoord is gaan opschuiven. En tsja, uiteindelijk doen we het denk ik toch uit egoïstische bewegingen omdat wíj moeite hebben om het dier te laten gaan :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:14

Dat je paard mede door dit onderzoek geholpen kan worden (als het verantwoord is als we praten over pijnlijden enz enz enz enz enz *zucht*) en weer een normaal leven kan leiden.....

Tsja je kan natuurlijk ook gelijk na slecht nieuws de hoop opgeven, maar ieder zijn eigen mening.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:16

ja en dat vind ik het slechte eraan... dan ben ik maar ouderwets :+ maar een paard is een gebruikers dier, je zet m toch ook niet in je woonkamer?:S en als hij niet aan de eisen van gebruikersdier kan voldoen is het dier het in mijn ogen niet waard..... en wat ik al zei als het dier al iets gedaan heeft in zijn leven (waarvoor hij gefokt is) vind ik het een iets ander verhaal..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:16

Thioro schreef:
Misschien is het niet helemaal ethisch (hoewel ik het persoonlijk nog wel vind meevallen) maar als dit een succes wordt dan is dat wel een grote vooruitgang.
De operatie die ze hebben uitgevoerd werd tot nu toe idd alleen nog maar op honden (en mss) katten uitgevoerd en daar is het een succesvolle operatie met goed herstel. Het veulen doet langer over het revalideren maar haar vooruitgang is wel wonderbaarlijk (van 2 verlamde achterbenen naar nu kunnen draven mits ondersteuning) als ze zo verder gaat zou volledig herstel wel eens mogelijk zijn.
Het veulen zelf is een levenslustig veulen dat de hele revalidatie opzich goed ondergaat en ja ik heb het veulen zelf gezien.
Voor de mensen die het zich afvragen: het gaat om een boulonnaisveulen (eigenaars zijn fokkers van dit ras) en voor zover ik weet zijn de eigenaars al blij als ze gewoon in de wei kan rondhuppelen later.

Dat bedoel ik _/-\o_

Is echt wel ergens goed voor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:17

Sugarfoot schreef:
Dat je paard mede door dit onderzoek geholpen kan worden (als het verantwoord is als we praten over pijnlijden enz enz enz enz enz *zucht*) en weer een normaal leven kan leiden.....

Tsja je kan natuurlijk ook gelijk na slecht nieuws de hoop opgeven, maar ieder zijn eigen mening.

je hoeft de hoop niet op te geven maar je moet wel reeel zijn richting het dier.......... of mens for that matter.........

en niet een dier nodeloos in leven houden omdat je zelf geen afstand durft te nemen en het dier gewoonweg laten inslapen,.

Hier op bokt is het naturalle gebeuren nogal ernstig een Hype........

wat denk je nou dat er met zo een paard in de natuur gebeurd zou zijn?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:19

sugerfood, dat is dus het probleem, jij denkt dat het beestje ineens weer een normaal leven kan leiden net als ieder ander paard, in de sport, :(:) en absoluut niet!!!! meteen na slecht nieuws de hoop opgeven maar je moet WEL realistisch blijven en dat zijn de meesten hier niet..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:20

kiwiko +:)+ helemaal gelijk!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:21

Zo'n dier redt het in de natuur zeker niet, gelukkig maar voor het beestje ;)

Maar toen ik te horen kreeg dat mijn pasgeboren veulen ernstig ziek was en dat we hem konden laten inslapen mocht het teveel worden dacht ik no way, hij stapte nog dapper rond heeft dat altijd doorgezet en ben nu nog altijd ontzettend blij als ik hem keihard door de wei zie rennen....

Maar in dit geval is het gewoon fijn voor de eigenaars van dit veulen en wie weet uiteindelijk ook voor het veulen zelf. Ik geloof echt dat er in de toekomst meer dieren mee geholpen kunnen hebben (onderwerp 'ethisch' even achterwege).

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:22

essiesilly schreef:
sugerfood, dat is dus het probleem, jij denkt dat het beestje ineens weer een normaal leven kan leiden net als ieder ander paard, in de sport, :(:) en absoluut niet!!!! meteen na slecht nieuws de hoop opgeven maar je moet WEL realistisch blijven en dat zijn de meesten hier niet..

Nope dat zijn de meeste niet, maar hoe denk je dat ze zijn begonnen met de kleine huisdieren en hun attributen om een 'normaal' leven te kunnen leiden... het moet ergens beginnen.

En veel van die dieren zie je ook genieten van het leven, dan ben je achteraf toch blij dat je die beslissing genomen hebt, tenminste ik wel.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:24

Maar dit veulen leeft niet in de natuur, dat is het juist.
De eigenaars zijn goed op de hoogte gesteld over de operatie en de situatie en als zij nu eenmaal het geld, de plaats en de motivatie hebben om dit veulen aan te houden dan is dat toch hun goed recht.
Op de unief proberen ze idd veel maar als er absoluut geen kans op herstel was, hadden ze dit ook niet gedaan.

Het veulen zelf is ook altijd vinnig gebleven. Verlamd of niet, ze bleef achter haar moeder kruipen en als je haar achterhand dan rechtzette kon ze weldegelijk staan.

@essiesilly: ooit al een boulonnais in de sport zien lopen? het is niet de bedoeling dat dit veulen als rijdier gebruikt zal worden.

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:25

als je een paard zo toch alsnog een fijne toekomst kan geven, waarom niet?!
nu is het van het begin al 'afgeschreven'...
op deze manier kan het toch nog een mooie toekomst tegemoet, als het paard alleen maar pijnbestrijding krijgt vind ik het idd niet reeel, maar je gaat r toch vanuit dat het straks geen of minimale pijnbestrijding krijgt, anders begin je daar niet aan lijkt me, de operatie is al kostbaar op zich lijkt me en als je dan ook nog zware pijnstillers moet kopen.....

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:30

Ik ben ervan overtuigd dat, als deze mensen de moeite te nemen zoveel geld, tijd en moeite hierin te steken, ze er ook écht wel goed over na hebben gedacht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:31

tuurlijk.............. mijn kapotte paard maakt ook het hele dorp gek bij tijd en wijlen.......... en dan loopt hij hardstikke rad........ maar dat maakt hem niet minder kapot :) :)

en natuurlijk kan ik dit paard laten opereren en weer heel laten maken............ maar ik doe het niet :D :D

ik doe het niet omdat ik hem dat niet aan wil doen......... PUNT :)

en als hij morgen gaat kreupelen, dan gaat hij morgen dood...... zolang als hij geniet mag hij blijven leven....... maar ik, ik stop er geen cent meer in aan pijnstilling of wat dan ook :)

Hij heeft al ernstig genoeg mazzel dat hij met zijn potenties bij mij is komen leven en dat ik elke maand geld wil uitgeven aan een paard dat ik 3 a 4 keer per jaar zie..... want had hij bij een ambiteuze ruiter terecht gekomen had hij allang in de salami gezeten

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:32

ik zag het net op het nieuws.

beestje moet ook omhooggehesen worden voor te drinken enzo...

maar met dat karretje kan ze ook draven :j

miss is het toch niet zo slecht

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:34

Tsja je kunt jezelf niet met de eigenaars van dit veulen vergelijken, als jij dit niet zou willen prima dan niet, toch?

Maar het lijkt me nu wel duidelijk dat zij wel alles op alles zetten om dit veulen te redden (die volgens Thioro nog genoeg vechtlust heeft :) )

En ergens is het in de toekomst vast goed dat dit gebeurd is.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:43

Thioro schreef:

Helemaal mee eens. De vergelijking met ´de natuur´ vind ik een beetje krom. Het dier leeft inderdaad níet in de natuur en wij mensen zijn in staat om te beslissen over zijn gezondheid ( mits dit medisch haalbaar is ) maar in dit geval zou ik heel graag het doel erachter willen weten. Het dier moet leven met 'zware pijn medicatíe' maar niemand kan voelen hoe het dier zich voelt. Mag je dan wel dit soort keuzes maken? Ik weet t niet hoor...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:46

SuperSmurf schreef:
Thioro schreef:

Helemaal mee eens. De vergelijking met ´de natuur´ vind ik een beetje krom. Het dier leeft inderdaad níet in de natuur en wij mensen zijn in staat om te beslissen over zijn gezondheid ( mits dit medisch haalbaar is ) maar in dit geval zou ik heel graag het doel erachter willen weten. Het dier moet leven met 'zware pijn medicatíe' maar niemand kan voelen hoe het dier zich voelt. Mag je dan wel dit soort keuzes maken? Ik weet t niet hoor...

huh.......... we moeten wel natuurlijk bekappen en aan NH doen???? maar een niet gezond veulen afmaken mag niet?

dit snap ik niet........

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:47

Het dier is aan het revalideren en staat daarom nog onder medicatie, denk niet dat het de bedoeling is dat ze de rest van haar leven 'platgespoten' moet worden.
En het is zowieso een zware operatie en ze is nog maar een maand in revalidatie.
Als we dan toch bezig zijn met vergelijken: mensen zetten ze na een zware operatie ook soms weken onder morfine (en maanden revalidatie), wil nog niet zeggen dat ze dat de rest van hun leven moeten nemen.

Angrett

Re: Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:51

Knap dat ze het kunnen!
Hopen dat het beestje verder geen pijn heeft en lekker op wei kan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:52

en dat is zooooooooooo een pretje...........

mensen kan je wat uitleggen, paarde moeten het maar ondergaan :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:01

Ik vind ook dat er grenzen zijn aan wat je moet willen....ik weet het, het één heeft niks met het ander te maken maar zolang er zoveel mensen en dieren op deze wereld creperen door gebrek aan basale levensbehoeften vind ik dit soort zaken onverantwoord. Het is de decadentie ten top, het evenwicht is zoek. Het lijkt alsof het argument: 'als iemand het geld er toch voor over heeft', het enige is dat telt. Ik vind dat jammer. En inderdaad, je moet je afvragen of je hier het dier nu zo'n plezier mee doet.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:02

http://www.vtm.be/nieuws/opgeknipt_nobc ... 672_vtm_id

Thioro schreef:
schreef:

http://www.vtm.be/nieuws/opgeknipt_nobc ... 672_vtm_id
Na het zien van dit filmpje ... sluit ik me aan bij de Thioro
het veulen oogt zeer levenslustig, en wat de toekomst brengen mag ... dat zullen we moeten afwachten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:08

Mirr84 schreef:
Zag laatst op een tv een hondje in zo'n wagentje keihard achter een balletje aan scheuren, nou die leek toch verdomd happy :) Blijft lastig vraagstuk natuurlijk, moet je het wel willen zoiets?

ja ik zie een paard al met een wagentje door de wei scheuren ;( denk niet dat die daar happy van wordt, hobbel op en af, gat in en uit auw auw. schuilhok achteruit in parkeren...

Als t werkt en kan t paard pijnloos door t leven is de hele operatie geslaagd, kan t paard daarbij ook nog bereden worden dan is t helemaal super, maar dat moet zich allemaal nog uitwijzen. Ik denk dat t nu moeilijk te zeggen is of t een verantwoordelijke en diervriendelijke actie is.
de tijd zal t uitwijzen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:13

Ik geloof niet dat ze zomaar overgaan tot een operatie en bijhorende revalidatie als het niet verantwoord is of teveel pijn/ellende zou geven voor het veulen zelf. Schijnbaar had het ondanks die verlamming wel de wil om door te gaan (sowieso een vereiste bij veel operaties). En die pijnbestrijding lijkt me logisch, je wilt toch niet dat het beestje pijn heeft tijdens het revalideren dus zet je het op zware medicijnen om zoveel mogelijk te voorkomen dat het pijn voelt. Als alles goed verloopt zal die die pijnbestrijding vanzelf niet meer nodig hebben. Natuurlijk is het een heftige ingreep en een paard moet het maar allemaal ondergaan, maar waarom zou dat in dit geval niet goed zijn en bij maanden stalrust vanwege een peesblessure of bevangenheid met daarbij zware pijnstillers wel? Alleen omdat ze dan op rust staan en er niet gesleuteld wordt aan ze? Hoe moet een paard zich dan voelen als vluchtdier in een kleine ruimte met zere voeten?

Zo te horen zijn de eigenaren ook niet van plan meer met dit paard te doen dan op de wei te laten lopen en zo een gelukkig leven te geven... ja daarvoor heeft het dan een hele moeilijke tijd moeten doorstaan van revalideren en ongemak. Maar stel dat het dan vervolgens 15 jaar wordt, is al deze moeite het dan niet ontzettend waard geweest? Het had gewoon de pech een cyste te hebben op de verkeerde plek. Een verlamd persoon gun ik het ook om weer te kunnen lopen, een paard dan net zo goed mits alles goed overwogen is, stilgestaan is bij alle risico's en de revalidatie en nazorg goed worden gevolgd.

*ziet nu het filmpje*

Vind het veulen er levenslustig uitzien, en er zit al flink wat beweging in die beentjes zo met wandelen met het karretje.. had dat niet verwacht bij het lezen van alleen het nieuwsbericht, dat dat zo snel verbeterd!