Renpaardmerrie Rachel Alexandra verslaat de grote jongens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:54

Jeetje wat goed zeg! Mooie merrie ook :j Ik dacht ook dat ze de paarden aldoor sloegen daarom vond ik de rensport ook niks. Blijkt dus dat dat niet zo is. Maar wat wel zo is, is dat als iemand valt, z'n paard gewoon nog doorrent. Dat vind ik dus niet echt positief :n Een dressuurpaard wat zijn ruiter eraf heeft gegooid gaat toch ook niet verder met zijn proef(al zou dat wel een maf gezicht zijn). Maargoed daar gaat dit topic niet over. Geweldig gezicht ook dat ze iedereen achter haar laat.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:27

paard is een kuddedier, dus een die zijn ruiter verlies zal met de kudde meelopen 9 van de 10 keer.
en ja, als die kudde eerst z'n rondje afrent, dan loopt hij dus gewoon mee ^_^

bij dressuur ben je alleen en is er weinig sprake van kuddegevoel, dus zal die stoppen of de baan af rennen, maar absoluut niet z'n proef aflopen nee ^_^

Angrett

Re: Renpaardmerrie Rachel Alexandra verslaat de grote jongens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:03

Goed zeg!
Mooi beestje:D!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:25

Je zou er maar op zitten :oo razendsnel dat dier..
Mooie merrie ook :j Ze komt inderdaad over de finnish met haar ootjes heel relaxed alsof ze eigenlijk nog niet extreem veel moeite gedaan heeft :')

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:26

Wat een paard!

Heb het filmpje wel 3keer gekeken, wat een mooi beeld na de laatste bocht, echt een speciaal beesie!
Die gaat nog heel wat winnen volgens mij

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:37

Cayenne schreef:
maar toen het veld de laatste bocht door ging gaf jockey Calvin Borel de merrie slechts enkele kleine signalen en daar ging ze.. Binnen enkele seconden was de race beslist.

Dat was meer dan enkele kleine signalen, tientallen zweepslagen is beter op z'n plaats als ik dat filmpje zie }:0

Maar wat een snelheid heeft die merrie :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:37

macke schreef:
ER WORDT NIET GEMEPT!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ze heeft misschien 2 echte klappen gehad de rest is alleen tonen van de zweep meer niet Altijd van dit achtelijke commentaar van betweters grhewrhynacv

Oh.. fijn om te lezen dat iemand (wtf are you) mijn reactie "achterlijk" vindt - maar eh - twee klappen is ook al te veel als het paard dat niet verdient. Maar goed, laten we het er maar op houden dat ik nog stam uit de tijd dat de jockeys niet alleen maar braaf met de zweep zwaaiden - mijn ouders zaten in de racerij en ik heb van hun jockeys meer slaag gezien dan me lief is. Mooi dat dit dan tegenwoordig bestraft wordt.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:46

Ik ken niets van paardenrennen, maar Rachel Alexandra is wel een naam die zal blijven hangen.. Wat een racemachien! :D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:12

Mooie race om naar te kijken!
Mooie merrie ook!
Minpunt vind ik alleen dat ze op zo een baan gaan racen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:03

wauw dat filmpje ziet er zo gemakkelijk uit, terwijl de andere jockey's al helemaal meeveren om snelheid te krijgen, zit de gele er gewoon rustig op, maar als hij dan 'in' het paard kruipt is die merrie ook echt gelijk wég. bizar!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:41

KIPPENVEL!! :D Te gek dit!!! +:)+

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:46

Prachtig! Je ziet haar in het begin gewoon kalm galoperen en dan boem.. :)

dat 'meppen' is puur aanmoediging in deze sport hoor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:48

tandjes, tandjes......... WAT een peerd!!!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:53

Wat een geweldig paard! :oo
Ze gaat zeker snel, kreeg ook op 't eind kippenvel :j

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:55

Totaal geen verstand van maar wel heel mooi om te zien.
Het lijkt mij eng om met zo'n tempo zo hoog boven je paard te staan,en wat moeten de achterste gebaald hebben van al dat opspattende water en zand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:57

Ik vermoed dat hier veel mesen zitten die wat kennen van de rensport. Ik zou eigenlijk wat willen weten, hoe komt een renpaard eigenlijk uit een grote race? Zijn die nog relatief monter (ze hebben ntuurlijk wel het rennen in hun benen zitten maar je snapt wel wat ik bedoel) of zijn die echt "pomp af" zoal we hier in België wel eens zeggen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:03

intressante vraag :) :)

ik denk eigenlijk het zelfde als een ipaard uit een springparcours komt......... bezweet, buiten adem en zelfvoldaan :)

maar ik ben zeker benieuwd naar het antwoord van de kenners :)

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:29

We stonden (ooit) met renpaarden in Scheveningen.
Op een koersdag (en dan met name als de toegangswegen van Scheveningen op mooie zomerdagen helemaal potdicht zaten) reden we de renpaarden wel onder het zadel, van Scheveningen naar Duindigt, en na de koers weer terug naar Scheveningen. Een stapritje van een kilometer of vier (geheel over paardenpaden).

Je mag raden wat de "makkelijke" rit was: die van Scheveningen naar Duindigt (voor de koers), of die van Duindigt naar Scheveningen (na de koers).

:)

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:56

.....en het antwoord is:
Het hing er per paard een beetje vanaf natuurlijk.

De wat rustiger renpaarden liepen, moe en voldaan, kalm terug naar Scheveningen. Het stapritje was perfect om alle spanning uit de spieren te wandelen. Als ze echt een zware koers hadden gehad liepen we er naast, en anders gewoon zadeltje er op en hop naar huis.

Maar je had ook van die wat hetere volbloeds er tussen zitten, waarbij de adrenaline van de koers nog uren lang tot de oren toe hoog bleef zitten. Dat waren stuiterballen, en de terugweg was 100x moeilijker dan de heenweg! Ze voelden aan alsof ze nog wel een koers (of twee) konden lopen.

Ik denk dat je dat na elke hardloopwedstrijd wel hebt, ook bij mensen.

Weer terug on topic: wat ik van Rachel Alexandra zo op een afstand zie is ze een redelijk koele kikker, zo eentje die doodgemoedereerd naar huis zou wandelen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:57

Ja Rachel! :D Vind haar zo gaaf! Ze is gewoon echt een klasse appart! Al durf ik nooit live naar haar races te kijken, ben altijd zo bang dat het mis gaat.

Toen ik in New Market was op de renbaan viel het reuze mee met de paarden, ze waren na de race wel buiten adem, maar werden even uitgestapt, afgespoten en kwamen daarna weer vrij normaal over. Maar in New Market was er wel een sprint, denk dat ze daar relatief sneller van herstellen.

Dat commentaar over het zweep gebruik vind ik wel weer typisch, volbloeden zijn echt niet het type paarden dat je lens kan slaan. Daarnaast zitten jockey's met zeer korte beugels, normaal been geven zoals bij dressuur of springen mogelijk is, zit er voor hun niet in. De zweep is gewoon het teken dat ze er voor mogen gaan, en als je goed kijkt zie je dat er zelden raak wordt geslagen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:01

eem volbloed gooit de handoek in de ring als je die oneerlijk behandeld......... heel simpel :D :D

krijg je er niks meer van gedaan :)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:07

Gaat haar echt makkelijk af en op zo'n natte baan nog wel.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:31

zit bij dit soort beelden altijd stiekem in gedachte mee te racen...wat een relaxte run, maar zo sterk zeg! was ik maar 10 kilo lichter...dan had ik echt gesolliciteerd :+

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:42

Ik heb helemaal geen verstand van rensport maar volgens mij hebben de renpaarden die een beetje goed mee kunnen lopen in een wedstrijd het heel wat beter dan veel van onze spring en/of dressuur paarden.
Of word dat voor het gemak maar even vergeten wat er soms aan bitten, hulpteugels, sporen (met of zonder wiel), schoenen(want daar gaan ze zo mooi van dansen) etc.etc. word gebruikt. Dieper, ronder als ze het niet doen binden we ze gewoon vast.
Ik weet dat dit misschien een ander topic betreft maar wilde het wel ff kwijt.
Vind het altijd prachtig om te zien maar denk bij een wedstrijd op TV weleens hoe zouden ze dat zo'n paard toch allemaal leren.
Echt niet vriendelijk en lief vragen met geduld en dan dat het paard door de baan swingt.
Maarja, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:18

eh... Ik weet niet hoe jij rijd, maar een paard dat je gewoon fijn lenig en los rijd gaat vanzelf swingen ;) Elke dressuurmatige gang is een gang die het paard ook in de natuur kan. Sporen heb je normaal niet nodig om ze te laten dansen :') Dressuuroefeningen zijn even natuurlijk als paardenrennen. :')