Registratie paarden moet geld opleveren voor onderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Registratie paarden moet geld opleveren voor onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:06

Nee Alane ik heb zeer weinig vertrouwen in de sectorraad. Niet waar het om hun 'onderzoek' gaat. Ik weet vrij redelijk hoe het er aan toe gaat. Ik heb zelf in het WRAN bestuur gezeten en ik weet ook hoe de onderhandelingen tot aansluiten zijn gegaan.

De sectorraad is gewoon niet zo onafhankelijk als je zou moeten zijn als opdrachtgever voor onderzoek naar paadenwelzijn. Kom nou toch.. de KNHS gaat echt niet een onderzoek steunen waaruit komt dat sportpaarden op de wei moeten. De FNRS gaat echt geen onderzoek steunen waaruit komt dat paarden in een groep gehouden moeten worden i.p.v. in stallen.

Dus je begrijpt iets niet. Registratieplicht. Prima. Desnoods mag de sectorraad ook het bestand nog wel bijhouden. Tegen kostprijs. Maar niet tegen meerprijs omdat ze met dat geld onderzoek willen laten doen. Als ik onderzoek wil laten doen sponsor ik wel een organisatie die meer onafhankelijk is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:39

En wie zegt dat ze het onderzoek niet uitbesteden?
waarom zouden ze een sectoorraad hebben 'bedacht' ? zodat men hun eigen leden en vooral zichzelf voor de gek kunnen houden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:44

Tuurlijk besteden ze het onderzoek uit.. Maar afhankelijk van de vraag die je stelt, kun je de uitkomst heel prima beinvloeden. Als ik wil dat een klas vol kinderen 'zelf ondekt' dat hasjies heel lekker is, is dat niet zo moeilijk hoor. Je stelt gewoon bepaalde vragen wel en bepaalde vragen zeker niet. Zo is het ook met onderzoek. Er zijn bijvoorbeeld heel veel onderzoeken gedaan naar de oorzaak van armoede in de VS. Afhankelijk van de politieke kleur van de president kwam er echt een andere oorzaak uit (The Great Society, Johson, is op dergelijke onderzoeken gebaseerd).

Omdat ze financieel belang hebben bij sommige uitkomsten. Zo heeft de sectorraad de 'nota paardenwelzijn' geschreven. Ben jij daar iets tegengekomen over de noodzaak van weidegang bij maneges?? Ik niet. Het enige dat er over weide staat is dat prikkeldraad verboden zou moeten worden.

Dat is niet verwonderlijk want als ze dat zouden opschrijven moet 80% van de FNRS maneges (aangesloten bij de sectorraad) dicht. Dus dan krijg je opstand bij de leden van de FNRS. Dergelijk onderzoek zullen ze zorgvuldig vermijden.

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:01

dat heb dus overal, en niet alleen met de sectoorraad paarden....
het niet alleen brood eten, maar ook brood op de plank houden... en als het onderzoek aantoont dat paarden beter in groepen gehuisvest kunnen worden, kunnen ze dat beter voor zijn en op voorhand al uitzoeken hoe dit te realiseren...

Als er nieuwe regels komen gelden er ook overgangstermijnen en regels die ervoor zorgen dat die nieuwe regels in de toekomst gehaald kunnen worden... zie bijv de I&R regeling paardachtigen... (ik weet dat het niet de sectorraad was, maar haal het aan als voorbeeld hoe het ingevoerd is)
of de afschaffing van stands...

wat je nu indirect schrijft is dat de FNRS of de KNHS of andere aangeslotene absoluut niet voor het paardenwelzijn zijn... en hun eigen leden en de politiek iets wijs willen maken..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:09

ja dat schrijf ik inderdaad indirect. Wil het ook wel direct schrijven. Ik vertrouw die sectorraad niet. En al zeker niet om het op te nemen voor de 'ongeorganiseerde paardeneigenaar'. Daar hebben ze helemaal geen belang bij. Ze hebben belang bij het zoveel mogelijk handhaven van de status quo, zodat de aangeslotenen niet teveel moeten investeren, of zelfs dicht moeten. De enige reden dat ze zelf met een nota komen, is omdat de kans groot is dat een nota met voorschriften van de overheid veel meer en duurdere eisen met zich zal brengen. Dus toeteren ze wat vaags over welzijn en gaan over tot de orde van de dag.

Daarom mogen ze van mij en mijn geld best een registratie opzetten. Prima. Ze mogen alleen niet mijn geld aanwenden (het overschot op de kostprijs van registratie) om zelf onderzoek te (laten) doen dat tenminste tendentieus is ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:16

Alane schreef:
iedere beweging vast leggen hoeft niet direct...
komt er een uitbraak ergens en ze kondigen een vervoersverbod af voor dat gebied, lijkt me toch dat je als eienaar/houder/ruiter voldoende gewaarschuwd bent en niet je paard onnodig risico laat lopen????

Vertel mij nu eens waarom ik mijn paard geregistreerd moet hebben om gewaarschuwd te worden voor een vervoersverbod in een bepaald gebied?
Oh, ik begrijp het al, ze gaan natuurlijk iedereen persoonlijk bellen, of iig een brief schrijven :j...

kmblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:33

Hoi, misschien moeten jullie je iets beter verdiepen in de achtergrond.

Het chippen is een verplichting vanuit LNV en heeft dus helemaal niets met de KNHS of fokkerij van doen. Voor wedstrijden en de fokkerij is een chip de manier om eerlijke sport en fokkerij te garanderen.

Alle andere grotere diersoorten als schapen, geiten, koeien ed worden al lang geregistreerd. De sector betaald eventueel onderzoek naar het voorkomen van dierziekten vanuit deze registratiegelden, ook ruimvergoedingen voor eigenaren bij een uitbraak worden deels uit deze gelden betaald. Bovendien kunnen eigenaren snel worden opgespoord en geïnformeerd als er in de buurt een uitbraak is.

Ik vraag me af wat jullie eigenlijk willen. Je eigen paard of pony plotsklaps onverzekerd kwijt (uitbraak dierziekten zijn over het algemeen niet gedekt) of bijvoorbeeld zeven euro per jaar aan heffing betalen zodat vaccinaties ontwikkeld worden, de optimale manier van het houden van een paard onderzocht, etc.

Ik weet het wel..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:42

kmblue schreef:

Het chippen is een verplichting vanuit LNV en heeft dus helemaal niets met de KNHS of fokkerij van doen. Voor wedstrijden en de fokkerij is een chip de manier om eerlijke sport en fokkerij te garanderen.

Misschien moet jij je iets beter verdiepen in de achtergrond.

Het kunnen identificeren is een verplichting vanuit de EG als beheersmaatregel tegen de verspreiding van gevaarlijke besmettelijke ziektes.
De rest is bijkomstigheid welke er aan geplakt zou kunnen worden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:13

Anya schreef:
Omdat ze financieel belang hebben bij sommige uitkomsten. Zo heeft de sectorraad de 'nota paardenwelzijn' geschreven. Ben jij daar iets tegengekomen over de noodzaak van weidegang bij maneges?? Ik niet. Het enige dat er over weide staat is dat prikkeldraad verboden zou moeten worden.
Dat is niet verwonderlijk want als ze dat zouden opschrijven moet 80% van de FNRS maneges (aangesloten bij de sectorraad) dicht. Dus dan krijg je opstand bij de leden van de FNRS. Dergelijk onderzoek zullen ze zorgvuldig vermijden.

Zie je de ironie? Het voorstel is dat de ruiters het saboteren van welzijnsbepaling voor paarden gaan financieren.

De sectorraad is een bedreiging voor het paardrijden.
Bedrijfsbelangen houden bv welzijnsbepalingen en een rijbewijs bij het cbr tegen.
De meningen met breed maatschappelijk draagvlak buíten de ruiterij zijn tegengesteld.
Als dat botst is de ruiter de pisang.
De ruiter mag deze bedreiging zelf financieren?

hc

SamDoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:49

Dit was van te voren allemaal al bekend,
alleen worden de mensen nu pas wakker gemaakt!!
HALLO dit zag je aankomen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:04

Cassidy schreef:
Alane schreef:
iedere beweging vast leggen hoeft niet direct...
komt er een uitbraak ergens en ze kondigen een vervoersverbod af voor dat gebied, lijkt me toch dat je als eienaar/houder/ruiter voldoende gewaarschuwd bent en niet je paard onnodig risico laat lopen????

Vertel mij nu eens waarom ik mijn paard geregistreerd moet hebben om gewaarschuwd te worden voor een vervoersverbod in een bepaald gebied?
Oh, ik begrijp het al, ze gaan natuurlijk iedereen persoonlijk bellen, of iig een brief schrijven :j...

Precies.

En ik vraag me ook af hoe een chip in míjn paard die mug met afrikaanse paardenpest zou tegenhouden :?

Denk je echt dat ze je aanhouden bij de grens voor controle? Binnen Europa kan je zowat overal naartoe met de trailer. (en HC zo ver kom ik niet van huis, mijn plofcirkel is niet zo groot weet je nog ;-) )

Zolang ik het gevoel heb dat er een verborgen agenda is met dit soort dingen komt er geen chip in mijn paard en maak ik bezwaar tegen mijn elektronisch patiëntendossier :7

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:07

Kijk maar eens wie het bestuur vormen van de SRP dan weet je eigenlijk al genoeg.

http://www.sectorraadpaarden.nl/interne ... satie.aspx

Deze oude garde moet ons vertegenwoordigen!
Ze zullen alleen hun eigen organisaties willen veiligstellen en er nog aan willen verdienen ook.
Ik heb hier niet echt vertrouwen in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:10

rkvdh schreef:
Kijk maar eens wie het bestuur vormen van de SRP dan weet je eigenlijk al genoeg.

http://www.sectorraadpaarden.nl/interne ... satie.aspx

Deze oude garde moet ons vertegenwoordigen!

arghhh |o

Citaat:
Ze zullen alleen hun eigen organisaties willen veiligstellen en er nog aan willen verdienen ook.
Ik heb hier niet echt vertrouwen in.

Neuh ik ook niet :n

Trouwens nog ff wat, er zitten alleen maar MANNEN in het bestuur, terwijl de paardenwereld eigenlijk volgens mij vooral uit vrouwen bestaat onderhand. ^)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:23

Arabesk schreef:
En ik vraag me ook af hoe een chip in míjn paard die mug met afrikaanse paardenpest zou tegenhouden :?

Dat is dan eigenlijk gewoon dom.
Dat is al tig keer uitgelegd.
Omdat je niet dom bent denk ik dat je het niet wíl begrijpen.
Ondertussen saboteert deze houding een effectieve uitbraakpreventie.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:19

Huertecilla schreef:
kmblue schreef:

Misschien moet jij je iets beter verdiepen in de achtergrond.

Het kunnen identificeren is een verplichting vanuit de EG als beheersmaatregel tegen de verspreiding van gevaarlijke besmettelijke ziektes.
De rest is bijkomstigheid welke er aan geplakt zou kunnen worden.

hc

Het komt ook van uit de EG, maar de uitvoerder voor NL is de LNV en niet de KNHS/stamboeken of virbac....
de KNHS heeft niets bedacht, net als virbac het niet bedacht heeft... echter moesten ze ergens beginnen qua registratie en dat was in dit geval dus KNHS, gevolgd door de stamboeken

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:08

En die registratie is natuurlijk betaald door de eigenaren op het moment dat zij hun paard laten chippen/paspoort aanvragen...

Bovendien is al eerder aangegeven dat het chippen vrij zinloos is zolang niet centraal geregistreerd staat welk dier waar is en mutaties bijgehouden worden (in de tijd dat ik geiten had, was ik ook verplicht tot een UBN nummer en moest ik mutaties doorgeven. Dat kostte me ongeveer 100 euro per jaar dacht ik.)

Op zich zou je voor de paardenhouderij een minder strak systeem kunnen hanteren, waarbij niet iedere dierbeweging wordt geregistreerd, maar alleen de eigenaar/adres + verblijfsadres paard.

Op het moment dat daadwerkelijk sprake is van een besmettelijke dierziekte zou je, afhankelijk van het soort besmetting, bekend kunnen maken middels publicatie op welk evenement die ziekte mogelijk verspreid zou kunnen zijn...

Ik snap alleen nog steeds niet wat die hele sectorraad en hun door een handig projectbureau opgericht clubje daar mee van doen hebben....

Lijkt mij dat zoiets namelijk perfect door GD geregeld kan worden, die hebben namelijk de knowhow al in huis op het gebied van dierziekten en wat betreft het opzetten van zulk een systeem.

nee, ik denk dat we weer volop gaan schokken voor allerlei onzinnige projectjes die zo links en rechts zakken vullen maar waar uiteindelijk de particuliere paardenhouder de dupe van wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:44

randalinpony schreef:
Lijkt mij dat zoiets namelijk perfect door GD geregeld kan worden, die hebben namelijk de knowhow al in huis op het gebied van dierziekten en wat betreft het opzetten van zulk een systeem.

LNV hoeft alleen maar het model zoals dat hier al in de praktijk bewezen werkt over te nemen.
Kost de eigenaar alleen de chip + paspoort.

De uitbraakpreventie geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld de neurologische rhino-variant welke in Noord Frankrijk de kop op heeft gestoken.
Als men snel zou kunnen nagaan wie daar recent geweest is kunnen díe paarden en eventueel hun locatie geïsoleerd worden.
Zonder informatie is het wachten tot de eventueel meegenomen infectie de kop opsteekt en dán heb je geen idee waar deze allemaal verspreid kan zijn en moet je een gróóót gebied afsluiten.
De chip voorkomt niet dat de paarden die daar geweest zijn evenueel besmet zijn. Met behulp van de registratie kan wel voorkomen worden dat de ziekte zich ongecontroleerd verspreid.
It´s elementary my dear Arabesk.

hc

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:23

[quote="ArabeskDenk je echt dat ze je aanhouden bij de grens voor controle? Binnen Europa kan je zowat overal naartoe met de trailer. (en HC zo ver kom ik niet van huis, mijn plofcirkel is niet zo groot weet je nog ;-) )[/quote]
In de tijd van de varkenspest werd er bij de grens zelfs gecontroleerd wat ik op mijn bammetjes had voor de lunch, de beker melk voor bij dezelfde lunch mocht ik nog net meenemen die dag. En dat was bij een grensovergang op een landbouwweggetje, dus niet echt groot te noemen.

Ga nu ook regelmatig met paard de grens over, paard woont in Duitsland, bos een kilometer verderop is in Nederland.
Denk dat de controle best streng wordt als er een besmettelijke ziekte uitbreekt. Denkt weer aan de varkenspest toen er een aantal dagen zijn geweest dat je niet naar stal mocht.

Het systeem zoals het er nu is klopt niet, nergens staat geregistreerd waar de paarden 'wonen', daar begint het al mee, daardoor zullen ze dus niks kunnen doen op het moment dat er een ziekte uitbreekt. Alleen een vervoersverbod controleren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:27

hmm dat is niet helemaal waar hoor.. bij pakweg 5 van de grensovergangen stond controle. 2 lag een hoop zand om tegen te houden en het bospad ernaast kon je gewoon de grens over. Dus dat systeem is zeker niet waterdicht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:44

Anya schreef:
Dus dat systeem is zeker niet waterdicht.

Geen systeem is waterdicht.

Wat mij verbaast is dat dit in de NL paardenwereld nodig zou zijn omdat jullie er zelf belang bij hebben je eraan te houden.

Lijkt mij dat jullie er zélf fel op moeten zijn dat jullie collegae de boel netjes conform de regels doen.
Het is tenslotte júllie paard wat het risico loopt om preventief geruimd te worden.

hc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:46

Hé HC, ik schrijf dat het systeem niet waterdicht is. Niet dat ik mij er niet aan hou. dus wil je me even geen woorden in de mond leggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:03

Anya schreef:
Niet dat ik mij er niet aan hou. dus wil je me even geen woorden in de mond leggen.

Allejezus wat een lange tenen. Ik schrijf het in algemene zin :)*

Wie de schoen past trekke die aam. Met zulke lange tenen is er toch geen schoen die past :Y)

Ondertussen staat dit topic wel vol met sabotage-meningen en onbenul waardoor NL geen registratie heeft van wat ook. De verontwaardigeing erover ontbreekt; OOK VAN JOU! Dáár doel ik op, in het algemeen.
Het is in NL niet bekend hoeveel paarden waar staan, waarheen gaan of waarvandaan komen. Zelfs stallinge, maneges, rijscholen doen maar wat hen uitkomt en gemeentes hebben niet in kaart wat er binnnen hun grenzen aan inrichtingen is.
Breekt er serieus wat uit, dan moet half NL op slot en een halve provincie geruimd.
Ondertussen onbekommerd doorneuzelen en beledigd doen...

Nogmaals: het systeem HOEFT niet waterdicht te zijn want het is het belang van elke paardeneigenaar. Het is jullie eigen taak, niet die van een ander. Is dat zó moeilijk te begrijpen?

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:00

Zolang bepaalde stallen nog verzwijgen dat ze zelfs maar droes hebben omdat de portemonnee schade kan lopen, zie ik het niet echt rooskleurig in....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:36

randalinpony schreef:
Zolang bepaalde stallen nog verzwijgen dat ze zelfs maar droes hebben omdat de portemonnee schade kan lopen, zie ik het niet echt rooskleurig in....

...en wat zegt dat over de paarden´liefhebbers´?

Overigens is droes ongelukkig voorbeeld. Dat is eigenlijk een kinderziekte. Nuchter bekeken kunnen paarden er beter continue mee in aanraking zijn opdat het op volwassen leeftijd geen probleem oplevert voor kasplantjes.

Het is daarom geen gevaarlijke besmettelijke ziekte waarvoor deze regeling bedoeld is. Ook rhino niet; alleen de gevaarlijke neurologische variant.

Erg vreemd dat een land als NL waar zo panisch gedaan wordt over normale paardenziektes zo malloot gedaan wordt over een beheersmaatregel van wél echt problematisch gevaarlijke ziektes.

hc

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:23

Ik vind het wél een positieve ontwikkeling en ik wil daar graag voor betalen.

Het punt is dat momenteel qua registratie er nog het een en ander aan schort in Nederland. Er wonen hier veel paarden, dus als de 'pleuris' uitbreekt, dan gebeurt het ook goed in dit kleine landje. :)

Voordat die eventuele pest ooit mag uitbreken, dan vind ik het wel een prettig idee dat er meer zicht is op de paardenbevolking in Nederland. Als het nu in kaart wordt gebracht, brengt dat een hoop rust en kan er overzichtelijker gehandeld worden daar waar nodig, niet perse ruimen maar juist preventief handelen.

Ik betaal graag mee aan de (in)directe gezondheid van mijn paard. :D