Citaat:De paarden zijn gecreëerd door Cryozootech in Texas
......... een veelzeggend zinnetje......
en wat ik me nu afvraag: je zou dan wellicht een fysiologische kopie van een toppaard kunnen maken, maar wie zegt dat de kloon dan ook ooit dezelfde prestaties als de 'topper-donor' gaat leveren? Is het niet zo dat een paard niet alleen een bundel spieren of de uiterlijke pre-dispositie heeft om een topper te zijn, maar dat ook meespeelt onder welke omstandigheden het dier opgroeit, de mensen die hem al dan niet met zorg en aandacht omringen, de ruiters die de topper ooit inreden, doorreden en tot op een bepaald niveau gebracht hebben? Die omstandigheden en mensen... moeten die dan ook allemaal gekloond worden?
Ik denk vaak na over de "maakbaarheid van het leven" ... hoe wij mensen niet meer ziek willen worden, niet meer willen sterven.. ons heil in 'oplossingen' zoeken en niet meer willen accepteren dat de schaduw bij het licht hoort en de 'nare' dingen ook een onderdeel van ons leven zijn.. ik geloof dat het leven dan steeds minder "waarde" heeft - en dat het streven naar een leven zonder verrassingen ( dus klonen!) niet iets is waar ik mij persoonlijk sterk voor zou maken.