Paard geslacht voor tv-programma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:49

Lielle schreef:
bij mijn weten is steak tartare gewoon rundvlees, maar dat terzijde. Ik vind het trouwens helemaal niet verkeerd dat hier eens aandacht aan wordt besteed.

even aanvulling

En dat omdat kok en presentator Leon Mazairac zijn gasten steak tartare wil voorzetten. Steak tartare wordt gemaakt van gehakte paardenbiefstuk en dit wordt rauw opgediend met bovenop een eidooier.

dus in dit geval paardenvlees en geen rundvlees

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:56

cyrano schreef:
stoffel schreef:
Tuurlijk het is ook helemaal FOUT om te laten zien dat er mensen zijn die wel het beste met slachtvee voor hebben.
Er moet toch minimaal een half dood dier op beestachtige wijze richting slacht huis worden vervoerd, anders deugt de reportage niet

Nee hoor maar je kop in het zand steken door alleen de goede kant van dit gebeuren te bekijken is niet reeel. Er zit ook een keerzijde aan de medaille en dat is een kant waarvan mensen zich juist bewust zouden moeten worden.

Ik denk dat vaker de slechte kant getoont wordt dan de goede kant.
ik vraag me af of dat reeel is

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:57

Lekker hypocriet, maar ik steek toch liever mijn kop in het zand.
Als ik het zie dan hoef ik ook echt die dag geen vlees meer, en niet omdat het nu een paard is, bij alle dieren word ik er misselijk van.

Eigenlijk moet ik ook gewoon vegetarier worden, want het gaat nergens over, wel vlees eten, maar niet willen weten waar het vandaan komt....

Flurk

Re: Paard geslacht voor tv-programma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:01

ik eet graag vlees en daar hoort slachten nu eenmaal bij
ben benieuwd hoe de reportage zal zijn
zal er echt niet minder vlees door eten hoor

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:17

Yeyo schreef:
Lekker hypocriet, maar ik steek toch liever mijn kop in het zand.
Als ik het zie dan hoef ik ook echt die dag geen vlees meer, en niet omdat het nu een paard is, bij alle dieren word ik er misselijk van.

Eigenlijk moet ik ook gewoon vegetarier worden, want het gaat nergens over, wel vlees eten, maar niet willen weten waar het vandaan komt....

Inderdaad dat denk ik ook vaak moet ik eerlijk toegeven. Vind het niets bioindustrie maar toch vlees eten :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:03

Flurk schreef:
Lielle schreef:
bij mijn weten is steak tartare gewoon rundvlees, maar dat terzijde. Ik vind het trouwens helemaal niet verkeerd dat hier eens aandacht aan wordt besteed.

even aanvulling

En dat omdat kok en presentator Leon Mazairac zijn gasten steak tartare wil voorzetten. Steak tartare wordt gemaakt van gehakte paardenbiefstuk en dit wordt rauw opgediend met bovenop een eidooier.

dus in dit geval paardenvlees en geen rundvlees

dat heb ik gelezen, maar ik vind het dus niet logisch om dús voro paardenvlees te kiezen, omdat steak tartare meestal/vrijwel altijd van rundvlees wordt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:11

Wat maakt dat nou uit? Je kan toch ook carpaccio hebben van rundvlees, paardenvlees of zelfs zalm, maar het blijft carpaccio en het is juist een goede kok die ook eens andere produkten gebruikt en combineerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:15

Dat blijft het juist niet. Courgettesoep van komkommers is toch ook geen courgettesoep? Carpaccio is dun gesneden ossehaas, dus rundvlees, dat is de definitie. Dat koks er allerlei eigen dingen mee gaan doen is super, maar dan is het geen carpaccio meer. Voor steak tartare is het wat anders, omdat het ook van paardenvles kan zijn - zie de wiki info die ik eerder gaf - maar dan nog vind ik de redenering "ik wil steak tartare serveren, dús moet er een paard geslacht worden" niet zuiver. Dat gaat tegen mijn gevoel van logica in, net als dat carpaccio van zalm dat doet.

Ik ben trouwens geen tegenstander van paardenvlees, en het vind het een prima idee om zo'n uitzending te maken.

/add
ik weet al welke term ik zocht. Carpaccio van zalm is een contradictio in terminis als je het heel zuiver wil bekijken, net zoiets als een een vrijwilliger aanwijzen, of Hollandse tapas ;)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:15

Ja het maakt mij nou ook echt niet uit of ze een koe, kip, varken of paard slachten.
Ik wil het allemáál niet zien....'

Edit: Lielle, je kan toch ook tonijncarpaccio eten? Of Emu carpaccio....
Het blijft dungesneden vlees, ongeacht waar het vandaan komt.

Volgens mij is het de bereidingswijze waar we het over hebben, níet over de ingredienten.
Steak tartate, of gewoon tartaar dus, kan je toch van bijna alle dieren maken? Mits het vlees er geschikt voor is....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:58

Less schreef:
Volgens mij heb ik in dit programma ook gezien hoe ze een stier slachtte. Hij werd netjes in een 2-paard trailer vervoerd met stro erin en rustig naar de slacht vervoerd. Dat vond ik nou onrealistisch. Slachten prima maar laat dan ook zien hoe het transport van dieren vaak verloopt. Ik eet al jaren geen vlees en ben niet tegen slachten maar de levens en vervoersomstandigheden vind ik veel belangrijker.

Inderdaad crossmonster die kippen hebben het niet lekker.

het door ons gezin gekocht scharrelvlees heeft het echt goed gehad
(ken de boer(in) waar het vandaan komt , weides en stallen voor de winter aan huis
weet hoe ze verzorgt worden etc etc , die koeien of stieren
worden naar de slacht gebracht indien er weer genoeg vraag naar vlees is
IN een ruime vee trailer (ind vergelijkbaar met een 2 paards zondr schot ..zijn dikbilkoeien passen echt niet in een 1 paards iets ) met stro op de bodem , op het gemakje

dat het elders waar men met vrachtwagen tig tegelijkertijd wegbrengen anders gaat
dat weet ik , doch bij deze boer gaat het idd zo

zo ook met hun varken (ook scharrel en ook pas na voldoende aanvraag)

..

de consument heeft de keuze waar die zijn vlees koopt
en zodoende bepaald de consument ook mee aan de welzijn van het vee

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:16

ik heb het nu opstaan en het raakt me toch wel hoor.............

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:24

pfew heel heftig om te zien...het raakt me zeker ook ..
Kon het ook niet helemaal droog houden ...Zo zielig die angst in de ogen van dat paard,had het nog nooit gezien..
hard beroep,slager zijn,zou het niet kunnen,maar zal vast ook wel wennen voor zo iemand..

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:30

Ik heb ook gekeken en ik vond het best moeilijk, vooral omdat ik mijn eigen paard een half jaar geleden bij Jan van de Veen gebracht heb. Ik vind het nog steeds een fijne vent; een vakman met gevoel en precies weet hoe hij dier en mens moet behandelen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:31

Ik dacht er altijd heel nuchter over maar ik was toch geschrokken. Nu ben ik er weer overheen en kan ik het weer "nuchter as ever" bekijken. Raar eigenlijk he? Vond haar reactie ook heel ontwapenend. Het programma is goed. We moeten eens leren onze ogen open te doen. Dit vinden we erg, maar wie denkt aan al het andere vee?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:33

Hoef ik niet te zien. Als ik op mijn werk ben en ik loop naar de andere kant van het pand zie ik 3 keer per week hoe schapen en runderen worden geslacht. Zowel met kogel als via het doorsnijden van de halsslagader.
Ik eet er geen stukje minder vlees door. Wat me wel verbaasd is dat steeds meer mensen het zielig/dierenmishandeling vinden dat er dieren geslacht worden voor de consumptie, maar 's avonds wel een lekker stukje vlees op hun bord willen. Als je dan vraagt waar het vlees vandaan komt, krijg je als antwoord: UIT DE SUPERMARKT!!!! Alsof het daar groeit _-:( :o?
Maar de boeren die hun geld ermee moeten verdienen zijn beulen en de slachthuizen komen er niet beter vanaf.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:34

Uhuhhh, en melk komt ook gewoon uit de fabriek. ha ha

Ik ga uitzending gemist wel even bekijken, ik ben altijd wel geinteresseerd in dat soort dingen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:38

Ik vind het wel goed mensen hun ogen te openen. Hoe vaak sluiten ze die niet voor van alles?
Kip komt uit een pakje en het speklapje ook... Hun kop in het zand en eten maar..

Ik heb een paar keer een paard geslacht zien worden bij Van der Veen, vakman die vent. Geen greintje angst en gekkigheid gezien.
Maaar... niet overal gaat het er zo aan toe helaas.. Vind het goed om te laten zien waar je karbonaatje, biefstukje etc vandaan komen.,.,

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:38

de schot viel mee maar hoe het paard geslacht werd bah heb me even omgedraaid!
maar ik moet zeggen dat ik t wel goed vind dat ze het een keer laten zien je hebt toch altijd ideeen over de slacht.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:45

een erg confronterend programma. Goed eig.. Zo zien we allemaal wat we eigenlijk eten, want aan dat stukje vlees valt geen dier meer in te zien. Ik heb de slacht zelf niet hoeven zien, ik weet hoe dat gaat en vind het misselijkmakend. Ik vind het goed dat de ogen van de consument worden geopend, dat zeker.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:50

Is het al ergens terug te zien?
Heb het zelf irl meegemaakt en vraag me af of dit in dit programma ook zo eraan toe gaat?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:50

Persoonlijk had ik niet zoveel moeite mee.
Voor ik het wist lag het dier op de grond, en met het slachten zelf dacht ik niet meer aan het dier als zijnde een paard.

Overigens zou ik mijn paard daar misschien ook wel naar toe brengen áls het zo ver zou komen..
Wat een fijne man, met gevoel voor paarden.. en die paarden hebben het toch nog even goed bij hem voordat ze geslacht worden..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 06-08-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:51

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:57

Oke dan hou ik de site in de gaten, Bedankt!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:08

Ik heb het begin gemist. Heb het pas gezien vanaf het moment dat de ribbenkast werd opengehakt. Vond het niet erg om te zien maar dat kwam waarschijnlijk omdat het er toen al niet meer als een paard uitzag.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:13

Ah nee zeg, dat hoef ik echt niet te zien!! Dat ze dat op tv uitzenden.. Hoop dat ze er een waarschuwinkje bijzetten: deze beelden kunnen als schokkend worden ervaren..

Ik ben ook erg blij dat ik geen vlees eet, dan hoef ik ook niet hypocriet te doen, maar vroeger vond ik kroketten zooo lekker;-) Nu moet ik er niet aan denken hoe welk dier dan ook aan zijn einde komt, laat staan dat ik het wil zien.