Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desir_ee
Berichten: 507
Geregistreerd: 14-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:26

Mensen die dit soort dingen sport vinden en er aan meedoen of kijken of er op 1 of andere manier mee verbonden zijn.
Die zou ik het zelfde willen aan doen als wat ze bij de paarden doen. :( :( :(
Gek genoeg hoe streng ze in amerika ook zijn met animal cruelty, doen ze hier niks aan!!

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:27

Eponastable schreef:
ik dacht dat ik haar neusgaten nog zag bewegen, ben het aan het nakijken... misschien heb ik dat wel gedroomd ;)


Oke! :) Ik durf het filmpje niet nogmaals te bekijken.. :o

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:28

[quote="Breghje"]
Tuurlijk is het een heel erg ongelukkige val!! Maar hij is opgewekt ter vermaak van de mens!! Wat zou het dier doen als er géén stroomstok in haar achterhand was geduwd? quote]

Sorry, een paard die een doodsmak maakt in de spring en eventingsport is ook een gevolg van menselijk vermaak.

En de tweede is absoluut niet waar!!! Er worden geen stroomstokken gebruikt. Ik ben al naar vele rodeo's geweest en steeds ging ik daar met een goed gevoel weer weg.
De paarden, stieren en kalven worden goed behandeld en zijn zeer goed doorvoed. Ze hebben een job (net zo als onze paarden) en als beloning krijgen ze een goede opfok op de prairies. Als ze goed bokken op rodeo's worden ze gebruikt voor de fok (net als onze toppaarden) op de prairies waar een paard echt paard mag zijn!!.
Achterover klappen en een nek breken gebeurt regelmatig in elke vorm van paardensport dus laten we niet de kop in het zand steken, maar realistisch zijn en niet denk oooooh wat zieluug,... mensen die dat zeggen hebben geen idee wat we allemaal doen met onze dieren.

Laulitz

Berichten: 8754
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:28

Arabesk schreef:
Citaat:
De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.



Ja stel je voor dat iemand misstanden zou filmen en naar buiten brengt }:0 }:0 }:0


Idd, precies wat ik dacht..


Rapperijder schreef:
Iedere keer dat een paard steigert en achteroverklapt kan het slecht terecht komen. Dus ik zie niet in wat dit nou met rodeo te maken heeft. Kan tijdens het dressuren thuis in de bak toch ook gebeuren als je paard ergens van schrikt?


Natuurlijk kan dat dan ook gebeuren. Maar bij rodeo worden zulke bewegingen uitgelokt. Natuurlijk was het niet de bedoeling dat het paard dood ging, maar wel de bedoeling dat ze allerlei rare bewegingen zou maken waarbij de kans heel groot is dat ze of zichzelf of haar berijder (ik noem dit gewoon geen ruiter :r ) of beide verwond..

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:28

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.


Ik weet het niet hoor, maar heb jij ooit een dood paard op zien staan???

En deze merrie is niet dood, anders protesteert ze niet tegen de touwen die haar benen vastbinden en zou ze ook niet meer ademen, wat ze nog weldegelijk doet.

Wat een trieste trieste sport.
Het is enkel uitgevonden om impotente kansloze mannen nog enigsinds aanzien te geven omdat ze op een bokkend paard kunnen blijven zitten.
Hetzelfde geldt voor stierenvechten.

Kotsen moet ik ervan.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:29

Caesar schreef:
@Breghje, dat ligt aan onze vervagende moraal. Omdat mensen die tak van sport "normaler" vinden, worden dergelijke fatale ongevallen ook heel anders benaderd als dit geval. Feit blijft dat het een ongelukkige val is, en dat het paard niet is overleden aan dierenmishandeling e.d.

Dus een stroomstoot geven zodat er flink spectaculair gebokt wordt vind jij geen dierenmishandeling evenals het gebruik van de flankriemen? Dan verschillen we daarover van mening ik vind dat wel degelijk dierenmishandeling. Als ze zonder dergelijke ingrepen was gevallen was ik het helemaal met je eens geweest.

En ik zie de merrie tenzij haar neusgaten ook stuiptrekken nog wel degelijk ademen terwijl haar benen vastgebonden worden, dus ze is niet op slag dood. Dat de benen vastgebonden worden daar kan ik me dan weer wel iets bijvoorstellen, maar na zo'n letsel was het humaner geweest haar meteen af te maken ipv af te wachten tot ze vanzelf dood ging.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:31

yarrah schreef:
Breghje schreef:
Tuurlijk is het een heel erg ongelukkige val!! Maar hij is opgewekt ter vermaak van de mens!! Wat zou het dier doen als er géén stroomstok in haar achterhand was geduwd? quote]

Sorry, een paard die een doodsmak maakt in de spring en eventingsport is ook een gevolg van menselijk vermaak.

En de tweede is absoluut niet waar!!! Er worden geen stroomstokken gebruikt. Ik ben al naar vele rodeo's geweest en steeds ging ik daar met een goed gevoel weer weg.
De paarden, stieren en kalven worden goed behandeld en zijn zeer goed doorvoed. Ze hebben een job (net zo als onze paarden) en als beloning krijgen ze een goede opfok op de prairies. Als ze goed bokken op rodeo's worden ze gebruikt voor de fok (net als onze toppaarden) op de prairies waar een paard echt paard mag zijn!!.
Achterover klappen en een nek breken gebeurt regelmatig in elke vorm van paardensport dus laten we niet de kop in het zand steken, maar realistisch zijn en niet denk oooooh wat zieluug,... mensen die dat zeggen hebben geen idee wat we allemaal doen met onze dieren.



Achter de schermen geweest? Ik zelf ook niet, maar mensen die ik ken wel. En die verhalen zijn iets minder rooskleurig dan jij ze hier doet voorkomen.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:32

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.


Helemaal mee eens.
Het paard komt idd verkeerd terecht.Het vast binden van de benen in om te voorkomen dat ze opstaat en in paniek raakt en zich dan zelf nog meer verwond.
Het is triest wat er met deze merrie gebeurd,maar je ziet wel dat er voor het beest gezorgd word.Er zijn meer mensen bezig met het paard,als met de cowboy die er onder ligt. Het zadel wordt er meteen afgehaald,ze proberen haar rustig tekrijgen en de veearts word geroepen.
Het is sneu maar ongelukken gebeuren nu eenmaal in alle taken van de paardensport.

_miepie_

Berichten: 263
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:33

Citaat:
"Het enige doel van de flankriem is om pijn te veroorzaken zodat de paarden als een gek tekeer gaan in een poging om de riem kwijt te raken."


Alsof DAT de normaalste zaak van de wereld is, bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:34

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond. (..)
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden.


Natuurlijk kan een ongeluk altijd gebeuren. Het doel van dit soort rodeo's is echter dat de paarden zo gek mogelijk doen, anders is het niet spectaculair genoeg. Daarvoor wordt onder andere een band zeer strak aangetrokken in de liezen zodat ieder paard wel flink gaat bokken. Deze mensen vragen om ongelukken. Met sport heeft dit werkelijk niets te maken.

Ik vind dit 'ongeluk' dan ook geen ongeluk. Dit dier is gewoon de dood ingejaagd door menselijk optreden. Misschien wilden ze het paard dan niet dood hebben, maar ze hebben er in ieder geval alles aan gedaan om de kans zo groot mogelijk te maken dat het dier zou verongelukken. En dat alles voor een beetje 'entertainment'.. Het is in 1 woord walgelijk en ze zouden dit per direct moeten verbieden (het had al lang verboden moeten zijn).

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:34

Rodeo MOET verboden worden in mijn ogen, de dieren worden opgejaagd, gaan een marteling door en sterven dan 9 van de 10 toch...
Ik weet niet wat de oorspronkelijke bestemming van zo'n dier is maar als ze toch sterven, kan je ze beter naar de slacht brengen of een spuitje geven.
Maar dit, dit geeft weer hoe achterlijk Amerika is en al die lander die eraan meedoen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:36

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens het bekijken van het filmpje voor plaatsing hier, ook niet het idee had de merrie al dood was toen haar benen werden opgebonden.

Ik heb zelf meegemaakt dat mijn paard haar nek brak doordat ze achterover klapte, maar die stuiptrekkingen zagen er toch heel anders uit.

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:37

Caesar schreef:
@Breghje, dat ligt aan onze vervagende moraal. Omdat mensen die tak van sport "normaler" vinden, worden dergelijke fatale ongevallen ook heel anders benaderd als dit geval. Feit blijft dat het een ongelukkige val is, en dat het paard niet is overleden aan dierenmishandeling e.d.

@Kendra, in dat opzicht ben ik het met je eens. Maar is een paard het ook met je eens? En zijn bitten in die zin dan ook geen middel om een paard optimaal in de gewenste houding te laten lopen? Ik bedoel.. als je zover gaat kijken, dan is overal wel wat op te zeggen.

@Deflin: uberhaupt weleens in levende lijve een dier op slag dood zien gaan? Stuiptrekt altijd.


Mijn vader werkt op het slachthuis dus heb wel degelijk heel veel dieren dood zien gaan.
Maar zag het paard nog door zijn neusademen dus heb er niet echt een idee bij dat ze daadwerkelijk dood was.
En vindt haar ook wel heel erg lang na spartelen.
Maar goed zo denk ik erover.

Gekkeellen

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:37

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.



Oh wacht dus deze vorm van dieren opjagen en verwonden voor het plezier van de mensen is anders als stierenvechten?
Ik vind elke sport waarin een dier op deze wijze de dood ingejaagd wordt vreselijk en moet verboden worden.

Ookal zouden die paarden het perfecte leven hebben, de manier waarop ze aan hun einde komen streept dat perfecte leventje in 1x weg. Een grote volle drukke tribune..iedereen jut de paarden op..en ik geloof zeker dat er een gemene manier wordt gebruikt op die wedstrijden dat paarden extra gaan bokken vor het spectaculaire.

Neenee...ik vind het een vreselijk filmpje ..niet zozeer het einde van het paard, maar meer de manier waarop dit jonge dier zo aan zijn einde moet komen...omdat een stel kerels zich moet bewijzen ten koste van een levend dier!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:38

Ik snap niet dat het zo makkelijk word dat het normaal is en niet erg is om dieren hevig pijn te doen want ze worden goed verzorgt.

Ik heb zoiets nooit gesnapt dat maakt het allesbehalve goed. Typisch voorbeeld van de menselijke psychologie, hoe mensen door dissonantie iets positief omzetten waar ze als logisch mens niet mee kunnen leven. bah :)
Laatst bijgewerkt door lesilla op 29-07-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lin4Life

Berichten: 942
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Zwolle

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:41

"Het enige doel van de flankriem is om pijn te veroorzaken zodat de paarden als een gek tekeer gaan in een poging om de riem kwijt te raken."

Dat si toch wel degelijk gericht om een paard pijn te doen... zeggen ze zelf..

En ja een paard stuiptrekt inderdaad als die dood gaat..
Heb het laatst zelfs mee gemaakt dat mijn paard tijdens het rijden instorte vanwege een inwendige bloeding.. en dat is zeker geen pretje om te zien..

maar als ze die paarden dan niet zo pesten, irriteren en mishandelen dat die beesten niet zulke manieren moeten vinden om maar een uitweg te zoeken dan gebeuren deze dingen steeds minder.

Wanneer een paard alleen nog zo'n uitweg ziet dan drijf je hem toch wel heel ver tot het uiterste..

Wat nou Dierenwelzijn... Ze moeten die mensen een zo;n band om doen een strommstok in hun hol stoppen en lekker laten rennen tot ze erbij neer vallen!

gracita
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:43

Loody schreef:
Dit is echt heftig om te zien.

volgens mij worden de rodeopaarden altijd goed onderhouden en leven als koning te rijk.
En dat ongelukken gebeuren is ook nog begrijpelijk.
Maar zo sneu. Arme merrie :(:) Denk dat het wel goed is dat dit naar buiten komt.


'Koning te rijk' ?? Denk dat de stress van de rodeo alles teniet doet... of ze daarnaast nou goed verzorgd worden of niet,
denk niet dat dit het waard is... (en uiteraard ongelukken gebeuren, maar op de rodeo is die kans toch wel vele male groter ... )

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:43

Breghje schreef:
Achter de schermen geweest? Ik zelf ook niet, maar mensen die ik ken wel. En die verhalen zijn iets minder rooskleurig dan jij ze hier doet voorkomen.


Ehhh ja, want op rodeo's (zeker de kleine rodeo's) kun je achter de schermen kijken en praten met deelnemers en de dikke stieren en rodeopaarden bekijken.
Op de Stampede in Calgary is het wat lastiger (niet onbegrijpelijk want daar komen dagelijks vele tienduizenden mensen).

zorbake
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:45

ik heb al heel wat gezien wat dit soort dingen betreft,maar dit is echt schandalig,och arme,gelukkig zijn er veel mensen met de zelfde mening,maar ja daar is dit paard niet mee geholpen helaas -:(-

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:53

Gadver wat een heftig filmpje!

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:57

Het filmpje vind ik ook erg heftig! Vreselijk wat die paarden moeten doorstaan voor iemand anders zijn lol ;(

charlottelot
Berichten: 272
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:00

he jakkes wat een naar filmpje zeg! arm paard...

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:00

Yeyo schreef:
ALLE sporten waarbij dierenleed "gerechtvaardigd" wordt onder het mom van volksvermaak zou verboden moeten worden.


Dus alle paardensport :Y)

Ik vraag me af wat het dodental onder deze rodeo-paarden is.

Ik durf het fimpje niet eens te kijken hoor :+
Maar zou dat ook niet kunnen als er een filmpje zou zijn van de menpony die laatst is verdronken...

Toch denk ik dat "men" onderschat hoe erg hun eigen sport/recreatie is. Hoeveel blessures er door onkunde komen en de "onhandelbare" paarden die zo zijn geworden door onbegrip en trauma's van hun "lieve" goedbedoelende baasjes.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:01

yarrah schreef:
Breghje schreef:
Achter de schermen geweest? Ik zelf ook niet, maar mensen die ik ken wel. En die verhalen zijn iets minder rooskleurig dan jij ze hier doet voorkomen.


Ehhh ja, want op rodeo's (zeker de kleine rodeo's) kun je achter de schermen kijken en praten met deelnemers en de dikke stieren en rodeopaarden bekijken.
Op de Stampede in Calgary is het wat lastiger (niet onbegrijpelijk want daar komen dagelijks vele tienduizenden mensen).



Volgens mij is de rodeo waar dit gebeurde geen kleine rodeo...... Ik kan me voorstellen dat een kleine rodeo meer afhankelijk is van zijn paarden/koeien/kalveren en minder van sponsoren om de boel draaiende te houden, hoewel dat nog steeds het gebruik van de flankriemen niet goed praat áls ze daar al geen stroomstokken gebruiken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:02

deze paarden worden geforceerd om te bokken....ik word daar al heel lang misselijk van....dit hoort in de categorie beesten pesten en zou verboden moeten worden.

Je krijgt trouwens ieder paard aan et bokken als je z'n liezen insnoert,dat is niet zo heel moeilijk.
Dat filmpje hoef ik niet te zien...ik ga niet voor mijn lol kijken hoe een paard zijn nek breekt en dood ligt te gaan....daarvoor hou ik teveel van paarden.