Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:28

biks is hetzelfde als granen....alleen biks is gemalen granen geperst in een brokje met wat plaksel om de boel bij elkaar te houden.
mensen hebben een beter gevoel bij muslie's omdat dat er lekkerder en gezelliger uitziet...wat suiker erin en een kruidje en dan denk je als eigenaar dat je het helemaal goed doet...

en inderdaad paarden die zwaar trainen hebben meer nodig dan alleen ruwvoer....maar wat is zwaar trainen?

Nou jannepauli....de pot verwijt de ketel dus in dit geval....jij mag er wel een eigen draai aan geven en Arabesk niet?
Tja...ze heeft haar naam niet mee natuurlijk...

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:36

geerke schreef:
OKHannes schreef:
Ai Arabesk..onjuiste informatie verstrekken oftewel halve verhalen in jouw eigen straatje vertellen vind ik toch wel errug kwalijk. Haalt je geloofwaardheid voor mij aardig onderuit.

Dan Jannepauli, verhaal is stuk helderder.

wat is dan de onjuiste informatie?

Iets maar voor de helft vertellen, komt voor mij neer op onjuist.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:58

Paardentango schreef:
Wat is er precies mis met bietenpulp of kokos schilfers?
(tikfoutjes verbeterd)

Ik denk dat je soja bedoelt ipv kokos schilfers? Soja is afkomstig van de cassaveplant en wordt massaal verwerkt in veevoeder wegens economische en politieke belangen; kokosschilfers worden ook wel gebruikt maar in veel mindere mate, vandaar dat ik denk dat je sojaschroot bedoelt....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:58

Jongens, ik heb zelf natuurlijk geen paard maar is het niet zo dat als er te veel suiker etc. in het voer zit, dan geef je toch minder, afgestemd op hoeveel werk het paard moet verrichten, zijn gewicht en lichaamsbouw, leeftijd, etc.? Geldt dat niet voor alle dieren, en eigenlijk ook mensen maar zelf negeren we het natuurlijk graag omdat chocola zo lekker is...

In ieder geval, bij mij op stal staat er per paard hoeveel ze mogen, en je ziet regelmatig aanpassingen op het bordje op hun deur omdat ze bv. een blessure hebben en dus minder lopen en dus ook minder nodig hebben. Sommige krijgen zelfs alleen maar "extra veel hooi" omdat ze al wat langer een blessure hebben of op vakantie gaan ofzo. Dat wordt allemaal heel precies aangepast aan de wensen wat betreft beweging, leeftijd en aanleg van het paard en daar houden wij ons allemaal braaf aan als we andermans paard gaan voeren. Dit geldt ook voor de paarden die gewoon van de manege zelf zijn - de verschillen onderling zijn soms zo groot dat duidelijk blijkt dat er goed op gelet wordt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:09

Citaat:
jannepauli.....natuurljk voedingspatroon kleine hoeveelheden graan of biks?
Een paard in de natuur is nog nooit graan of biks tegen gekomen.

Ach Geerke, leer nou toch 's lezen!
Of schakel een overijverige fantasie uit want dat 'biks' ( in het engels samengevat onder de term 'grains') een natuurlijk voedingspatroon is, wordt nergens beweerd, ook niet door mij. Maar een feit is dat het overgrote deel van de paarden op de een of andere wijze toch veel staltijd doorbrengen en dat een aantal paarden daardoor stereotiepe gedragingen kunnen gaan vertonen. Dát is het doel van dit onderzoek.

In zijn algemeenheid gezegd is er best wel het nodige te verbeteren aan de voeding van het paard en het zou een goed streven zijn om voor paarden die veel tijd op stal (moeten) doorbrengen een voersysteem te verzinnen dat beter inspeelt op hun natuurlijke fysiologie. Maar verbeteringen worden niet bereikt door tendentieuze berichtgeving - wel door inhoudelijke discussie en feiten.

In principe - ik merk het maar even voor de duidelijkheid op - ben ik zelf ook geen voorstander van grote hoeveelheden 'biks' - mijn paarden brengen 80% van hun tijd op de wei door, de overige 20% staan ze (voor de nacht) in de paddocks met hooi.En tijdens uitzonderlijk slechte weersomstandigheden of felle kou gaan ze voor de nacht op stal. Ze leven op gras, hooi en om de vitamines/mineralen op peil te houden, krijgen ze dagelijks ook wat supplement. Maar het voedingsverhaal is zo simpel nog niet: afgezien van het feit dat ieder paard verschillend is, zijn ook de omstandigheden meewegend in het verhaal. Een paard dat geen arbeid verricht overleeft uitstekend op hooi/gras/kuil (er vanuitgaand dat de bodemgesteldheid en grasvariatie van goede kwaliteit is en voldoende stoffen levert). Maar net zoals mensen geen inspanningen kunnen leveren op een dagelijks dieet van alleen vette patat, speelt het gegeven van extra energieleveranciers en bouwstoffen mee op het moment dat een paard in de groei is, prestaties moet leveren, zware training ondergaat of ouder wordt.

Kijk, als Arabesk een kritische noot geplaatst zou hebben bij dit artikel in de zin van 'welzijn' van het paard, dan had ik dat kunnen onderschrijven. De strekking van het onderzoek richt zich m.i. niet op het grondprincipe van paardenwelzijn - in mijn opvatting is dat namelijk gewoon lekker buiten in het gras lopen - maar op manieren om te voorkomen dat een paard in de tussen de voermomenten liggende periodes kwalen ( maagzweren, pieken in suikeropname etc) en stereotiep gedrag ontwikkeld.
Het uitvinden van een voersysteem dat met regelmatige tussenpozen kleine porties (hooi e/o biks) verstrekt is wellicht een vebetering ten opzichte van het lijfelijke welzijn van een paard, het vormt echter wel meteen een excuus om paarden maar helemaal niet meer buiten te laten staan. Denk daarbij maar aan de nederlandse koeienbevolking die meer en meer in stallen gehouden worden en de frisse groene wei niet meer te zien krijgen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:51

Wij voeren onze paarden dus met een voersysteem ( die dus allang zijn uitgevonden en bestaan) maar ze staan niet op stal, maar in grote paddocks met ca. 1 uur per dag weidegang ( i.v.m. te weinig weiland).
Overigens is alleen "gras" ook geen goed voer voor paarden. Veel paarden staan op te vette, overbemestte ( koeien) weilanden. Vet groen gras is ook geen "natuurlijk" voer voor paarden, maar dor, geel gras met weinig voedingswaarde komt daar veel meer in de buurt.
Biks/ graan etc. is ook niet natuurlijk, nee, kuilgras ook niet, net zo min als winterwortelen, etc.
Maar goed paardenweiland is in Nederland vrijwel onvindbaar, het kost veel moeite om een koeienweiland zo te krijgen dat het gras wat er groeit voor een paard goed is.
We zullen dus ergens een gulden middenweg moeten vinden, dat dat niet bestaat uit veel krachtvoer ( bijv. meer dan 3 kg per dag) en weinig hooi is duidelijk.
Alleen maar hooi van overbemest land is ook niet goed en kuilgras is al helemaal geen paardenvoer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:36

de eerste en enige reactie die ik had op dit artikel is
"ja duhuh...."
oftewel, niets meer dan bevestiging van wat iedere gek met een half brein zich al kan bedenken

ElCid

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:34

Jammer genoeg zijn er nou eenmaal veel mensen met minder dan dat halve brein..................

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:41

Kijk, dit bedoel ik nou.

Het geplaatste artikel is prima, en leerzaam ook, maar het is de boodschapper waar op gereageerd wordt. Waarom dan?

Misschien ben ik het ook wel vaker niet eens met Arbesk haar ideëen, maar ze staat wel ergens voor.
Voor een beter leven voor paarden, waar we allemaal toch op uit zijn?
Iedereen weet het in paardenland altijd weer net ietsje beter dan de ander, ik maak me er ook schuldig aan hoor.
Maar we hebben hier paarden, en vaak beperkte grond en om nu alles is het extreme te trekken?

Om nu zo uit te gaan halen vind ik echt niet nodig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:57

Jannepauli schreef:
Het is natuurlijk in je te prijzen dat je de moeite neemt om een artikel te vertalen voor hen die het Engels niet machtig zijn. Maar wat niet akkoord is, is dat je in je vertaling zaken weglaat en de brontekst naar eigen overtuiging ( vandaar het 'koekje van eigen deeg') interpreteert. Kennelijk neemt niemand de moeite om de oorspronkelijke tekst er bij te nemen want in tegenstelling tot jouw kruistocht tegen "biks", gaat dit artikel niet over het voeren van hooi contra biks, maar over de tijdsintervallen bij het voeren. De strekking van het onderzoek geeft aan dat de wijze van voeren zoals dat op veel stallen gebeurd wel eens een oorzaak van bepaalde problemen kan zijn: dus twee of drie maal daags een grote portie, in vergelijking met het telkens kleine porties hooi/biks voeren, wat beter aansluit bij de natuurlijke voedselopname van een paard dat in de vrije natuur loopt. Met kleine hapjes, kleine hoeveelheden naar binnen werken.
De kern-zin van het onderzoek is dat er eigenlijk een apparaat uitgevonden zou moeten worden waarmee met bepaalde tijdsintervallen kleine hoeveelheden biks (grains) gegeven zou kunnen worden verspreid over de dag. Daarmee zou een meer natuurlijk voedingspatroon bereikt worden wat dan mogelijk bepaald stereotiep gedrag ( weven, kribbebijten etc.) zou kunnen voorkomen.

Het verhaal heeft dus een geheel andere strekking en getuige de reacties ben je er wel in geslaagd deze te verdoezelen. Als een artikel dan ook nog eens als 'voorpagina nieuws' gepresenteerd wordt, dan bespeur ik jouw tendens om feiten naar eigen geloof te verdraaien. Dat mag hoor, als jij van iets overtuigd bent, mag je roepen wat je wilt. Zolang je maar niet ter ondersteuning van je overtuiging feiten weglaat of, erger nog, manipuleert en daarmee de goegemeente onjuiste informatie verstrekt. Dan kun je er donder op zeggen dat je kritiek krijgt.

Ik heb ongeveer 3/4 van het artikel op horses.nl vertaald, heb wat citaten weggelaten omdat dat heel wollig Amerikaans taalgebruik was.

ALs je het zo goed weet, zou k zeggen, vertaal jij het dan ;-)

En ik ben hartstikke gek dat ik nog op jouw gezeik inga 8)7

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:04

Ben het met Paardentango eens, waarom wordt er zo heftig gereageerd op degene die dit bericht heeft geplaatst :? Mensen kunnen wel allemaal roepen van "Oh, dit wisten we al!" of "Pff oud nieuws, gesneden koek" etc etc, maar er zijn zoveel ruiters en mensen met paarden die dit niet weten :n Geloof me, alleen al in mijn (kleine) omgeving kan ik er al tig opnoemen. Dus alleen maar goed dat dit soort berichten naar voren blijven komen :) En het is verder toch ook een goed en leerzaam artikel, dus wat is dan het probleem?

Kan me voorstellen dat niet iedereen het altijd eens is met de mening van Arabesk, maar dat doet er in dit geval toch niet toe?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:04

@ Paardentango: Niemand 'haalt uit' naar de TS en of je het nu wel of niet eens bent met haar ideeën is evenmin aan de orde. Waar het mij om gaat is dat een artikel niet juist en met weglating van een paar belangrijke details gepresenteerd wordt.
Ken je de uitdrukking "it's all in the eye of the beholder"? Dat betekent - in dit kader - zoveel als dat je leest/ziet wat je wilt lezen/zien. Dat wat je het meeste interesseert heeft voorrang bij de informatieverwerking in je brein. Een aardig psychologen-trucje. En misschien was dat wel aan de orde bij de TS :+

@ Arabesk: zoet maar hoor :(:) - zet je tanden 's in deze zin om te vertalen: "If you can't stand the heat, get out of the kitchen!"

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:19

Julia_14 schreef:
Ben het met Paardentango eens, waarom wordt er zo heftig gereageerd op degene die dit bericht heeft geplaatst :? Mensen kunnen wel allemaal roepen van "Oh, dit wisten we al!" of "Pff oud nieuws, gesneden koek" etc etc, maar er zijn zoveel ruiters en mensen met paarden die dit niet weten :n Geloof me, alleen al in mijn (kleine) omgeving kan ik er al tig opnoemen. Dus alleen maar goed dat dit soort berichten naar voren blijven komen :) En het is verder toch ook een goed en leerzaam artikel, dus wat is dan het probleem?

Kan me voorstellen dat niet iedereen het altijd eens is met de mening van Arabesk, maar dat doet er in dit geval toch niet toe?

Het gros van de mensen die jij nu noemt zitten niet eens op bokt dus zullen dit bericht/artikel nooit lezen. Laat staan dat ze internet afstruinen over de nieuwste onderzoeken. Misschien zullen ze het viavia horen. Wij wel en reageren dus.....
En verder heeft JannePauli het allemaal al gezegd. Maar maak er geen vete van.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:25

fijn dat het nu ook eens zwart op wit staat.

iedere paardenhouder zou moeten weten dat onbeperkt ruwvoer het beste is voor een paard..........

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:59

Misschien lok ik een discussie uit hiermee, maar ik vraag het toch:

Mijn pony krijgt onbeperkt ruwvoer en staat 24/7 op het land. In mei is ze bevallen van een gezond veulen, maar is sindsdien vrij schraal. Iets voor en na de bevalling ben ik ook om die reden merriebrok gaan bijvoeren. Alleen daarmee houd ik haar een beetje op gewicht. Als ik daarmee stop, zie je haar letterlijk elke dag afvallen en kun je de ribben tellen.
Wat is jullie oplossing om (zonder krachtvoer) deze merrie op gewicht te houden?
(bietenpulp moet ze overigens niet)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:00

niet........... gewoon biks geven 3 keer per dag naast haar onbeperkte ruwvoer.......... dier heeft het duidelijk nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:01

Waarom geen merriebrok? Je paard heeft gewoon voedingsstoffen nodig. Wat is er nu weer mis om je paard goed te voeden??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:02

Nageslacht produceren kost energie en het voeden van het veulen neemt belangrijke voedingsstoffen van de merrie weg. Om die reden is het helemaal niet verkeerd om tijdelijk merriebrok te voeren, zolang de pony als hoofdbestanddeel van de voeding ook wel gras en goed hooi krijgt. Als het veulen gespeend is kun je weer terug naar een voeding zonder brok.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:12

Oke :D bedankt! Dan weet ik in ieder geval dat we goed bezig zijn :)
Op paardnatuurlijk zie je ook dat ze hun merrie met veulen in conditie houden
zonder brok namelijk. Vandaar dat ik het vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:20

Pff, paardnatuurlijk zegt wel meer. Het komt bij mij altijd erg sektarisch over, ik blijf er iig heeeeel ver vandaan :D
Onze merries krijgen altijd de laatste maanden en in de zoogtijd lekker veel merriebrok. Is alleen maar goed voor merrie en veulen :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:36

KiWiKo schreef:
iedere paardenhouder zou moeten weten dat onbeperkt ruwvoer het beste is voor een paard..........

Ik dacht dat dit al wel bijna algemeen bekend was :o Maar wel fijn dat het nu weer meer bekend word gemaakt zodat nog meer mensen het weten. Ik kom nog te vaak op stallen waar paarden 5 kg brok per dag weg moeten kauwen :(:)
Zelf voer ik onbeperkt ruwvoer met zo min mogelijk krachtvoer. In de zomer gewoon gras uit de wei en in de winter eerste klas hooi... Mijn beestjes hebben trouwens altijd dikke stallen vol stro waar ook veel uit gegeten word! Bij mij gooien ze het hooi vaak door de hele stal heen om het dan vervolgens weer op te zoeken en samen met stro op te eten 8-)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:59

Niels schreef:
Pff, paardnatuurlijk zegt wel meer. Het komt bij mij altijd erg sektarisch over, ik blijf er iig heeeeel ver vandaan :D

Haha, heel wijs, helemaal mee eens. Doen idd precies hetzelfde als waar Jannepauli zich in dit geval druk om maakte...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:43

Is het hier op de voorpagina ook komkommertijd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:49

KiWiKo schreef:

:j

Alleen op bokt schijnen dit soort dingen 'de mening van Arabesk' te zijn :D.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:53

onbeperkt ruwvoer, als ik van mijn paarden af wil zijn er nog wel andere en snellere oplossingen