Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
geerke schreef:OKHannes schreef:Ai Arabesk..onjuiste informatie verstrekken oftewel halve verhalen in jouw eigen straatje vertellen vind ik toch wel errug kwalijk. Haalt je geloofwaardheid voor mij aardig onderuit.
Dan Jannepauli, verhaal is stuk helderder.
wat is dan de onjuiste informatie?
Paardentango schreef:Wat is er precies mis met bietenpulp of kokos schilfers?
(tikfoutjes verbeterd)
Citaat:jannepauli.....natuurljk voedingspatroon kleine hoeveelheden graan of biks?
Een paard in de natuur is nog nooit graan of biks tegen gekomen.
Jannepauli schreef:Het is natuurlijk in je te prijzen dat je de moeite neemt om een artikel te vertalen voor hen die het Engels niet machtig zijn. Maar wat niet akkoord is, is dat je in je vertaling zaken weglaat en de brontekst naar eigen overtuiging ( vandaar het 'koekje van eigen deeg') interpreteert. Kennelijk neemt niemand de moeite om de oorspronkelijke tekst er bij te nemen want in tegenstelling tot jouw kruistocht tegen "biks", gaat dit artikel niet over het voeren van hooi contra biks, maar over de tijdsintervallen bij het voeren. De strekking van het onderzoek geeft aan dat de wijze van voeren zoals dat op veel stallen gebeurd wel eens een oorzaak van bepaalde problemen kan zijn: dus twee of drie maal daags een grote portie, in vergelijking met het telkens kleine porties hooi/biks voeren, wat beter aansluit bij de natuurlijke voedselopname van een paard dat in de vrije natuur loopt. Met kleine hapjes, kleine hoeveelheden naar binnen werken.
De kern-zin van het onderzoek is dat er eigenlijk een apparaat uitgevonden zou moeten worden waarmee met bepaalde tijdsintervallen kleine hoeveelheden biks (grains) gegeven zou kunnen worden verspreid over de dag. Daarmee zou een meer natuurlijk voedingspatroon bereikt worden wat dan mogelijk bepaald stereotiep gedrag ( weven, kribbebijten etc.) zou kunnen voorkomen.
Het verhaal heeft dus een geheel andere strekking en getuige de reacties ben je er wel in geslaagd deze te verdoezelen. Als een artikel dan ook nog eens als 'voorpagina nieuws' gepresenteerd wordt, dan bespeur ik jouw tendens om feiten naar eigen geloof te verdraaien. Dat mag hoor, als jij van iets overtuigd bent, mag je roepen wat je wilt. Zolang je maar niet ter ondersteuning van je overtuiging feiten weglaat of, erger nog, manipuleert en daarmee de goegemeente onjuiste informatie verstrekt. Dan kun je er donder op zeggen dat je kritiek krijgt.
Julia_14 schreef:Ben het met Paardentango eens, waarom wordt er zo heftig gereageerd op degene die dit bericht heeft geplaatstMensen kunnen wel allemaal roepen van "Oh, dit wisten we al!" of "Pff oud nieuws, gesneden koek" etc etc, maar er zijn zoveel ruiters en mensen met paarden die dit niet weten
Geloof me, alleen al in mijn (kleine) omgeving kan ik er al tig opnoemen. Dus alleen maar goed dat dit soort berichten naar voren blijven komen
En het is verder toch ook een goed en leerzaam artikel, dus wat is dan het probleem?
Kan me voorstellen dat niet iedereen het altijd eens is met de mening van Arabesk, maar dat doet er in dit geval toch niet toe?
KiWiKo schreef:iedere paardenhouder zou moeten weten dat onbeperkt ruwvoer het beste is voor een paard..........