Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Wat ik gezien heb, is wellicht in te passen in de reguliere sport, mits er duidelijke omschrijvingen komen welke optoming wel en niet acceptabel is. Hierbij speelt paardvriendelijkheid een rol,
Citaat:... maar het moet ook verantwoord zijn naar de andere deelnemers op het losrijterrein.
Arabesk schreef:Ook in de Z zou je niet gebruik moeten/hoeven maken van een hefboomwerking, het gaat toch juist om verfijning en steeds minimalere hulpen? Waarom komen er dan meer bitten en sporen bij naarmate je op een hoger niveau komt in de dressuur? Het zou toch juist afbouwen van hulpmiddelen moeten zijn? Steeds meer met minder?
KiWiKo schreef:weet je.......... ik denk dat het er uiteindelijk op uitdraait dat men dispensatie kan krijgen op medische gronden.......... iets wat nu absoluut niet kan
Een wisselend jonkie, een hangend rooster........ net bij de tandarts geweest....... noem maar op![]()
en dat vind ik wel een goede ontwikkeling
KiWiKo schreef:geeft ie nieten zoals jij denk ik ook wel weet is een ongebroken bit (een stang) eigenlijk het vriendelijkste bit dat er is........
laura1986 schreef:wordt een stangenbit volgens mij gebruikt om het opgerichte paard weer de weg naar beneden te wijzen en om het frame waarin wordt gewerkt te bepalen. Hierbij hangt de teugel voor het grootste deel van de tijd geheel door.
amondi schreef:laura1986 schreef:Feitelijk heeft een paard geen plaats in zijn mond voor een bit, dat lijkt me reden genoeg?
Feitelijk??? Verklaar je nader en verklaar tevens hoe het dan komt dat 99% van de paarden wel met bit wordt bereden of gemend.
Of nee, bit of bitloos hoort in een ander topic thuis.
laura1986 schreef:De mond is bedoeld en ingericht om te eten/drinken, dus om dingen die het paard nodig heeft af te bijten, te kauwen, door te slikken etc..
Huertecilla schreef:laura1986 schreef:De mond is bedoeld en ingericht om te eten/drinken, dus om dingen die het paard nodig heeft af te bijten, te kauwen, door te slikken etc..
..en een paardenrug om op te zitten?
hc
KiWiKo schreef:nou moeten de bitlozen het nog waarmaken......... en dat zou gaaf zijn
Bandida schreef:KiWiKo schreef:nou moeten de bitlozen het nog waarmaken......... en dat zou gaaf zijn
Hehe Kiwiko.. ik pik nog eens even wat van jou op![]()
Voor mij mogen de bitlozen het nu eens helemaal gaan waar maken door uit traditionele dressuurcompetitie weg te blijven, in plaats van krampachtig deel te willen zijn van iets wat bitloos niet past![]()
ja ik weet het, ook déjà vu