Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:00

Hmm, denk ik niet. Ik verwacht dat je per 1 april 2010 gewoon bitloos kunt starten met een door de KNHS goedgekeurde optoming.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:05

en dat is toch ook niet erg?

laat het maar zien in de ring :) laat het maar beoordelen door een jury.........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:07

Ik had eerst nog het idee dat ze die proefwedstrijd hadden georganiseerd om subtiel bitloos te lynchen. Zo van 'ja zonder bit geen aanleuning en DUS onmogelijk om te beoordelen, ok afgeschoten, volgende onderwerp'

maar ik heb her en der staan praten, en ook gevraagd waaróm ze in godsnaam die moeite doen. Ik bedoel als de KNHS zegt het gebeurt niet, dan hoeft het niet, niemand die ze op de vingers zal tikken. De reden dat ze toch wat doen is dat de vraag vanuit de leden heel erg groot was.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:10

Citaat:
Wat ik gezien heb, is wellicht in te passen in de reguliere sport, mits er duidelijke omschrijvingen komen welke optoming wel en niet acceptabel is. Hierbij speelt paardvriendelijkheid een rol,

ooooooooh hóe hypocriet }:0

Ze manouvreren zichzelf nu in een beetje lastige situatie. Als ze de hackemore op grond van de onvriendelijke hefboomwerking niet accepteren, wijzen ze eigenlijk ook bitten af met hefboomwerking. Als de ene hefboomwerking wordt uitgesloten zouden ze ook de andere moeten uitsluiten. Als ze de hackemores wél toestaan hebben ze óók een probleem, want dit is inderdaad geen vriendelijke optoming en nog steeds een communicatiemiddel op basis van pijn.

Citaat:
... maar het moet ook verantwoord zijn naar de andere deelnemers op het losrijterrein.

vastgeroest in het idee dat een bit wél veiligheid geeft :7

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:19

@aberesk, mss besluiten ze wel dat je pas vanaf z met een hack mag net als dat je dan pas met s en t mag.. lijkt mij niet verstandig als er in de B al mee gereden mag worden.. (geen aanval op B ruiters, maar ze zijn nou eenmaal over het algemeen genomen minder rustig met de hand)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:23

Ook in de Z zou je niet gebruik moeten/hoeven maken van een hefboomwerking, het gaat toch juist om verfijning en steeds minimalere hulpen? Waarom komen er dan meer bitten en sporen bij naarmate je op een hoger niveau komt in de dressuur? Het zou toch juist afbouwen van hulpmiddelen moeten zijn? Steeds meer met minder?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:27

Arabesk schreef:
Ook in de Z zou je niet gebruik moeten/hoeven maken van een hefboomwerking, het gaat toch juist om verfijning en steeds minimalere hulpen? Waarom komen er dan meer bitten en sporen bij naarmate je op een hoger niveau komt in de dressuur? Het zou toch juist afbouwen van hulpmiddelen moeten zijn? Steeds meer met minder?

omdat de finetuning steeds meer gevraagd word :) :)

naarmate je paard hoger opgeleid is, hoe meer het dier "vatbaar' is voor subtiele signalen........... daarom is een zweep verboden vanaf het M...... een zweep is geen subtiel signaal....... een spoor wel :)

mooi voorbeeld :) toen ik bij Nadine Capellmann werkte reed ik op haar oude peerd........ en ik zat in wissels om de pas gewoonweg omdat IK uit balans zat en het dier slechts deed wat ik met mijn lijf vroeg :) ..... zo subtiel werkt dat :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:30

waarom geeft een hefboomwerking dan een subtieler signaal?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:35

geeft ie niet :) alleen is het een wisselwerking tussen het gewone bit........ en de stang :)

en zoals jij denk ik ook wel weet is een ongebroken bit (een stang) eigenlijk het vriendelijkste bit dat er is........

er word pas grof als de kinketting verkeerd afgesteld staat :)
als de kinketting goed afgesteld staat kunnen de scharen evenwijdig staan aan de kaak........

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:39

Bettine waarom helaas?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:06

t mag officeel nog neit, en afgelopen zondag reed er iemand t b springen binnen met de teugels aan de neusriem en dus zonder bit, werd door de jury niks van gezegd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:07

previr schreef:
t mag officeel nog neit, en afgelopen zondag reed er iemand t b springen binnen met de teugels aan de neusriem en dus zonder bit, werd door de jury niks van gezegd.

Springen mag al wel ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:41

Ik hoop dat het idee van provinciewedstrijd doorzet. En dan dezelfde voorwaarden als vorige keer dus geen startkaart enz. Meer ruchtbaarheid aan de zaak geven! Niet heel paardrijdend NL zit op bokt. Met mijn vorige paard had ik meegedaan, daarvoor had ik zelfs van Antwerpen naar Ermelo gereden :) en ik heb er acheraf geen baat bij... Wat heb ik ook aan een KNHS wijziging?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:12

ik hoop alleen dat bitloos zichzelf gaat promoten................ zonder zichzelf voorbij te lopen......

ik juich het absoluut toe............ vind het een goede ontwikkeling..........

nou moeten de bitlozen het nog waarmaken......... en dat zou gaaf zijn

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:00

KiWiKo schreef:
weet je.......... ik denk dat het er uiteindelijk op uitdraait dat men dispensatie kan krijgen op medische gronden.......... iets wat nu absoluut niet kan :)

Een wisselend jonkie, een hangend rooster........ net bij de tandarts geweest....... noem maar op :)

en dat vind ik wel een goede ontwikkeling

Maar wel met als gevolg dat die dispensatie maar van tijdelijke aard is, heb je dus eigenlijk nog niks aan want als ze 6 zijn zijn ze toch écht uitgewisseld :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:54

Feitelijk heeft een paard geen plaats in zijn mond voor een bit, dat lijkt me reden genoeg?

In de academische rijkunst (Bent Branderup) wordt een stangenbit volgens mij gebruikt om het opgerichte paard weer de weg naar beneden te wijzen en om het frame waarin wordt gewerkt te bepalen. Hierbij hangt de teugel voor het grootste deel van de tijd geheel door. Correct me if I´m wrong ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:58

laura1986 schreef:
Feitelijk heeft een paard geen plaats in zijn mond voor een bit, dat lijkt me reden genoeg?

Feitelijk??? Verklaar je nader en verklaar tevens hoe het dan komt dat 99% van de paarden wel met bit wordt bereden of gemend.

Of nee, bit of bitloos hoort in een ander topic thuis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:48

KiWiKo schreef:
geeft ie niet :) en zoals jij denk ik ook wel weet is een ongebroken bit (een stang) eigenlijk het vriendelijkste bit dat er is........

OEPS.

Een stang kan gebroken zijn en een ongebroken trens blíjft een trens. Er zijn legio dubbelgebroken stangvarianten. Ook de (wel of niet gecombineerde) inwerking op kaak, tong en gehemelte (lagen) kan naar believen als bij de trens gekozen worden.
Deze variatie aan inwerkingen mis je bij bitloze optomigen en ja, dat is wel degelijk een fors verschil in signaalmogelijkheden en inherente mechanische effecten op de kop dus houding daarvan.
Het verschil tussen stang en trens is de hefboomwerking en het steunpunt is de kinketting.

Wat in de ruiterij inmiddels onbekend is, is dat de stang vanuit doorhangende teugel een negatieve en positieve richting heeft. Daarmee kan een zeer subtiel voorwaards signaal gegeven worden.
Aangezien het tegenwoordig verloren kennis, wordt het niet gebruikt en alleen met één krachtrichting gewerkt.
Dat is iets wat met andere optoming en ook optomingloos niet kan.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:58

laura1986 schreef:
wordt een stangenbit volgens mij gebruikt om het opgerichte paard weer de weg naar beneden te wijzen en om het frame waarin wordt gewerkt te bepalen. Hierbij hangt de teugel voor het grootste deel van de tijd geheel door.

Dat is wat al 4 eeuwen vor christus bekend was en ook met een trens werkt. Met een stang is het echter iets waar je niets voor hoeft te doen:
Door de keuze van het al of niet gebroken mondstuk bepaald de zwaartekracht aan de hefboom en e teugels in welke kouding van de kop = hoek waaronder de zwaartekracht aan het bit trekt, het bit het minst oncomfortabel in de mond is.

Dit geeft haarscherp aan dat met en zonder bit een niet vergelijkbare inwerking van de signalen heeft.

hc

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:40

amondi schreef:
laura1986 schreef:

Feitelijk??? Verklaar je nader en verklaar tevens hoe het dan komt dat 99% van de paarden wel met bit wordt bereden of gemend.

Of nee, bit of bitloos hoort in een ander topic thuis.

OK, even offtopic reactie:
De mond is bedoeld en ingericht om te eten/drinken, dus om dingen die het paard nodig heeft af te bijten, te kauwen, door te slikken etc. Er is in feite geen ruimte over voor een voorwerp als een bit.
En waarom mensen dan een bit gebruiken? Goh, omdat men vind dat dat zo hoort? Vastgeroest? Ik zou het niet weten, ik gebruik er zelf geen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:10

laura1986 schreef:
De mond is bedoeld en ingericht om te eten/drinken, dus om dingen die het paard nodig heeft af te bijten, te kauwen, door te slikken etc..

..en een paardenrug om op te zitten?

@evelinepien: het topic zélf is al de derde of vierde variatie op hetzelfde thema wat in de vorige reïncarnatie door de valsewijverij om zeep geholpen is. Laat niemand dáár nu geen dejavu van krijgen en onthou je van inhoudsloze vingerwijzerij.

hc

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:14

Huertecilla schreef:
laura1986 schreef:
De mond is bedoeld en ingericht om te eten/drinken, dus om dingen die het paard nodig heeft af te bijten, te kauwen, door te slikken etc..

..en een paardenrug om op te zitten?

hc

Nee, zeer zeker niet ;)

Dat we dat toch doen betekent dat het onze verantwoording is om te zorgen dat het paard daar zo min mogelijk schade aan ondervind (zie verder je eigen site, daar staat het prima op verwoord ;) )

Maar ontopic: Fijn dat de KNHS bitloos serieus benaderd en het mogelijk maakt om paardvriendelijker te starten :j

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:35

nu moeten ze het nog toelaten in Belgie en ik ben content (:

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:25

KiWiKo schreef:

Hehe Kiwiko.. ik pik nog eens even wat van jou op ;)
Voor mij mogen de bitlozen het nu eens helemaal gaan waar maken door uit traditionele dressuurcompetitie weg te blijven, in plaats van krampachtig deel te willen zijn van iets wat bitloos niet past :Y)

ja ik weet het, ook déjà vu ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:33

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Hehe Kiwiko.. ik pik nog eens even wat van jou op ;)
Voor mij mogen de bitlozen het nu eens helemaal gaan waar maken door uit traditionele dressuurcompetitie weg te blijven, in plaats van krampachtig deel te willen zijn van iets wat bitloos niet past :Y)

ja ik weet het, ook déjà vu ;)

Ik vind het ook meer wat voor de meer traditionele ruiters om nu over te stappen op bitloos en mee te (blijven) doen aan wedstrijden. Veel mensen die al langer bitloos rijden willen hier volgens mij niet eens aan meedoen (including me). Maar het excuus dat bitloos niet mag tijdens wedstrijden is ten minste van tafel!