Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:07

OKHannes schreef:
(Als je m hebt ontmoet weet je ook dat hij dat niet is)

Klopt.....valt eerder onder het type arrogante bal. Altijd mooi om die harem om hem heen te zien dwalen :D .

Is natuurlijk weer een manier om 'zijn' methode (niet meer dan knip en plakwerk van andere methodes) weer eens in the picture te krijgen.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:33

Nee he... Daar ook al en kampioenschap voor! Van dat vakmanschap moet je dus echt geen wedsrijd maken.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:53

Juliette86 schreef:
OKHannes schreef:
(Als je m hebt ontmoet weet je ook dat hij dat niet is)

Klopt.....valt eerder onder het type arrogante bal. Altijd mooi om die harem om hem heen te zien dwalen :D .

Is natuurlijk weer een manier om 'zijn' methode (niet meer dan knip en plakwerk van andere methodes) weer eens in the picture te krijgen.

Uhm, ik bedoelde het dus niet zo negatief. Heb clinic bij m gedaan en heb m niet als arrogant ervaren. En die harem ben ik dus niet tegengekomen..sorry, deel je ervaring niet.
Zie m zeker niet al goeroe (ben en blijf traditional) maar als een nuchter persoon.

Heb tot nu toe veel aan de freestyle methode. Werk er graag mee.

Jouw omschrijving voor emiel geldt bij mij voor hempfling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:35

Heb hem vanuit de HAS 4 jaar meegemaakt op Horse-Event. Ik erger me daarnaast heel erg aan de manier waarop hij 'zijn' methode presenteert :r . Alsof hij het wiel heeft uitgevonden terwijl hij alleen maar stukken van anderen aan elkaar heeft geplakt. Werd daar niet echt enthousiast van :n . Hempfling ken ik niet persoonlijk dus dat zou ik zo niet weten.

Ik zie dat NK dus ook echt als reclamemiddel voor zijn bedrijf. Maar goed, het geeft wel weer heel duidelijk aan waar zijn belang nu echt ligt. Ieder weldenkend mens kan begrijpen dat NH geen kunstjes zijn die je in wedstrijdvorm kan gieten. Het enige wat daaruit voortkomt is de glorie van het baasje. Het paard wordt er echt geen haar beter van en daarmee ondermijn je het doel van NH.

nomorebokt

Re: Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:28

Ach, denk dat ze allemaal we'll een commerciele invalshoek hebbe gekregen in de loop der jaren. Bij hempling kregen we te horen dat wat hij met de welsh cob hengst van een vriendin, vooral niet thuis moesten nadoen. Uhhhhh, we komen daar voor hulp en handvaten...Overigens is t m niet gelukt dit paard te breken (teveel in zichzelf gekeerd), ook niet met snoepjes

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:18

OKHannes schreef:
Overigens is t m niet gelukt dit paard te breken

Volgens mij heb je iets niet begrepen, het is ook niet de bedoeling een paard te 'breken' maar júist zónder te breken medewerking van het paard te krijgen omdat'ie dat wíl, niet omdat'ie gedwongen wordt.
Dit paard is zo te horen juist gebroken en daaróm in zichzelf gekeerd, dit paard moet juist weer 'opgebouwd' worden. En dat doe je niet 'even' in 1 sessie, daar gaat maanden/jaren overheen (ik ben inmiddels bijna een jaar bezig en begin nu pas ergens te komen... en dan hebben we het nog lang niet over er op zitten en rijden, maar puur 'normaal omgaan met').

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:29

Het woord breken kwam van hempfling zelf. Zijn niet mijn woorden. En verder weet ik dondersgoed waar ik mee bezig ben....maar dat terzijde (zoals eerder aangegeven van vriendin) is door doorfok en verkeerde genen van kant vader (is uitgezocht) altijd apart geweest (het hengst zijn was niet t probleem). De eigenaresse heeft er alles gedaan om boven water te krijgen waar probleem lag. Ook heeft ze hem in alle rust ingereden en beleerd..zoals het hoort. Alles gign goed, totdat ze op een hoger niveau kwam en hij aangaf dit niet willen. Hij wilde uberhaupt niet graag meer onder de man. We'll voor de kar. Toen dat duidelijk was geworden, heeft ze een heel goed huis voor m gezocht waar hij alleen voor de wagen hoeft.Top!
Maar goed. Om een lang verhaal kort te maken. Ik weet heel goed wat versch methodes inhouden. Het feit dat hempfling het over breken had, viel ons zeer tegen. Toentertijd waren er niet zoveel andere initiatieven in die lijn dus daar hield het voor ons even op. Pas later kwamen andere methodes meer op.

Francis

Re: Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:18

Ik ben sowieso geen fan van vaste 'methodes' en krijg de kriebels van Heilig verklaarde methodes en/of mensen die een methode 'uitgevonden' hebben. Het werkt kortzichtigheid in de hand.
Het woord methode geeft al aan dat iets volgens een bepaald vaststaand systeem gaat waarbij dus te weinig rekening gehouden wordt met het feit dat niet elk paard volgens dat bepaalde systeem benaderd kan worden. Wat voor de één super werkt werkt voor de ander juist averechts. Je past het paard niet aan de training aan maar de training aan het paard. Zodra de methode belangrijker is dan het paard waar mee gewerkt wordt (en dit NK is daar een lichtend voorbeeld van) verlies je het werkelijke doel uit oog.
Kijk naar het individu en benader het zoals voor dát dier op dát moment in díe situatie nodig is. En dan boeit het niet of dat volgens methode a of methode b is, het moet 'methode 'dat paard' zijn en meer niet. Al die namen van mannen die zichzelf geweldig vinden... 't boeit me niks. Ik benader m'n paard op mijn eigen manier, volg daarbij, niet gehinderd door énige kennis van welk systeem dan ook, mijn eigen gevoel en doe daarbij vast dingen die in Systeempje Hempfing of Systeempje Parelli passen, maar da's dan puur omdat die mannen ook alleen maar gepikt hebben van wat eigenlijk 'normaal omgaan met paarden' hoort te zijn.
Ik deed al 'NH' oefeningen voor de hele term überhaupt uitgevonden was, bij mij heet dat 'normale dagelijkse opvoeding'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:05

Francis schreef:
Ik deed al 'NH' oefeningen voor de hele term überhaupt uitgevonden was, bij mij heet dat 'normale dagelijkse opvoeding'.

_/-\o_ Is ook geweldig om te lezen hoe parelli en hempfling hele dagelijkse dingen zoals meelopen, vast staan, pasje opzij of om, achterwaarts enz. tot een soort kunst verheven die uitsluitend door hun leerlingen kunnen worden uitgevoerd := .

:)* laten we een wedstrijdje vaststaan, meelopen en achterwaarts organiseren }:0

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:19

Wat is een dressuurproef dan?
een beetje voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, belachelijk om dat tot een kunst te verheffen _O-

oftewel, je kan alle oefeningen en bewegingen zowel op de grond als in het rijden, verbeteren en perfectioneren.
je bent toch ook niet klaar met je paard onder het zadel africhten als hij een stapje opzij, naar voor en naar achter kan?

Nog over die wedstrijd: het zou interessant zijn als er ook echt gescored zou worden op dingen die belangrijk zijn; feel, timing, rust, ontspanning, geduld...
Iets zegt me dat dit niet gaat gebeuren -O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:29

Het is "de mens" weer eens gelukt.

Eindelijk iets gevonden, dat echt om het paard draait, en niet om wie de beste is, of wie bereid is het verst te gaan om maar die 1e plek te behalen...

Maken ze er een westrijd van! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:32

Sjoert, wat maak je toch altijd weer van die pracht foto's! :P

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:51

Miss_Malfoy schreef:
Het is "de mens" weer eens gelukt.

Eindelijk iets gevonden, dat echt om het paard draait, en niet om wie de beste is, of wie bereid is het verst te gaan om maar die 1e plek te behalen...

Maken ze er een westrijd van! _O-

:roll:

maar ga toch kijken of ik het met eender in de discussie eens kan zijn.

passepartout aangevraagd
:P