Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:38

Matjes schreef:
Hierbij mij mailtje:
Van: M Hendriks Aan: SBS6(at)publieksservice.sbs.nl

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb eens naar Uw filmpje gekeken dat onlangs in de uitzending was. Ik heb hierover wel 'n opmerking, zoals vele mede-forummers (paardenforum). Ons is opgevallen dat zogenaamde wonden helemaal GEEN wonden zijn. Die plekjes zijn overblijfselen van 'n rudimentaire vingen (duim) en dat plekje is 't restje van de nagel, ook wel Zwilwrat genoemd.

Ik vind dat deze mensen die van alles beweerden eerst eens na moeten kijken waar ze 't over hebben, vooral die 'paardenexpert'. Die had toch zeker moeten weten dat dit zwilwratjes zijn. Schandalig hoe sommige mensen reageren, te snel oordelen over iets wat niet eens is wat ze denken.
Ik ben benieuwd naar Uw reactie.

MvG,
M Hendriks

Als je reactie wilt geven op hun nieuws bericht, gewoon lekker eigenwijs naar de publieksservice mailen, deed ik ook :P

PS Let niet op de typfouten, zag ze zle fook net pas hihi

Zoals je zelf zegt. Vind het ook Schandalig hoe sommige mensen reageren, te snel oordelen over iets wat niet eens is wat ze denken

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:43

Is dat de haflinger merrie die drachtig was? Weet nl dat hij een haflinger merrie had van 2 jaar die al onder het zadel was en ook gedekt was. HIj had ook een hengst (haflinger) aan een touw staan. Ik was een keer op buitenrit met een aantal kinderen toen we opeens dus voor de hengst stonden. Midden in het veld. Hengst stapel gek omdat hij opeen allemaal merries rook.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:44

Super zielig

Diana_14

Re: Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:46

Deze merrie is verkocht aan Mariska, ze was inderdaad al jong drachtig..

Hij heeft nu nog een jonge merrie lopen met een veulen aan de voet. Deze had een zwaar verbrande neus met korsten erop.

Achter in het veld heeft hij nog 1 of 2 Haflingers lopen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:48

ze moeten die man zelf vastzetten aan een ketting en dan ook maar 1 keer (als het al 1x op een dag is) langs komen om te laten drinken.

Als hij in amerika woonde zat ie allang vast.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:49

Dat schimmeltje dat jeuk had ;(

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:00

mhollander schreef:
ze moeten die man zelf vastzetten aan een ketting en dan ook maar 1 keer (als het al 1x op een dag is) langs komen om te laten drinken.

Als hij in amerika woonde zat ie allang vast.

dat vraag ik me af,

ben iedere keer weer ontdaan als ik zie wat voor een onvoorstelbaar magere paarden ze daar bij hun eigenaren weghalen

daar zijn deze shetten nog moddervet bij.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:10

Ik zal vanavond het filmpje eens bekijken en dan reageren, op de foto's af te gaan is het echt niet best gesteld met de verzorging.. :n

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:29

even ter reactie nadat ik de andere foto's heb gezien... echt wat een verschrikking...het filmpje lijkt idd 10000 keer beter dan de foto's laten zien..erg sneu voor de pony's.... wanneer gaan ze hier eens bezig zoals in amerika?

Even een spuitje van de DA halen, ik ga die meneer een spuitje geven:P

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:25

Ook ik wil even reageren op het filmpje van gisteren bij Hart van Nederland,
en daar op afgaande vond ik het ook wat overdreven....laat staan het hilarische beeld van de wond.....ZWILWRAT....tsssss.
De ponies zagen er daar niet zo slecht uit.(buiten de bloedworm)

Mijn shetlander stond vroeger ook vaak aan de tuur (pin met ketting aan band om de hals) om de slootkanten bij te werken en om de weitjes rust te geven. Wel kreeg ze altijd vers water. De pony vond het helemaal niet erg om aan de tuur te grazen.
Ze had beweging genoeg. Mijn pony was gevoelig voor hoefbevangenheid.
Dan beter aan de tuur dan op een stuk zand.
Ik zie ook reacties van mensen dat het beter een touw zou kunnen zijn...nee daar draaien ze zich juist in op, mijn pony heeft nooit in de knoop met de ketting gezeten, daar stapte ze uit. De ketting zakt door de zwaarte naar beneden en dan kunnen ze eruit stappen. Een touw draait vast en dan gaan ze trekken.

Ik ben ook voor dierenwelzijn echter sommige mensen overdrijven wel...meestal doordat ze weinig verstand van paarden hebben. Laat het dier wel dier zijn en doe niet alsof het een mens is.

Wie weet komt er iemand op het idee dat paardrijden en mennen verboden zou moeten worden.....
Het dier is door toch ook niet voor gemaakt.......ik speel hier even advocaat van de duivel }> }> }>
Wat zeggen we dan???

groetjes
Nebraska

hetszel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:28

"ze zitten onder de wonden", zwilwratten!!!!!!!!!!!!!!! }:0

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:56

Die pony's staan vlak bij mij en het is alles behalve prettig om dat dagelijks te zien.
Dierenbescherming schijnt al zo vaak gebelt te zijn maar nooit wordt er wat aan gedaan.
De merrie's worden gekluistert en de hengst wordt opgetilt om de merrie's te dekken.
Er wordt dus mee gefokt.(raar als je geen ruimte hebt)
Vorig jaar liep er een hengstje los die had de pin uit de grond getrokken, ik heb 2 shettenmerrie's lopen waarvan er 1 absoluut niet drachtig mag worden(ivm haar gezondheid) dus ik was er niet blij mee ookal is het hier heel goed omheind.
Ik heb al genoeg verhalen gehoord over verdronken veulens, wonden en geen water.
Moet wel zeggen dat het er nu wat beter uitziet dan anderhalf jaar geleden , ze lijken nu ook wel water te krijgen.\
Dat ze er nu beter uitzien komt doordat het zomer is en er nu genoeg gras staat.
In de winter vallen ze behoorlijk in en staan ze ook dag en nacht zonder enige vorm van beschutting aan een touwtje.

En ook deze keer geloof ik niet dat er eens actie wordt ondernomen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:33

Arme beestjes,

Een paar jaar geleden liep een Shetlandertje hier vlakbij er net zo bij, mensen hebben verschillende keren aangifte gedaan maar blijkbaar had de dierenbescherming betere dingen te doen... een paar weken later was het beestje doodgevroren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:45

Die wonden zie je zo misschien niet, maar mijn buurvrouw heeft er een shet merrietje gekocht doe ook aan een draadje stond aan een band om haar hals, maar die was wel helemaal in gegroeit, met als gevolg een hele vieze diepe wond. De wonden waar ze het over hebben gaat mischien hier wel over ;) Die man heeft ze ook op marktplaats staan als stamboek merrie etc. maar je krijgt er geen papier of niks bij... ze zijn niet eens gechipt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:25

Toevallig gisteren op HvN gezien. De pony's die in beeld kwamen zagen er gezond uit, die glommen zelfs. Een paard wat niet genoeg drinkt ziet er niet zo uit.
Een dierenarts die zonder toestemming bloed afneemt en controleert op bloedwormen komt me een beetje ongeloofwaardig over. Bovendien denk ik dat er genoeg paarden met bloedwormen rondlopen zonder dat de eigenaar dat weet.

Misschien dat deze eigenaar ook wel paarden heeft die niet goed verzorgd worden maar dan hadden ze beter die in de uitzending kunnen gooien. Nu kwam het over als een stel hysterische buurtbewoners die duidlelijk veel te veel vrije tijd hadden.

Dat de pony's op andermans terrein stonden is natuurlijk aburd en volgens mij ook wel wat tegen te doen.
Tegen het vastzetten van pony's aan een stick mag wat mij betreft vandaag nog een verbod op komen.

Maar pony's met snijwonden en/of ondervoede pony's heb ik op de beelden niet gezien.
Over de foto's hier in het topic oordeel ik niet omdat ik niet weet wanneer die gemaakt zijn.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:11

De foto's geven al een heel ander beeld.. Vind het een beetje een dom filmpje van HvN. Zet dan echt de zielige beelden op film, en niet deze pony's, met megaPenny erbij, hihi..

Dat ondervoed zie ik er niet aan af. Ook niet bij de dode pony, voor zover je dat kunt zien.. Zie ze liever wat ranker dan zo dik.
Wel vind ik een pony niet aan een stik horen, zie ze hier in de buurt ook vaak genoeg. Oke even laten grazen, kan ik inkomen. Maar ik heb het over pony's die constant aan een stik staan. Ook voor geiten vind ik het niet echt leuk..
En water moet onbeperkt aanwezig zijn!!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:19

Deze ponies zijn op dit moment ook niet ondervoed omdat er nu nog genoeg gras staat. Ze worden swinters niet bijgevoerd en hebben ook geen schuil mogelijkheden in de winter. Ze staan in openveld of op laantjes van mensen die daar dus niet blij mee zijn.

Denk net als pastel dat er niets gedaan wordt tegen deze mensen.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:13

Ik woon dichtbij die man, en het is echt niet overdreven wat ze zeggen. Vorig jaar zag ik een foto viavia dat een haflinger van 2 jaar achter in het bos stond, aan een korte scherpe touw, heel mager en diepe wonden. Dus ik even kijken ja, en het was echt zielig hoe ze er bij stond! Ze zat helemaal onder de paardenvliegen, en ze kreeg slootwater waar landbouwgif in zat, terwijl ze ook zwanger was. En ik vond het zo zielig dat ik haar maar had gekocht. Die pony's gaan ook nooit naar de hoefsmid zover ik weet.
Vorig jaar in de winter stond ook weer een shetje vast langs de sloot, en die wou wat drinken, maar gleed uit in het ijs/water. En verzonk!
En nu zie je alweer in het filmpje dat alweer een pony is overleden.
Nou mijn mening is dat die man gewoon ziek is!..
als je niet van dieren houd moet je ze ook niet nemen.

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 06:18

Hmm, ik verwachte iets ergers met snijwonden en ondervoed. Ze waren niet mager, en ik heb geen snijwond gezien, ja, ze lopen kans op een sneetje door takjes/scherp gras etc, maar ik zag niks. Wat me wel opviel was dat er gewoon geen water was, en ook vrij weinig beschutting, dat was het enige slechte. En dan die bloedworm, maar natuurlijk:)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 06:29

Niet vervelend bedoeld, maar ik hoor nu van een paar mensen dat ze er paarden hebben gekocht. Op die manier houd je deze manier van paarden houden alleen maar in stand, want die man verdient er geld mee.

Maar ik vind het op het filmpje inderdaad erg overdreven overkomen. Daar zie je weinig wat echt niet door de bocht kan...

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:00

Mensen die in de buurt van deze paarden schijnen te wonen hebben het alleen over via via verhalen, en via via foto's gezien etc. Ga op je eigen af,en niet op een verhaal van een ander!!

Een paar jaar geleden was het nog erg normaal dat een pony aan een stick stond te grazen, niets aan de hand..

Maar tegenwoordig moet je paarden in een glazen kastje bewaren, ik denk dat de paardjes aller eerst erg blij mogen zijn dat ze buiten staan.

Water geven is inderdaad erg belangrijk, maar ik ken meerdere stallen waar de paarden (wel meerdere keren per dag) hun water in een emmertje krijgen.. Dus niet 24 uur per dag ter beschikking hebben.

Mijn shetjes zelf hebben met dit warme weer geen druppel water gedronken, stond er zelf verstelt van..

Over je paarden her en der neerzetten doe ik ook..

Als ons eigen gras op is of bij moet komen, lopen mijn paarden op het land van iemand anders, zodra het thuis weer klaar is komen ze weer thuis..

Het zal dan misschien niet mee vallen met deze paarden van de eigenaar, maar ik vind het verschrikkelijk dat de eigenaar in dit daglicht wordt gezet met zo'n filmpje..

Laten ze dan een filmpje maken van die paarden die er echt zo slecht aan toe zijn, want die schijnen er dus ook te staan?! (waarom staat die niet op het filmpje?)

Ook de dode pony op de foto, helaas kan dat iedereen gebeuren.. De schrik van elke eigenaar, je zou maar bij de wei komen en er een bij zien liggen..
Een pony die al langer dood is ziet er wel anders uit hoor..

Als ik ponies zie die echt hulp nodig zijn dan zou ik daar alles op zetten, en niet hart van nederland bellen, kansloos, helemaal met zo'n filmpje..
(Of wil hier iemand ook de dierenredder van 2009 worden?! Ik heb laatst nog een oproepje gezien bij HvN)

Ik snap ook dat de DB hier niets kan doen..

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:03

shyla schreef:
Afbeelding
Op de foto ziet het er anders uit dan dat het er echt uit zag. Door zijn wintervacht zie je gewoon dat hij brood en brood mager is.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is ook weer zon foto dat het wat minder erg lijkt dan dat het was.. Beest was ook ontzettend mager. En diep ongelukkig. En wederom stond er geen water.

Even om te vergelijken.
Afbeelding

Dit zijn nog maar een paar dingen..

Ook een top vergelijking dit, niet het zelfde paard aan de aftekening te zien, zo kan je ook een paard met een koe vergelijken, dit slaat echt nergens op..

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:41

dit slaat nergens op ? Hahahahahaha.. De meeste reacties hier slaan nergens op.
Alsof de meiden hier allemaal beter weten hoe het met de gezondheid van de paarden gesteld is dan alle buurtbewoners daar. (Y)

Ik word er gewoon zo vreselijk kwaad over. Met 'het valt wel mee !'
Word die man eindelijk een keer onder de loep genomen, is het 'niet erg genoeg'

Paarden moeten eerst dood gaan voordat ze geholpen worden. Maar goed, dan is de hulp al te laat natuurlijk.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:43

ik verbaas me enigzins over de bokkers die normaal gesproken erg snel met een oordeel komen.
Zelf woon ik er vlakbij en ja ik heb verhalen gehoord het dorp gonst ervan, maar ik zie die dieren dagelijks , of moet er weer eentje van de weg plukken dit valt alles behalve mee.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:53

Samy schreef:
Dat schimmeltje dat jeuk had ;(

:')

Ik vind het niet echt ernstig ogen? :+ Laten ze de zwilwrat zien als snijwond! Hahaha! En dat mens.. omgosh wat overdreven. := Oke, aan een touw staan is niet echt handig. Mijn maag draaide btw om toen ze dat touw om het been van die pony wikkelde. := Mijn pony was daar dus echt wel dik van aan de kletter geraakt, en had idd dan iets opgelopen. Gelukkig bleef die pony rustig staan. :+