Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:01

Aan de andere kant scheen het al niet makkelijk te zijn om deze wedstrijd "vol" te krijgen, dus het is maar de vraag hoeveel belangstelling er werkelijk is voor wedstrijden uit de bitloze hoek....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:03

Juist, gewoon rijden met of zonder bit, volgens mij is het doel van deze "wedstrijd" ook geweest om juist te laten zien dat het weinig uitmaakrt of ze met of zonder bit worden voorgesteld aan de jury.

Wij hebben meestal ook hogere punten in het M2 dan gisteren, so what? Ze had geen 1 onvoldoende( en dat noem ik het als je een verliespunt scoort)
Ze liet dus gewoon een M2 proef zien op een S hack ipv een myler bit.

Doel van de exercitie is dan ook om te laten zien dat biloos niet stuurloos betkend en dat jhet gewoon paardvriendlijk kan zijn, ook als je voor M of Z rijdt!

FahyaFemke

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:04

ja maar hij is wel vol gekomen dus dat is toch goed?
wel jammer dat het zo moeizaam ging ja. ben ik het mee eens.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:06

Over een X aantal jaren kijken de juryleden en de rest héél normaal tegen bitloos rijden aan.
Kwestie van tijd en omschakeling in de manier van denken.

Voor veel paarden een grote stap voorwaards!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:07

FahyaFemke : je was 1ste met 181 (C), 197 (M), 187 (H), 191 (F), 179 (E). Dat is 62.30%.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:08

Wat misschien ivm de puntentelling van de juryleden objectiever zou zijn geweest is om de paarden een proef met en proef zonder bit te laten rijden. Dan kun je nl pas beoordelen of de paarden lagere punten hebben gekregen omdat ze bitloos werden gereden of gewoon in het algemeen minder goed werden gereden (of beoordeeld).

Misschien hadden (een aantal) van de nu gestarte combinaties nl met bit hetzelfde puntenaantal gekregen. Dan kun je dus niet concluderen dat bitloos dressuurrijden dús niet werkt zoals nu sommigen hier dat doen. Zouden de combinaties met bit duidelijk beter lopen dan in de proef zonder kun je die conclusie evt trekken.

Ik zou zeggen, herkansing en dan met en zonder bit een proef (moeten die paarden dat wel gewend zijn natuurlijk ;) ) en dan pas kijken hoeveel het uitmaakt en wat de mogelijkheden zijn.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:10

Daar had ik ook al aan zitten denken.
De juryleden hebben dan een betere vergelijking, loop het paard het zelfde of niet (heeft het dus invloed)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:22

Ik vond het zeker een succes :j Tuurlijk zitten er altijd minder goede combinaties tussen, maar dat zie je toch ook op de reguliere wedstrijden?

De laatste combinatie (Z2 als ik me niet vergis) vond ik zeer aansprekend, echt een nette proef +:)+
Ook in de L en M heb ik echt wel goede combinaties gezien :j Moonprayer ging ook erg netjes vond ik!
De B heb ik bijna helemaal gemist...

Ik ga later vandaag nog even een foto topic maken :)

Ik ben overigens heel benieuwd wat de KNHS er van vond!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:25

Het gaat er toch helemaal niet om de resultaten. Het ging hier lijkt mij om het beoordelen of ruiters in de toekomst bitloos mogen starten of niet en met welke optoming wel of niet. Volgens mij vragen de bitloze ruiters alleen om een kans te mogen starten en gewoon zoals elk ander met of zonder bit beoordeeld te worden door de jury.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 12:30

dat denk ik dus ook, en dat lijkt me ook wel zo redelijk.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:33

CrazyCat schreef:
Het gaat er toch helemaal niet om de resultaten. Het ging hier lijkt mij om het beoordelen of ruiters in de toekomst bitloos mogen starten of niet en met welke optoming wel of niet. Volgens mij vragen de bitloze ruiters alleen om een kans te mogen starten en gewoon zoals elk ander met of zonder bit beoordeeld te worden door de jury.

Dat is in ieder geval wel ons uitgangspunt, door nood is Saskia op een hackemore gaan rijden. En wedstrijden doet ze gewoon met bit, maar als het zonder zou mogen dan graag. Hij heeft nl een lidteken in zijn mond, hij heeft er verder geen pijn aan, maar Saskia weet dat ze het open kan rijden dus dat wil je je paard niet aandoen.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:41

Ik ben het helemaal eens met CrazyCat. Ik vind deze georganiseerde wedstrijd een goede vooruitgang voor de bitloze ruiters. Nu hebben de mensen die al dan niet tegen het bitloos rijden zijn kunnen kennismaken en hun vooroordelen kunnen aanpassen. Ik hoop dat er in de toekomst officiële bitloze wedstrijden georganiseerd mogen worden. Ik ga er nog altijd vanuit dat het doel een ontspannen, rechtgericht paard is en dat heeft niets te maken met het feit dat je met of zonder bit rijd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:41

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:48

Chaelle schreef:
Ik ben het helemaal eens met CrazyCat. Ik vind deze georganiseerde wedstrijd een goede vooruitgang voor de bitloze ruiters. Nu hebben de mensen die al dan niet tegen het bitloos rijden zijn kunnen kennismaken en hun vooroordelen kunnen aanpassen. Ik hoop dat er in de toekomst officiële bitloze wedstrijden georganiseerd mogen worden. Ik ga er nog altijd vanuit dat het doel een ontspannen, rechtgericht paard is en dat heeft niets te maken met het feit dat je met of zonder bit rijd.

Persoonlijk vind ik dat bit en bitloos door elkaar zou moeten starten.
Mi is dat de enige manier om een zo eerlijk mogelijke jurering te krijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:28

Ben weer thuis, ga nog wel ergens een Sjol topic spijkeren, nu geen tijd voor.

WEL gooi ik zometeen alle foto's die ik heb even op
(oke er staan er straks aantal op, ik moet weer weg, red ze niet allemaal, uiterlijk maandag staan ze er allemaal op)
http://www.picasaweb.google.com/sjolvir
Iedereen die ze niet commercieel wil gebruiken mag ze gewoon gebruiken.
Wel commerciele doeleinden mij even navragen.

(laden gaat even duren)

Wat betreft beoordeling, vond deze bij mij zeker niet onterecht.
Heb tijdens proef ervoor gekozen te proberen netjes te rijden, zodat het totaalbeeld klopte.
(qua aanleuning etc.)
Heb hier en daar punten gemist die ik had moeten scoren, simpelweg door eigen slordigheden :o .
In het Z moet je precies op de X halthouden, niet erachter (of ervoor) Ik sukkel stond er 2 x achter :o .
Tevens had ik bij 1 onderdeel de lezer niet goed verstaan en was met hele contra stuk laat en zeer grote halve volte,
zal ook een berg punten hebben gekost (terecht). (stom van mezelf had verkeerde proef geleerd en aan lezer gegeven,
zag dat gelukkig aan deelnemer voor me die bezig was, en ik dacht sh*t, gauw boekje geleend, en andere proef gezocht)
Uitgestrekte draf kunnen we niet :D .
In mijn geval reeel gepunt denk ik. Had niet de puntjes op de i, qua oefeningen etc.
Totaalplaatje was denk ik wel wat ik wou laten zien, dat je met een bitloze optoming in principe zelfde proef kunt
rijden als met S&T.

FayaFemke vond ik terechte winnaar en Beggars Row, terecht ook in de prijzen.
Heb ook combi's gezien waarvan ik dacht, oef, niet echt reclame.

Ben beniewd, denk dat sommige deelnemers hebben laten zien dat het kan, en andere niet.

Overigens had ik dus mijn hack iets aangepast met bandje onder kaak door zodat bakstukken niet in haar oogjes kwamen,
groot bezwaar van de standaard hack.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 11-07-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:41

Billy schreef:
Chaelle schreef:

Persoonlijk vind ik dat bit en bitloos door elkaar zou moeten starten.
Mi is dat de enige manier om een zo eerlijk mogelijke jurering te krijgen.

Ja dat vind ik dus ook. Gewoon starten in dezelfde wedstrijden en geen aparte behandeling.
Is ook de enige manier dat bitloos gewoon gezien gaat worden als een optoming en keuze van de ruiter.

lotje_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:44

Leuk hoor!
Ik rijd zelf al jaren bitloos en vind het niet meer dan normaal om dan ook bitloos te kunnen starten. Het is veel paardvriendelijker. Als je ziet hoe sommige ruiters in die paardenmonden hangen en trekken....
Wordt het alleen in de dressuur toegestaan of ook in de andere takken van sport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:47

Nee, dan een neckring om zijn strotje, dat is fijn paardrijden :). laten we het erop houden dat alle misstanden uit de wereld moeten en dat dat niet zozeer van de optoming afhangt, alswel van de instelling van de ruiter.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:48

lotje_s schreef:
Leuk hoor!
Ik rijd zelf al jaren bitloos en vind het niet meer dan normaal om dan ook bitloos te kunnen starten. Het is veel paardvriendelijker. Als je ziet hoe sommige ruiters in die paardenmonden hangen en trekken....
Wordt het alleen in de dressuur toegestaan of ook in de andere takken van sport?

Volgens mij ben je niet goed op de hoogte van de regelementen.
Bij de endurance is het heel normaal en bij het springen is het ook al toegestaan, nu de dressuur nog.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:52

lotje_s schreef:
Leuk hoor!

Dat gebeurt bitloos net zo goed, maar dan wordt er aan de neus gerukt.
Op het moment dat er competitie in het spel komt, vergeten sommige ruiters wel eens wat eerlijk is.

Het is de ruiter die bepaald of een optoming vriendelijk is of niet.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:53

Sjolvir: welkom thuis, nog lekker gereden vanmorgen?

Net even met iemand van de KNHS gesproken.
Die zei dat de jury leden in het begin even hebben moeten wennen met beoordelen, mede omdat er een paar bij zaten die al een tijdje geen B meer hadden gejureerd.
Maar dat "nadeel" gelde voor iedereen die in de B startte.
Heb er ook geen probleem mee, schrok alleen even van de punten die 1 jury mij had gegeven :+

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:57

Lovely schreef:
Nee, dan een neckring om zijn strotje, dat is fijn paardrijden :). laten we het erop houden dat alle misstanden uit de wereld moeten en dat dat niet zozeer van de optoming afhangt, alswel van de instelling van de ruiter.

Heel juist! We hebben gisteren dus ook HET voorbeeld gezien van hoe het niet moet... Bijzonder paardonvriendelijk en die had grotendeels niet eens een hoofdstel om! Maar dat kan je allemaal in het andere topic al lezen
[VN] KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Daar zijn ook allerlei mensen aan het bokken die er live bijwaren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:05

Gilbey schreef:
Sjolvir: welkom thuis, nog lekker gereden vanmorgen?

Net even met iemand van de KNHS gesproken.
Die zei dat de jury leden in het begin even hebben moeten wennen met beoordelen, mede omdat er een paar bij zaten die al een tijdje geen B meer hadden gejureerd.
Maar dat "nadeel" gelde voor iedereen die in de B startte.
Heb er ook geen probleem mee, schrok alleen even van de punten die 1 jury mij had gegeven :+

Jip, heerlijk niet zo ver, maar ach, 20 km in 1 1/2 uur. (lekker door het bos, over de hei, tussen de loslopende koeien door,
even uitwaaien, weer weg, alle dressuur, op naar de volgende endurance :Y) , jij ook?)
Toen file naar huis :( , jouw foto's ben ik nu wel aan het laden!

Weer on topic, vond die halsring ook jammer, daar dat geen toegestane optoming was, wel wijzigde ze die later.
Voor hetzelfde geld krijg je een hoop gezeur, het is de bedoeling zo'n avond zo netjes mogelijk te laten verlopen,
en bitloos te promoten, niet om je eigen feestje te bouwen.
Hoed, vond ik ook ietwat vreemd, ook dat de KNHS er niets van zei.
Je mag toch alleen met hoedje op wedstrijd verschijnen als je Z bent? Of is ze Z?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:08

Ik moet nog even gaan plannen voor de rest van het seizoen.
Nu eerst nog een wedstrijd voor de zomer competitie van het stamboek (eind van de maand in Lunteren) en dan even verder kijken wat er gaat volgen met met welk paard.

Ben erg benieuwd naar de foto's :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:09

lotje_s schreef:
Leuk hoor!

Persoonlijk heb ik gisteren een bevestiging gezien dat het niet per definitie paardvriendelijker is.
Ik denk dat het qua optoming weinig uitmaakt of je met of zonder bit rijdt.
Zoals een vriend van me gisteren zei: Bij alle optomingen beloof je pijn op het moment dat het paard ongehoorzaam is.
En of het dan door een bit in de mond komt, door knoopjes die op een zenuw drukken of door een kinketting die scherp gaat inwerken, het effect is hetzelfde....