Paarden rollen het liefst in droge aarde

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:39

zand geel, aarde zwart, met genoeg zeg ik niet de meerderheid, ieder paard zijn voorkeur wel/niet afhankelijk van het aanbod maar wat iemands eigen paard doet hoeft niet per definitie de 'waarheid'te zijn, het lijkt net of sommigen het stellig de lucht in blazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:41

zet ik mn paard in de bak, gaat ze meteen liggen... in de wei met stukken aarde doet ze dat niet??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:43

Cheveyo schreef:
zand geel, aarde zwart, met genoeg zeg ik niet de meerderheid, ieder paard zijn voorkeur wel/niet afhankelijk van het aanbod maar wat iemands eigen paard doet hoeft niet per definitie de 'waarheid'te zijn, het lijkt net of sommigen het stellig de lucht in blazen.

Als paarden geen (geel) zand krijgen aangeboden, omdat ze bv alleen maar in de wei lopen;
Als er droge en natte plekken in de wei zijn, kiezen toch veel paarden voor nat/modder dan voor droge aarde.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-07-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_84

Re: Paarden rollen het liefst in droge aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:44

En dit is een onderzoek van de stichting open deur? Wat een geweldige conclusie.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:45

smokey17 schreef:
Karolien_ schreef:
Is zand iets anders dan droge aarde? :o?

Hmm droge aarde is bij ons beton(kleigrond).
Droog zand is droog zand :)

Vertel dit onderzoek ook even aan mijn paard. Net een varken... lekker rollen in de blubber en daarna vrouwtje een innige omhelzing en tongzoen geven :)

Euhh, ik wou het niet zeggen.. Ik heb een fjordenbaal waar volbloed verrekuh in de bloedlijn zit, dat kan niet anders!! :D :D _O-
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 07-07-09 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:45

Die van mij verkiezen een eigen gegraven zwart stuk zand boven de weide. Hebben dus niet veel keuze.

Er wordt erg graag gerold na een lekker douchebeurt.

Aangezien ik 2 hafjes heb wordt dit het resultaat dan :+
[ITP] 2 haflingers + 1 man= waterpret

Wel een beetje een raar onderzoek trouwens. Elk paard is toch anders. De een houdt van water, de ander niet. Enz.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:47

die van mij spit eerst een stuk wei om, dus lekker mul, en gaat daar in liggen rollen :P

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:13

nou dit verklaard het toch wel een beetje voor mij...
Mijn paard graaft putten en vroeg me altijd af waarom...
Maar dat is dus omdat ze de poedervorm van de aarde ( de zandachtige vorm) wil verwijderen om bij de aarde ( harde zwarte ondergrond) te komen.
Heb vanmorgen weer een half uur staan scheppen om de put dicht te krijgen.

Ik denk dat ze bedoelen dat je een speciale plek in je weiland maakt die altijd vochtige genoeg blijft om van de losse aarde geen poedervorm te ta maken. Op deze manier blijven de paarden niet overal putten slaan en veranderd je weiland niet in een maanlandschap!!!!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:23

Yep, hier ook..als er ergens zand ligt, rollen en liggen ze daar het liefste in.
De merrie van mn vriendin heeft zelfs de 'rolplek' opgezocht om daarin te bevallen, terwijl het gras me toch frisser leek dan het zwarte zand ....

Ik heb op mn weide ook rolplekken, kaal gerolde plekken wel te verstaan, vond te wel schattig en ze lopen daar ook echt heen om te rollen..tenzij ze neerploffen wegens jeuk van de mugjes, dan boeit het ze niet waar ze gaan liggen, als het maar direct kan.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:42

Als de paarden langer rollen kan dat twee dingen betekenen;
* ze moeten langer rollen voor hetzelfde resultaat
* ze vinden het lekkerder

Waarom rollen ze dus langer, kwaliteit (dus bijv. geen jeuk meer) of kwantiteit.
Tijd voor een nieuw onderzoek :Y)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:05

Jullie snappen het niet.

Het is nu wetenschappelijk bewezen dus Echt Waar. :+

Gewoon even je paarden op de hoogte stellen, komt het goed. ;)

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:43

euh,, alleen droge zand?
die van mij rolt ook niet zo hard door de blub heen :+

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:51

En ik mis de kleigrond in dit onderzoek. Want dat is toch ook weer anders dan zand (losse korreltjes) en grond (mengsel van zand, klei, humus, enz.).
Hoe meer klei, hoe harder het wordt als het opdroogt. Klei blijft ook beter 'plakken' dan zand en grond en beschermd daardoor beter tegen stekers en zon. Klei heeft, [al is dat per soort klei verschillend] ook helende eigenschappen. Dat ze geen klei hebben meegenomen in dit onderzoek vind ik dus wel een misser.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:55

Weer een voorbeeld van een totaal verkeerd uitgevoerd onderzoek en de conclusie is dan ook alleen maar dat een paard van die DRIE keuzes de aarde kiest. Als het paard nog andere keuzes had gehad als water, zware modder en lichte modder en witzand bv, en als het is verschillenden seizoenen, en in verschillende landen was uitgevoerd, was de uitkomst wellicht weer anders geweest.

De conclusie is dus niet een paard verkiest dit, punt, maar uit deze drie keuzes verkozen de onderzoeks paarden dit. Iets heel anders. Je kunt dus niet zeggen "paarden rollen het liefst in droge aarde" iedere paarden eigenaar weet dat het niet waar is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:08

Ik vind het ook een matig uitgevoerd onderzoek.
Onze ruin kan uit veel plekken kiezen, maar hij gaat toch echt in de grote, modderige plas liggen op klei-/veengrond. Een vreselijke gewoonte, want na drie dagen heb ik hem nog niet schoon. -O-

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:12

Mijn paarden zien er niet naar of het nu droog is of niet. In tegendeel, want mijn pony ging liefst in een grote (modder)plas rollen.
:P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:21

Wij hebben pas geleden onze potgrondberg verplaatst en er ligt nog wat op de oude plek, mijn mooie few spot hengst gaat daar altijd rollen, hoewel 2 passen verder een bergje zand ligt op het erg en droge aarde genoeg. Ook de zandpaddock is niet zo lekker als de potgrond :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:34

En u nog een baggerplas erbij en dan nog eens kijken wat hij kiest.

Ze kiezen aarde omdat het nu eenmaal organisch is, lekker stinkt (overheerst hun paardenlucht) en zo het beste werkt tegen parasieten en insecten. Maar de aarde mag best gewoon nat zijn, dus bagger. Dat blijft ook nog beter zitten.

Potgrond ruikt gewoon nóg sterker. Als ze op de mesthoop kunnen komen, zullen ze daarin rollen....

Een bloembed met Afrikaantjes lijkt me ook een goede keus als paard, want insectenafdrijver betreft.... :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:39

Nee de mesthoop kan hij ook komen maar daar mest hij op :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:43

Haha kan ook.

Ach elk paard heeft zo zijn voorkeur. Zo'n onderzoek bewijst gewoon helemaal niets beha;ve dan dat díe paarden uit díe keuzes op díe dagen daar toevallig voorkeur aangaven

Trouwens, een ander fenomeen is dat juist op de plek willen rollen waar de ander gerold heeft. Pas als ze alle paarden in aparte weides zouden hebben gezet met alle keuzes, hadden ze een al iets betere conclusie kunnen trekken.

Echt, het is een totaal verkeerd uitgevoerd onderzoek met een verkeerde conclusie.

Zo las ik over ene onderzoek waaruit men concludeerden dat paarden geen persoonlijkheid hebben, want ze doen allemaal hetzelfde.
Ja, wij mensen doen ook allemaal hetzelfde: naar de wc gaan, slapen afgewisseld met wakker zijn, soms actief, en eten. Dus hebben wij ook geen persoonlijkheden....

karlynnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:50

ik vind echt beetje onzin dit..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:42

Mijne rolt alleen in zand :P en dan moet de bak ook wel heel zacht zand hebben. Als het zand te hard is of te nat dan rolt ie niet.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:42

Mijne rolt alleen in zand :P en dan moet de bak ook wel heel zacht zand hebben. Als het zand te hard is of te nat dan rolt ie niet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:55

Ja grote onzin en wij zijn knettergek om er al 3 pagina's over te beppen. Kunnen we ook weer conclusie aan trekken dat mensen het verkiezen om over niks te praten boven nuttigere zaken :z

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:11

Klein beetje onzinnig onderzoek. Die van mij ploft overal neer, gras, aarde, modder.. maar wel met een voorkeur voor gras. Dus nee, dit is het zoveelste onderzoek over paarden wat weer nergens over gaat.

Daarnaast snap ik de foto erbij ook niet. Een rollend paard met een deken, waardoor dé functie van het rollen al teniet wordt gedaan. In een zo te zien natte bak/paddock? Plaats er dan een foto bij van een paard zónder deken in dróge aarde... Of geen foto, dat kan ook :+ Iedereen hier weet immers wel hoe een rollend paard eruit ziet :)*