"Straf de paarden voor dopinggebruik, maar niet de ruiters"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:40

montiesmama schreef:
Zo zijn er tal van middelen, die iedereen eigenlijk als normale verzorging van zijn paard gebruikt en die in de topsport ineens niet meer kunnen. Paardeneigenaren die die middelen dagelijks gebruiken, verwijten nu ook eigenlijk topsporters voor het gebruik van die middelen. Da's dubbel......

Nee, dat geeft aan dat het bar gesteld is met ´normale´paardverzorging. ECHT normaal is dat een goed gehoeden rijpaard geen middelen nodig heeft, gewoon géén.
Al die chemie is compensatie voor suboptimale leefomstandigheden en dat is heel triest, niet normaal.

Nee, niet iedereen gebruikt die. Ook in NL (België) bewijzen líefhebbers dat je daar paarden paardgericht kan houden en voor de normale verzorging dan geen meuk nodig hebt.
Je onderbouwt met jouw opmerking hoe 8)7 de norm ligt Montiemama, niet dat die normaal is. Normaal is een paard wat niets aan chemie of supplementen nodig heeft om gezond en gelukkig te functioneren.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:58

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de echte liefhebbers niet EISEN dat er schoon schip gemaakt wordt.

En bij deze eis ik gelijk ook als liefhebber van paarden (en jawel, in beperkte mate ook van sport) dat de huidige paardensport opgekuist wordt ;)

Daar kan je indirect nog wat aan doén Bandida.

Neem het NL duo Smoezenboek&Rookgordijn. Het interview waarin A.v.Grunsven een heel vréémde opvatting over de welzijnsrechten van paarden uit, wordt gefaciliteerd door de Rabo-bank.
De Rabo bank draagt deze rare mentaliteit uit.
Ik boycot deze bank heel bewust en 100% omdat ik het niet eens ben met het feit dat zij dit sponsoren.

Als alle paardenlíefhebbers dat doen, krijgen Smoezenboek&Rookgordijn vanzelf een signaal daar waar het aankomt.
Idem andere sponsoren.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:40

Citaat:
Wir haben Whisper daraufhin am 16. Mai 2009 einmalig mit diesem Medikament behandelt... [knip] nach seiner bisherigen Erfahrung 6 Tage reichen, dass man aber nie ganz sicher sein könne. Deshalb haben wir uns aus Sicherheitsüberlegungen dazu entschlossen, Whisper erstmals wieder am 30. Mai 2009 am Turnier in Wiesbaden einzusetzen [knip] Trotzdem hat nun das Dopinglabor der FEI Restspuren des besagten Wirkstoffes festgestellt. Der Grund dafür könnte sein, dass das Labor eine neue Analysemethode angewendet hat.

Citaat:
dass Isabell Werth vom Weltverband FEI vorläufig suspendiert wurde

@Hermelientje: je quote gaat over een standpunt van de organisatie van een concours/ruiterevenement... die kunnen wel iets toejuichen of een standpunt handhaven maar zijn afhankelijk wat de FEI en/of FN besluit...

Ook ik ben tegen doping gebruik... ben enkel van mening dat men het gehele doping beleid opnieuw moet nazien op dat moment dat er andere/nieuwe methodes zijn om medicamenten aan te tonen.

Als paardenhouder moet je nu al oppassen welk voer je koopt, of er bestanddelen in zitten die op de dopinglijst staan... idem voor antivliegenmiddelen etc...

shampoo met kamfer... is niet zo'n rare combi... kun je heel goed gebruiken als je paard jeuk heeft... denk je goed te doen... wachttijd bijv. 4 dagen, nieuwe manier van aantonen en ze kunnen 6 weken nadien nog restsporen vinden

Of de fei/FN wat doet met wat bokkers schrijven is niet belangrijk, of je voor of tegen bent.. dat wil nog niet zeggen dat je geen mening zou mogen geven..

bulck

Re: "Straf de paarden voor dopinggebruik, maar niet de ruiters"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:48

waar slaat dit weer op? Het paard schorsen?! Precies of die dieren vragen hierom?
Dat een topspsortpaard een heel management vereist dat begrijpt denk ik elke gezonde mens. Maar doping of ongeoorloofde middelen gebruiken is not done. Verder schuiven ze op deze manier heel de discussie van de baan.

Nee Fei mist hier duidelijk de bal. Communicatie, dialoog in het bijzonderste, zou plaats moeten vinden. Topsport is nu eenmaal een zeer veeleisende gebeurtenis, dat paarden lichte gemakkelijke te genezen 'blessures' kunnen oplopen is een gevolg dat daaruit voortvloeit. Dus in dat oogpunt is een nultolerantie gewoon niet haalbaar, waarmee ik absoluut niet goedspreek over wat zich de laatste tijd allemaal afspeelt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:31

bulck schreef:
Nee Fei mist hier duidelijk de bal. Communicatie, dialoog in het bijzonderste, zou plaats moeten vinden. Topsport is nu eenmaal een zeer veeleisende gebeurtenis, dat paarden lichte gemakkelijke te genezen 'blessures' kunnen oplopen is een gevolg dat daaruit voortvloeit. Dus in dat oogpunt is een nultolerantie gewoon niet haalbaar, waarmee ik absoluut niet goedspreek over wat zich de laatste tijd allemaal afspeelt.

Het beste en goedkoopste middel (en nog altijd 100% niet op te sporen met welke geavanceerde techniek dan ook) bij lichte blessures is het paard niet berijden. Als daarbij dan normale medicatie of pijnstilling nodig is dan mag dat, maar omdat het meestal blessures aan de benen betreft neemt de FEI het standpunt in dat het paard beschermd moet worden tegen een ruiter die hem pijnstilling geeft en te vroeg weer start dus je moet gewoon een wachttijd in acht nemen. De betere opsporingstechnieken zijn trouwens uitsluitend gebruikt tot nu toe bij de "hete peper" affaire en bij psychofarmica. Het feit dat men lagere concentraties kan opsporen betekent niet dat dat ook automatisch altijd gebeurt. Als dat wel zo zou zijn dan zouden er alleen al door contaminatie sporters uit de basissport "betrapt" worden op zeer kleine hoeveelheden. Dit is echter niet het geval. In de gevallen die voor het tuchtcollege van de KNHS komen gaat het of om basissporters die de regels niet kenden en hun paard/pony binnen 1 of enkele dagen hadden gestart na een behandeling of om mensen die helemaal geen verweer voerden (omdat ze donders goed wisten dat ze de regels hadden overtreden of echte doping hadden toegepast). Verder wordt er bij de strafmaat echt wel goed naar het geval gekeken. Zoals ik al eerder zei, alles vrij toegankelijk op internet. Bij de KNHS hoef je trouwens de kosten van de dopingtest uitsluitend te betalen als er iets wordt aangetroffen.

Verder verbaast het mij dat middelen uit de psychiatrie zoals reserpine dat in een groeiend aantal landen niet meer gebruikt wordt bij mensen vanwege bijwerkingen en ook bij paarden bijwerkingen geeft (grotere kans op koliek en maagzweren) door sommige mensen wordt gezien als "normale medicijnen voor het paard". Fijn als mensen je er op zo'n manier weer bovenop helpen nadat ze je eerst kapot hebben gemaakt of omdat ze uitgaan van het principe hoe heter hoe beter en dan toch in de praktijk niet met je overweg kunnen. Ook verbaast het me dat bij onderzoeken/testen/octrooiaanvragen van medicijnen die ik regelmatig onder ogen krijg er altijd gezegd wordt dat het voor de "gemiddelde deskundige" gemakkelijk vast te stellen is welke dosering en welke toedieningsvorm tot welke concentratie in het bloed zal leiden en hoe snel/langzaam het verdwijnt uit het bloedbeeld (ok toegegeven het gaat hier wel altijd om ratjes/muizen of mensen en niet om paarden, maar het is zoals de Amerikanen zeggen "not exactly rocket science" om een en ander te bepalen en dit uit het bloed verdwijnen duurt echt bijna nooit maanden bij kortwerkende middelen zoals pijnstilling).

Ook zo toevallig is het dat mensen altijd hun paarden willen masseren met gels die een middel bevatten dat ook ergens anders op inwerkt (bijv. libido, of hele hete onderbenen veroorzaakt) maar nooit met een onschuldige gel die wel is toegestaan of gewoon lekker ouderwets met borstels.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:47

wat ik grappig blijf vindne in deze discussie zijn de reacties als
"ja maar waarom het paard straffen" "het paard an er toch ook niets aan doen " en "het is toch niet het paard zijn schuld"

alsog het zielig is voor het paard om bijvoorbeeld 2 maanden niet op concours te hoeven
getraind word ie toch wel , aandacht krijgt ie toch wel, je kunt een paard wat op topniveau presteert echt niet drie maanden stilzetten en dan na de schorsing weer opstappen en verder presteren, voor het paard maakt het werkelijkwaar geen reet uit die schorsing
het is alleen dat je door de schorsing van een paard voor bepaalde tijd, de eigenaar en ruiter etc een extra strop geeft

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:54

Helaas heeft de geschiedenis geleerd dat een streng dopingbeleid in het voordeel van het paard is.

Kijk naar de wielersport en atletieksport: wat voor een troep wielrenners en atleten zich laten inspuiten onder druk van het winnen en het grote geld en hiermee hun eigen gezondheid in gevaar brengen.

Laat staan wat 'mensen' bereid zijn paarden in te spuiten voor het grote geld.

En zoals altijd moeten de goeden lijden onder de slechten. THat's life. Een vrijer dopingbeleid zal helaas leiden tot meer misstanden. Dat blijkt in iedere tak van sport keer op keer. Waarom zou de ruitersport anders zijn. Mensen blijven mensen met al hun gebreken en kwaliteiten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:32

Hermelientje schreef:
Het beste en goedkoopste middel (en nog altijd 100% niet op te sporen met welke geavanceerde techniek dan ook) bij lichte blessures is het paard niet berijden. Als daarbij dan normale medicatie of pijnstilling nodig is dan mag dat, maar omdat het meestal blessures aan de benen betreft neemt de FEI het standpunt in dat het paard beschermd moet worden tegen een ruiter die hem pijnstilling geeft en te vroeg weer start dus je moet gewoon een wachttijd in acht nemen.

En neem nu het geval van het paard van Isabell Werth.. ervan uitgaande dat ze de waarheid spreekt, anders heb je gelijk weer een andere discussie...
En wat als je de wachttijd in acht neemt en men met de nieuwste technieken toch sporen vindt van een 'verboden' medicijn?

Hermelientje schreef:
De betere opsporingstechnieken zijn trouwens uitsluitend gebruikt tot nu toe bij de "hete peper" affaire en bij psychofarmica. Het feit dat men lagere concentraties kan opsporen betekent niet dat dat ook automatisch altijd gebeurt.

En daarom bewaren ze alle staaltjes met de bewoording, mischien dat we in de toekomst toch sporen kunnen vinden mte nieuwe technieken.... (denkt aan de laatste OS en het commentaar)

Hermelientje schreef:
Als dat wel zo zou zijn dan zouden er alleen al door contaminatie sporters uit de basissport "betrapt" worden op zeer kleine hoeveelheden. Dit is echter niet het geval. In de gevallen die voor het tuchtcollege van de KNHS komen gaat het of om basissporters die de regels niet kenden en hun paard/pony binnen 1 of enkele dagen hadden gestart na een behandeling of om mensen die helemaal geen verweer voerden (omdat ze donders goed wisten dat ze de regels hadden overtreden of echte doping hadden toegepast).

Dat laatste vind ik een nogal heftige conclusie... Als mijn paard behandeld zou zijn met een stof, waarvan naderhand blijkt dat die op de lijst staat, waarom dan verweer? Ben ik dan gelijk schuldig aan het bewust toedienen van een verboden middel met als doel betere prestaties?

Hermelientje schreef:
Verder wordt er bij de strafmaat echt wel goed naar het geval gekeken. Zoals ik al eerder zei, alles vrij toegankelijk op internet. Bij de KNHS hoef je trouwens de kosten van de dopingtest uitsluitend te betalen als er iets wordt aangetroffen.
Verder verbaast het mij dat middelen uit de psychiatrie zoals reserpine dat in een groeiend aantal landen niet meer gebruikt wordt bij mensen vanwege bijwerkingen en ook bij paarden bijwerkingen geeft (grotere kans op koliek en maagzweren) door sommige mensen wordt gezien als "normale medicijnen voor het paard". Fijn als mensen je er op zo'n manier weer bovenop helpen nadat ze je eerst kapot hebben gemaakt of omdat ze uitgaan van het principe hoe heter hoe beter en dan toch in de praktijk niet met je overweg kunnen.
Wederom een aparte conclusie.. waarom altijd uitgaande van het ergste?
Dat een medicijn niet meer gebruikt/minder vaak gebruikt wordt hoeft niet alleen aan de bijwerkingen te liggen... kan ook zijn dat er een ander middel is met minder bijwerkingen, waarbij de kans bestaat dat de bijwerkingen minder heftig zijn als de reden waarom het medicijn gegeven wordt?
vwb reserpine, kun je je afvragen welke voordelen de ruiter in dat geval heeft... lijkt me eerder een voordeel voor de concurentie

Hermelientje schreef:
Ook verbaast het me dat bij onderzoeken/testen/octrooiaanvragen van medicijnen die ik regelmatig onder ogen krijg er altijd gezegd wordt dat het voor de "gemiddelde deskundige" gemakkelijk vast te stellen is welke dosering en welke toedieningsvorm tot welke concentratie in het bloed zal leiden en hoe snel/langzaam het verdwijnt uit het bloedbeeld (ok toegegeven het gaat hier wel altijd om ratjes/muizen of mensen en niet om paarden, maar het is zoals de Amerikanen zeggen "not exactly rocket science" om een en ander te bepalen en dit uit het bloed verdwijnen duurt echt bijna nooit maanden bij kortwerkende middelen zoals pijnstilling).

gemiddelde deskundige maar met welke technieken? Wat nu als die gemiddelde deskundige met de techniek die hij ter beschikking heeft tot de conclusie komt dat er niets meer te zien is? en dat de controleur een moderne techniek ter beschikking heeft?
doping is niet alleen maar het gebruik van pijnstillers...

Hermelientje schreef:
Ook zo toevallig is het dat mensen altijd hun paarden willen masseren met gels die een middel bevatten dat ook ergens anders op inwerkt (bijv. libido, of hele hete onderbenen veroorzaakt) maar nooit met een onschuldige gel die wel is toegestaan of gewoon lekker ouderwets met borstels.
Of een gel die 'gewoon' te koop is in de gemiddelde ruitershop, waar je niet gelijk bij denkt dat het slecht is of oneigenlijke middelen bevat...
Dat het al zover is dat de fabrikanten op hun potjes vermeld dat het dopingvrij is of niet toegestaan is in de wedstrijdsport ivm met de een eventuele positieve dopingtest.... idem voor paardenvoer...
muesli voor paarden, met de vermelding dopingvrij...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:47

Hermelientje schreef:

:)*

hc

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:50

waar slaat dit op?!!!
die ruiters of grooms of weet ik het wie, dienen de paarden toch die middelen toe?? die paarden vragen er niet om hoor?!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:44

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:

:)*

hc

Er zijn ook mensen die geloven wat er op die potjes staan en verwachten dus niet dat er mogelijk bestanddelen op de dopinglijst staan.
Niet alles wat op de dopinglijst staat is ter bevordering van de prestatie van het paard, en darop is ook niet het gehele doping beleid bedacht..

HC schreef:
Een integere liefhebber van paardensport stelt het welzijnsrecht van het individuele paard onvoorwaardelijk boven élk competitiebelang.

En die topruiters zijn de absolute naievelingen en mensen die er alleen op bedacht zijn om een deel van hun inkomstenbron om zeep helpen om dat ze lak hebben aan het welzijn van het indivudele paard?
Dan zou je moeten weten dat het welzijn van het individuele paard niet in het gedrang komt door het bewust schade toe gebracht wordt maar juist door die mensen die door onwetendheid onbedoelt en dus onbewust het welzijn van dat individuele paard schade toebrengt en dat juist de paarden die hoog in de sport lopen meestal/vaak beter af zijn dan het gemiddelde paard bij de niet sportruiter....

lees op bokt daar zijn er voorbeelden ten over...

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:02

Stephaniiee_ schreef:
Cayenne schreef:
De straffing wat betreft dopinggebruik in de sport moeten opnieuw op de schop, aldus Peter Danckert. "Ik ben ervoor om de paarden te schorsen en niet de ruiters," aldus de voorzitter van het Bundestags sportcomite in zijn functie als president van de regionale paardensportorganisatie Berlin-Brandenburg tijdens een discussie met de Sport Informatie Dienst (SID). Het zou volgens hem fout zijn om de ruiter te straffen voor dopinggebruik.

Hier ben ik het niet mee eens :=
Je weet toch dat je paard daarmee is ingespoten ? beetje eigen schuld dan toch? Dus ook de ruiter gewoon schorsen. Anders komen ze er wel erg makkelijk vanaf!

Mee eens, als je de paarden schorst kunnen die mensen toch weer meedoen, en dat is niet koel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:34

Inderdaad, zover zijn we dus al gezonken. Het sederen van paarden voor het onderhoud van de hoeven is dus niet normaal. Krijg je een dier dat al is verprutst, dan kun je maar 1 ding doen en dat is op een normale manier je paard zien te heropvoeden. Is niet onmogelijk en hoef je geen geitenwollensok voor te zijn hoor.

Lante schreef:
De meeste doping affaires betreffen nog altijd sporen van medicijnen die zijn gegeven in belang van de gezondheid van het paard. In die situaties is het verstandig om het paard te schorsen tot de sporen uit het bloed verdwenen zijn. Lijkt me in zo'n geval geen probleem toch? Die nuloptie is ook wel heel streng vind ik; het duurt soms maanden voor de stof volledig uit het bloed is en in dergelijke minimale hoeveelheden is het onmogelijk dat het nog enige postitieve invloed op de prestatie van dat moment geeft.

In de gevallen waar doping is gegeven om de sportprestatie positief te beïnvloeden vind ik het wat anders, in zo'n geval zou het paard geschorst moeten worden tot het dopingmiddel uit het lichaam is en de ruiter wat mij betreft voor ... jaar.
Kalmeringsmiddelen voor bekappen e.d. heb ik ook niet zo veel moeite mee; de ruiter kan er niks aan doen meestal dat het paard een gebrek aan opvoeding heeft gehad; de meeste ruiters krijgen de paarden op dat gebied al verprutst. Bovendien heb ik liever dat het paard wat kalmeringsmiddel krijgt, dan wanneer het koste wat kost met alle stress van dien alsnog bekapt wordt zonder sedatie. Als je dat ruim voor een wedstrijd doet (weken) dan moet de stof op de dag zelf al zover uit het lichaam zijn dat de pestatie er niet door beïnvloed kan worden en bekappen MOET.
Paarden leven nu eenmaal niet meer in het wild, soms is het gewoon nodig in deze maatschappij om in bepaalde situaties dit soort middelen te gebruiken juist in het belang van het paard, maar goed; ik weet nu ik dit type al dat er altijd van die geitenwollen sokken types zijn die hier vol tegen in gaan, maar in mijn ogen is dit de realiteit. ;)

xCHERYL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:11

Kendra schreef:
Daar gaat het natuurlijk niet om - je straft op deze wijze de ruiter (paard misschien alleen maar blij... }> ) maar in een mildere vorm omdat hij/zij met zijn andere paarden toch kan blijven deelenemen aan wedstrijden.
Ik zou er trouwens niet aan moeten denken dat een toppaard door deze handelswijze teruggetrokken zou moeten worden uit de sport.

Ik ben het wel met jou eens, behalve dan van het feit dat de ruiter gewoon weer opnieuw een toppaard kan kopen (geld hebben ze meestal toch wel genoeg) en dan vrolijk opnieuw het medicijn in het nieuwe paard spuit. Ik weet eigenlijk niet precies wat ik er van moet denken, misschien is het handiger dat ze gewoon de ruiter straffen. Die hebben immers het medicijn ingespoten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:42

piezze schreef:
Inderdaad, zover zijn we dus al gezonken. Het sederen van paarden voor het onderhoud van de hoeven is dus niet normaal.

Jij snapt het. Het is abnormaal en een stuitend voorbeeld van gebrek aan respect voor het paard.

Dat Rabo-sport op haar site het woord van idool Anky faciliteert geeft een héél verkeerd signaal aan de ruiterij.
Wat Anky zegt is 8)7 en wellicht haar norm maar dat zegt alles over háár niet over normaal met respect voor het individu van dat dier omgaan met je paard.

Citaat:
Krijg je een dier dat al is verprutst, dan kun je maar 1 ding doen en dat is op een normale manier je paard zien te heropvoeden. Is niet onmogelijk en hoef je geen geitenwollensok voor te zijn hoor.

Deze werd met praam bekapt: http://www.mijnalbum.nl/Foto-88ORVR7G.jpg
en kijk, geen geitenwollen sokken.
Maar ja, ik heb geen olympisch gouden opleidingsvaardigheden, dus wat weet ik :P

Trouwens, wat maakt het uit of je er geitenwollensokken voor aan zou moeten? Is voor het paard nul probleem. Heel wat anders dan drogeren omdat het zich anders teveel verzet....

hc

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:07

wat een onzin!
het is tog niet de schuld van het paard?
het is de schuld van de ruiter/amazone dus laat de mens maar boeten maar niet het paard!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:48

piezze schreef:
Inderdaad, zover zijn we dus al gezonken. Het sederen van paarden voor het onderhoud van de hoeven is dus niet normaal. Krijg je een dier dat al is verprutst, dan kun je maar 1 ding doen en dat is op een normale manier je paard zien te heropvoeden. Is niet onmogelijk en hoef je geen geitenwollensok voor te zijn hoor.

En hoe wil je tot die tijd de hoeven verzorgen???

Onze paarden staan nu gewoon los als de smid komt, maar daar is enige tijd over heen gegaan... en in die tijd moest er wel bekapt worden... Wij hebben ze ook gehad, van de vrolijke particulier hobbymens, die geen snars verstand hadden van opzoeden, geen grenzen hebben gezet en alles bedenkt hebben onder de mantel der liefde...
En dat is dan de schuld van de topsporter?

En het verschil tussen een 5 jarige en een 15 jarige moge ook wel duidelijk zijn, 10 jaar ervaring laat dat laatste nu eens verkeerde ervaring zijn... ... en die verkeerde ervaring hoeft niet eens met opzet te zijn.

Zeker kopen die topsportruiters zo maar weer een nieuw paard en rijde weer mee aan de top, die paarden staan 3 rijen dik te wachten...
Vergeet niet dat niet alle paarden eigendom zijn van de ruiters, en denk je dat die ruiters het 'fijn' vinden dat hun investering van tig duizenden euro, werkloos op de weide staat en zeer snel in waarde verminderd... Immers verkoop heeft weinig zin, paard mag niet gestart worden...

En alleen HC heeft het licht gezien en de rest van de tpsporters weten niet hoe om te gaan met paarden... ... :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:21

Alane schreef:
En alleen HC heeft het licht gezien en de rest van de tpsporters weten niet hoe om te gaan met paarden... ... :n

Zo zijn we weer bij het persoonlijk worden bij gebrek aan inhoudelijke opmerkingen aangeland.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:35

Alane schreef:

Daar zijn cursussen voor/in.
Ook kan je daar gewoon een kundig persoon voor laten komen.
Hoeven van een paardgericht gehouden paarden hebben verder vrijwel geen verzorging nodig. Hoeven zijn een afgeleide van de leefomstandigheden :)*
Hoefonderhoud is natuurcompenseren; menselijk ingrijpen om suboptimale leefomstandigheden te compenseren.

De paarden met aangeboren slechte hoeven zijn geen argument voor de regel want de uitzondering. Daarbij kan je de opmerking maken dat die wellicht ongeschikt voor sportinzet zijn en zéker van de fok uitgesloten moeten worden.
Je kan roepen dat deze paarden geen uitzondering zijn, doch dat is een inherent heel zware kritiek op de kwaliteit van de fok.
Ook dit is eenvoudig een niet acceptabel welzijnsprobleem. Daar heeft het Min.v.Landbouw al weer bijna twintig jaar geleden een heel toepasselijk werk over gepubliceerd. ´Mooi, mooier, mooist´. Dat gaat over rashonden en adresseert deze problematiek.
Ook hierin loopt de paardenwereld door een combiantie van bewust negeren en gelukzalige onwetendheid decennia achter.

hc

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:45

Tja, HC, zo heb je altijd wel gelijk...

Maar feit is dat de meeste beroepsruiters geen uren en uren per dag aan 1 paard kunnen spenderen. Alles verloopt in die stallen meestal zeer correct en professioneel, maar vroeg of laat komt iedereen wel es voor een probleem te staan dat niet in 1-2-3 kan opgelost worden.

Hoe zijn we als mens? Barstende hoofdpijn, daar kan je mee blijven lopen & gaan werken, of neemt een klein medicijntje, en alles gaat stukken beter, verstopte neus, pijnlijke maandstonden, reisziekte, bezoekje bij de tandarts, ...
Worden we daarom gedrogeerd? Is dit prestatiebevorderend?
Misschien krom voor jou, maar als je ih dagelijkse leven kijkt, zijn dit toch geen onoverkomelijke zaken? Waarom dan wel bij topsport ruiters/paarden :?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:49

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

Daar zijn cursussen voor/in.
Ook kan je daar gewoon een kundig persoon voor laten komen.

Nog nooit een echt angstig paard meegemaakt? Wat een mens in een korte tijd kapot kan maken is niet altijd meteen cursus en in een vinger knip recht te breien...
Het is niet alleen de smid die regelamtig langs komt, maar ook het uitkrabben van de hoeven zal moeten gebeuren..
En dat is bij ons alzeer frequent... uit de box, uit de weide, voor het rijden na het rijden...

Huertecilla schreef:
Hoeven van een paardgericht gehouden paarden hebben verder vrijwel geen verzorging nodig. Hoeven zijn een afgeleide van de leefomstandigheden

Daarom raden hoefsmeden ook aan dat een paard iedere 8 tot 10 weken te bekappen...

Huertecilla schreef:
[Hoefonderhoud is natuurcompenseren; menselijk ingrijpen om suboptimale leefomstandigheden te compenseren.

De natuur zoals die er was toen de paarden nog geheelvrij door europa konden lopen is al lang niet meer... een pard achter een afrastering houden is ook natuur compenseren...

Huertecilla schreef:
[De paarden met aangeboren slechte hoeven zijn geen argument voor de regel want de uitzondering. Daarbij kan je de opmerking maken dat die wellicht ongeschikt voor sportinzet zijn en zéker van de fok uitgesloten moeten worden.
Je kan roepen dat deze paarden geen uitzondering zijn, doch dat is een inherent heel zware kritiek op de kwaliteit van de fok.

Het is heel vervelend dat je al meent te weten wat ik zal antwoorden... wat je je wel kunt afvragen is, bevestigd de utizondering de regel, of de regel de uitzondering???
Maar hoe dan ook, je hebt er mee te maken.... en zijn die slechte hoeven aangeboren? of het gevolg van menen goed tedoen en onbewust toch het welzijn van het paard in gedrang brengen?

Huertecilla schreef:
[Ook dit is eenvoudig een niet acceptabel welzijnsprobleem. Daar heeft het Min.v.Landbouw al weer bijna twintig jaar geleden een heel toepasselijk werk over gepubliceerd. ´Mooi, mooier, mooist´. Dat gaat over rashonden en adresseert deze problematiek.
Ook hierin loopt de paardenwereld door een combiantie van bewust negeren en gelukzalige onwetendheid decennia achter.

hc

vwb de rashonden,dar zijn kynologen verenigingen mee bezig, nog steeds ook hier staat de wetenschap niet stil, en zijn ze erachter dat goed maal goed niet altijd beter is... maar je springt van de hak op de tak...
Het is zeer simpel om te roepen dat slechte hoeven aangboren zijn en de schuld van het huidige fokbeleid... maar wat met de opfok, en de mens die de hoeven moet onderhouden (lees: de smid zou moeten bellen)
Neem het topic hier nu op bokt, over het paard freedom die door nalatigheid van de eigenaar helaas het tijdige met het eeuwige heeft moeten wisselen.
Slechte hoeven is een begrip als koliek = buikpijn... maar wat zijn slechte hoeven?
brokkel hoef? knol voeten?

KirstenDirks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:46

Ik ben het hier dus echt niet mee eens!
Paarden gaan zelf echt niet naar de doping toelopen hoor.
Ruiters moeten gestraft worden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:39

Alane schreef:
Slechte hoeven is een begrip als koliek = buikpijn... maar wat zijn slechte hoeven?
brokkel hoef? knol voeten?

Goede hoeven zijn hoeven die de leefomstandigheden zonder permanente kunstmatige hulp probleemloos aankunnen.
Dat is inclusief het gebruik onder het zadel.

Wat niet-goed tot slecht is, betreft een gliijdende schaal.
Niet-goed = de leefomstandigheden (inclusief berijden) wel aankunnen met meer dan tijdelijk kunstmatige hulp.
Slecht = de leefomstandigheden (inclusief berijden) met permanente kunstmatige hulp niet probleemloos aankunnen.

Slecht is niet zelden lijden; het paard lééft op hoeven die dat leven niet probleemloos aankunnen.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:07

HC je geeft geen antwoord op mijn vraag...

Maar zie jij de/een smid als kunstmatige hulp?

Daarbij ging het over paard sederen zodat smid/omstanders en paard veilig blijven als de hoeven gedaan moeten worden....

En dit alles is off-topic:
Hoewel detitel alles behalve handig gekozen is... Handiger zou zijn...

Schors het paard indien positief bij controle op verboden middelen,niet de ruiter....

Dus wel of niet het paard schorsen?

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:27

Stephaniiee_ schreef:
Cayenne schreef:
De straffing wat betreft dopinggebruik in de sport moeten opnieuw op de schop, aldus Peter Danckert. "Ik ben ervoor om de paarden te schorsen en niet de ruiters," aldus de voorzitter van het Bundestags sportcomite in zijn functie als president van de regionale paardensportorganisatie Berlin-Brandenburg tijdens een discussie met de Sport Informatie Dienst (SID). Het zou volgens hem fout zijn om de ruiter te straffen voor dopinggebruik.

Hier ben ik het niet mee eens :=
Je weet toch dat je paard daarmee is ingespoten ? beetje eigen schuld dan toch? Dus ook de ruiter gewoon schorsen. Anders komen ze er wel erg makkelijk vanaf!

Daar ben ik het mee eens!
Een paard spuit zich heus niet zelf in met doping hoor.. :Y)