Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:31

De paarden die wij momenteel fokken (algemeen gesproken over Nederlandse sportpaarden), die horen eerder thuis op een wei dan in de wilde natuur,
omdat het een heel ander type paard is. En wie zegt dat het meteen 'slecht' is, zoals de manier waarop wij dingen hier aanpakken? Want zo komt het op me over..

Ik ben niet voor of tegen deze race, maar vind wel dat mensen roepen dat het nieuwsbericht weinig inhoud/diepgang bevat, terwijl ik hier sommige reacties nou ook niet bepaalt wijs vind overkomen..

Mitxa

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:34

In dat andere topic praten ze over 70 paarden die worden gebruikt en hier over 700... Welke kan ik op waarheid baseren? Dat vind ik namelijk een heel groot verschil en mochten het er maar 70 zijn dan zullen de paarden meer dan 40 kilometer af moeten leggen. Of lees ik niet goed?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:40

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:42

wake_up schreef:
De paarden die wij momenteel fokken (algemeen gesproken over Nederlandse sportpaarden), die horen eerder thuis op een wei dan in de wilde natuur,
omdat het een heel ander type paard is. En wie zegt dat het meteen 'slecht' is, zoals de manier waarop wij dingen hier aanpakken? Want zo komt het op me over..

Ik ben niet voor of tegen deze race, maar vind wel dat mensen roepen dat het nieuwsbericht weinig inhoud/diepgang bevat, terwijl ik hier sommige reacties nou ook niet bepaalt wijs vind overkomen..

Maar een paard hoort sowieso niet in een stal thuis. :) Zonde eigenlijk dat er wel op gefokt wordt. Volgens mij was HC's post als voorbeeld bedoeld. ;)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:43

Ik lees op de site zelfs over 800 paarden, ik kan dit nou niet meteen dierenmishandeling noemen. Ik ga de petitie dus ook niet ondertekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:45

Ik teken ook niet, sterker nog...als ik de tijd en het geld had gehad had ik zelf meegedaan :D

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:49

De paarden hier in Nederland mogen blij zijn als ze eens 40 kilometer op een dag mochten lopen!!
Ipv 24 uur per dag op een stal staan of een paar uurtjes per dag in de wei!

Ik denk dat heel veel mensen al een oordeel klaar hebben, misschien moeten we pas oordelen nadat er is gebleken dat het slecht is.
Waarschijnlijk is het de ruiters een veel grotere opgave als voor de paarden.. En mensen kunnen gelukkig zelf kiezen en hebben een eigen wil! }:0

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:49

Voor zover ik het begrijp worden de paardjes om de 40 kilometer gewisseld en mogen ze er twee weken over doen...daarnaast is er een strenge selectie geweest voor de deelnemers en zijn dit allemaal ervaren paardenmensen. De paardjes komen uit het gebied zelf en worden erop voorbereid en er zijn artsen aanwezig...Ik zie het hele punt niet zo eerlijk gezegd...wat mij betreft rijden ze die race lekker! :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:16

Ruud_O schreef:
Vwb die foto, dergelijke foto's kun je ook in de oostvaardersplassen maken.

...en bij de OS en bij eventing en bij maneges of stalhouderijen, soms zelfs gewoon aan de weg tot de opruiming langs komt.

@Filfil: inderdaad was als tegenstelling. Verder hoort inderdaad een paard niet op stal. Het argument ´erop gefokt´ wordt door de blessures, de modale geneesmiddelenconsumptie en het drogeren tegengesproken.
Dit is heel erg on-topic want de mongools paardjes zijn een schoolvoorbeeld van ecotope dieren waarvan gevraagd wordt wat ze probleemloos kunnen. Dat is in het NL waar deze twee topics zoveel verntwaardiging oproepen wel anders.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:40

wake_up schreef:
omdat het een heel ander type paard is.

Er leeft in de Kalahari (woestijn in Namibië) een populate aan hun lot overgalaten Trakehners:

http://www.gondwana-desert-collection.c ... _itb_E.pdf

Een duuurzame verwilderd levende populatie duitse sportpaarden zonder ondersteuning met middeltjes uit de phamaceutische industrie in één van de marginaalste woestijnen ter wereld.
Dáár zielugh of met op kachtvoer met supplementen op stal letterlijk in de watten gezwachteld en met een geneesmiddelkist op de been gehouden?

Persoonlijk ben ik tegen wedstrijdsport met paarden. Principieel. Simpel omdat in het algemeen de menselijke ambitie het in de praktijk blijkt te winnen van het welzijnsrecht van het rijdier. Dat is voor de lol ervan als reden ethisch niet acceptabel.
Deze wedstrijd in Mongolië is als wedstrijd zowat het minst vervelende voorbeeld wat je kan vinden in de paardenwereld. Dáárvoor dus applaus van mij, temeer omdat deze wedstrijd haarscherp het ethisch dilemma van paardrijden (en dus paardhouden) op zich tegen het licht houdt.

hc

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:42

Welja, als je al zulke foto's kan nemen op reguliere evenementen... Die dan dus dieronvriendelijker zijn... En de organisatie zegt zélf dat zij het meest paardonvriendelijke evenement ter wereld organiseren... Dan gaan er dus wel doden vallen :?

Sowieso ga ik niet tekenen, want ik ga ervanuit dat het goed georganiseerd wordt. En ik vind het nogal kortzichtig hc om te stellen dat iedereen in de westerse wereld zijn paarden "westers" en dus "slecht" houdt... Eveneens om te stellen dat de omstandigheden daar perfect zijn... Survival of the fittest, maar de rest?

Die race is ook niet "natuurlijk" voor die paarden (rennen die dagelijks 40km voluit?), dus ze zullen sowieso moeten opletten, ik ga er gewoon vanuit dat ze dat doen en al die onrustwekkende uitspraken doen omwille van sensatie en het ter sprake brengen van het event. Negatieve reclame is immers ook reclame :Y)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:42

ik heb hem getekent hoop dat genoeg mensen willen tekenen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:46

@ ponyzotje: ik heb tot nu toe nergens gelezen dat de organisatie zelf zegt dat het een paardonvriendelijk evenement is. Ik heb dit alleen in dit -subjectieve- artikel gelezen.

@ wendy_paard ik ben benieuwd of jij je wel hebt ingelezen in waartegen je nu tekent. :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:52

Fiffill schreef:
@ ponyzotje: ik heb tot nu toe nergens gelezen dat de organisatie zelf zegt dat het een paardonvriendelijk evenement is. Ik heb dit alleen in dit -subjectieve- artikel gelezen.

Ik heb inderdaad ook de andere, "positieve" artikels gelezen, maar je gaat er toch vanuit dat er een correcte berichtgeving is. Daarin staat weldegelijk tweemaal dat ze dit zelf zeggen ;-) en dan noem ik dat een roep om aandacht en sensatie voor het evenement, als het in werkelijkheid niet zo is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:56

Fiffill schreef:

@ wendy_paard ik ben benieuwd of jij je wel hebt ingelezen in waartegen je nu tekent. :)

Kijk Fifil, het is een feit dat er véél meer schapen zijn dan herders. De verhouding is een hele kudde op één.
De bewust subjectieve suggestieve berichtgeving zoals die van de nieuwredactie, de endurance-club en het lrg manipuleert wereldwijd de goedgelovige kuddes schapen.
Op die manier komen er zonder enige twijfel meer tegenstemmen bij de FEI en in Mongolië dan er herders zíjn.
Je kan echt niets beginnen tegen die dictatuur van grijs. Vandaar dat ik niet meer in NL wilde wonen; ´resistance is futile´ en ik ben als een goed paardbegrijperd betaamd geweken voor druk ;)

hc

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:03

hc, objectieve gegevens krijg je slechts ter plekke.

Het is trouwens ondoenbaar om alle berichtgeving die je leest tot op de draad te analyseren, er derhalve zeer veel tijd aan te besteden en de rest gewoon te negeren. Informeren is een goede zaak, maar niet doenbaar voor alles wat je tegenkomt. Dat heeft niets met grijs en kudde te maken.

Mocht je lezen, had je gezien dat ikzelf bijvoorbeeld niet zal tekenen, en de redenen erbij. Maar de rest lees je niet, enkel dat het hier zo staat dat het een paardonvriendelijke race is. En dat stáát er ook gewoon... Dit is een níeuwsbericht...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:06

Afbeelding

Genomen in een woestijn zoals bij het WK endurance 2005 in Dubai

(klik op quote en kijk vérder dan de eerste indruk)

hc

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:09

Over suggestief gesproken.

http://www.wild-horses-namibia.com/ images/fascination_lying-sleeping- .jpg

Heeft niets met wat voor WK dan ook te maken en Namibië ligt ver van Dubai. Jammer dat hier weer een suggestieve link wordt gelegd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:10

Ik heb het ze zelf nog niet zien zeggen namelijk. Ook niet in positieve stukken, vandaar dat ik me al eerder afvroeg waar het vandaan kwam. :o? Dan is zo'n uitspraak idd niet slim en eerder een roep om aandacht. Maar ik heb het nog nergens gezien behalve in deze twee artikelen. Kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen. ;)

Het is idd een nieuwsbericht maar wel erg subjectief. Zo hoort nieuws imo niet te zijn. Ik respecteer de mening van de mensen die de petitie tekenen, mits zij wéten waartegen ze nu eigenlijk tekenen. Dat zal bij een hoop wss -helaas- niet zo zijn. :)

HC, dat heeft hier toch niks mee te maken? :?
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 30-06-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:10

ponyzotje schreef:
Maar de rest lees je niet, enkel dat het hier zo staat dat het een paardonvriendelijke race is. En dat stáát er ook gewoon... Dit is een níeuwsbericht...

Ja, en schapenmanipulatie :)*

Net als het schandalige misleidende van die foto bij het andere topic.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:12

Karin schreef:
Over suggestief gesproken.

http://www.wild-horses-namibia.com/ images/fascination_lying-sleeping- .jpg

Heeft niets met wat voor WK dan ook te maken en Namibië ligt ver van Dubai. Jammer dat hier weer een suggestieve link wordt gelegd.

Ha, dus je snapt het wél?!

Wat doet dan die misleidende foto nog steeds bij het andere topic?

hc

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:14

Dat probeer ik ook te zeggen Fiffill. Het gaat om de berichtgeving, ik gaf zelf ook wel al aan dat het anders op de website staat.
Ik heb er gewoon moeite mee de hc alles over dezelfde kam scheert... van het westerse "inpakken" van paarden (mijne heeft nog nooit een deken van dichtbij gezien :? ), over het goede van die woestijnen, het natuurlijke (alsof 40km galopperen natuurlijk is), tot de kuddegeest die Nederland teistert.

Naast het feit dat die dingen niet waar hoeven te zijn, wordt het wel zo voorgesteld en dan sla je gewoon langs de andere kant door... Alles is schaapachtig volgen en extreem sceptisch zijn is net zo slecht. Zoals ik al zei, dat is niet haalbaar. Waarom ook beweren dat wat die paarden gaan doen volkomen natuurlijk is, als het dat niet is, wat dan nog niet eens per sé wil zeggen dat dat slécht is???

En ik snap niet wat een slapend paard hiermee te doen heeft :\

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:14

Huertecilla schreef:
Ha, dus je snapt het wél?!

Wat doet dan die misleidende foto nog steeds bij het andere topic?

hc

Ik ben niet zo blond als ik er misschien uitzie.

Wat die foto daar nog steeds doet? Ik zou het niet weten, je zou het de Nieuwsredactie kunnen vragen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:15

Fiffill schreef:
HC, dat heeft hier toch niks mee te maken? :?

Jawel, hoor.
Karin geeft blijk het ook prima te begrijpen en tóch staat een net zo misleidende foto die nergens op slaat bij het andere ´nieuws´-artikel.
Heel toepasselijk dus, mijn illustratieve voorbeeld met de oplossing er nota bene al verkleind door mij onder gezet ;)

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-06-09 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:17

Huertecilla schreef:
Karin geeft blijk het wel te begrijpen en tóch staat een net zo misleidende foto die nergens op slaat bij het andere ´nieuws´-artikel.

Kun je misschien even iets duidelijker zijn? Wat verwacht je van mij in deze kwestie?