Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:39

jury schreef:
Horsedances schreef:
Trouwens alle interviews met Isabell en haar ritten met Whisper in Wiesbaden kan je vinden
op http://www.topdressage.tv
ga naar Just Arrived
daarna wijst het zich vanzelf.

Vooral het interview van ZDF vind ik interessant maar de volgende vragen blijven nog
- wat is shaking syndroom nu precies (ongecontroleerd trillen, uithalen als het paard op 3 benen moet staan en daarom lastig voor smid en/of groom?) Ik heb hier nog nooit van gehoord.
- waarom ga je dit voor een toernooi "ineens" behandelen met humane medicijnen die in duitsland in het geheel niet toestaan zijn (verantwoording waarom geen dopint IW in interview ZDF: het paard zou in eerste instantie helemaal niet mee gaan naar dit toernooi maar omdat een ander paard geblesseerd geraakt was, deze maar meegenomen).
- er zijn nu ineens rapporten beschikbaar waaruit blijkt dat stof 90 dagen terug te traceren is ivm verbeterde onderzoeksmethoden. Vroeger werd dit gezien als ideale doping (dit klinkt me erg bekend in de oren mbt wielersportdoping).
Nav de discussie hier op bokt:
- waarom maken we ons nu druk dat IW wellicht 2 jaar geschorst kan worden omdat we dan een goede amazone verliezen voor die periode. Moeten we dan een verschil maken in be/veroordeling of iemand heel goed is of gewoon goed?
- kent iedereen IW nu ineens persoonlijk om in te kunnen schatten of ze dit nu wel of niet bewust gedaan heeft? Ik heb haar ook nooit gehoord als anderen geschorst werden voor een zelfde soort "foutje".

Dit nog allemaal los of het nu echt slecht was wat ze gedaan heeft of niet maar als we het niet met het dopingbeleid eens zijn zal er eerst aan dit beleid gewerkt moeten worden alvorens je zelf de bandbreedte neemt om buiten dit beleid om te opereren.
Des te meer bewonder ik Sjef zijn standpunt in het interview [VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis". Zonder dat hij of ankey (nu) in de problemen zitten steekt hij wel nu zijn nek uit.

De vraag of Werth een goede of hele goede amazone is, doet er volgens mij niet toe.
En ik ken haar niet persoonlijk. Ik kan mijn mening alleen geven naar aanleiding van het persbericht dat door Werth is geschreven.

Het heeft er echter alle schijn van dat er voor dit betreffend paard is gezocht naar een oplossing voor een vervelend probleem.
Een veterinair middel was niet voor handen, dus is men uitgeweken naar een humaan middel, waarvan men dacht dat het na zes dagen zou zijn verdwenen.

Ik vind een langdurige schorsing voor dit "vergrijp" een erg zware straf

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:43

Zoals ook door "horsedances" aangegeven is helaas weinig exact bekend over wanneer stoffen echt uit het bloed verwijderd zijn. Er zijn wel enkele indicaties, maar daar wordt altijd bijgezegd dat je zelf verantwoordelijk blijft als ruiter. Daarnaast zijn vele bekende wachtperiodes niet langer valide doordat de analyse apparatuur verbeterd is. Als ruiter en waarschijnlijk ook als dierenarts is het daardoor haast ondoenlijk om exact te weten wanneer een stof conform de laatste analyse technieken volledig uit het bloed verdwenen is. Ik vind het zeer sterk van Isabell dat ze zo naar buiten treedt over deze situatie en de confrontatie aangaat met iedereen die snel en makkelijk denkt te kunnen oordelen. Hopelijk pakt de FEI nu eindelijk deze handschoen op!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:47

bulck schreef:
Sorry maar ze wist zelf dat het product niet toegestaan was in Duitsland. (punt)
Jij bent als ruiter verantwoordelijk voor je dier.

Door het wel toe te (laten) dienen vervalst ze de competitie en schendt ze de welzijnsrechten van haar paard.
Het betref het chemisch manipuleren van een paard met een schadelijk middel om het op een wedstrijd uit te kunnen brengen.

Ik vónd dat ze daarvoor 2 jaar schorsing dient te krijgen.

Nu ze er zo duidelijk blijkt van geeft dat ze totaal niet begrijpt wat er waarom fout aan is, hoort ze mijns inziens helemaal niet in sport en zeker niet in sport met dieren.

Het is in het belang van eerlijke competitie en in het belang van de welzijnsrechten van het paard om dit uit de paardensport (paardenwereld) te bannen.

hc

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:56

Janine1990 schreef:
petraaken schreef:
Als DA weet je het op den duur ook niet meer denk ik als zelfs de wetenschappers elkaar frontaal tegenspreken in hoeverre bepaalde stoffen nog maanden na datum te traceren zijn. Volgens mij blijven er altijd minuscule fragmenten in het bloed zitten van medicijnen die met uitstekende apparatuur waarschijnlijk nog een jaar na datum terug te vinden zijn.

Onderzoeksresultaten worden toch altijd érgens opgeslagen. Ik denk dat dierenartsen hier heel goed bij kunnen komen hoor :)
Een dierenarts hoeft het niet uit zijn/haar hoofd te weten, maar het in ieder geval ergens terug zoeken. ;)

Een rechter/advocaat hoef je ook niet te vragen naar een specifiek artikel in het wetboek (uit zijn/haar hoofd), nee, deze moet ook weten waar dit op te zoeken is.

Ja onderzoekresultaten worden overal opgeslagen, maar wat moet je nu als het ene onderzoek 6 dagen aangeeft, het andere onderzoek 30 dagen, en het Amerikaanse onderzoek 90 dagen. Ik zou voor de zekerheid twee jaar aanhouden, dus gewoon lekker in het bos en langs het strand gaan rijden. Dan loop je in ieder geval niet het risico om aan de hoogste boom opgehangen te worden.

Het voorbeeld van een advocaat en/of rechter is helemaal ridicule. Die hebben een website met heel duidelijke regels en wetten en een uitputtende jurisprudentie en beslissingen van de Hoge Raad. En.... last but not least daar worden mensen pas veroordeeld nadat alles bewezen en gewogen is.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:59

Beeeeeeeeh schreef:
Zoals ook door "horsedances" aangegeven is helaas weinig exact bekend over wanneer stoffen echt uit het bloed verwijderd zijn. Er zijn wel enkele indicaties, maar daar wordt altijd bijgezegd dat je zelf verantwoordelijk blijft als ruiter. Daarnaast zijn vele bekende wachtperiodes niet langer valide doordat de analyse apparatuur verbeterd is. Als ruiter en waarschijnlijk ook als dierenarts is het daardoor haast ondoenlijk om exact te weten wanneer een stof conform de laatste analyse technieken volledig uit het bloed verdwenen is. Ik vind het zeer sterk van Isabell dat ze zo naar buiten treedt over deze situatie en de confrontatie aangaat met iedereen die snel en makkelijk denkt te kunnen oordelen. Hopelijk pakt de FEI nu eindelijk deze handschoen op!

Het bewijs van deze stelling kan verkregen worden door gewoon te kijken in welke landen de meeste ruiters betrapt worden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:59

Is er iemand in dit topic trouwens van op de hoogte dat Isabell afgestudeerd is in de rechten?

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:01

Huertecilla, wat verstaat u onder chemisch manipuleren?

Het lijkt erop, dat betreffend middel niet is toegediend om op een wedstrijd te manipuleren, maar om een paard met een probleem te helpen.

Of deze methode de juiste is, weet ik niet. Daarvoor ben ik te weinig bekend met het probleem en met het toegediende medicijn.

Een eventuele schorsing van twee jaar vind ik daarom teveel. Dit begint toch trekjes van een heksenjacht te krijgen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:02

HD: Wat betreft die onderzoeksresultaten, zie ik nu pas hoe verwarrend dat moet zijn! Anyway, ik begrijp nog steeds geen grammetje van het syndroom waaraan Whisper lijdt. Want zo'n paard zou ik niet zomaar op een wedstrijd starten :n "Gedrogeerd" of niet...

Wat betreft het rechter/advocaat-voorbeeld; Je zegt dus precies wat ik bedoel. Ze vertellen je echt niet meteen wat onder een bepaald artikel staat.
Gelukkig (en soms ook minder gelukkig) worden in Nederland pas mensen veroordeeld als ALLES bewezen en gewogen is, maar kijk jij eens naar Amerika, daar gebeurd dat niet zo nauwkeurig hoor :n
In Nederland gaat het ook niet altijd even goed, ik weet zijn naam zo niet meer, maar hij was laatst vrij gelaten na 10 of 20 jaar?? Wegens moord, maar hij was niet eens schuldig... Nee, dat is nauwkeurig geweest. :)
Dit is echter een geheel andere discussie :+

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:14

tagger schreef:
Het lijkt erop, dat betreffend middel niet is toegediend om op een wedstrijd te manipuleren, maar om een paard met een probleem te helpen.

Iedereen die beschuldigd wordt van dopinggebruik zal zeggen dat het niet gebruikt is ter bevordering van de prestatie..

tagger

Re: Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:21

Double.
Dat is waar, maar het zegt niets.
Het kan namelijk ook gewoon waar zijn. Feit is, dat er reststoffen zijn aangetroffen. Het lijkt dus niet erg op doping, maar op (nog) aanwezige sporen van een gebruikt medicijn.
Dit is verboden. Je kunt je alleen afvragen of een schorsing van twee! jaar in zo'n geval in verhouding staat tot de overtreding.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:25

tagger schreef:

Ze had zonder deze chemische manipulatie van het paard niet aan de wedstrijd kunnen meedoen.
Daarmee vervalst ze de competitie met deelnemers die hun paard niet drogeren.

Het middel is niet toegestaan bij gebruik voor paarden en het heeft serieus schadelijke bijwerkingen bij paarden. Dit botst met de welzijnsrechten van het individuele paard.

Iemand, ruiter, eigenaar, veearts, trainer, coach, bestuurder of wie ook die deze twee voor niet dieronvriendelijke paardensport noodzakelijke randvoorwaardes niet (wil) begrijpen hoort eruit gekieperd te worden.

hc

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:29

Ik vindt het gewoon belachelijk..

Door de nul-optie kunnen ze hun paarden helemaal niet meer legaal behandelen als ze wedstrijd hebben...
Wij nemen toch ook een paracetamol voor de hoofdpijn e.d. ook als we wedstrijd hebben.
Zelfs een zalfje voor de mok is illegaal, dat gaat toch gewoon nergens over... dan je paard maar met mok laten staan??
Nee, dat is ook geen optie...

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:35

Huertecilla.

Ik weet niet of ze zonder het toedienen van dit medicijn meer dan tien dagen voor de wedstrijd niet had kunnen meedoen.
Dit paard heeft vaker aan wedstrijden deelgenomen.

Ik ken de bijwerking van het gebruikte medicijn bij paarden niet.
Ik weet dus ook niet in hoeverre het welzijn van het paard is aangetast.

Ik vind alleen dat als het middel is toegediend om Whisper met minder stress te kunnen beslaan, Werth erg hard wordt gestrafd voor aangetoonde sporen van een medicijn.

Ik zou dus voorlopig even niemand uit de paardensport willen "kieperen"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:38

Janine1990 schreef:
Gelukkig (en soms ook minder gelukkig) worden in Nederland pas mensen veroordeeld als ALLES bewezen en gewogen is,

De stof is verboden; mag niet in het bloed van een paard dat aan een competitie deelneemt gevonden worden.

Het is wel gevonden in het bloed van een competitie deelnemend paard.

De verantwoordelijke geeft toe het bewust toegediend te (laten) hebben.

De strafmaat is helder, klaar. Zou je zeggen.

De verantwoordelijke maakt het echter door te proberen het handelen goed te praten veel problematischer. Daarmee toont ze aan niet op het netvlies te hebben dat dit in paardensport om twee fundamentele redenen niet kan.

Het grote slachtoffer is de paardensport. De buitenwacht en de paardenlíefhebbers binnen de paardenwereld zien dit met lede ogen aan.
Je zal als sponsor je naam maar op het shirt van Ludger Beerbaum hebben staan wanneer hij in een reportage over dit onderwerp met zijn uitspraken en schorsing op de buis komt.
Vervang Beerbaum gerust door Werth en de laatste uitspraken van A.v.Grunsven over het drogeren van paarden voor scheren voor een wedstrijd is ook ronduit nationaal schaamrood voor leken en dierenliefhebbers die ´niets van de dressuursport begrijpen´. Die wíllen er nu op deze manier echt niets meer van begrijpen ook.

hc

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:40

tagger schreef:
Double.
Dat is waar, maar het zegt niets.
Het kan namelijk ook gewoon waar zijn. Feit is, dat er reststoffen zijn aangetroffen. Het lijkt dus niet erg op doping, maar op (nog) aanwezige sporen van een gebruikt medicijn.
Dit is verboden. Je kunt je alleen afvragen of een schorsing van twee! jaar in zo'n geval in verhouding staat tot de overtreding.

Het was alleen als kanttekening, dat iedereen dit zal zeggen. Ongeacht of het in dit geval waar is of niet.
Heb zelf ook al aangegeven dat ik 2 jaar (vooral gezien ze meerder paarden start) extreem vind. Ze hadden dit verbod beter alleen op Whisper kunnen laten gelden, mochten ze zo'n straf in willen zetten.

Vind zelf ook dat de regels mbt dopinggebruik eens onder de loep genomen mogen worden.. Maar voor alles is wat te zeggen, want aan de andere kant: Een simpel mokzalfje gebruiken, simpelweg mok voorkomen is ook niet moeilijk..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:46

Wat mij eigenlijk verbaast is dat zij en haar veearts nog niet in staat van beschuldiging zijn gesteld door de overheid.

Het is naast een overtreding van de regels van haar sport ook een klip en klaar geval van overtreden van de wét.

hc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:50

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Gelukkig (en soms ook minder gelukkig) worden in Nederland pas mensen veroordeeld als ALLES bewezen en gewogen is,

De stof is verboden; mag niet in het bloed van een paard dat aan een competitie deelneemt gevonden worden.

Het is wel gevonden in het bloed van een competitie deelnemend paard.

De verantwoordelijke geeft toe het bewust toegediend te (laten) hebben.

De strafmaat is helder, klaar. Zou je zeggen.

De verantwoordelijke maakt het echter door te proberen het handelen goed te praten veel problematischer. Daarmee toont ze aan niet op het netvlies te hebben dat dit in paardensport om twee fundamentele redenen niet kan.

Het grote slachtoffer is de paardensport. De buitenwacht en de paardenlíefhebbers binnen de paardenwereld zien dit met lede ogen aan.
Je zal als sponsor je naam maar op het shirt van Ludger Beerbaum hebben staan wanneer hij in een reportage over dit onderwerp met zijn uitspraken en schorsing op de buis komt.
Vervang Beerbaum gerust door Werth en de laatste uitspraken van A.v.Grunsven over het drogeren van paarden voor scheren voor een wedstrijd is ook ronduit nationaal schaamrood voor leken en dierenliefhebbers die ´niets van de dressuursport begrijpen´. Die wíllen er nu op deze manier echt niets meer van begrijpen ook.

hc

Dit ging over de Nederlandse wet- en regelgeving en hiermee betrekking op 'normale' rechtzaken, als in diefstal, moord etc.
Als je de discussie thussen Theo en mij had gelezen had je dat begrepen.

Ik ben het echter volledig met je eens dat paardensport op zich het grootste slachtoffer is.
De uitspraak van Anky heb ik niet meegekregen, ben ik erg nieuwsgierig naar. Maar dat is iets dat heel veel voor komt, het 'platspuiten' van paarden voor het opscheren. Is beter voor het welzijn van de mens, het gebeurd natuurlijk niet voor niets... :Y)

Ik krijg wel het idee, HC, dat jij maar weinig mensen als dierenliefhebber wilt bestempelen en vooral jezelf heel goed bezig vindt. Dat is nogal kort door de bocht heb ik het idee, je moet een mens niet op één ding afstraffen, als er 10 pluspunten tegenover ziet. :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:04

Whinnylando schreef:
Is er iemand in dit topic trouwens van op de hoogte dat Isabell afgestudeerd is in de rechten?

Euhmmmm ja.... dat wilde ik ook net schrijven! IW is een zeer intelligente dame die dondersgoed weet hoe de vork in de steel zit.... ook qua ja/nee verboden middelen.
Ik vind het allemaal bizar raar, maar ik neig naar "eigen-schuld-dikke-bult en niet zo jammeren nu".

Maar goed, wij allen weten eigenlijk te weinig a detail... om een goed oordeel te kunnen vellen over IW.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:39

wat een geze*k allemaal!!

Simpel: Iedereen die zijn paard een product/medicate of maakt niet uit moet toedienen, moet het bevestigen in een bv geregistreerde lijst, waarvan een data bank bij gehouden wordt. Datum van de toediening... als je het dan aan de hand hebt zoals isabell, kan je duidelijk bevestigen "kijk, zoveel dagen op voorhand is dit toegediend, en dus niet bestemd om de prestatie op de wedstrijd te verhogen!"

ik vind dat ze erg ver gaan! 1 verboden product zit misschien in een kleine hoeveelheid in een medicament... x aantal dagen ervoor gegeven.. tis toch duidelijk dat ze hier erg in overdrijven! Ik ga mijn paard geen oppepper geven (illigaal) 12 dagen VOOR mijn wedstrijd... wat nut heeft het dan? NIETS! werkt het nog (NEE! zoals gebleken) waarom dan een schorsing???

Zo maak je de sport echt kapot!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:36

Tja, wat is waar en wat is niet waar? Dat zullen we misschien later nog wel eens te horen krijgen óf juist helemaal niet.

Ik ga geen oordeel trekken.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:44

jullie zeggen allemaal wel dat Isabell dit niet verdiend en dat ze dit wel een heel erge straf vinden etc. etc.
maar ze is gwn zo ontzettend stom geweest om dit te doen
en omdat Isabell zo'n goede amazone is praten jullie ook zo.
regels zijn regels.
en ik vraag me af hoe jullie gereageerd zouden hebben als het een iets minder bekende ruiter was geweest, zouden jullie dan ook zo fel tegen zijn geweest?
IK GEEF TOE, 2 JAAR IS WEL HEEL ERG LANG EN IK SNAP DAT HAAR CARRIÉRE NU KAPOT IS
maar ze had gewoon beter moeten uitkijken en slimmer moeten wezen
(maar ik vind dat die DA ook schuld heeft want hij had gezegd dat dat spul na 6 dagen uit zijn bloed was)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:52

mimeslosydy: Volgens mij ontgaat jou de kern hier, en de kern is het dopingbeleid in de paardensportwereld... Dat klopt niet. Niet omdat het gemakkelijker moet, maar omdat het te ingewikkeld is.
Anyhow, schuld is schuld. Daar is niets aan te veranderen. Ze had beter moeten weten. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:02

Janine1990 schreef:
Ik krijg wel het idee, HC, dat jij maar weinig mensen als dierenliefhebber wilt bestempelen en vooral jezelf heel goed bezig vindt. Dat is nogal kort door de bocht heb ik het idee, je moet een mens niet op één ding afstraffen, als er 10 pluspunten tegenover ziet. :)

We zijn er weer!!!! Persoonlijk worden *\o/*

Ik wil graag iedereen als dierenvriend kunnen bestempelen :)*

Wat de pluspunten betreft: wil jij dan klassejustitie invoeren voor doping? Onderscheidt maken ten aanzien van de persoon?
Vrouwe justitia moet blind zijn; niet de paardensport die een oogje moet dichtknijpen of blind moet spelen voor misstanden. dat is juist wat tot de huidige normvervaging mbt het welzijnsrecht van paarden heeft geleid.
Wanneer de paardensport het welzijnrecht van het individuele paard niet als het allerhoogste goed waarborgt, verliest ze haar bestaansrecht; is ze als een gemotoriseerde sport maar dan met 1 pk als motor.
Het paard gebruiken als object voor het bereiken van persoonlijke ambities is in de 21ste eeuw ethisch niet te verantwoorden.
Zie de uitspraak vanuit Wageningen over het fokkenverbod nertsen.

Onder de streep van de essenties kan je stellen:
Óf de paardensport bant toestanden als met Beerbaum, Werth en Whittaker zelf uit,
óf ze dient in het geheel verboden te worden.

hc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:15

Huertecilla schreef:
We zijn er weer!!!! Persoonlijk worden *\o/*

Ik wil graag iedereen als dierenvriend kunnen bestempelen :)*

Wat de pluspunten betreft: wil jij dan klassejustitie invoeren voor doping? Onderscheidt maken ten aanzien van de persoon?
Vrouwe justitia moet blind zijn; niet de paardensport die een oogje moet dichtknijpen of blind moet spelen voor misstanden. dat is juist wat tot de huidige normvervaging mbt het welzijnsrecht van paarden heeft geleid.
Wanneer de paardensport het welzijnrecht van het individuele paard niet als het allerhoogste goed waarborgt, verliest ze haar bestaansrecht; is ze als een gemotoriseerde sport maar dan met 1 pk als motor.
Het paard gebruiken als object voor het bereiken van persoonlijke ambities is in de 21ste eeuw ethisch niet te verantwoorden.
Zie de uitspraak vanuit Wageningen over het fokkenverbod nertsen.

Onder de streep van de essenties kan je stellen:
Óf de paardensport bant toestanden als met Beerbaum, Werth en Whittaker zelf uit,
óf ze dient in het geheel verboden te worden.

hc

Ik doelde met name op deze uitspraak:

Huertecilla schreef:
Nu ze er zo duidelijk blijkt van geeft dat ze totaal niet begrijpt wat er waarom fout aan is, hoort ze mijns inziens helemaal niet in sport en zeker niet in sport met dieren.

Ik vind dit nogal wat, omdat ze één fout maakt, moet ze meteen, wat jou betreft, uit de sport worden geschreven?
Ze zal best begrijpen wat ze fout heeft gedaan, zoals al eerder gemeld is ze afgestudeerd in rechten. Ze geeft haar fout toe, al is ze het er niet volledig mee eens. Dat is knap vind ik...
En dan vind ik dat ja haar hiermee nogal teniet doet. Ze heeft gigantisch veel goede dingen, en pluspunten.

Nee, ik wil niet dat er een oogje dicht wordt geknepen. Daar doelde ik ook niet op. Haar hele carrière ligt aan gros, alleen om één fout. Hoe zou jij het vinden als jou dat overkomt. Over iemand anders oordelen is zo makkelijk.
Neemt natuurlijk niet weg dat ze fout zit, absoluut niet. Ik vind het vooral raar dat een paard met dat schijnbaar, ernstige, syndroom, nog op topniveau loopt. Maar afijn, ik weet ook de details niet. Het welzijn staat natuurlijk het hoogst in het vaandel, en misschien heeft Isabell hiernaar proberen te handelen, maar dat weet niemand hier.

Maar om nu meteen te zeggen dat paarden tegenwoordig worden gebruik ter bevordering van de persoonlijke prestaties, nee, daar geloof ik NOG LANG NIET in...
Daarvoor is het dopingbeleid ook veel te streng... :Y)
Ik denk persoonlijk dat jij er een groter drama van maakt, dan daadwerkelijk nodig is.
En ik denk ook dat dit voor de FEI een point of no return is, ze kunnen er niet omheen dat er dingen beter moeten, ongeacht de verklaringen... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:35

Sorry, maar ik vind dat Isabell had moeten weten dat dat spul op de dopinglijst staat. Het feit dat het zelfs verboden is in Duitsland, zou toch wel aan moeten geven dat je paard het ook niet mag hebben voor wedstrijden :? ?

Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten :)