Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:54

Bandida schreef:
nowornever schreef:
Jij gaat graag met een dikke winterjas aan sporten???

Nee, het gaat er om dat die beesten voor iedere topwedstrijd opnieuw glad geschoren worden, als het moet 10 keer op een winter. Omdat dat nu eenmaal zo hoort..

Paarden die snel een dikke vacht krijgen en goed te scheren zijn zonder sedatie worden idd vaker geschoren maar die lastige beesten echt niet. Die wil je geen tien keer sederen daar worden ze niet beter en daar gaan ze al helemaal niet beter van presteren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:55

Bandida schreef:
Mooie illustratie van de waanzin.

Trieste onderbouwing ook van het totale onbegrip voor de welzijnsrechten van het paard.

Ik vind dat zij hier onderbouwt waarom ze geen verantwoordelijkheid over een dier hoort te hebben, laat staan het in een sport aan te mogen sturen.

Een waanbeeld over de zin, inderdaad waan-zin, los van een essentieel onderdeel van sport met paarden; de verantwoordelijkheid voor de welzijnsrechten van jouw rijdier. Dat is nu net het cruciale verschil met motorrijden. Wie dat niet als prioriteit heeft hoort niet op een paard losgelaten te worden.

hc

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:55

Juist dat is wat ik bedoel te zeggen bandida

En wat is er mis met een wintervachtje? Het zijn paarden die hebben nu eenmaal een vacht

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:56

Bandida schreef:
Shir89 schreef:
Er zijn ook paarden die moeilijk vervoerd kunnen worden zonder sederen.....

Enzovoort.. ziedaar het nut van nultolerantie, er wordt zo al genoeg met paarden gesold. Als een paard over het rooie gaat van transport, wel, dan is dat geen topsportpaard, en dan zoek je een andere.

Ten eerste worden die paarden niet gesedeerd alleen als ze helemaal doordraaien maar dan worden ze niet gestart. En dan als het een chronisch probleem is neemt een ruiter daar snel afstand van.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:56

Dat vind ik echt onzin, want het paard kan vroeger op de wagen een trauma opgelopen hebben (misschien bij een andere eigenaar), dus dan zou je een geweldig goed bewegend paard maar niet uit moeten brengen??

Dus als Totilas niet makkelijk zou laden omdat hij vroeger iets mee heeft gemaakt, moet Edward hem maar thuis houden????

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:57

chocobroodje schreef:
Juist dat is wat ik bedoel te zeggen bandida

En wat is er mis met een wintervachtje? Het zijn paarden die hebben nu eenmaal een vacht

Blijkt dat je geen verstand van een wintervacht en sportpaarden heb.

chocobroodje

Re: Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:58

Nee hoor maar met licht en dekens kom je al een heel eind waarom scheren?

nowornever

Shir89 schreef:
Dat vind ik echt onzin, want het paard kan vroeger op de wagen een trauma opgelopen hebben (misschien bij een andere eigenaar), dus dan zou je een geweldig goed bewegend paard maar niet uit moeten brengen??

Dus als Totilas niet makkelijk zou laden omdat hij vroeger iets mee heeft gemaakt, moet Edward hem maar thuis houden????

Nee dan gaan ze trainen zodat hij wel rustig op de wagen kan staan en gaan ze hem niet sederen. Daar los je het probleem niet mee op.

Ruga

Shir89 schreef:

Nee dan moet hij trainen, niet sederen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:59

Shir89 schreef:

Dat is hoofdstuk 6 uit het smoezenboek; Onzeker trauma in een vorig leven.

hc

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:00

chocobroodje schreef:
Nee hoor maar met licht en dekens kom je al een heel eind waarom scheren?

Omdat dat niet bij alle paarden werkt.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:01

Ja, maar ooit valt een trauma bijna niet te trainen en dan nog.
Als er dan iets gebeurt raakt hij dadelijk zo erg geblesseerd dat hij nooit meer gebruikt kan worden of voor een langere tijd

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:02

Shir89 schreef:
Als er dan iets gebeurt raakt hij dadelijk zo erg geblesseerd dat hij nooit meer gebruikt kan worden of voor een langere tijd

Dan kan je hem nog altijd wat Fluphenazine spuiten he :+ Worden ze lekker rustig van.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:03

Huertecilla schreef:
Shir89 schreef:

Dat is hoofdstuk 6 uit het smoezenboek; Onzeker trauma in een vorig leven.

hc

Ik heb het niet over een vorig leven :s Volgens mij heeft een paard nog altijd maar één leven
Een paard kan dus echt wel een trauma hebben van het staan of laden in een trailer/vrachtwagen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:03

@ noworneverMaar de meeste wel, dus daar zie ik het probleem niet zo in. Maar inderdaad sederen om te scheren of op te laden gaat nergens over, of je traint je paard of hij blijft thuis.

@ shir89Dan nog hoort het paard niet op een wedstrijd thuis. Het is onderdeel van het wedstrijdrijden, dat je er kunt komen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:04

Er kan altijd iet gebeuren dat hij zo erg geblesseerd raakt dat hij de sport vaarwel kan zeggen. Dan kunnen ze ook de wei niet op en dat deden wij ook gewoon. Maar ik denk niet dat jij het snapt je gaat een paard niet elke keer sederen om te vervoeren dan worden ze bijna wekelijks 2 keer gesedeerd en dat is echt funest.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:04

Bandida schreef:
Shir89 schreef:

Dan kan je hem nog altijd wat Fluphenazine spuiten he :+ Worden ze lekker rustig van.

Ja liever als dat hij na een ongeval niet meer te rijden is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:05

Bandida schreef:
Zit Anky nu het sederen van paarden voor.. ja in godsnaam voor wat eigenlijk..voor het scheren.. te verdedigen? Dan nog wel met de boodschap dat dat beter is voor het paard. Nee mevrouw, beter voor jou, omdat je met een niet vers kaal geschoren paard minder punten vangt. Mooie illustratie van de waanzin.

Bijzonder........... Hoe kan iemand in hemelsnaam zo denken?

Die paarden worden geschoren zodat ze beter hun warmte kwijt kunnen......... Jij kan ook geen explosieve sport als atlethiek beoeffenen in je skipak.

Is puur een gezondheidsreden, en geen esthetische..

Ik vind dit echt een rare gedachtengang

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:05

Shir89 schreef:
Citaat:

Ja liever als dat hij na een ongeval niet meer te rijden is

Nou bravo, wat een uitspraak _O-
Laatst bijgewerkt door Ruga op 28-06-09 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:06

KiWiKo schreef:

Dat zie je verkeerd Kiwiko

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:06

KiWiKo schreef:
Bandida schreef:
Zit Anky nu het sederen van paarden voor.. ja in godsnaam voor wat eigenlijk..voor het scheren.. te verdedigen? Dan nog wel met de boodschap dat dat beter is voor het paard. Nee mevrouw, beter voor jou, omdat je met een niet vers kaal geschoren paard minder punten vangt. Mooie illustratie van de waanzin.

Bijzonder........... Hoe kan iemand in hemelsnaam zo denken?

Die paarden worden geschoren zodat ze beter hun warmte kwijt kunnen......... Jij kan ook geen explosieve sport als atlethiek beoeffenen in je skipak.

Ik vind dit echt een rare gedachtengang

Hehe eindelijk iemand met verstand

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:07

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Dat vind jij ja.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:08

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Kiwiko ziet het niet zo verkeerd onze reden om te scheren was dat ze beter hun warmte kwijt kunnen en dus beter op conditie konden blijven. en dat ze er mooier van worden dan met een dikke vacht dat was mooi meegenomen maar geen reden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:11

en nogmaals er zijn andere manieren om de vacht kort te houden. Daarvoor hoef je niet perse te scheren. Ik snap best dat je geen teddybeer kunt hebben maar de vacht mag best iets langer zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:12

OoappeloO schreef:
Dat vind jij ja.

Nee hoor.
Ik zeg toch nergens dat je een sportpaard niet mag scheren?
Ik zeg dat het fout is te wensen dat je dispensatie kan vragen voor sedinal (o.i.d.) om een paard in competitie te scheren. Dat is nl. helemaal niet nodig als:
- je het paard genoeg getraind hebt om niet hoeven te sederen
- je het paard lang genoeg voor de controle scheert
En zeg nu zelf.. op absoluut max. 4 weken is het uit het bloed, wie scheert zijn paard nu zo dikwijls als het niet puur om esthetische redenen is? Niemand.. dat overdreven gescheer komt voort uit het feit dat ze er op de topwedstrijden absoluut kaal moeten bijlopen en je alle spieren en aders wil showen.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 28-06-09 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt