Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:04

Weet iemand of dit paard ook ingezet wordt voor de fokkerij?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:16

Agnes75 schreef:
In alle eerlijkheid: is het dan niet beter om dit paard terug te trekken uit de sport? Feit blijft dat hij niet 100% gezond is, hij heeft dat middel kennelijk nodig gehad om normaal te kunnen functioneren, ook al was dat buiten de ring.

randie schreef:
Het is wel al heel
merkwaardig dat een krampig paard uberhaubt zo ver in de sport loopt ( dressuur) springen zie je wel vaker.

Bandida schreef:
Als haar verhaal waar is (waar ik persoonlijk aan twijfel) hoort dat paard gewoon niet in de sport.
Als haar verhaal waar is (waar ik persoonlijk aan twijfel) hoort dat paard gewoon niet in de sport.

Ik vind dit zo'n onzin... Als het paard nou verder gewoon in orde is? Als je de situatie op mensen betrekt: moet je iemand die een zenuwtrek (knik met het hoofd, trekken met een oog/mondhoek oid) heeft dan ook maar direct 100% arbeidsongeschikt verklaren? Ik ken mensen met dergelijke zenuwtrekken die prima hele hoge functies bekleden. Die daar soms medicijnen voor slikken, of bijvoorbeeld plaatstelijk injecties krijgen om de zenuwtrek te onderdrukken, maar zich met deze behandeling gewoon helemaal ootje pietje voelen en de hele wereld aankunnen....

Jemig zeg: Als we alles en iedereen maar af moeten schrijven omdat er iets aan mankeert dan kun je alle paarden wel thuis laten, zowel recreatie als sport paarden. Dan kun je ieder mens wel in de WAO stoppen. Want iedereen mankeert wel eens wat. Het gaat er om dat je per situatie bekijkt wat diegene of dat paard, eventueel met een aanvullende behandeling, redelijkerwijs aankan. En ik denk dat Isabell Werth dat t.a.v. haar paard echt wel zorgvuldig heeft afgewogen. De training van een topdressuurpaard neemt nu eenmaal jaren in beslag en het is voor een topamazonde als zij nu eenmaal niet zinvol aan die lange weg te beginnen met een paard waarvan ze weet dat het iets mankeert waardoor hij nooit 100% in de sport zal kunnen presteren. het lijkt mij dat dit paard de ziekte niet van de ene op de andere dag heeft gekregen...

Abeltje77 schreef:
Als de veearts gelijk had gehad, en het middel zo'n zes dagen later uit het bloed verdwenen was, hadden ze het paard toch best blijvend kunnen behandelen. Als ze dan maar zes dagen voor een wedstrijd telkens de laatste dosis gaven.

Misschien is blijvend behandelen wel helemaal niet nodig en moest het paard enkel behandeld worden omdat het even naar de smid moest oid. Wat ik uit het verhaal begrijp is dat het paard het midden NIET toegedient krijgt om het te kunnen trainen/rijden. Maar puur als hulpmiddel om in bepaalde situaties te voorkomen dat het spastisch gaat reageren (bijvoorbeeld dus bij een behandeling waarbij een been opgetilt moet worden)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:20

Agnes75 schreef:
Weet iemand of dit paard ook ingezet wordt voor de fokkerij?

Whisper is een ruin :+ :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:29

jasmijn78 schreef:
Dan kun je ieder mens wel in de WAO stoppen. Want iedereen mankeert wel eens wat.

Je mist iets.. het gaat niet over mensen, het gaat over een dier. Dat bv. een toptennisser wil doorgaan na een gebroken arm zal mij worst zijn, kan hij nl. voor zichzelf beslissen.

Citaat:
De training van een topdressuurpaard neemt nu eenmaal jaren in beslag

In mijn ogen mogen ze 'in de sport' al lang blij zijn dat het in de 21 ste eeuw nog geduld wordt dat je jarenlang een dier stresseert, pijn bezorgd, en vervolgens de hele wereld afzeult, louter om je eigen ambities bot te vieren en/of geld te verdienen aan de nafok. Dat het paard in kwestie dan een 100% gezond exemplaar is lijkt me een kleine moeite.

Als waar is wat er in de beginpost staat over de ziekte van dat paard worden er dagelijks bij de verzorging en het transport zowel met het paard als de verzorgers nodeloze risico's genomen. De ambitie primeert blijkbaar ook op het welzijn van de werknemers.

bulck

Re: Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:46

@bandida, sorry maar nu ga je gewoon te ver uitwijden. Main topic blijft dat er een verboden middel gebruikt is.

Mijn toenmalige pony was perfect in orde, op die kramperigheid na. Onnodige risico's vind ik overdreven, te meer omdat je bij dergelijke paarden gewoon oplet met wat en vooral hoe je iets doet. Maar moeten we dat niet bij elk dier? Sorry het is niet dat dit dier zich uit of the blue zal laten vallen ofzo.
Verder is het paard in kwestie echt een goed sportpaard. Het lijkt dat je een eigen visie hebt op wedstrijden en paarden die daar aan onderworpen worden, en dat is je recht. Echter gaat de discussie daar niet over.

Dus persoonlijk vind ik het een terechte sanctie enerzijds en anderzijds moet dit toch signalen sturen dat er daadwerkelijk een open dialoog moet komen, met ruimte rond deze problematiek. Waarbij de belangen van het paard primeren, (echte doping wordt immers zelden aangetroffen) er een controlesysteem wordt uitgewerkt, zoals een logboek met exacte details bvb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:49

Sneu voor haar, ze is echt een goede ruiter met goede paarden en betekent veel voor de sport.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:56

hoe kun je nu in godsnaam met een paard dat deze aandoening heeft en al omvalt als je zijn hoeven uitkrabt door evenwichtsstoornissen,piaffes en passages enzo doen?
zonder medicijnen gaat dat dus niet....vreemd hoor...

eigenlijk kan hij dus niet op z'on hoog nivo lopen....in mijn ogen is dat hetzelfde al een springpaard die hoefkatrol heeft,vol stoppen met but zodat hij toch nog hoog springt....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:59

Citaat:
Misschien is blijvend behandelen wel helemaal niet nodig en moest het paard enkel behandeld worden omdat het even naar de smid moest oid. Wat ik uit het verhaal begrijp is dat het paard het midden NIET toegedient krijgt om het te kunnen trainen/rijden. Maar puur als hulpmiddel om in bepaalde situaties te voorkomen dat het spastisch gaat reageren (bijvoorbeeld dus bij een behandeling waarbij een been opgetilt moet worden

Het lijkt me dat hij de voorgaande jaren ook zonder hulp bij de smid is geweest en dat hij de komende jaren er ook nog heen moet.
Hoe gaan ze dat dan doen?
Dat het toevallig ook net helpt om de scherpe randjes eraf te krijgen is wel een heel aangename bijwerking voor sommige dressuurpaarden in de ring.
Ik zeg daarbij niet dat dit hier ook speelt, maar ik sluit het ook niet uit.

En net als Geerke vraag ik me ook af of dit paard geen last heeft van de piaffe als het zo ernstig is dat er medicijnen gebruikt moeten worden voor de gewone verzorging.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:05

Mensen verdiep jullie eens eerst dan in die 'afwijking'.
Jullie doen net alsof het paard niet kan functioneren. Zolang ze in beweging staan en gewerkt worden, merk je er niets aan. Piaffen en passage zijn oefeningen met nog steeds voorwaartse drang. Het is enkel als je statisch iets vraagt dat het hard kan optreden. Zoals bij een smid, scheren of hoeven uitkrabben. Hoewel dat laatste slecht enkele seconden duurt en je dit oplost door bvb het paard gewoon te leren van op zijn tip te steunen en je alzo zonder problemen de hoef kan reinigen.
Maar werderom dit is afhankelijk van paard tot paard door de verschillende gradaties.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:07

volgens mij is piaffe een oefening op de plaats....niks geen voorwaartse drang....dat kost je punten....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:09

Piaffe heeft ook altijd een voorwaartse drang, zelf achterwaars heeft dat. Dus die gedachte gang snap ik wel.

Maar ik ken toch echt een paard die je in stap regelmatig naar de buik zag "trappen"
In draf dat soms deed en in galop een enkele keer.
Dus ook in de voorwaartse gangen.
Maar omvallen bij de smid en gevaar op leveren niet in erg grote mate.
Ook zeker geen medicijnen er voor kreeg.
Maar toch echt een paard was dat flink krampte.

Vandaar ook de gedachtegang als een paard zo erg is dat hij medicijnen nodig heeft bij de gewone omgang, is het dan nergens in de gangen terug te zien?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:11

bij piaffe wordt vanuit de voorwaartse drang en uiterste opwaartse beweging (verzameling)gerealisseerd die dan op de plaats uitgevoerd wordt. Dus verre van statisch hoor

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:11

Maar doel je dan niet op hanetred?

En zijn we nu niet te ver aan het afdwalen?

vorame schreef:
Piaffe heeft ook altijd een voorwaartse drang, zelf achterwaars heeft dat. Dus die gedachte gang snap ik wel.

Maar ik ken toch echt een paard die je in stap regelmatig naar de buik zag "trappen"

Vandaar ook de gedachtegang als een paard zo erg is dat hij medicijnen nodig heeft bij de gewone omgang, is het dan nergens in de gangen terug te zien?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:12

Ik begrijp niet zo goed waarom ze dit medicijn dan eenmalig zou gebruiken om vervolgens weer uit te komen met dit paard.
Een syndroom is nooit te genezen, alleen maar in banen te lijden en/of symptomen onderdrukken met medicatie.
Het paard zou dus regelmatig medicatie toegediend moeten krijgen en dan zullen er altijd sporen in het bloed zichtbaar zijn. Ik vind het ook maar een raar verhaal....
Hoe komt het overigens dan nu pas aan het licht, ze rijdt dit paard toch al een tijd, voorgaande keren moet het dan ook al problemen gegeven hebben bij een hoefsmid oid.

En hoe moet dat bij een piaffe dan?! Dan staat hij toch zeker een seconde op maar 2 benen :O
Ik snap niet hoe het dan geen invloed kan hebben op de sport.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:13

Volgens de dierenarts die eens een klinische keuring heeft uitgevoerd was het een krampen trekker.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:13

vorame schreef:

Dat klinkt idd als hanetred.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:14

Het is goed dat de FEI strenge regels heeft met betrekking tot dopinggebruik, maar het is zo langzamerhand onmogelijk geworden voor topruiters om hun paarden te laten behandelen.
Sommige middelen zijn al heel lang uitgewerkt maar zijn er na lange tijd nog hele kleine sporen van in het bloed te vinden.
Daar zou ook rekening mee gehouden moeten worden anders zou je een paard nooit meer medicijnen kunnen geven tijdens een ziekte of blessure omdat het weken later nog een heel klein beetje aantoonbaar is terwijl het al lang geen werking meer heeft. Verder moet er dan ook gekeken worden naar de reden van toediening, daar moet dan ook een dierenartsverklaring bij zitten en dit melden aan de FEI voor aanvang van de wedstrijd.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:14

Er zijn meerdere paarden in de sport die kramperig zijn, het is natuurlijk geen enkele belemmering.
Ik ben zelf niet echt geneigd om te geloven dat dit middel daarvoor gebruikt is.
Hetgeen waarvan ik weet dat dit soort middelen gebruikt worden is om paarden met extreem negatieve ervaringen weer een positieve ervaring te geven. Bijvoorbeeld een paard heeft altijd pijn gehad tijdens een zijgang en nu de oorzaak weg is word hij bij het idee van een zijgang al bang en gaat hij in de stop. Door dit middel kun je zo'n paard weer een positief gevoel aan die zijgangen over laten houden.

Er zijn wel wat paarden die heel angstig kunnen worden van hun eigen gedrag bij de smid maar dan geef je hem toch sedalin?

Geerke: juist in de piaffe heb je heel veel voorwaartse drang.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:17

Hanetred is idd voor de dressuursport niet bruikbaar.
Verder blijf ik ook gissen naar de reden van toedienen (zie eerste reactie van me), te meer omdat dit syndroom het best te verlichten valt met osteopathie, maar verdwijnen doet het niet. Onderdrukken met een verboden middel voor dieren, is hetgeen me nog het meeste stoort aan het verhaal en de link die ze probeert te leggen met deze 'afwijking' en het uiteindelijke doel van het product, zie ik niet.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:18

Maar de keertwending, het achterwaarts gaan en het na halthouden aanstappen?
Daar moet kramp toch een keer zichtbaar zijn?
Alls het zo erg is dat hij medicijnen nodig heeft?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:23

Nee ik denk dat je kramperigheid met hanetred dooreen haalt. Bij hanetred zou je idd een verandering kunnen zien als bijvb plots een andere explosieve(re) beweging gemaakt moet worden. Dus een been wordt hoger opgetrokken en enkele fracties vastgehouden. Maar halt stap betwijfel ik of je dat bij een hanetreder zelf zou zien. verder is een keertwending toch steeds 1 beweging hoor :-)

Maar deze heeft geen hanetred dus dat is een andere discussie

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:26

Hanetred is wat anders. Premier van Aat van Essen heeft hanetred en zijn punten kelderen altijd enorm na het stappen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:28

Kramp paarden:
Deze paarden hebben vooral problemen als ze op stal kort moeten draaien, achterwaarts gezet worden of een been moeten optillen.

Lijkt me allemaal van toepassing. Ook al is de drang voorwaarts.

Dat ene paard wat ik omschreef werd door de dierenarts als kramper omschreven, maar bij even zoeken lijkt mij dat ook eerder hanetred.
Maar hij had ook duidelijk moeite bij de smid en bij aanstappen en draaien.
Dat wat bij kramp ook het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:31

Dit gaat toch over een evenwichtsstoornis....?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:38

Bandida schreef:
In mijn ogen mogen ze 'in de sport' al lang blij zijn dat het in de 21 ste eeuw nog geduld wordt dat je jarenlang een dier stresseert, pijn bezorgd, en vervolgens de hele wereld afzeult, louter om je eigen ambities bot te vieren en/of geld te verdienen aan de nafok.

Het is duidelijk dat jij anti-sport bent, maar daar gaat deze discussie niet over.... Of je al dan niet met een paard aan sport zou moeten doen. Daar lopen weer andere topics over.

geerke schreef:
hoe kun je nu in godsnaam met een paard dat deze aandoening heeft en al omvalt als je zijn hoeven uitkrabt door evenwichtsstoornissen,piaffes en passages enzo doen?

Dat dat jou belevingswereld te boven gaat wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.

bulck schreef:
Mensen verdiep jullie eens eerst dan in die 'afwijking'.

Nee, dat is bokt, je trekt gewoon meteen conclusies en veroordeeld gewoon meteen iemand zonder enige kennis van zaken. ;)

VivaLaVida schreef:
Dit gaat toch over een evenwichtsstoornis....?

Volgens mij is het verschil dat het paard van Isabell een neurologische aandoening (oftewel een foutje/storing in het zenuwgestel) heeft en dat een hanetred/kramperigheid gewoon een spierkwestie is (net al sbij mensen: het ene mens is gevoeliger voor kramp als het andere, heeft volgens mij te maken met je spierspanning etc.)). Kramp kan wel een gevolg zijn van iets neurologisch, maar kramp heeft niet automatisch een neurologische oorzaak...

Daar kan volgens mij bijkomen dat de neurologische aandoening van het paard van Isabell misschien maar heel minimaal is, maar dat het paard niet begrijpt wat hem overkomt als hij er last van krijgt en er daardoor (door instinct en karakter) erg heftig op reageert, en bij voorbaat misschien al gespannen raakt als hij denkt dat er iets gaat gebeuren waarbij die lichamelijke reactie optreed, waardoor de reactie dubbel zo heftig wordt...