Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:38

ThePast03 schreef:
De 0-optie maakt de sport niet kapot, persoonlijk vind ik die fantastisch. Het zijn de deelnemers zelf die het kapotmaken imho.
Als een paard ziek is start je niet, ook al is het maar iets heel simpels wat met een eenvoudig geneesmiddel onder controle gebracht kan worden.
Dan laten ze het paard maar thuis tot het geneesmiddel uit het bloed verdwenen is, duurt ook geen maanden.

Jammer, maar het paard gaat voor de inkomsten.

Helaas zal het wel weer veranderd gaan worden.

Kijk, en dat is dus waar de misvattingen ontstaan. Met een ziek paard moet je inderdaad niet op wedstrijd gaan.. maar hoe vaak krijgt een paard een geneesmiddel voorgeschreven zonder dat het dier écht ziek is. Dat komt regelmatig voor hoor, vaker dan je zelf denkt.
Mok bijvoorbeeld, er zijn tig paarden die wel eens of regelmatig mok hebben. Gewone mokzalf mag een paard officieel niet mee behandeld worden, er zit niks schadelijks is en niks waar hij beter van gaat lopen maar er zitten wel lichaamsvreemde stoffen in die via de huid in de bloedbaan opgenomen worden. Als ze getest worden zijn ze hartstikke positief en de ruiter dus hartstikke strafbaar. En waarom? omdat hij/zij het paard wil behandelen tegen mok. Waar hebben we het nou helemaal over? Dit wordt zo uit zn verband getrokken. Die hele nul-regel is waanzin. Maanden duurt het voordat zon simpel mokzalfje uit het bloed is, terwijl van een lichte mok een paard niet eens echt last van hoeft te hebben, laat staan kreupel staan. Moet je hem dan echt maanden thuis houden terwijl het paard misschien niet één pas kreupel is geweest? En paardensnoepjes, ook zoiets. Er zijn bepaalde merken paardensnoepjes waar stoffen in zitten die hartstikke positief uit een dopingtest komen.

Dat een paard positief getest wordt wil niet meteen zeggen dat er een of ander monster als ruiter achter staat die het paard koste wat kost in de ring wil houden. Gewoon een bezorgde paardenliefhebber kan het ook overkomen. Sterker nog, ik wed dat er tientallen ruiters die op concoursen rijden eruit gehaald zouden worden als ze getest zouden moeten worden. Niet bewust, maar gewoon met kleine onschuldige dingen als een mokzalfje en een paardensnoepje. Je merkt pas hoe aanwezig en doodgewoon veel van die stoffen zijn als je er echt mee te maken krijgt. De basisruiters worden 9 vd 10 keer niet getest dus die maken zich er ook niet zo druk om, maar op grote stallen brengt het flinke kopzorgen met zich mee hoor..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:39

WinBinChes schreef:
KiWiKo schreef:
Ben ik het helemaal mee eens............. ik denk dat er niet een paard is in Nederland die door zo een doping controle komt.......

En dat zegt meer over hoe wij paarden houden dan over de doping controle...................

Vind het niet best als alle dieren positief zouden testen. Wat doen wij dan fout dat het dier geneesmiddelen moet hebben.

mwah....... koliekje, wondje, spierpijn, snotneus, beetje mok ....... en vul maar aan met allemaal dagelijkse voorkomende dingetjes

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:56

KiWiKo schreef:
WinBinChes schreef:

En dat zegt meer over hoe wij paarden houden dan over de doping controle...................

Vind het niet best als alle dieren positief zouden testen. Wat doen wij dan fout dat het dier geneesmiddelen moet hebben.

mwah....... koliekje, wondje, spierpijn, snotneus, beetje mok ....... en vul maar aan met allemaal dagelijkse voorkomende dingetjes

Dan gaat er dus een hoop mis. Daar moet je dan niet de doping controle de schuld van geven, je maakt zelf de keus om er maar wat op te smeren. Je kan ook een arts bellen. 9 van de 10keer als je wat wilt gebruiken zegt de DA dat dat niet nodig is. Wondjes genezen ook vanzelf wel heel erg goed. Spierpijn moet je voorkomen, imo de mok en de snotneus.

Zie valt allemaal best wel mee. Tenzij je je dieren in een gouden kooitje wilt stoppen.

Billy

Re: Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:58

Sorry, maar jij brengt het allemaal wel heel erg makkelijk.
Niet alle kleine kwaaltjes zijn te voorkomen, maar om te zorgen dat ze er geen last van krijgen moet je er toch wat mee...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:00

Wat een ongelofelijk kortzichtige reactie. Tuurlijk moet je spierpijn, wondjes, mok en een verkoudheid zien te voorkomen. Maar dat gaat helaas niet altijd, net als met kleine kinderen en ja, óók met jezelf!

En nee, sommige wondjes genezen níet vanzelf en hebben wat meer aandacht nodig. Spierpijn kan altijd wel eens voorkomen, niet alleen in training maar ook in de wei kan een paard onderuit gegaan zijn (of moeten we ze dan maar weer binnen houden?????? ) of vast hebben gelegen in de stal. Verkoudheid kan met een wind die toch kouder blijkt te zijn dan gedacht of een fikse regenbui, mok idem dito. Zon dingen gebeuren, dus tenzij JIJ je paard in een gouden kooitje wil gaan stoppen zal je echt wel een keer een zalfje of poedertje nodig hebben. Je maakt mij niet wijs dat jij nog nooit een smeerseltje of poedertje hebt gebruikt / meegekregen hebt van de DA.
Laatst bijgewerkt door DL_ op 24-06-09 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:00

HUH....... WB heeft nog nooit een paard met een snotneus of mok gehad?????? zeker ook nog nooit een paard met een wond die medicatie nodig had gehad???

Nog nooit een kolieker meegemaakt..........

Lijkt me sterk WB, lijkt me heel sterk

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:02

KiWiKo schreef:
sterker nog ik denk dat zelfs HC zijn paarden met die middelen in aanraking komen (HC heeft dacht ik ooit ergens gelezen te hebben zijn merries aan de pil = positief!)

1. Nee, die ´pil´ is een eiwit dat na 24 uur weer uit het systeem is en alleen aanmaak van specifiek anti-stoffen stimuleert

2. Ik doe vrijwel niet aan wedstrijden mee: ik vind voor mijn lol op een paard rijden al voldoende compromis met hun welzijn. Ik heb er ook 3 keer zo veel als nodig zou zijn om hen te kúnnen ontlasten.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:05

word jouw paard getest dan is die positief :D

DAT is de nuloptie :)

en dat jij niet aan wedstrijden meedoet, doet er niet toe.......

NUL optie is NUL optie.........

en ik weet heel erg zeker dat in het bloed nog zeker een maand de sporen te zien zijn van de pil........

waarom zou het voor sportpaarden niet mogen, en voor die van jou wel?
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 24-06-09 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:07

nul-optie is niet meer van deze tijd en zeker dier onvriendelijk.

Sjef Janssen heeft gelijk, er moet iets veranderen aan deze dier onvriendelijke nul-optie

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:11

Paar puntjes om de discussie boven penny-niveau uit te tillen:

* antibiotica (op 1 uitzondering na, procaine-penicilline) testen NIET dopingpositief. Dus deze stoffen kunnen gewoon toegepast worden. Alleen behandeling met antibiotica tijdens een wedstrijd moet wel gemeld worden middels een op de website van de FEI te downloaden formulier. Indien de behandeling of de reden van behandelen volgens de wedstrijddierenarts (die weer overleg heeft met andere officials) tenminste geen welzijnsaantasting voor het paard inhoudt als deze deelneemt. Dus: een snee op de bil die niet diep is, mag met 2 nietjes worden gesloten en het paard mag daarna gewoon een prik antibioticum krijgen en de volgende dag starten.

* de stoffen waarnaar gezocht wordt door de FEI zijn de stoffen die dopingpotentie hebben, ofwel andere stoffen met dopingpotentie kunnen verhullen. Capsaicine kán worden toegepast om bij springpaarden de benen te hypersensibiliseren, daarom zoekt de FEI ernaar. Het antidepressivum in het paard van Isabel Werth heeft geen enkele 'veterinaire' toepassing maar maakt het dier net iets tammer en meegaander in het werk. Daarmee wordt een sensibel talentvol paard (gaat vaak samen, talentvol en sensibel) makker en gaan de scores omhoog. Vroeger werd hiervoor de stof 'reserpine' toegepast. Reserpine was tot een jaar of 5 geleden maar tot een week of wat na toediening op te sporen, maar maakte het paard gedurende een maand gemiddeld meegaander. Zo ongeveer 50% van de springpaarden die in de jaren 80 en 90 op FEI wedstrijden liep, was ermee behandeld. Toen de FEI de detectietijd had weten te verlengen, vielen er plots allemaal ruiters door de mand. Dus moest er in de paardensport op zoek gegaan worden naar alternatieven. De FEI heeft inmiddels geleerd dat zodra er een nieuw antidepressivum of anderszins stemmingsbeinvloedend medicijn voor mensen op de markt komt, hierop meteen ook te gaan testen bij paarden. Omdat ze uit ervaring weten dat deze stoffen veel toegepast worden in de (sub)topsport.

* de kans dat het paard van Isabel Werth deze stof toegediend heeft gekregen zónder dat ofwel de amazone, ofwel de trainer ervan wisten is nagenoeg nihil. Dit zijn professionals, die echt wel het klappen van de zweep kennen. Op dat niveau in de sport is alles wat ook maar een klein voordeel t.o.v. de concurrentie op kan leveren zéér interessant. Of ze ervoor uit zullen komen ooit, is natuurlijk iets héél anders. Als ze het echt niet weten dan is het omdat ze bewust de andere kant op hebben gekeken.

* De 0-optie is het beste wat we momenteel kunnen hanteren. En behandelen tussen de wedstrijden door gaat echt prima nog. Zo heeft Metacam (ontstekingsremmer/pijnstiller/koortsverlager) een detectietijd van zo'n 72 uur. Nou, dan calculeer je voor de zekerheid nog 1 dag extra en dan kan je je paard dus al veilig en eerlijk tot 4 dagen voor een start behandelen. Best redelijk toch? Kortwerkende sterke corticosteroiden zitten ook op ongeveer even lang. Domosedan heeft een nog kortere detectietijd, dus je kan je paard rustig scheren tot zo'n 3 dagen voor de start. En echt, dit zijn feitjes die iedere trainer en sportpaardenarts weet. Soms gaat het mis omdat een stalhulp niet overlegt, maar het grote deel van de positieve tests zijn echt het gevolg van doelbewust toepassing en toch gesnapt worden.

Stop de naieviteit en stap in de realiteit!

O ja, laatste opmerking: mokzalf test niet postief, er wordt wel voor gewaarschuwd, maar uiteindelijk is dit écht geen oorzaak (net zoals oogzalfjes). Echter, diezelfde stoffen kunnen gebruikt worden voor gewrichtsinjecties (ik bedoel de werkzame stoffen, niet de zalfjes) en daarmee een kreupel paard rad maken voor de start. Mokzalf (en oogzalfjes) worden wel altijd als excuus aangedragen door de gesnapte ruiter, maar de FEI weet onofficieel beter....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:14

Ik zou graag de bron weten :)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:16

Algemene ontwikkeling ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:17

Jouw mening?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:18

Algemene ontwikkeling? Hmmmm...vaag.
Procaine, is dat niet een lidocaine achtige stof?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:24

Yep. En daarom mag het niet toegepast worden. En er zijn genoeg alternatieve antibiotica. Als je toch persee penicilline wil toepassen, dan is er een andere vorm, een waterige oplossing, Natrium-penicilline, die je in het bloed inspuit en die niet positief test.
Zou de FEI een uitzondering maken voor procaïne, dan zou het binnen de kortste keren misbruikt worden. Denk aan gewrichtsanesthesieën of geleidingsanesthesieën bij kreupele paarden. En voilá, een paar uur helemaal weer rad. Of een paard met een verrotte rug lokaal behandelen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:28

dus........... die nuloptie gaat nergens over........ want de sportruiter die toch peniciline wil geven gaat over op natrium penicilline :D

en ook dat test positief :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:30

Maar waarom gaat het hier over die antibiotica als het paard positief testte op Anti-depressiva? :=

Als je een paard dergelijke middelen moet toedienen denk ik zomaar dat je als ruiter ergens wat fout doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:32

het gaat om de NUL optie.......... niks dus, helemaal niks........ en dat kan niet :D theorethisch erg leuk...... maar praktisch niet mogelijk :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:33

Knavia schreef:
Yep. En daarom mag het niet toegepast worden. En er zijn genoeg alternatieve antibiotica. Als je toch persee penicilline wil toepassen, dan is er een andere vorm, een waterige oplossing, Natrium-penicilline, die je in het bloed inspuit en die niet positief test.
Zou de FEI een uitzondering maken voor procaïne, dan zou het binnen de kortste keren misbruikt worden. Denk aan gewrichtsanesthesieën of geleidingsanesthesieën bij kreupele paarden. En voilá, een paar uur helemaal weer rad. Of een paard met een verrotte rug lokaal behandelen...

...Dat soort kortzichtige symptoombestrijding zou nóóít voorkomen want daarvoor is het paard te waardevol :+

De nul-optie is _/-\o_ en de kritiek erop geeft aan hoe triest het met het paardhouden en de prioriteit van het paardwelzijn gesteld is.
De kritiek erop geeft aan hoe noodzakelijk een núl-optie is omdat anders de hele boel van de glijdende schaal naar beneden lazert.

hc

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:34

Antwoord op Kiwiko (quoten valt weer niet onder mijn algemene ontwikkeling)

Nee, want daar wordt niet naar gezocht, omdat het géén prestatiebeïnvloedende eigenschappen kan hebben. Terwijl de procaine uit procaine-penicilline als losse stof dat wel heeft.
Heb ik het verkeerd uitgelegd eerst?

En nul optie gaat prima, zie eerder de opmerkingen over domo en metacam. En antibiotica.
Laatst bijgewerkt door Knavia op 24-06-09 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:36

pharagirlke schreef:
Maar waarom gaat het hier over die antibiotica als het paard positief testte op Anti-depressiva? :=

Als je een paard dergelijke middelen moet toedienen denk ik zomaar dat je als ruiter ergens wat fout doet.

Jij blijft maar hameren op die anti-depressiva...
Zie je niet dat die nuloptie over meer gaat dan over die pilletjes van het paard van Werth?
Als het alleen om dit ene middel ging waar een nuloptie voor was, dan was de discussie niet zo groot...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:38

HC............ dan zou ik jouw paarden maar van de pil af halen.......... want dat valt ook onder de NUL optie....... evenals elk koliekgeval geen medicatie geven, evenals elk mok geval niet behandel......... eveneens met snotneuzen.

ALS je zo stellig bent dat de NUL optie het haleluja voor de paarden is, dan moet je ook geen wond meer behandelen..... geen prikkie meer geven, en vooral ook geen poeders als het even slecht gaat met je dier......

heeft niks met wedstrijden te maken, niks met ambitie maar wel met goed kunnen zorgen voor je dier.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:39

De nuloptie gaat wel,dat is voorheen wel bewezen, maar de vraag is of het paardvriendelijker is om wél een nuloptie te hebben of dat het beter zou zijn om dat te veranderen in duidelijke regelgeving.
Je kunt je nu namelijk ook afvragen hoeveel mensen paarden bewust behandeling onthouden omdat ze bang zijn dat hij anders daarna niet mee kan doen aan een belangrijke wedstrijd en daarmee meer risico wordt genomen met de gezondheid van het paard, of bijv. een paard juist niet sederen voor het scheren en er zich minder paardvriendelijke taferelen afspelen omdat ze anders niet op concours kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 24-06-09 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:40

Knavia schreef:
Antwoord op Kiwiko (quoten valt weer niet onder mijn algemene ontwikkeling)

Nee, want daar wordt niet naar gezocht, omdat het géén prestatiebeïnvloedende eigenschappen kan hebben. Terwijl de procaine uit procaine-penicilline als losse stof dat wel heeft.
Heb ik het verkeerd uitgelegd eerst?

En nul optie gaat prima, zie eerder de opmerkingen over domo en metacam. En antibiotica.

spierverkoelende gel valt imo ook niet in de prestatiebeinvloedende eigenschappen...... maar die testen wel positief, evenals mokzalf

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:41

horseyfries schreef:
De nuloptie gaat wel,dat is voorheen wel bewezen, maar de vraag is of het paardvriendelijker is om wél een nuloptie te hebben of dat het beter zou zijn om dat te veranderen in duidelijke regelgeving.
Je kunt je nu namelijk ook afvragen hoeveel mensen paarden bewust behandeling onthouden omdat ze bang zijn dat hij anders daarna niet mee kan doen aan een belangrijke wedstrijd en daarmee meer risico wordt genomen met de gezondheid van het paard, of bijv. een paard juist niet sederen voor het scheren en er zich minder paardvriendelijke taferelen afspelen omdat ze anders niet op concours kunnen gaan.

en dabedoel ik :)

wat moet je laten om aan het andere te voldoen