Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:31

Cayenne schreef:
Fiffill schreef:
Vind het plaatje overigens een beetje vreemd bij het artikel, het is namelijk helemaal niet van deze race. :+

Dat stond er al bij op de vorige pagina. :+
Het geeft echter wel een beeld van de paarden, de omgeving en de verdere omstandigheden :)

Dat weet ik, daarom zeg ik het ook.

En ik denk dat het hier toch best goed geregeld is als ik het zo lees. Hopen dat de ruiters echt hun paard(en) respecteren en bij evt. verwondingen lekker zelf gaan lopen. ;)

Verder vind ik het plaatje juist geen goed beeld geven.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:32

Dat een organisatie waarschuwt "er bestaat een kans dat een deelnemend paard overlijdt", houdt in dat de kans zeer reeel is. Anders adverteer je hier niet mee.
Dat het evenement bekend staat als meest paardonterend evenement ter wereld, is eveneens zeer tekenend.
En waarom ik grote plaatsvervangende schaamte heb voor juist specifiek dit evenement? Omdat ik zeer geïnteresseerd ben in duursporten te paard en het zelf ook tracht te beoefenen.
Betreffend evenement vind ik zeer slechte reclame voor duursporten te paard.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:33

Wat een lol, beetje met het leven van je paard spelen.

:(

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:34

dit evenement is nog nooit eerder gehouden en word met soort gelijk iets vergeleken,dus het is een voorspelling geen feit

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:37

Overigens is het voor mensen ook niet geheel onveilig als ik het zo lees, met uitdroging, evt. van je paard afvallen en jezelf verwonden, een roedel wolven tegenkomen..
Ik hoop dat ze 't allemaal goed halen en dat niemand in het heetst van de strijd rare dingen doet. ;) Ze zullen trouwens niet voor niets een selectie hebben gemaakt uit de ruiters en zo weinig deelnemers gekozen hebben.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:42

ik vind het idee leuk MAAR: ik vind wel dat ze het dan goed moeten organiseren met hulpposten voor paard en ruiter waar vooral water te krijgen is! zeker in die gebieden!

als zoon lange tocht ergens gehouden word waar het nog beter word georganiseert is het niet zoon grote ramp, maar het moet wel verantwoordelijk blijven voor ruiter EN paard.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:54

Inderdaad, vind het ook een leuk idee, en ik had er zelf ook heus wel aan mee willen doen, MITS alles eerlijk, veilig, gezond en goed is voor paard en ruiter. Als het zo moet zoals het staat omschreven, zou ik er niet aan meedoen, uit hart voor de paarden. (Die niets te kiezen hebben)

Maar ik geloof best dat er toch 100 mensen hebben ingeschreven. Ik weet niet wat het prijzengeld is dat je wint, maar als je al rond de 3000 euro moet betalen als inschrijfgeld, zal het zeker niet niks zijn. Dáárom willen er zoveel ruiters meedoen denk ik. En als je echt heel veel geld kunt winnen, wie zegt daar nou nee tegen? Wat maakt het ook uit als er een paard sterft van 1000-2000 euro of iets meer, als je weet ik hoeveel geld ermee kunt winnen?

Anoniem

Re: Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:10

Ik kan mij hier ontzettend kwaad over maken.
Waar is het respect gebleven voor de dieren waarvan wij de gezondheid zogenaamd hoog in de vaandel hebben staan.
Het is toch te zot voor woorden dat zoiets toegestaan wordt.
Waarom moeten er dieren sterven voor het vermaak van mensen? Het is ZOO ontzettend onnodig. Het gaat nergens over.
Als jij met jouw gezonde paard een endurance wedstrijd (fasna) rijdt van 160 km en je hebt jouw paard helemaal op en top getraind, daar kan ik nog wel inkomen. Maar gewoon paarden gebruiken zodat mensen hun naam kunnen maken. En hoogstwaarschijnlijk nog trots zijn ook op het feit dat je geselectreerd bent om mee te doen aan de meest paardonwaardige race (mishandeling) ter wereld..
nee geen goed woord voorover..
Wat een idioten!
Waar blijven de dierenrechten organisaties? En waarom laten de deelnemende landen toe dat hun ruiters hieraan deelnemen??? Met zoiets wil je toch als land zijnde niet geassosieerd worden?

sukidayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:10

Karin schreef:
sukidayo schreef:
Vergeet niet dat deze paarden op de steppe zijn opgegroeid, ze kunnen wel tegen een "stootje".

Dat klopt, maar een paard loopt zichzelf niet vrijwillig over de kop, ook een paard dat op de steppe is opgegroeid niet.

Het is de mens die dat doet - én die dat kan voorkomen door verstandig te rijden. ;)

Ik neem aan dat de buitenlandse ruiters met hun hart en verstand rijden... ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:12

Ik neem het niet zomaar aan, ik hoop het alleen wel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:12

Citaat:
Ik neem aan dat de buitenlandse ruiters met hun hart en verstand rijden...

Daarom ligt er op de foto ook een dood paard die de race niet heeft overleefd :roll: |o

sukidayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:14

orienta schreef:
tijdens een ander evenement is ook heus wel eens een paard overleden is dat dan ook meteen heel sprekend voor de sport?

vind het beetje onzin

helemaal mee eens... ;) in de rensport, springsport en eventing overlijden ook paarden

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:14

DE race is nog niet verreden. Deze foto is van een andere race die in Mongolië zelf door de bevolking is gehouden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:16

[***] schreef:
Ik kan mij hier ontzettend kwaad over maken.
Waar is het respect gebleven voor de dieren waarvan wij de gezondheid zogenaamd hoog in de vaandel hebben staan.
Het is toch te zot voor woorden dat zoiets toegestaan wordt.
Waarom moeten er dieren sterven voor het vermaak van mensen? Het is ZOO ontzettend onnodig. Het gaat nergens over.
Als jij met jouw gezonde paard een endurance wedstrijd (fasna) rijdt van 160 km en je hebt jouw paard helemaal op en top getraind, daar kan ik nog wel inkomen. Maar gewoon paarden gebruiken zodat mensen hun naam kunnen maken. En hoogstwaarschijnlijk nog trots zijn ook op het feit dat je geselectreerd bent om mee te doen aan de meest paardonwaardige race (mishandeling) ter wereld..
nee geen goed woord voorover..
Wat een idioten!
Waar blijven de dierenrechten organisaties? En waarom laten de deelnemende landen toe dat hun ruiters hieraan deelnemen??? Met zoiets wil je toch als land zijnde niet geassosieerd worden?

De paarden worden geselecteerd, goed voorbereid en getrained.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:17

Tja, ik hoop dat de ruiters zelf ook beseffen dat als ze hun pony letterlijk doodrijden ze een groot probleem hebben in the middle of nowhere...als je niet alleen maar loopt te jakkeren en de paarden worden om de zoveel kilometers gewisseld??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:18

Gelukkig is er een goede voorbereiding.

Maar ook een goed getraind paard kan over de kop gereden worden door een ruiter die even het verstand verliest. En ja, dat kan in elke tak van sport, maar in duursporten nog net iets meer.

Gezien de afstanden hoop ik dat deze 'race' onder de duursporten geschaard kan worden. Maar zoals het beschreven wordt, is het idd meer een race in die zin van het woord.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:23

Ik denk niet dat je als ruiter daar wilt stranden met een dood paard... lijkt mij dat er wel verantwoord gereden zal worden.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:27

Ik krijg een Hidalgo idee bij dit stukje :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:39

MissAnnemijn schreef:
Ik krijg een Hidalgo idee bij dit stukje :+

ik dus ook vanmorgen toen ik het las :D

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:36

Welshcobfan schreef:
Ik denk niet dat je als ruiter daar wilt stranden met een dood paard... lijkt mij dat er wel verantwoord gereden zal worden.

en paarden zijn heilig in Mongolië, dus ze zijn er echt wel goed voor hoor. Het paard op de foto kan misschien al 25 jaar oud geweest zijn en wie zegt dat het door de race om het leven is gekomen? Staat onder de foto ja, maar wij waren er niet bij om het te bevestigen.

Ik vind het een mooie race en een super avontuur!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:40

Paard heeft het hoofdstel nog in.
Maar kan ook prima natuurlijk dood neer zijn gevallen.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:19

Ik weet het niet vind het nogal overroepen

1000km, 25 stops voorzien, dit betekend 1000/25= 40km. Dus om de 40 km een stop. En is de zwaarste reeks bij endurance geen 160 km per dag of zo? Dus het is mss haalbaar dit te doen in circa 7 dagen?? Natuurlijk is het wie eerst er is eerst maalt maar als je ook elke keer van paard mag wisselen lijkt me dit nog niet zo wreed? Lijkt me vreemd als ze gewoon in rengalop vertrekken en rengalop zouden toekomen?? De ruiters zullen wel zelf weten dat ze gewoon een regelmatig tempo(stap, draf, galop) aan zullen moeten houden om de finisch te halen??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:24

De langste afstand op één dag bij de endurance is idd 160 km (= 100 mijl). Die wordt o.a. gereden tijdens EK's en WK's.

Maar die rijd je met één paard. Een paard dat gemiddeld elke 30 km gecontroleerd wordt door een serie dierenartsen, of het 'fit to continue' is. Een verstandige ruiter weet de snelheid doorgaans zo te doseren dat het paard een volgende etappe aan kan. Je wilt tenslotte die 160 km halen met dat ene paard.

Als je na elke 40 km een 'vers' paard krijgt, dan kan ik me voorstellen dat het uitnodigt om te gaan jakkeren. Geen noodzaak om het paard langer dan 40 km 'heel te houden', je gaat toch verder met een 'vers' exemplaar. En met 40 km jakkeren kun je zelfs het best getrainde paard kapot rijden.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:29

Karin schreef:
De langste afstand op één dag bij de endurance is idd 160 km (= 100 mijl). Die wordt o.a. gereden tijdens EK's en WK's.

Maar die rijd je met één paard. Een paard dat gemiddeld elke 30 km gecontroleerd wordt door een serie dierenartsen, of het 'fit to continue' is. Een verstandige ruiter weet de snelheid doorgaans zo te doseren dat het paard een volgende etappe aan kan. Je wilt tenslotte die 160 km halen met dat ene paard.

Als je na elke 40 km een 'vers' paard krijgt, dan kan ik me voorstellen dat het uitnodigt om te gaan jakkeren. Geen noodzaak om het paard langer dan 40 km 'heel te houden', je gaat toch verder met een 'vers' exemplaar. En met 40 km jakkeren kun je zelfs het best getrainde paard kapot rijden.

hmm er zijn altijd gekken natuurlijk. Maar op de site staat er dat er voor, tijdens en na de race nazicht is door een veearts dus volgens mij zullen de paarden nog ondere bepaalde gezondheidseisen moeten eindigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:35

Zullen de ruiters niet hun eigen mobiele hulppost bij zich hebben die achter hun aan rijden ?