Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:19

negatieve ervaringen genoeg....

hier in de buurt kan ik amper veilig buitenrijden. er rijden hier veel vrachtwagens over de smalle polderwegen (sluipverkeer) en die denderen gerust met 50/ 60 km per uur langs je heen. Ik heb twee paarden, mijn oudere paard is nergens bang voor, daar durf ik hier de weg wel mee op. Mijn jongere paard is goed verkeersmak maar kan nog wel eens opzij springen omdat ze een konijnenhok ziet ofzo... en dan heb je een probleem als ze zo hard langs je denderen.

Op vakantie begeleid ik soms wel eens een buitenrit, ik las hierboven ergens dat er een meisje van 17 alleen als begeleiding mee werd gestuurd met een groep beginners. Ik vind het vreselijk en doodeng om met een groep beginners het bos in te gaan. Dat is voor mij de reden dat ik het bijna niet meer doe. Maar van die manege uit worden die ritten nog wel georganiseerd, dus dan vraag je je af of dat wel zo veilig is...

goede ervaringen...
inderdaad mensen die een hek voor je openhouden, mensen die je wel de ruimte geven als ze langs je rijden, ik vind het ook altijd erg leuk als mensen een compilment geven over mijn paard...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:31

Dus echt alleen over andere ruiters?

euhm positief; Mijn paard schiet los aan de hand en klettert ervandoor, stopt er een ruiter in een hele dure jaguar van het nieuwste type, zet zijn auto aan de kant, loopt uit zijn auto, laat die volledig onbeheerd achter met sleutels nog op de auto en pakt mijn paard weer en wacht heel geduldig tot ik eindelijk aangepuft kom.

Eerder negatief; een trainende sulky die door blijft gaan (ook na teken doen om te vertragen) op volle snelheid over hobbelend terrein(dus lekker kletterend), terwijl mijn paard het zeer duidelijk niet kon apprecieren, waardoor we nog bijna het albertkanaal in sprongen.

Door dat voorval reageerde hij ook erg explosief op een aangespannen shetlander, waarvan die meisjes, hun pony lieten stilstaan, vragen of ze iets konden doen en even bleven wachten tot ik wat verder was(dat is dan weer positief).

Ook met vrachtwagens/kraanwagens zijn mijn ervaringen eigenlijk behoorlijk goed. Eentje wat minder, maar daar kon hij echt niks aan doen...hij vertraagde flink, ging zo ver mogelijk opzij als mogelijk was, maar daardoor reed hij door een plas, wat zo giga sproeier opleverde...nog nooit zo snel gespinned als toen. Meer als een legden de motor/of de werken stil waar ik me er een nog levendig van herinner...het was mooi weer, raampje stond open en was op ooghoogte dus ik zeg vriendelijk bedankt bij het voorbij stappen, krijg ik als respons "thja, mee gaan vangen kost me meer tijd :D"

Zoals hierboven vermeld staat; ben ik inderdaad ook eens na een breuk in de heup op advies van de DA, na 2 maand boxrust en daarna even postzegelweitje naar buiten gegaan (tja, geen bochten, geen longeren, geen bokkesprongen, want anders zou het zo weer fout kunnen gaan...dan was bij hem de enige optie per direct onder het zadel naar buiten, aan de hand zou ik hem zo kwijt zijn) Dat ging eigenlijk redelijk goed, maar het heeft er even om gespannen toen er twee ruiters in volle gallop aankwamen, maar die vertraagden gelukkig...want ik durfde op dat moment geen spier te vertrekken zo ready-to-explode...

Oh en ook een keer de altijd boze buurvrouw die even uit haar rol viel, toen ze met het passeren in de auto heel bezorgd vroeg of mijn paardje koliek had (neen, mevrouw, ik ben gewoon aan de hand aan het stappen, bleek dat zij vroeger ook lang paarden heeft gehad)

_Lola_

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:37

Ergernis: Van die verwaande ruiters, die terug groeten niet nodig vinden, die vaart minderen niet nodig vinden!

Positief: Rijd ik met mijn Hengst buiten, de eerste paar keren riep ik dan naar tegemoet komende ruiters: HEB JE EEN MERRIE? (hij was nogal uhmm hitsig zeg maar) En dan heel aardig een antwoord terug krijgen met de vraag heb je een hengst?? Hij is wel mooi hoor! Haha!

En inderdaad, mensen die aan de kant gaan staan kijken, honden netjes bij zich geroepen, kinderen in bedwang! Gaat altijd super!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:40

Ik heb zeer veel goede ervaringen, maar natuurlijk ook wat slechte.
Goede ervaringen zijn dat mensen inderdaad gewoon rustig gedag zeggen elkaar passeren en dan verder gaan. Mensen die veel geduld hebben met paarden op de weg.
1 keer een vrouw gehad de stopte met de auto zodat wij konden passeren. Kom ik langs, raampje naar beneden, wauw wat heb jij een mooi paard zeg, een kwartier met die vrouw staan kletsen echt superleuk!
En 1 keer met een hafje de hei op, in de zomer dus die hadden we ingesmeerd tegen de vliegen, met dat zwarte stinkspul (ben ff de naam kwijt) en die had allemaal strepen dus op zijn kont van dat spul. Stopt er een vrouwtje met een hond, wauw wat een bijzonder gekleurd paard heb jij, dat zou leuk zijn voor mijn dochter, waar heb je die vandaan? Ik heb maar even uitgelegd dat hij gewoon haflinger was met spul op zijn kont (A)

Slechte ervaringen: Op diezelfde hei, met dezelfde haflinger, een paar jochies op van die crossbrommertjes die het leuk vonden om hem op te jutten, dus dicht langs crossen etcetera. Hij reageerde gelukkig niet. Uiteindelijk leek hij het zelfs leuk te vinden want toen de jongens uitgespeeld waren en ervandoor scheurden zette de haf aan in galop, naar mijn mening om erachter aan te gaan. Moest er uiteindelijk wel om lachen, maar ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als paardje er wel bang voor was geweest.
Ook idd met een kar met friezen, met van die belletjes. Paardje helemaal over de zeik, man rijdt gewoon door. Wij zijn uiteindelijk gestopt want de kar reed achter ons en de paarden wilden steeds harder. We reden op een bospad dus hebben ze tussen de bomen geparkeerd en laten kijken naar wat er zo eng was. De man draafde gewoon door, mijn paardje deed echt raar maar hij keek niet op of om.
En dan de laatste. 1 keer een vrachtwagen tegengekomen die dacht mij wel (voorop komend) met 80 te kunnen passeren. Ik seinen met mijn hand dat hij langzamer moest, hij reed gewoon door, het klonk zelfs alsof ie gas bijgaf. Paardje kwam omhoog, draaide om en schoot ervandoor. Die vrachtwagen gestopt, komt ie scheldend die vrachtwagen af, JA als je niet kunt rijden moet je het niet doen, blablabla. Ik ben rustig gebleven, heb op doodnormale toon gezegd, ach ja dat geldt voor meerdere mensen. En toen doorgereden, met moeite weliswaar want ook de stilstaande vrachtwagen was doooodeng, alsdus de pony.
Tuurlijk heb ik zo wel meer voorbeeldjes maar dan gaan we nog wel even door.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:43

kinderen in bedwang...ooit een kleine kleuter gehad die ontsnapte en ineens rond de benen van mijn paard hing. HEEL bleke grootouders, heel blij kind en heel braaf paard dat vanuit zichzelf al stil ging staan en even ging kijken wat ie daar kwam doen...vervolgens heel rustig naderende grootvader die de kleuter weghaalde.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:45

Zowel als ruiter als ook zeer aktief menner ben ik regelmatig te vinden op bospaden en landwegen. Met mede riuters en menners heb ik eigenenlijk nooit negatieve ervaringen behalve dat niet idereen zich aan de etikette houd n.l. in stap elkaar passeren.

Zelf ga ik altyd in stap over, als ik aangespannen rijd en kom ruiters tegen ga ik meestal stil staan omdat paarden makkelijker een stilstaande aanspanning willen passeren.
Maar er wordt ook wel overdreven gereageerd, zoals laast op de veluwe trail op meer dan 3 a 400 meter afstand ging een groepje ruiters al in een zijpad staan wat er kwam een "karretje" aan oeps wat eng. eenmaal bij hen te zijn aangekomen vroeg of zij dit speciaal deden omdat er een aanspanning aan kwam. Het antwoord ja want dit zijn "dressuur"paarden en met zo'n menpaard weet je het maar nooit. bij na vraag welke bloedlijnen was 1 van de reacties Haarlem is voltaire bloed werd er nog aan toegevoegd. toen werd het voor mij pas echt leuk ik rijd dus zelf met een 4 jarige Haarlem OHZ en aangespannen.

Moraal van dit verhaal:Je kunt van veel paarden een zenuw slopend wrak maken, blijf zelf rustig straal vertrouwen uit dan zal je paard altijd voor je gaan en op je bouwen waar dan ook in welke situatie dan ook! ik heb meerdere paarden gehad, of ik tref het, of voed ze goed op. maar 1 ding is wel zeker heb niet altijd het makkelijkste bloed gehad is dat dan een teken? Alert zijn is zeker gewenst als je met levende haven langs de weg gaat maar je kunt overdrijven, ik merk vaak dat ruiters zelf banger zijn dan hun paard en dit maar al te vaak over brengen op hun viervoeters, dit leid naar mijn mening nogal eens tot verongelijkte situaties die op het paard worden afgeschreven. met als mogelijk gevolg onveilge reacties in het verkeer. en ja on-opgevoede horken in het verkeer kom je overal tegen te paard te voet of met de auto.

mijn onderschrift komt niet uit de lucht vallen veel meer bange ruiters dan bange paarden.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:00

Ik rij zeer regelmatig buiten, en zelfs als ik in de bak wil rijden moet ik eerst over straat.
Ik kom eigenlijk zelden andere paarden tegen.

Wel kwam in een tijd terug twee meisjes met shetlanders aan de hand tegen, het is daar heel smal dus ik had Embla even stil gezet in de berm zodat ze makkelijk konden passeren. Maar wat doet een van de meisjes, die laat plotseling haar shetje aan galloperen en laat dat beest zo blak langs Embla galloperen. Daar was ik toch wat minder van gedient eerlijk gezegt, ik had gelukkig mijn eigen mee maar als het een van mijn verzorgpony's was geweest had ik toch best wel een probleem gehad want die hadden er achteraan gewilt.
Verder heb ik haast nooit problemen onderweg.

Ik ga zelf altijd stappen tijdens het passeren of in de berm staan.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:15

weet je wat ik nu zit te bedenke dat ik neit eens officiele ruiterpaden in de buurt heb..
hier bij mij rijd iedereen gewoon langs de weg of door het gras land..
maar ik moet eerdat ik dus bij die betere stukken kom.. over een boerenweg waar ze ook met vrachtwagens trekkers en wat dan ook heen en weer scheuren.

heb wel een goede meneer gehad toen die zat op zoon grote shofel (weet neit hoe je t schrijft) maar die liet m een soort van uitrollen dat ie niet zo liep te blere dus dat was wel aardig.

En ben ook wandelend geweest en toen kwam er een trekker met zoon ding aan de voorkant waarmee hij grond maalt.
Dat vond mijn paard eng.
en t was ook op die boerenweg. En ipv dat mijn paard weg schrikt of wat dan ook gaat ie midden op de weg staan.
kreeg m met geen mogelijkheid weg.
waarop die vent neidig werd.
Heb veel gepraat met me paard en m probere rustig te stellen..
en uiteindelijk liep hij wel de kant in.

En ik moet zeggen Er zijn nog teveel mensen die niet weten wat een paard allemaal kan doen in t verkeer..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:23

Nathalie83 schreef:
het nut is dat je er achter kunt komen wie het was die met een volle galop zonder af te remmen bijna je hond ondersteboven loopt terwijl je lekker aan het wandelen bent in het bos! ik vind het goeie zaak (mijn voorbeeld is al erg lang gelden...)

of die honden eigenaar die zn hond loslaat op het ruiterpad waardoor je met je volle gewicht moet remmen om de hond te ontwijken..

natuurlijk beide kanten moeten opletten :)

ik vindt het een goeie zaak,, er zijn veel roekeloze ruiters :j

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:53

Jaren geleden heb ik iets meegemaakt.....of 't goed of fout was laat ik aan de lezer over 8-) Mijn paard stond in Noordwijkerhout en wij gingen regelmatig naar het strand. Het gebeurde op een prachtige zomeravond dat ik met een vriend een strandrit ging maken. Op het strand was het rustig, op een groep ruiters in de verte na. Zij stonden naast hun paarden dus wij vroegen ons af: wat is hier aan de hand? Rustig stappend reden wij naar de groep om te kijken of er hulp nodig was. Iedereen stond zich uit te kleden :oo , behalve hun begeleider (een bekende van een aanpalende manege). Hij zat een eindje verderop op z'n paard een sigaretje te roken. De blik op oneindig.... De groep was zich inmiddels in adam- en evakostuum weer op het paard aan het heisen (geen fotomodellen 8-) )reed de paarden een eindje de zee in en maakten foto's van elkaar. De begeleider stond nog steeds als een standbeeld verderop en toen wij langreden en hem groetten zei hij "what a way to make a living" 8)7

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:05

Vorig jaar op de veluwe (Stroe) reden er in de avonduren ineens een aantal grote crossmotoren door het bos, wij kwamen net een ruiterpad uit en die gast rijd een tiental seconden later zo hup met een noodgang dat pad in... weet niet wat er gebeurd was als wij daar nog hadden gereden daar denk ik ook liever niet over na! De paarden waren wel helemaal van slag door die herrie.
Daarnaast ga ik altijd onder de man naar de les op de vereniging, het laatste stuk is een vrij smalle weg waar ik op dat moment niet op de stoep kon, er reed een vrachtwagen achter me maar ik kon dus niet aan de kant.. die vent ging gewoon op 5 cm afstand achter me reden en heeft me vervolgens echt helemaal verrot gescholden, heb vandaag de dag nog steeds geen idee waar ik dat aan verdiend had, heb later mooi wel het bedrijf gebeld waar die voor werkte, en die waren zacht gezegd not amused... ;) (over hun werknemer he!)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:05

Vorig jaar was ik net de weg uit met mijn jonge fries. Komt er achter mij een aanspanning aan. Gaan gewoon in draf langs. En vinden het ook nog a-sociaal als je zegt dat dat niet hoort. Ik kon haar nog net in bedwang houden.
Afgelopen winter. Jaar was net begonnen. Omdat de bak hard was, maar een blokje om gegaan. Ben bijna thuis komt er een auto met aanhanger met hoge snelheid mij inhalen. Paard schrikt daar van. Was op de weg aan het stappen. Gingen samen onderuit. Maar zijn door die meneer wel ons vertrouwen in het buitenrijden kwijtgeraakt. Zijn dit nu weer langzaam aan het opbouwen.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:17

Ik heb altijd geleerd andere (tegemoedkomende) paarden in stap te passeren...heb het ook wel eens anders meegemaakt :+

Ook hier crossmotoren die zich niet echt gedragen zoals het hoort..ongeluk (met paard en wagen) gebeurd.

Nu ben ik zowiezo geen bosscrosser,maar vind het leuker een ontspannen stap-buitenritje te maken,klein drafje,oke... :)

Eternalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:20

Ik heb een heel leuk positief verhaal (ook al gemaild):
Sinds wij op onze nieuwe stal zijn, wat nu zo'n half jaartje
is rijden wij zo nu en dan (tussen de 2 en 4 keer in de maand)
buiten.
We hoeven slechts langs 1 kwekerij voordat we op een mooi ruiterpad
komen, maar sinds onze pony 1x is geschrokken van de voorbijrijdende
heftruk (zo'n kleine) stopt de beste meneer nog altijd voor ons en dat niet alleen
tot op de dag van vandaag (terwijl de pony het waarschijnlijk allang prima vindt)
stopt deze man, zet zijn motor voor ons uit, groet ons en wacht tot we ver genoeg
voorbij zijn. Dat noem ik nou nog eens begrip, echt zoo aardig :D

Verder zal ik vast zelf ook wel een keer goed of fout zijn geweest of iemand anders, maar dat kan ik niet zo 1,2,3 voor me halen :)
stopt deze man, zet zijn motor voor ons uit, groet ons en wacht tot we ver genoeg
voorbij zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:40

We vinden het natuurlijk geen enkel probleem dat jullie je ervaringen hier willen delen (ter onderdeel van een discussie of wat dan ook), maar we verzoeken jullie vriendelijk om jullie positieve en negatieve ervaringen ten bate van het onderzoek te e-mailen in het opgegeven adres in de Openingspost. Dat mag evt een kopie zijn van wat je hier geplaatst hebt.

Graag dus het opgegeven e-mailadres uit de openingspost gebruiken. :D

NikitaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:04

Het is idd erg leuk wat Lenneke heeft meegemaakt. Meestal als wij in het bos zijn worden we door andere mensen met paarden gewoon dravend of galopperend gepasseerd.... Ik vraag me af of iedereen wel de ruiterregels kent? Als je voetgangers tegen komt op de weg of in het bos behoor je ze in stap te passeren en niet in draf of galop.
Als je langs de weg rijdt wordt je te vaak ingehaald door een auto die veel te hard rijdt. Je moet er niet aan denken als je paard net schrikt of uitwijkt richting de straat..... Daar zou wat mij betreft best meer aandacht aan besteed worden!!!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:10

Gelden ook grappige ervaringen? In dat geval heb ik er zat }>

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:10

Leuk mijn kop op de voorpagina :o ;(

Wij reden op het Aekingerzand, om 7 uur 's ochtends om foto's te maken, niemand die je omver kan rijden.
Okee het mag niet idd, maar t was wel gaaf :o

Ik heb zelf alleen meegemaakt met menners, die blijven heel vaak gewoon draven! Helemaal met zo'n
kar vind ik dat best gevaarlijk.

Verder vind ik het vervelend als mensen wandelen op ruiterpaden, de ruiterpaarden zijn (hier iig) al schaars, ga dan lekker
op t wandel pad en laat ons lekker rijden, maar dat gebeurt nooit er lopen áltijd mensen op t ruiterpad.
Je doet er niks aan en uit veiligheid ga je er ook niet langs scheuren. Vroeger was mijn haffie nogal vervelend en hield ik hem niet altijd
toen werd er gezegt dat ik altijd met een bigsmile voorbij andere paarden crosste :+ Goede fantasie hebben sommige mensen.

Vind het wel een goed onderzoek.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:56

ik vraag me trouwens af wanneer er een onderzoek gedaan wordt naar de asociale overige verkeer deelnemers en hun onwetendheid die er vaak voor zorgen dat wij als ruiters in gevaarlijke situaties terecht komen... Ik ben laatst nog bijna plat gereden door 3 kakelende meiden op een tractor die zo druk bezig waren met praten dat ze niet op de andere weggebruikers aan het letten waren....

Dat soort mensen zijn er denk ik meer dan asociale ruiters ;)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:21

Monatoetke schreef:
ik vraag me trouwens af wanneer er een onderzoek gedaan wordt naar de asociale overige verkeer deelnemers en hun onwetendheid die er vaak voor zorgen dat wij als ruiters in gevaarlijke situaties terecht komen... Ik ben laatst nog bijna plat gereden door 3 kakelende meiden op een tractor die zo druk bezig waren met praten dat ze niet op de andere weggebruikers aan het letten waren....

Dat soort mensen zijn er denk ik meer dan asociale ruiters ;)

ja daar geef ik je wel een punt ;)
want de meeste ruiters weten wel wat ze moeten doen om hun paard over de weg te krijgen..

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:29

Een aardige hardloopster die zich snel in de bosjes verstopte zodat de paarden niet zouden schrikken haha! Dat resulteerde in juist schrikkende paarden. Gelukkig was hun reactie niet heftig, maar die vrouw stond wel lullig te kijken.

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:38

dat denk ik inderdaad ook!
ik werd pas ook bijna overreden door een vrachtwagen.
die dacht dat hij wel met 60 km per uur langs me kon nou dan kent hij celeste niet.. pff--

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:55

ja precies, en dat is toch jammer want in de theorie wordt er zeker wel aandacht aan besteed (zelfs bij rijbewijs AM voor de scooter!) !

Zonde dat mensen er klakkeloos vanuit gaan dat ieder paard zich super gedraagt in het verkeer, ook jonge en dus fellere paarden moeten dit leren en zullen minder braaf reageren dan oudere getrainde paarden.

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:24

ja inderdaad.
eigenlijk zouden ze in moeten stellen dat je 1 keer in de 5 jaar ofzo opnieuw een soort afrijding moet doen..
zodat zulke dingen misschien wroden voorkomen
of gewoon meer surveillance politie wat een fantasie heb ik toch:P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:25