Klassiek ruiter wil veranderingen in dressuurreglementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:45

de toepassing van dergelijke regels (moet die toezichthouder er wel zijn) zal ruiters er naar mijn idee zeker toe brengen de nodige verandering en verbetering meer bij zichzelf te zoeken (en dus in houding/zit/teugelvoering enz) dan maar aan dat paard te blijven sleutelen zonder daarmee het probleem echt op te lossen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:08

Waarom zou je als nederlander een petitie tekenen die gericht is aan een duitse bond? Weinig kans dat die duitse bond iets met die nederlandse stemmen gaat doen en ondertussen verandert er niks bij de KNHS.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:30

fokfanaat schreef:

1 willekeurig plaatje geeft echt niet de principes van de klassieke dressuur aan hoor :+

Maar goed, om niet die eeuwige discussie rondom de klassieke methode aan te wakkeren:
Ja, ik heb ook getekend.
Nee, ik rijd niet geheel klassiek
Ja, ik heb getekend voor het welzijn van het paard.

Dat voorbeeld wat eerder was gegeven van iemand die de spoorwondjes even onder de singel wegstopte is toch niet normaal?

Karl66 schreef:
Waarom zou je als nederlander een petitie tekenen die gericht is aan een duitse bond? Weinig kans dat die duitse bond iets met die nederlandse stemmen gaat doen en ondertussen verandert er niks bij de KNHS.

@ Karl: Om in NL de ogen open te maken? Goed voorbeeld doet vaak goed volgen
Zeker als er veel nederlanders de petitie tekenen, zal de knhs dat vast ook wel onder ogen krijgen,

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:45

stoffel schreef:
Hebben we weer zo'n figuur met gebrek aan aandacht, je zet een paar punten op papier noemt het dierwelzijn en iedereen loopt er achteraan.

Weet jij eigenlijk wel wie die man is? Aandacht heeft/ krijgt hij genoeg, hij wil nu ook eens aandacht voor iets wat de laatste tientallen jaren verslonst is nl. aandacht voor goed en eerlijk paardrijden. Paardrijden wat het overgrote deel van de "paardenliefhebbers" niet meer kunnen/ willen.
Die willen alleen maar over ( niet op) de rug van het paard prijzen winnen en eer behalen! Iets wat in het vocabulaire van deze man niet opkomt, vandaar dat zijn naam bij velen onbekend zal zijn en dan is het blijkbaar toch echt zo: onbekend maakt onbemind, zeker als iemand kritiek geeft op het prutspaardrij niveau van het moment door 95% van de "ruiters".

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:02

Om bij albert voorn te blijven eerst maar eens fatsoenlijk op het paard zitten. Hoeveel ruiters kunnen dat eigenlijk nog?
Hoeveel voelen werkelijk dat het paard scheef onder hun gaat? Hoeveel voelen de spanning onder hen en kunnen daarmee omgaan en het paard eerlijk rondrijden.
Hoeveel rijden nu werkelijk met de zit zoals het eigenlijk bedoeld was. Wie kan de overgang terug met alleen de zit maken. Wie kan er in galop uberstreichen zonder dat het paard er van tussen gaat of terug naar stap of draf.
Werkelijk maar erg weinig. Hoeveel mensen hebben hun paard op vier benen lopen en in ontspanning. Wie rijdt er op de simpele optoming alle oefeningen en dergelijke. Het is soms bedroevend. Natuurlijk kun je per ongeluk je paard open rijden, het wieltje hoeft maar vanwege zand niet te draaien. Wie voelt zich daar schuldig over. Wie kan zijn paard nu nog in iedere gewenste houding rijden en houd zijn paard werkelijk voor de loodlijn, senkrichtung.
Het is soms heel bedroevend gesteld met het samen een eenheid vormen met het paard en het is werkelijk zo dat dit van beginner tot de allerhoogste top zo gaat.
Het is bewonderenswaardig dat die man zijn mening uit tegen de FN, en ik hoop dat mensen eindelijk gaan nadenken.
Die man beoogt de klassieke rijkunst en natuurlijk gaan zijn ideeen soms ver maar gelukkig in de vriendelijke richting in het belang van het paard en niet in het belang van het grote geld.
Geliefd maakt hij zich er in ieder geval niet mee, helaas want de weg terug ik vraag me af of die nog open is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:04

ik heb ook getekent. Ik vind het goede regels ;)

Ir111

Re: Klassiek ruiter wil veranderingen in dressuurreglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:05

Getekend! :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:27

Ik heb ook getekend,niets mis met de regels die hij voorsteld.
Invoeren die hap...ook hier :o

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:28

Getekend!

Ik heb 20 jaar geleden op de klassieke methode leren rijden en ben er al even uit. Ik weet dus eerlijk gezegd niet precies wat moderne dressuur is maar ik vermoed het dwingende gerommel met de handen dat je tegenwoordig op maneges ziet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:42

Dan zou ik me toch eens verdiepen er in Waves, dat houd het nl niet in.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:46

Oh, ok. Dan zal ik me er eens in gaan verdiepen ;) Door dit soort petities en discussies die ik hier wel eens voorbij zie komen over rollkür etc. heb ik misschien een wat te negatief vooroordeel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:55

Zou mooi zijn als er nieuwe discussies hierover op gang gaan komen en dat het ook toegepast gaat worden.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:55

Heb het ondertekend. Weet niet of het veel soda aan de dijk zal brengen. Maar zelfs als er maar 1 punt wordt overgenomen zou het al super zijn.
Valt trouwens op de hoeveelheid duitsers die het al hebben ondertekend.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:58

Feanyth schreef:
Valt trouwens op de hoeveelheid duitsers die het al hebben ondertekend.

De aantallen vanuit Duitsland kun je natuurlijk niet doortrekken naar Nederlandse begrippen, Duitsland is een veel groter land met veel meer paardensporters.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:06

http://www.philippe-karl.com/534/Deutsc ... liste.html
Ik vind de foto in de link nu ook niet echt een goed voorbeeld. De ruiter heeft de handen erg hoog staan en paard heeft de mond open. :+
Bijzonder om te zien dat 'men' dit nu niet ziet maar gewoon klakkeloos de petitie teken.
Paardevolk is ook kuddevolk.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:14

@hopla
Bij de politieke partij waar ik op stem ben ik het ook niet klakkeloos eens met ieder afzonderlijk standpunt. En de politici doen vast ook wel eens iets dat niet helemaal klopt met de standpunten. Maar met het overgrote deel ben ik het eens, vandaar dat ik me door die partij laat vertegenwoordigen en hun streven steun door op ze te stemmen.
Heeft niets te maken met kuddegedrag, iemand die zijn nek uitsteekt kan het nooit volledig naar ieders zin doen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:21

(scheeld, mijn duits is redelijk goed, want ik woon in oostenrijk)
maar ik vind het goed dat hier eens betere regels over gemaakt worden, want vele paarden worden verkeerd behandelt en ook vooral voor wedstrijden omdat de ruiter maar wil dat het paard presteerd en soms het welzijn van het paard vergeet.
hier mag best eens wat meer op gewezen worden.
ik heb in elk geval getekend!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:57

ja ja de kritiek op de moderne dressuur zwelt aan :7 en terecht

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:02

ElCid schreef:
stoffel schreef:
Hebben we weer zo'n figuur met gebrek aan aandacht, je zet een paar punten op papier noemt het dierwelzijn en iedereen loopt er achteraan.

Weet jij eigenlijk wel wie die man is? Aandacht heeft/ krijgt hij genoeg, hij wil nu ook eens aandacht voor iets wat de laatste tientallen jaren verslonst is nl. aandacht voor goed en eerlijk paardrijden. Paardrijden wat het overgrote deel van de "paardenliefhebbers" niet meer kunnen/ willen.
Die willen alleen maar over ( niet op) de rug van het paard prijzen winnen en eer behalen! Iets wat in het vocabulaire van deze man niet opkomt, vandaar dat zijn naam bij velen onbekend zal zijn en dan is het blijkbaar toch echt zo: onbekend maakt onbemind, zeker als iemand kritiek geeft op het prutspaardrij niveau van het moment door 95% van de "ruiters".

Nu ben ik toch echt de kluts kwijt, wil je met dit verhaal nu zeggen dat hij wél bekend is ("Weet jij eigenlijk wel wie die man is? Aandacht heeft/krijgt hij genoeg") of dat hij niet bekend is? ("vandaar dat zijn naam bij velen onbekend zal zijn en dan is het blijkbaar toch echt zo: onbekend maakt onbemind").

Ik teken niet, een aantal punten staan allang in het reglement en een aantal anderen vind ik nogal tiranniek overkomen, zoals het gaan voorschrijven hoe mensen op veilingen moeten rijden. Straks komt hij me nog thuis vertellen hoe ik mijn paardenstal uit moet mesten (Oh, nog niet zo'n slecht idee: hij kan het natuurlijk even voordoen! :D ).
Als Albert Voorn een petitie ging indienen met die opmerking tekende ik gelijk! :Y)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:19

Karl66 schreef:

Dat zat ik me ook af tevragen....

punt 1: Zit me af tevragen hoe hij dat denkt op te lossen met voltigeren.... en is longeren vaak niet toegestaan
Daarnaast is het in Duitsland niet ongebruikelijk dat men bij de pony's hulpteugels gebruiken, met als argument dat wanneer de pony in de jusite houding loopt (en nee niet in de krul getrokken) het lichamelijk beter in staat is om de ruiter te dragen.. maar dat is Duitsland en niet NL

punt 2: Dagelijks arbeid thuis is niet te controleren, ben het wel met hem eens dat het not done is, en in NL is het niet toegestaan, wordt alleen weinig tot niet gecontrolleerd... Zou dan eerder gan voor meer controle op harnachement op wedstrijdterreinen, waardoor je gelijk punt 3 en ook punt 4 meeneemt...

punt 5 en 6: Wordt daar al niet voor bestraft in de NL dressuurproeven? Of je tandenknarsen hoort vanuit je auto, met de wind in de rug???

punt 7: nog meer toevoegingen in een proef... zit je al op minimaal 36 onderdelen

punt 8: is een onderdeel op de het protocol...

punt 9: Wat een veiling te maken heeft met de paardensportbond??? en die Jungpferdeprüfungen, weet iemand wat daar getoont moet worden en hoe??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:20

getekend!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:00

Niet getekend en ga het ook niet doen want veel van zijn beslommeringen zitten al gewoon in de proeven of worden aan het eind op het protocol gegeven. Vind veel van zijn standpunten ook weer overdreven.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:44

Niet getekend.
Vind een aantal punten gewoon onzinnig , bijv. punt 1. Heb al eens ergens gelezen dat (bepaalde) kaptomen bovendien alleen gebruikt mogen worden als je hier voldoende kennis en ervaring mee hebt. Wie bepaalt dit dan en waar doe je die kennis/ervaring op.
Een aantal regels zijn er al, wordt alleen amper op gecontroleerd.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:49

Stable enable ik ben het 100% met je eens mbt de reactie van @hopla. Dit is absoluut geen uiting van kuddegedrag, wel integendeel ! Ik heb altijd bewondering voor inidividuen die hun nek proberen uit te steken want evident is dat totaal niet. Tegen de storm invaren, is nobel en verdient alle respect.
Ik heb bovendien de indruk dat er in Frankrijk ook een andere mentaliteit heerst mbt paarden. Neem nu bvb. Michel Robert : ik las wat interviews met hem en hieruit blijkt echt dat hij door en door paardenman is voor wie de paarden op de eerste plaats komen en niet het lintje, de roem en het geld.
Bovendien vind ik het goed dat ook de dressuur eens onder de loep wordt genomen want men heeft het altijd over doping hier en doping daar (vooral dan in het jumpinggebeuren) maar als ik mocht kiezen was ik liever een springpaard dan een dressuurpaard. Albert Voorn heeft ook 100% gelijk wanneer hij stelt dat het erg is gesteld met de basisopleiding. Toen ik 30 jaar geleden les kreeg van een leerling van Ernest Van Loon werd er veel meer de nadruk gelegd op het welzijn van het paard. Wij hadden ook zo iets van "In Nederland gaat met veel paardvriendelijk om met paarden" en dat was o.a. de verdienste van Ernest Van Loon. Hij was(is) ook iemand die tegen de stormt invaart en kritisch is. Zulke mensen zijn belangrijk in onze sport en in dat opzicht kan bovenvermelde ruiter van Saumur ook een rol spelen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:17

hopla schreef:
http://www.philippe-karl.com/534/Deutsc ... liste.html
Ik vind de foto in de link nu ook niet echt een goed voorbeeld. De ruiter heeft de handen erg hoog staan en paard heeft de mond open. :+
Bijzonder om te zien dat 'men' dit nu niet ziet maar gewoon klakkeloos de petitie teken.
Paardevolk is ook kuddevolk.

Wat is slecht aan de handen hoog? :? Dat mag je me eens uitleggen :+
En inderdaad, het gaat om de boodschap die uitgedragen wordt en de punten die in het FEI zouden terug te vinden zijn. Niet om hoe hij zelf rijdt. Overigens is er bij klassieke dressuur doorgaans geen grote spanning op de teugels en wordt het openen van de mond gedaan als controle op de losheid van de onderkaak. Is de onderkaak los, dan is de hele onderlijn los en dat is een groot streefdoel, geen verkramping.
Kan me moeilijk voorstellen dat een goed klassiek ruiter de teugels zodanig nodig heeft dat de mond werkelijk opengetrokken wordt.

Een petitie tekenen is misschien kuddegeest (ik heb hem ook niet getekend), maar achter de punten staan die hij vernoemd, kan je bezwaarlijk kuddegeest noemen. 95% van de ruiters maakt de fouten die hij wil aankaarten: de basis die niet in orde is. Al zijn punten gaan daarover. Lijkt me toch echt overduidelijk.

Over bekend/onbekend: Philippe Karl is bekend in zijn wereld, waar die dingen niet eens in vraag worden gesteld. Hij doet het dus niet voor de aandacht. Maar buiten zijn wereld is hij blijkbaar vrij onbekend, en onbekend maakt onbemind. Ik denk dat de stelling daarover ging, als reactie op dat hij een aandachtszoeker is ;-)