KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:49

Jose/Juliette: Als een optoming met bit tegen je principes is verplicht niemand je te starten.. Dat bedoel ik ;) Ik bedoel het echt niet verkeerd hoor, super dat de KNHS dit organiseert!

Amondi en moonprayer: Super dat je Z1 zou willen starten zonder bit. Maar hou je er wel even rekening mee dat een hackamore waarschijnlijk niet bij de toegestane bitloze optomingen gaat horen?

Arabesk

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:50

tja niet dat ik een voorstander ben van de hackamore, maar waarom zou die niet mogen en een scharenbit wel?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:54

Arabesk schreef:
tja niet dat ik een voorstander ben van de hackamore, maar waarom zou die niet mogen en een scharenbit wel?

Tja, de KNHS heeft wel gekkere kronkels in het bittenregelement. Misschien staan ze het ook wel toe, wie weet. Als ze het doen lijkt het me iets voor de hogere klasses aangezien het in het springen ook pas vanaf het Z mag. Dus dan heeft moonprayer mazzel als ze d'r punten voor het Z bij elkaar heeft :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:41

ja, ik hoop het :P

daarbij vind ik dat ze best onderscheid mogen maken tussen hackamores. De een is de andere niet.
ik heb gewoon eentje met een leren neus, en met dik bont onderlegd, en korte S- vormige scharen. Geen ijzeren neus en lange scharen..

en inderdaad geen Hackamore toestaan in de lagere klassen bijvoorbeeld.

Ik vind het zoieso een positieve ontwikkeling, wat nou als je je paard lekker op wedstrijd ritme hebt, en hij moet naar de tandarts en hij kan een maand geen bit in.
okai... ben je er helemaal uit, maar als je bitloos mag starten kan je toch nog starten.

of in mijn geval, mijn paard neemt een hap uit een stroomdraad in het land en snijd zijn mondhoeken open.
tja, dan probeer je bitloos.
dat werkte boven verwachting

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:05

Zeer positieve ontwikkeling !!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:13

Ik vraag me wel af hoe ze de doelgroep gaan bereiken, niet iedereen kijkt op de site van de KNHS, als je geen wedstrijden rijdt valt dat al helemaal tegen. Via bokt dan toch?

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:17

Ik ben benieuwd! ;)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:20

Nou ben benieuwd...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:22

word een beetje moe van de opmerkingen; er zullen er wel weinig op hoger nivo rijden. Ander voorbeeld: in 1967 werd er nog een vrouw uit een marathon geplukt; omdat vrouwen niet mochten hardlopen (niet omdat ze het niet konden). Nu nog niet eens zo heel veel jaren later en vrouwen de kans hebben gekregen om zich te ontwikkelen, te trainen, beoordeeld te worden, ervaren en materiaal er op af te stemmen, ziet het er naar uit, dat vrouwen over een aantal jaren dezelfde prestaties als mannen kunnen gaan leveren. Dit lijkt off-topic??? neee, wil allleen maar aantonen, dat als iedereen dezelfde kansen krijgt; je nog versteld kan staan van de resultaten. Dat geburt niet morgen, maar misschien wel overmorgen...
Ik ben blij dat er openheid aan het komen is en dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om zich op het fenomeen wedstrijden te storten als hij/zij dat wil!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:31

Ik ben het met voorgaande eens... zoals ik eerder al zei, een Z ruiter die z'n paard echt goed voor elkaar heeft en correct aan de hulpen heeft staan, zou na een tijdje oefenen zo een Z proef doorsturen :j

Arabesk schreef:

Als ze het vanaf het Z invoeren zou ik er niet echt een probleem mee hebben... van mij mogen ze trouwens ook de S&T uit het Z gooien :D Je ziet zo vaak een paard met een horizontale stang lopen dat ik er eng van wordt ;)
Heel vaak zie je dat, Ik ben Z dus een S&T erin te vaak wordt aangehouden... :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:02

Ik hoop wel dat iedereen die op internet altijd zo hard roept over dat bitloos wedstrijden rijden zou moeten mogen, ook daadwerkelijk in Ermelo aan de start komt.
Nu de kans er is om daadwerkelijk iets te veranderen zou het wel heel erg zijn als diezelfde mensen die urenlang op internet hierover schrijven, niet eens de moeite willen nemen om naar Ermelo te gaan.
Joviban, heb je een idee hoeveel inschrijvingen er al zijn?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:05

Arabesk schreef:
nou ik hoop maar dat er deelnemers gevonden kunnen worden, want het is wel redelijk kort dag vind ik

Als je je paard gewoon goed voor elkaar hebt is het helemaal niet kort dag hoor. Als je nu nog je paard vanalles bij moet gaan brengen, dan ben je inderdaad te laat. Dan moet je uberhaupt niet aan een wedstrijd mee willen doen.

Arabesk schreef:
Ik had ook wel mee willen doen, maar vier weken is wel erg krap als je paard nog nooit een rijbak heeft gezien

Dat valt mij wel een beetje tegen van jou? Ik had echt verwacht dat jij als bitloos-activist deze gelegenheid met beide handen aan zou grijpen om te bewijzen dat bitloos alles veel beter kan. En een B-proef zou voor iemand als jij appeltje eitje moeten zijn. Om een fatsoenlijke volte, en wat overgangetjes hier en daar te rijden... Daarvoor hoef je niet maandenlang in een rijbak te trainen hoor. Op een buitenrit lijkt het mij toch ook dat je aan rechtrichten, gehoorzaamheid, nette overgangen, enige dressuurmatige training etc. doet? Het enige verschil is dat je het nu even op een grasveldje tussen een paard bordjes moet doen.

Arabesk schreef:
Bovendien moet ik z'n manen dan snoeien en moet ie op de trailer in de file (vrijdagmiddag hier weg, langs Amsterdam over de A1 = kansloos), daar doe ik hem geen plezier mee denk ik.

Ook niet als het voor een 'hoger doel' is? Dus jij wil je paard niet even een paar uurtjes op de trailer zetten zodat er in de dressuurwereld een paardvriendelijke revolutie op gang gebracht kan worden? :+ :D

Miriam schreef:
Jose/Juliette: Als een optoming met bit tegen je principes is verplicht niemand je te starten.. Dat bedoel ik

Precies! En verder wordt er heel vaak geroepen: ja maar thuis in training zijn we al veel verder etc. Nou iedereen mag meedoen in welke klasse diegene maar wil, dus dit is wel DE kans daarvoor.

Nibbit schreef:
Ik vraag me wel af hoe ze de doelgroep gaan bereiken, niet iedereen kijkt op de site van de KNHS, als je geen wedstrijden rijdt valt dat al helemaal tegen. Via bokt dan toch?

Die doelgroep weet anders wel de KNHS te bereiken, anders zou de KNHS niet met deze proef op de proppen komen. En het nieuws staat nu toch ook op Bokt? Waar veel bitlozen het kunnen lezen? En als er dan toch nog bitlozen overblijven die niet bereikt worden met dit nieuws van de KNHS over deze proef kun je je afvragen of zij uberhaupt wel interesse hebben in het starten van wedstrijden. Niet iedereen die bitloos rijdt zal automatisch in de doelgroep vallen die ook daadwerkelijk bitloos wedstrijden zou willen rijden.

celticpony schreef:
word een beetje moe van de opmerkingen; er zullen er wel weinig op hoger nivo rijden.

Het omgekeerde is anders ook heel vermoeiend, namelijk dat er altijd maar stellig beweerd wordt dat je bitloos net zo goed of zelfs nog beter (hogere) dressuur kunt rijden, terwijl je daar vrijwel nooit een aansprekend voorbeeld van voorbij ziet komen.

c_alsemgeest schreef:
Heel vaak zie je dat, Ik ben Z dus een S&T erin te vaak wordt aangehouden...

Sja, als ze hackamores vanaf de Z gaan toestaan krijg je precies hetzelfde; ik ben Z dus hop die hackamore erop. Een hackamore (vooral die met wat langere scharen) heeft toch in verkeerde handen ook een vreselijke inwerking.

horseyfries schreef:
Ik hoop wel dat iedereen die op internet altijd zo hard roept over dat bitloos wedstrijden rijden zou moeten mogen, ook daadwerkelijk in Ermelo aan de start komt.

Ik vrees dat ik de eerste fanatiekelingen al af zie haken ;)

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:25

Ben heel benieuwd naar het resultaat!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:53

ik heb morgen mijn eerste trailer rijbewijs les :P
hopelijk kan ik hem halen voor de 10e, dan ga ik er heen.

en ik vind dat ze vanaf het Z wel mogen denken dat je ervaren genoeg bent om normaal met een hackamore om te gaan.
ze mogen het van mij wel verbieden om een hackamore met ijzeren neusriem of lange scharen te gebruiken.

daarbij zie je nu precies hetzelfde. ik ben Z dus ik hang er een stang en trens in, dit geeft status in sommige mensen hun ogen.
agja ik heb een keer gezien op wedstrijd dat iemand zijn kinkettingkje knapte! dan ben je ook goed bezig of niet. maar dan kan je stang en trens wel gaan verbieden, terwijl sommige er heel goed mee omgaan, en met stang en trens nét een stukje lichter aan de hand en makkelijker door kunnen komen.

dan zou je toezicht moeten houden op het terrein om dat soort dingen te voorkomen
dat hou je toch wel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:49

Nou ik durf de uitdaging wel aan. Mijn pony maakt het niet uit of het met bit of zonder bit is. Ze is goed te sturen en wil fijn in de aanleuning lopen ik denk dat ik L1 probeer met een sidepull. Ik ben niet anti bit maar ik vind het wel een uitdaging om te laten zien dat het ook zonder kan. :9

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:35

zou graag meedoen in het Z1... ben geen tegenstander van het bit, rij er nu in de training ook mee, maar bitloos loopt hij ook lekker.. vind het alleen een eind rijden voor een proefje waarbij je winst niet eens zou tellen als je hem rijdt... ze moeten er wel wat tegenover zetten vind ik

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:05

als je nou een niveau hoger probeert dan kun je het zien als een oefening waar niks vanaf hangt, maar dat je het kan gebruiken als training.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:16

Omdat ik een niet-wedstrijdruiter ben zie ik het als een goede oefening voor mijn pony. Bovendien kan ik dan kijken hoe ze reageert op drukte enzo. Een startkaart heb ik niet dus winstpunten tellen toch al niet. Het zou wel goed zijn als ze leuke prijzen hebben, dat zou misschien een drive kunnen zijn dat er meer mensen mee willen doen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:21

moonprayer schreef:
als je nou een niveau hoger probeert dan kun je het zien als een oefening waar niks vanaf hangt, maar dat je het kan gebruiken als training.

:n wissels zij nog niet goed genoeg bevestigd.. (heb het Z2 pas voor januari op de agenda staan)
en als ik zou gaan wil ik natuurlijk wel laten zien wat we kunnen ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:52

piezze schreef:
Omdat ik een niet-wedstrijdruiter ben zie ik het als een goede oefening voor mijn pony. Bovendien kan ik dan kijken hoe ze reageert op drukte enzo. Een startkaart heb ik niet dus winstpunten tellen toch al niet. Het zou wel goed zijn als ze leuke prijzen hebben, dat zou misschien een drive kunnen zijn dat er meer mensen mee willen doen.

moonprayer schreef:

De drive om mee te doen aan deze proefwedstrijd moet zijn omdat je er een serieuze voorstander van bent dat bitloos wordt toegestaan op wedstrijden!!!! Dat je de kans aanneemt van de KNHS om te bewijzen dat er bitloos ook een goede proeven gereden kunnen worden.

Het lijkt mij dat als je wat te bewijzen hebt, je dan je beste beentje voorzet. En deze wedstrijd dan ook serieus neemt.

Als je alleen maar mee wil doen voor de leuk, voor de training of voor mooie prijzen moet je je gewoon lekker opgeven voor een on-officiele wedstrijd bij een manege of rijvereniging in de buurt. Daar is deze proef-wedstrijd niet voor bedoelt.

Je kan het ook zo zien: als er alleen maar combi's op komen dagen die de wedstrijd niet serieus nemen, niet geoefend en te hoog gegrepen proeven gaan rijden er slechte prestaties neergezet zullen worden. Als de conclusie van de proef is dat de meerderheid van de deelnemers van de proefwedstrijd slechte prestaties neerzetten, dan zal de KNHS zich echt nog wel eens flink achter de oren krabben over het toestaan van bitloos op wedstrijden. M.a.w.: aan de hand van deze proefwedstrijd zal de KNHS doorslaggevende beslissingen gaan nemen t.a.v. bitloos op wedstrijden. Dus indirect kun je het ook voor degene die wel serieus bitloos rijden, trainen en wedstrijden willen rijden verpesten als je deelneemt aan deze proefwedstrijd en een slechte prestatie neerzet omdat je niet echt serieus gemotiveert bent om een goede proef neer te zetten.

Het omgekeerde is ook het geval: als degene die hier de mond vol hebben over de pre's van bitloos dressuurrijden, waarvan men aan de hand van hun eigen zeggen zou mogen aannemen dat zij bitloos de rijkunst verstaan NIET meedoen... Die verpesten het dan ook voor degene die graag bitloos willen starten door de kans voorbij te laten gaan hun bitloze dressuurkunsten niet te gaan vertonen. Elke goede bitloze proef op deze proefwedstrijd is een stap dichter naar een bitloze dressuur revolutie. :D ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:56

Ik vind het echt goed om te lezen dat er al heel wat mensen van plan zijn te gaan starten, ook in de hogere klassen +:)+

Denk dat ik zeker wel ga kijken (en genieten :D ) en wat plaatsjes ga schieten!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:39

jasmijn78 schreef:
Arabesk schreef:
nou ik hoop maar dat er deelnemers gevonden kunnen worden, want het is wel redelijk kort dag vind ik

Als je je paard gewoon goed voor elkaar hebt is het helemaal niet kort dag hoor. Als je nu nog je paard vanalles bij moet gaan brengen, dan ben je inderdaad te laat. Dan moet je uberhaupt niet aan een wedstrijd mee willen doen.

Arabesk schreef:
Ik had ook wel mee willen doen, maar vier weken is wel erg krap als je paard nog nooit een rijbak heeft gezien

Dat valt mij wel een beetje tegen van jou? Ik had echt verwacht dat jij als bitloos-activist deze gelegenheid met beide handen aan zou grijpen om te bewijzen dat bitloos alles veel beter kan. En een B-proef zou voor iemand als jij appeltje eitje moeten zijn. Om een fatsoenlijke volte, en wat overgangetjes hier en daar te rijden... Daarvoor hoef je niet maandenlang in een rijbak te trainen hoor. Op een buitenrit lijkt het mij toch ook dat je aan rechtrichten, gehoorzaamheid, nette overgangen, enige dressuurmatige training etc. doet? Het enige verschil is dat je het nu even op een grasveldje tussen een paard bordjes moet doen.

Arabesk schreef:
Bovendien moet ik z'n manen dan snoeien en moet ie op de trailer in de file (vrijdagmiddag hier weg, langs Amsterdam over de A1 = kansloos), daar doe ik hem geen plezier mee denk ik.

Ook niet als het voor een 'hoger doel' is? Dus jij wil je paard niet even een paar uurtjes op de trailer zetten zodat er in de dressuurwereld een paardvriendelijke revolutie op gang gebracht kan worden? :+ :D

Miriam schreef:
Jose/Juliette: Als een optoming met bit tegen je principes is verplicht niemand je te starten.. Dat bedoel ik

Precies! En verder wordt er heel vaak geroepen: ja maar thuis in training zijn we al veel verder etc. Nou iedereen mag meedoen in welke klasse diegene maar wil, dus dit is wel DE kans daarvoor.

Nibbit schreef:

Die doelgroep weet anders wel de KNHS te bereiken, anders zou de KNHS niet met deze proef op de proppen komen. En het nieuws staat nu toch ook op Bokt? Waar veel bitlozen het kunnen lezen? En als er dan toch nog bitlozen overblijven die niet bereikt worden met dit nieuws van de KNHS over deze proef kun je je afvragen of zij uberhaupt wel interesse hebben in het starten van wedstrijden. Niet iedereen die bitloos rijdt zal automatisch in de doelgroep vallen die ook daadwerkelijk bitloos wedstrijden zou willen rijden.

celticpony schreef:
word een beetje moe van de opmerkingen; er zullen er wel weinig op hoger nivo rijden.

Het omgekeerde is anders ook heel vermoeiend, namelijk dat er altijd maar stellig beweerd wordt dat je bitloos net zo goed of zelfs nog beter (hogere) dressuur kunt rijden, terwijl je daar vrijwel nooit een aansprekend voorbeeld van voorbij ziet komen.

c_alsemgeest schreef:
Heel vaak zie je dat, Ik ben Z dus een S&T erin te vaak wordt aangehouden...

Sja, als ze hackamores vanaf de Z gaan toestaan krijg je precies hetzelfde; ik ben Z dus hop die hackamore erop. Een hackamore (vooral die met wat langere scharen) heeft toch in verkeerde handen ook een vreselijke inwerking.

horseyfries schreef:

Ik vrees dat ik de eerste fanatiekelingen al af zie haken ;)

LOL Haha, ja kom op mensen, laat nu eens wat zien! En je hoeft toch niet bang te zijn dat de proef niet helemaal perfect gaat. Juist "wij wedstrijdruiters" weten dat zo'n proef maar een momentopname is. (en dat ze thuis allemaal beter lopen :-) )
Deze wedstrijd is er toch om te zien hoeveel interesse er is voor bitloze dressuurwedstrijden en om te kijken hoe dit te beoordelen is door de juryleden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:08

ik heb er eigenlijk wel zin in.
maar denk wel dat ik dan voor M ga, en nog niet voor het Z.
ik wil inderdaad niet te hoog grijpen en misstappen en dat ze bij het KNHS denken, wat een koekenbakkers die "bitloze" ;)

En uitgestrekte galop kunnen we niet echt :/ Niet met en niet zonder bit. nouja.. wel het uitstrekken, maar netjes terug sluiten en dan niet druk worden en omspringen en uit elkaar vallen is nog erg lastig.
en als de lange zijde dan 60 ipv 40 meter is... hm...

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:58

Ik zie hier eigenlijk helemaal niets van staan op de site van de KNHS :o? of kijk ik verkeerd :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:15

ja ik had ook gekeken op de knhs site en er niets over g evonden. Jasmijn, iedereen heeft zijn eigen drives om iets te doen. Op wedstrijden met bit zie je ook genoeg prutsers dus die mogen ook gerust meedoen met een bitloze wedstrijd. Hoe meer er meedoen hoe meer kans er zijn op een paar goede. Zo bedoelde ik het.