Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:17

"Hij week om nog onbekende redenen uit en reed de berm in.

De paarden begonnen te steigeren en om zich heen te trappen. De 62-jarige fietser liep ernstig hoofdletsel op en is met een spoedtransport overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam."

Dit staat in het bericht. Er staat dus nergens dat die man is geraakt door een van de trappende paarden. Misschien is hij op de fiets onwel geworden, rijdt daardoor de berm in en komt ongelukkig terecht. Dat zal een raar gezicht zijn en iets wat een paard gelukkig niet elke dag ziet. Kan me voorstellen dat die paarden dat raar of eng vinden en daardoor misschien minder hanteerbaar worden.

Als je het zo leest lijkt de titel wat voorbarig en wellicht zelfs onjuist. Dan kan ik me voorstellen dat nader onderzoek nodig is...
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 29-05-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:28

Ik vraag me af of sommige mensen wel lezen.

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:32

Welshcobfan schreef:
De ruiters zitten 'fout': die behoren hun paard onder controle te hebben. Het is hun verantwoordelijkheid.
Echt afschuwelijk voor die man, denk je even lekker te fietsen, lig je zwaargewond in het ziekenhuis!


Dat is wel een beetje domme uitspraak vind ik.
Je hoort je paard onder controle te hebben.
Je weet net zo goed dat het om paarden gaat, je kunt je vaak niet op alles voor bereiden eens moet de eerste keer zijn.
Voor die man is het zeker erg.

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:36

^ Klopt, maar volgens wetgevend nederland behoort de bestuurder zn vervoersmiddel onder controle te hebben. Paard wordt gezien als vervoersmidel, en als ie schrikt moet je er niet mee de weg op gaan. Zo bot is het simpelweg...
Het is zelfs zo, dat als ruiters met een grote L op de rug of op een andere manier aangeven dat ze een onervaren paard bij zich hebben, of zelf onervaren zijn, de verzekering van de tegenpartij het heel makkelijk op deze onervarenheid kan gooien.

butengeweun

Berichten: 3675
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:37

zal voor sommige mensen even helpen. Het fietspad waar de fietser op reed ligt naast het ruiterpad. ik rij er vaak overheen en het is veel bochtenwerk.

Ik ga niks speculeren en is niemand zijn schuld waarschijnlijk maar en dom ongeluk. Zowel ruiterpad als fietspad worden veel gebruikt dus moest wel een keer fout gaan. Het is gebeurt op een druke dag lekker weer en veel fietsers (camping gasten) Slachtoffer was trouwens een bekende die het pad kon

Hopelijk gaat het snel beter met de man

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:46

Abeltje77 schreef:
Joto schreef:
Je kan wel 100 senario's bedenken hoe of wat, onderzoek zal het vanzelf uitwijzen..

Trouwens.. Paarden mogen gewoon op de 80 km wegen als er geen ruiter pad is.. Als ik me niet vergis is dat zelfs verplicht, maar vaak voor de veiligheid kiezen ruiters toch fietspad of berm. Maar ik ken de situatie niet dus zal niet oordelen.

Sterkte aan de man, en neem aan dat het voor de ruiters ook niet fijn is geweest


Paarden móeten officieel zelfs op 80 km wegen. -:)

Paarden met berijders zijn bestuurders voor de wet. Alles wat dus voor auto's geldt, geldt óók voor paarden.

Dus net zoals een auto niets te zoeken heeft op een fietspad, hebben paarden dat ook niet.

Hoewel de situatie er vaak wel om vraagt. Of dat hier ook was horen we nog wel (of niet)


Dat klopt niet helemaal.
Je hebt namelijk 80km wegen en 80 km wegen. En ja, iemand met paard is een bestuurder, maar behoort wel bij het langzame verkeer. En als een trekker niet op een 80km weg mag komen, dan heb je daar met je paard ook niets te zoeken.

Ik snap alleen niet waarom er gezegd wordt dat je niet in de berm mag rijden. Ik heb namelijk steeds geleerd dat je of aan de rechterkant van de weg moet rijden, of in de berm.
En bij 80 km wegen met vrijliggend verplicht fietspad (vaak ook verplicht voor brommers etc.) wordt vaak geadviseerd om de berm van, of het fietspad zelf te kiezen ivm veiligheid en gevaarlijke situaties door het grote snelheidsverschil tussen de auto's en een ruiter te paard, ook al is dat wettelijk nog niet zo geregeld.

En als de paarden van de ruiters de fietser hebben verwond, dan is de eigenaar/ruiter aansprakelijk voor de schade. Als je verstandig bent, ben je daarvoor verzekerd. En dan is het hopen dat een verzekering niet moeilijk doet als je vanuit veiligheidsoverweging op een fietspad hebt gereden en daar per ongeluk toch iets is misgegaan.

butengeweun

Berichten: 3675
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:50

even lezen joyce B. Er loopt een oficieel ruiterpad direct naast het fietstpad is zelf een soort van ruiter route waar het op gebeurt is.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 29-05-09 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:50

Juut schreef:
^ Klopt, maar volgens wetgevend nederland behoort de bestuurder zn vervoersmiddel onder controle te hebben. Paard wordt gezien als vervoersmidel, en als ie schrikt moet je er niet mee de weg op gaan. Zo bot is het simpelweg...


Dus een paard mag niet schrikken in het verkeer en een bestuurder van een fiets wel :?
Er zijn zoveel mensen die in het verkeer ergens van schrikken, dan mogen die dus allemaal niet meer aan het verkeer deelnemen, want zij hebben dan allemaal geen controle over hun vervoermiddel ?
Rare beredenering 8)7

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:57

Ik schrik ook wel eens van onverwachte situaties en geluiden. Blijkbaar hoor ik dan ook niet in het verkeer thuis.

Ben nog steeds geen robot voor zover ik weet.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:00

Ik weet niet waar jullie allemaal wonen, maar hier heb ik hele stukken ruiterpad die naast een fietspad liggen hoor. Klein strookje gras er tussen, en verder niets.

Ik ben ook een keer vanachter gepasseerd door een rode ligfiets. Soort van rode kanonskogel die ineens vanachter voorbij kwam. Gelukkig is mijn paard dapper, en gebeurde er niets. Maar kan me goed voorstellen dat je paard zich rotschrikt.

Neemt natuurlijk niet weg dat je altijd verantwoordelijk bent voor de gedragingen van je paard. Dus de aansprakelijkheid ligt nog altijd bij de ruiter (of de bezitter van het paard).

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:45

Maflinger_S schreef:
"Hij week om nog onbekende redenen uit en reed de berm in.

De paarden begonnen te steigeren en om zich heen te trappen. De 62-jarige fietser liep ernstig hoofdletsel op en is met een spoedtransport overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam."

Dit staat in het bericht. Er staat dus nergens dat die man is geraakt door een van de trappende paarden. Misschien is hij op de fiets onwel geworden, rijdt daardoor de berm in en komt ongelukkig terecht. Dat zal een raar gezicht zijn en iets wat een paard gelukkig niet elke dag ziet. Kan me voorstellen dat die paarden dat raar of eng vinden en daardoor misschien minder hanteerbaar worden.

Als je het zo leest lijkt de titel wat voorbarig en wellicht zelfs onjuist. Dan kan ik me voorstellen dat nader onderzoek nodig is...

De fietser is om onbekende reden uitgeweken, maar waarheen?
Niks geeft aan dat hij vanwege de paarden is uitgeweken, kan het dus zijn dat hij die niet gezien heeft en eronder gefietst is?

madelon31
Berichten: 259
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: de lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:48

Kuggur schreef:
Okee, jullie hebben me overtuigd; In nederland mogen ruiters alles; in de berm rijden , op het fietspad , de stoep, zolang ze zich maar lekker veilig voelen. Maakt natuurlijk niet uit wat er in de verkeerswet staat, of dat er zo nu en dan een fietser in het ziekenhuis beland, zolang de ruiter zich er lekker bij voelt is is er niets aan de hand. Als er een ongeluk gebeurt is dat natuurlijk altijd de schuld van die botte domme andere weggebruikers, die de gevoelige natuur van het vluchtdier paard niet begrijpen, en de ruiter en paard combinatie niet de ruim baan en voorrang geven waar ze in alle verkeerssituaties recht op hebben...
Daarom trek ik me nu terug uit deze discussie, hoop voor jullie dat zowel andere weggebruikers als de wetgever deze aparte instelling blijven tolereren....


Ondanks dat je zegt dat je je niet meer in de discussie mengt, vind ik je opmerkingen nog al bot. Wat kan jij nou oordelen wat wel en niet onder ruiterpaden valt?
In die gebieden zijn heel veel ruiterpaden gewoon berm. Maar worden met een officeel bord aangegeven als ruiterpad.
En zoals er al is beschreven..het is niet eens duidelijk of die man nou door een paard getrapt is of omdat hij door onbekende reden in de berm is gekomen..
Maar wat ik dan graag van jou zou willen weten...waar rij jij liever? Op een 80 km weg met je paard of veilig op het fietspad? Wat denk je als je paard op zo'n weg schrikt? Ook al is je paard verkeersmak er kan altijd iets gebeuren waardoor het kan schrikken toch? De ellende is veel groter hoor voor zowel de automobilist als voor paard en ruiter.

Verder is het ook zo dat zeker in de randstad er veel te weinig ruiterpaden zijn. En je dus als je naar buiten wil met je paard ben je vaak genoodzaakt om op het fietspad te rijden omdat de wegen gewoon niet veilig zijn.
Ondanks dat het dan in de wet staat dat paarden op weg moeten kies ik dus liever voor het fietspad. Dan maar een bekeuring dan dat ik dalijk aangereden word door een automobilist die geen rekening wilt houden met ruiters en paard.

Verder wil ik die man sterkte toe wensen dat hij er maar weer snel boven op mag komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:56

Mensen artikeltje 8 wegen verkeerswet

art 8: Ruiters

1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad.

Moge duidelijk zijn dat je gewoon in de berm mag met je paard. Als je de rijbaan te gevaarlijk vind, neem je dus de berm. Maar als er dus geen rijbaan is, dan mag je er niet komen. Fietspad en stoep, voor de duidelijkheid, mag dus niet. Lijkt mij logisch, daar is geen plaats voor en kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

In Nederland wordt er ook op de provinciale wegen en polderwegen keihard gereden, dus als er geen ruime berm is, dan is het gewoon niet te doen voor ruiters om er gebruik van te maken.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:22

Ik heb dit topic es door zitten lezen en ik hoop dat alles ok gaat zijn met de beste man en dat hij er niets aan overhoudt. Ik vind de discussie over wat wel en niet mag en wel en niet veilig is een hele moeilijke, dus ik begin er maar niet aan (wel interessant om te lezen hoor!) Wat ik me wel afvraag in het bericht is of de beste man niet "gewoon" van de weg af de berm in is gereden waar de paarden liepen. Als mijn paard een ligfiets tussen zijn benen krijgt denk ik ook dat hij om zich heen zal gaan meppen. Het lijkt me het enige logische, want waarom zou een paard anders om zich heen gaan schoppen...hopelijk hoort iemand nog es wat er gebeurd is maar vooral ook hoe het met die arme man is!

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:27

Sjonge, wat een discussie....
Je kunt er pas iets over zeggen als je daadwerkelijk weet wat er gebeurd is.

Ik hoop dat die man er snel weer bovenop komt!

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:31

De discussie over wat wel en niet mag is helemaal niet zo moeilijk hoor. De plaats waar de ruiter hoort op de openbare weg is al een paar keer langsgekomen, net voor het laatst door Russel genoemd. :)

Elsskippy

Berichten: 1168
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:39

Tragisch dat zoiets gebeurt.
Kom wel eens van dat soort fietsen tegen ze kunnen een aardige snelheid maken.
Een paard kan natuurlijk in zo'n situatie vreemd reageren.

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:46

russel schreef:
Mensen artikeltje 8 wegen verkeerswet

art 8: Ruiters

1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad.

Moge duidelijk zijn dat je gewoon in de berm mag met je paard. Als je de rijbaan te gevaarlijk vind, neem je dus de berm. Maar als er dus geen rijbaan is, dan mag je er niet komen. Fietspad en stoep, voor de duidelijkheid, mag dus niet. Lijkt mij logisch, daar is geen plaats voor en kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

In Nederland wordt er ook op de provinciale wegen en polderwegen keihard gereden, dus als er geen ruime berm is, dan is het gewoon niet te doen voor ruiters om er gebruik van te maken.


Dus dan wordt het in de volle rengalop over de 80km wegen heen scheuren.
Mogen we wel uitkijken dat we geen boete krijgen voor te hard rijden want we hebben geen kilometerteller _O-

Maar ben wel benieuwd hoe het met de fietser gaat, en natuurlijk met de paardjes met berijders.
Want die zijn ook zeer zeker geschrokken :(:)

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:10

nee dat mag ook niet want " passeer wandelaars of andere weggebruikers stapvoets."

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:19

Sorro schreef:
nee dat mag ook niet want " passeer wandelaars of andere weggebruikers stapvoets."

uhmmm wandelaars op een 80km weg.
Ik haal met mijn paard geen auto in die 80 rijd _O-

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:21

Jij passeert zeker nooit tegenliggers?

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:24

Ik zie mezelf toch niet :n :n zo graag op de utrechtse baan recreeren met mijn paard.... A13 bij Overschie vind ik ook geen uitdaging... :=
Hooguit als hij in zijn aanhangertje achter mijn auto meerijdt...

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:32

Jonge_Monte schreef:
Sorro schreef:
nee dat mag ook niet want " passeer wandelaars of andere weggebruikers stapvoets."

uhmmm wandelaars op een 80km weg.
Ik haal met mijn paard geen auto in die 80 rijd _O-


Kan best hoor. Gewoon wat meer gas geven als je paard in de trailer staat. :+

Zonder gekheid, ik hoop dat die man er geen blijvend letsel aan overhoud. En tot er meer duidelijkheid is over de toedracht van het ongeval ga ik geen conclusie trekken over mogelijke schuld.

Zelf heb ik ook een keertje iemand bijna zien verongelukken omdat hij schrok van mijn paard die overigens alleen wat debiel aan het hupsen was op de plek omdat het paard niet kon inschatten welke kant die vreemde vogel op wieletjes naartoe zou gaan. Paard week niet van de lijn af en stond nagenoeg stil in iets wat op piaffe lijkt in de berm. De skeeleraar schoot dus zelf de weg op en kwam op een haar na onder een auto. Gelukkig ging het net goed, kon alleen nog wel een scheldkannonade cadeau krijgen dat mijn paard niet zo raar moest doen. Maarja, mijn paard vond ook dat hij raar deed en stond nog steeds gewoon onder apel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:32

Jonge_Monte schreef:
Wat er precies gebeurt is, maakt niet uit.
Je moet je paard 100% onder controle hebben wil je deelnemen aan het verkeer.
Steigerende paarden en een fiets............

Ik vind dat een ervaren ruiter buitenritten kan maken en onervaren onder ervaren begeleiding. Paarden worden niet verkeersmak, wanneer ze niet aan het verkeer deelnemen. Maar ik vind dan dat onervaren paarden onder ervaren ruiters en met ervaren medepaarden naar buiten moeten om het te leren. En dan nog is het geen garantie, ook al zijn ze koel over de grootste landbouwvoertuigen, ze kunnen schrikken van een opvliegende eend. Een paard mag niet mee naar buiten als je hem niet 100% onder controle hebt, vind ik dan ook een gemakkelijk geroepen argument. Want als puntje bij paaltje komt en een paard gaat aan de haal, dan houdt de beste ruiter er niets aan. Ze krijgen het paard eerder onder controle, maar je kan niet 100% zorgen dat je paard nooit schrikt, dat is een illusie. Bij wedstrijden zie je het (zoals Anky met Painted Black in Groningen) en ik heb hier ook al filmpjes voorbij zien komen van prof men wedstrijden waar het span op hol sloeg. Je houdt met je menselijk gewicht geen zak aan een paard wanneer het gaat en voorkomen probeer je zo goed mogelijk, maar je hebt geen garanties.

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:34

Jeetje , sterkte voor die man !

Wie wel of niet schuldig is .. kan je lang over speculeren maar zolang je de situatie niet precies weet/kent lijkt dat me weinig nut hebben.

is het niet dat ik ligfietsen ook gevaarlijke dingen vind.
Niet alleen te paard, maar net zo goed in de auto.
Ze kunnen flink hard , maar je ziet ze niet heel goed. ( uitzondering die grote gele gevaartes