Reputatie van Ludger Beerbaum brokkelt verder af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:03

pharagirlke schreef:
lientjeds schreef:
Onze merrie liep meerdaagse evenementen. Toen wij ze verkochten sprong ze 1.30-1.40m, 1x per week, laatste half jaar toch snel van vrijdag tot zondag op grote jumpings.

Nu loopt ze in minder dan half jaar 1.50-1.60m en start die ruiter er verschillende proeven per weekend/dag mee.

Volgens ons moet ze nu of kapot binnen korte tijd, of krijgt ze véél "vitamines"

Als je dat doet met je merrie dan vrees ik dat je de hand in eigen boezem moet steken, vind dat nl veel te veel. Wat de volgende ruiter doet kan je natuurlijk niets aan doen maar dat is geen manier van doen en dat zullen de echte topruiters ook niet doen. Eerder degene die willen maar niet kunnen.

lees nog eens: wij hebben ze verkocht toen ze 1.30-1.40m sprong. Laatste half jaar is ze door een beroepsruiter opgebouwd van 1.25m nr 1.35-1.40m. (top 3 op BK Kapellen) Tis hij ook die ons zegt dat hij vreest voor het paard, want dat ze er op dit ogenblik niet goed mee bezig zijn, volgens hem.

De huidige ruiter is nochtans top 10 in USA, regelmatig gesecteerd voor landenprijzen ed.

Dus ik heb mijn twijfels over de topruiters hun methodes. En nee, ik ga ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar sommige prestaties lijken gewoon... niet meer natuurlijk.

@manic: exact wat ik bedoel, Beerbaum is niet de enige, hij is wel de eerste die er zelf voor uitkomt

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:04

Ook daar ben ik het mee eens. Er is op het moment echt een soort heksenjacht gaande waarbij ongenuanceerde beschuldigen geplaatst worden. Dat vind ik eigenlijk kwalijker dan de ontactische uitspraken van Ludger Beerbaum.Dat de (oa) Duitse beleidspersonen daar dan dom aan meedoen vind ik echt not done.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:06

pharagirlke schreef:
Romy18 schreef:
Het is toch algemeen bekend dat de hele paarden sport er zo over denkt. En dan 99% van de paarden onder de ´doping´ staan daarnaast heb je doping en doping. Gewone mok mag je niet behandelen omdat de zalfjes onder doping vallen. In mijn ogen is doping pas doping wanneer het een piek geeft in de prestatie op wedstrijd. Paarden wat hulp geven zodat ze op meerdaagse wedstrijden minder spierpijn hebben moet wat mij betreft gewoon kunnen! Gelukkig kunnen ze nog niet alles vinden en kunnen ze zo nog een beetje geholpen worden zonder dat je de prestatie drastisch verbeterd en zonder dat het paard daar schade aan ondervind.

:(:) Ik zou het leuk vinden als je voor jezelf sprak... Ik maak deel uit van de sport en denk er zo absoluut niet over.

Excuseer ik praat hier over de sub en top sport... }>

Draai al n paar jaartjes mee als internationaal groom en da assistent en zou m´n hand in het vuur durven steken dat 99% van deze paarden onder de doping staat (is alleen NOG niet te traceren)

En daarbij heb je doping en doping. Een paard helpen is heel iets anders als een paard schade toe brengen door hem door z´n blessure heen te laten lopen. Daarnaast wordt er van paarden ook wel erg veel verwacht, weinig humane sporters die 3,4,5 dagen achter elkaar moeten presteren en dat verwachten we wel van een paard.

Romy18

Re: Reputatie van Ludger Beerbaum brokkelt verder af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:10

Ik zou tevens liever hebben dat ze zich wat meer gaan focussen op de basis sport daar gebeuren veel ergere dingen als in de topsport. Geen topruiter die er over nadenkt z´n paard op zware pijnstiller het parcour rond te sturen, terwijl dat in de basissport zeer regelmatig gebeurt!

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:46

Adriana schreef:
Idd, ik ben ook absoluut tegen doping.

Maar als een tandartsbehandeling niet meer kan, een koliek behandeling niet meer kan, een mok behandeling niet meer kan, wond verzorging niet meer kan. We alle voeding van paarden 10 duizend keer moeten checken (wie weet wat er allemaal in het voer zit van de paarden?), wat er allemaal voor stoffen in het gras zitten dus allemaal checken...

Waar zijn we dan mee bezig?

Volgens mij kunnen zulke behandelingen prima, als je het maar goed vastlegt met behulp van een dierenarts... En wil je een een goed dopingbeleid dan zul je alles wel vast moeten leggen, anders gaat men gewoon dingen verzinnen.

Een amazone die ik ken wil stoppen met het hogere werk en alleen nog fijn wat jonge paarden rijden. Gewoon omdat ze het niet meer leuk vindt dat je je paard haast wel wat MOET gaan geven om nog mee te kunnen doen omdat iedereen dat doet. Waar zijn we dán mee bezig?

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:49

Cayenne schreef:
http://www.dehoefslag.nl
Dat Beerbaum nog altijd niet beseft dat het vijf voor twaalf is, blijkt uit diens opmerking in hetzelfde interview dat hij weinig voelt voor het bijhouden van een medische logboek voor de paarden die deel uitmaken van het Duitse kader. ‘Zo loop je het risico dat een mogelijke koper van een miljoenenpaard alle informatie in dit boek wil hebben.’

De "goede" ruiters/amazones houden een soort van agenda, logboek hoe je het ook wilt noemen van hun paarden bij. Enkel en alleen al om hoe klein ook de punten terug te kunnen vinden als men denkt dat er iets met een paard aan de hand is. Die weten precies welk paard wanneer en wat aan klachten had en hoe het behandeld is. Niet meer dan normaal op dat niveau, dus dat zouden ze allemaal ook moeten doen.
Dat een koper van een miljoenenpaard daar inzage in mag hebben, gohh hoe ziek ben je als je dat uberhaupt niet geeft. Maar goed wellicht zijn wij te eerlijk maar hebben nog nooit een paard verkocht zonder de complete lijst van wat een paard eventueel heeft gehad aan de koper te overleggen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:16

De Equinepas is toch het logboek van welke medikamenten nodig geweest zijn, bv bij koliek, husten, verwondingen, waar de dierenarts moet noteren hoe en wat hij gegeven heeft, en wanneer.

Bovendien zegt Ludger Beerbaum in het intervieuw dat hij altijd middelen heeft laten gebruiken, die niet op de dopingslijst stonden.
Maar dat is verledentijd, tegenwoordig is alles verboden wat een paard kan stimuleren op wat voor manier ook.
Natuurlijk mag een medikament gegeven worden, deze moeten aangegeven worden, waar en wanneer en waarvoor ze toegediend zijn.
Het makkelijkste voor de ruiters is, dat men middelen geeft die natuurlijk zijn.
Dit is ook niet geheel waar, want Baldriaan mag ook niet gegeven worden.

Het is natuurlijk geweldig dat men 0 doping toe wil passen, het probleem is hoe handel ik.
Een ruiter heeft de verantwoording voor het Paard, een Paard kan niet zeggen, baas ik kan niet meer, heb al zoveel wedstrijden bestreden m´n lichaam wil niet meer, geef me rust.
Dat laatste is het probleem, er zijn te weinig regeneratie pausen van grote wedstrijden, want het geld roept.
Mede verantwoordelijk zijn wij als toeschouwer ook, wij willen Den Bosch, Amsterdam, Hamburg, Hannover en noem maar op.
Wij willen graag de toppaarden zien, en vergeten dat deze weleens rust willen en moeten hebben.
Wij hebben er voor gezorgd als toeschouwer dat er een circus van rondreizende Paarden en ruiters is, omdat wij zo graag de sport willen zien.
We vergeten daarbij dat net als bij andere sporten waar veel geld in omgaat, de Paarden en mensen geen regeneratie pausen gegunt is, daardoor paard en/of sporter in gevaar brengt zijn/haar lichaam te beschadigen.
Misschien ben ik op dit artikel te ver gegaan met mijn gedachten, maar men kan toch niet denken dat er alleen in Duitsland naar bepaalde dingen gegrepen is.
Onze ex Bondscoach H.H. is zelf ook aleens betrapt op het geven van verkeerde middelen aan zijn toppaard.
Zelf denk ik dat het probleem kleiner wordt wanneer er meer pausen tussen de wedstrijden zou liggen.
En dat paarden een beperking krijgen van niet meer als zoveel wedstrijden per jaar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:22

Romy18 schreef:
Daarnaast wordt er van paarden ook wel erg veel verwacht, weinig humane sporters die 3,4,5 dagen achter elkaar moeten presteren en dat verwachten we wel van een paard.

Is het niet beter om dáár dan wat in te veranderen?
Als een prestatie niet geleverd kan worden zonder doping, dan moet je hem niet willen vragen.
Wil de ruiter dat toch, dan moet deze niet net doen alsof hij de doping in het belang van het paard gebruikt. Als een paard 'geholpen' móet worden tegen spierpijn op de vierde wedstrijddag, dan is het misschien verstandiger om die vierde dag helemaal niet te rijden.
Wanneer de prestatie zonder doping onder dierenmishandeling zou vallen, dan zou hij alleen al daarom niet gevraagd mogen worden! Ook niet mét verboden middelen.

Over de humane sporters: De laatste jaren is de gemiddelde etappelengte van de Tour de France bijvoorbeeld ingekort en het aantal rustdagen verhoogd t.o.v. een aantal decennia ervoor, (mede) omdat hij niet te rijden zou zijn zonder doping.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:28

noem mij maar gek......... maar volgens mij is het niet alleen het paard die tijdens deze wedstrijden inspanning levert :D :D ik geloooooof, maar weet het niet helemaal zeker hoor, dat de ruiter ook gewoon meesport in de paar dagen :)

alleen de ruiter mag een paracetamolletje nemen tegen bijvoorbeeld spierpijnm of jodium op zijn verse snee spuiten.... oja en hij mag zich laten masseren met spiergel :) :)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:58

Je bent zeker niet gek maar het verschil in inspanning tussen de ruiter en het paard is hier behoorlijk! Ja paardrijden is sporten maar wel veel minder intens dan de menig andere sport. Mijn inziens is in de paardensport nog altijd het paard de atleet en niet de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:09

dan doe je ergens iets niet helemaal goed ;)

als ik aan het sporten ben met mijn paard zijn we beiden gewoon kapot na het rijden :) :) zweten we allebei even veel, en zijn we beiden buiten adem :)

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:36

Ik ben het met professor eens. Het grote geld is de boosdoener. Ik vraag me ook soms af hoe ze het voor elkaar krijgen om die paarden alsmaar te laten springen.
Ik heb altijd gehoord dat de engelse ruiters op dat gebied echt anders tewerkgaan en hun paarden soms eens een paar maanden in de weide gooien om de batterijen op te laden.
Ik weet het niet maar het zou me niks verwonderen.
De discussie over paardenwelzijn zou ook daar over moeten gaan vind ik. Huisvesting is een zaak maar teveel wedstrijden een andere.
Ik kan me toch ook niet voorstellen dat men een toppaard gewoonweg kapotspringt.
Jessica Kurten en Libertina zijn hier toch een voorbeeld van ? Zij geeft haar paard toch ook voldoende rust door niet overal mee te doen ?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:15

lientjeds schreef:
ach kom, als we even normaal & rationeel denken, de meeste topprestaties zijn gewoon niet meer menselijk, laat staan voor de paarden. Week in week uit, meerdaagse evenementen op topniveau kan gewoon bijna niet, op enkele uitzonderingen na!

Euh... de paarden en ruiters maken die prestaties zelf hoor :\ Dat is een cirkelredenering... Dan moet het niveau naar beneden, het zijn nog altijd de paarden en ruiters die het moeten kunnen en niet hun junk-versie :?
Het gaat niet over realistisch zijn, het gaat over steeds meer willen en grenzen willen verleggen. En als het paard het niet meer kan, dan maar met doping...? Dat kan niet, en daarover gaat het.

Het is inderdaad moeilijk om een paard te behandelen, maar het hoort er nu eenmaal bij. Beschermen tegen doping is beschermen tegen het overdoen van de paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:30

KiWiKo schreef:
dan doe je ergens iets niet helemaal goed ;)

als ik aan het sporten ben met mijn paard zijn we beiden gewoon kapot na het rijden :) :) zweten we allebei even veel, en zijn we beiden buiten adem :)

Dito... Ben vandaag zelfs natter van die merrie afgekomen als zij was :') Dus geheel met je eens KiWiKo

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:09

Hmmz heb altijd geleerd dat je het paard het werk moet laten doen... of misschien is mijn conditie gewoon beter als die van jullie :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:12

helaas doen paarden het niet alleen op het aanzetten van de startknop :D :D :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:19

Wij gaan wel offtopic.
Het gaat hier om doping gebruik, en niet over de conditie van enkele van u.
Het word weer in het belachelijke getrokken.

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:26

we praten over topsporters. ruiters en paarden. de sport is hun beroep. nooit gehad dat je op je werk iets belangrijks te doen had, maar met spierpijn o.i.d. opstond? en dan iets innam of opsmeerde om het ongemak van de pijn weg te werken om je belangrijke klus te klaren? Zalfje voor bultje? antimugbeetcreme? zonnebrand? daar ging je toch zeker niet beter van presteren? nam hooguit ongemak weg waardoor je toch naar je klus kon gaan met het vermogen dat je daarvoor van nature had. 0 optie zegt 'antimug' mag niet.... bij wijze van spreken...
Dat haalde hooguit deels het ongemal van de dag weg, waardoor je je klus kon uitvoeren.

Wie denkt werkelijk dat een topruiter een supertalentvol paard op het spel zet voor die éne wedstrijd?
Laatst bijgewerkt door Bahoe op 27-05-09 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:28

Professor schreef:
Wij gaan wel offtopic.

het gaat niet om doping. het gaat om de 0 optie. waarbij dus zelfs middelen die voorkomen op weides, of die slechts zijn ter ondersteuning, zoals een vitaminepil, positief testen. wat noemen we nu doping, professor?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:34

KiWiKo schreef:
helaas doen paarden het niet alleen op het aanzetten van de startknop :D :D :D

correctie: niet alle paarden doen dat ;)
En je hebt paardrijden... En paardrijden... Van een bosrit word ik niet moe en van wat rondhupsen in de bak ook niet. Maar van dressuurwerk en echt trainen wordk toch moe :j

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:35

ponyzotje schreef:
lientjeds schreef:
ach kom, als we even normaal & rationeel denken, de meeste topprestaties zijn gewoon niet meer menselijk, laat staan voor de paarden. Week in week uit, meerdaagse evenementen op topniveau kan gewoon bijna niet, op enkele uitzonderingen na!

Ga eens de startlijsten van de internationale concoursen af (inschrijvingen kun je vinden op de internationale lijst op http://www.knhs.nl, kijk dan onder de kolom 'definitief') en ga eens turven hoeveel concoursdagen ieder paard loopt. Dat je ruiters op vele concoursen ziet wil niet zeggen dat het steeds dezelfde paarden zijn die ze starten. ga eens kijken en turven en kom met een statistiek van de hoeveelheid proeven die de paarden gemiddeld per jaar lopen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:22

Bahoe schreef:
Professor schreef:
Wij gaan wel offtopic.

het gaat niet om doping. het gaat om de 0 optie. waarbij dus zelfs middelen die voorkomen op weides, of die slechts zijn ter ondersteuning, zoals een vitaminepil, positief testen. wat noemen we nu doping, professor?

1.Het gaat hier wel degelijk over doping, die Ludger Beerbaum gegeven zou hebben wat hij toegeeft in een interview.

2.Wat is doping nou eigenlijk? Het is moeilijk om een goede definitie te geven van doping, maar doping is als volgt toch eenvoudig te omschrijven:

Doping, het met behulp van medikamenten, kunstmatig proberen te beinvloeden de lichamelijke en geestelijke prestaties van een persoon of dier bij een wedstrijd of training.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:36

Professor het gaat over doping maar niet alleen over doping. Wat Ludger bedoeld is dat hij heel goed weet wat er op te sporen valt na hoeveel tijd daar heeft hij een hele duidelijke lijst van. Wat hij gegeven heeft daar zullen prestatiebevorderende middelen bij gezeten hebben maar ook dingen voor het welzijn van het dier. Mijn mening is dat ze van de 0-optie af moeten een duidelijke lijst moet komen met echte doping wat ze bij het wielrennen hebben. En daarnaast wat ze nu eigenlijk ook horen te doen een boek bijhouden wanneer welk medicijn en hoeveel en waarom.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:05

nowornever schreef:
Professor het gaat over doping maar niet alleen over doping. Wat Ludger bedoeld is dat hij heel goed weet wat er op te sporen valt na hoeveel tijd daar heeft hij een hele duidelijke lijst van. Wat hij gegeven heeft daar zullen prestatiebevorderende middelen bij gezeten hebben maar ook dingen voor het welzijn van het dier. Mijn mening is dat ze van de 0-optie af moeten een duidelijke lijst moet komen met echte doping wat ze bij het wielrennen hebben. En daarnaast wat ze nu eigenlijk ook horen te doen een boek bijhouden wanneer welk medicijn en hoeveel en waarom.

Met het eerste ben ik zover eens, dat er natuurlijk middelen tussen zaten die nu verboden zijn.

Met die 0 optie is het al zover dat er een duidelijke lijst ist.
En dat logboek is de Equinepas.
Daar wordt door de DA in vermeld wat hij toegedient heeft hoeveel en waarvoor, en wanneer.
Dus daar begrijp ik het probleem niet.
Er is een lijst van middelen die verboden zijn zoals ik al schreef, en er wordt daar ook duidelijk beschreven waarom het om een doping middel handeld.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:19

Pak maar eens een aantal FEI boekjes en ga maar eens kijken in hoeveel boekjes ingevuld staat wanneer, hoeveel, wat voor medicatie toegediend werd... Veel zal je er niet vinden enkel de vaccinatie´s worden bijgehouden en that´s vaak it.