Extra afspraken ballonvaart in de maak wegens schrik paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:51

ik vind dit wel een beetje ver gaan.
kan moeilijk mensen gaan verbieden om met een ballon over te vliegen

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:57

Niels schreef:
Maar het is toch van de gekke dat ballonvaarders gewoon 'huisvredebreuk' mogen plegen?
Reageer je ook zo Moon als er een zwerver opeens in je tuin gaat slapen? Of als mensen een picknick in je tuin houden zonder toestemming?

Daarbij is het met ballonvaarten nog gevaarlijk ook voor het vee. Prima dat men graag iets dergelijks wilt, maar ga dan niet andere daarmee lastig vallen...

Een weiland, vind ik iets anders dan een afgezette tuin.
Ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat, maar hier word rekening gehouden met vee en gewassen.
Landen gebeurd bijna alleen in het grasland, wat hier in de buurt dan ook genoeg is.

Is de boerderij in de buurt, dan word er gewacht met uitstappen totdat er goedkeuring heeft plaatsgevonden van de boer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:06

Een weiland is toch ook een afgezette tuin, ik zit regelmatig in de wei hoor. Stoeltje erbij, lekker in de zon met de paarden om je heen :)
Het is toch raar dat jij die mensen moet toestaan op je eigen (!!!!) land terwijl ze wel jouw vee over de zeik helpen.

Tja, en dat wachten tot uitstappen heeft zin als de ballon al geland is.

Wat mij betreft een verbod op landen op alle plekken tenzij ze van te voren toestemming hebben gekregen (van de eigenaar vd grond) om te landen. Een noodlanding is natuurlijk een andere zaak ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:23

Ik denk er heel simpel over, land in mijn weiland en breng mijn paarden in gevaar dan komt je ballon en mand nog wel van het terrein af maar wel in heel veel kleine stukjes! }:)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:29

orienta schreef:
ik vind dit wel een beetje ver gaan.
kan moeilijk mensen gaan verbieden om met een ballon over te vliegen

:j Waarschijnlijk wel als je daar AFSPRAKEN over maakt.
Net zoals vliegtuigen en helicopters die verplichtingen hebben om op een bepaalde hoogte te blijven vliegen. Dat zijn ze verplicht vanwege veiligheidsredenen. En die mogen ze van mij per ommegaande ook gaan doorvoeren bij de ballonvaart. Vooral bij gebieden waarvan ze dondersgoed weten dat ze daar niet mogen landen (en verdomd sommigen tóch doen)
Ze kunnen met zo'n navigatie aangeven waar ze wel en niet welkom zijn. Ik vind dat de openingstopic nog voorzichtig is beschreven. Er zijn (te) veel claims ingediend met de daarop volgende schadevergoedingen die ze moeten betalen (maar niet vermeldt worden)

Toch tof dat ze om een 1 of andere reden dan afspraken willen maken. Maar ik hoop dat ze de afspraken dan onderling maken en niet alleen met de ballonvaarders zonder te overleggen met de landeigenaren.

Ze kunnen ook bepalen dat als de wind te hard is, ze dan niet gaan varen.
Dit doen ze ook als ze vinden dat de wind niet in de goede richting staat omdat ze niet die kant op willen varen.
Dus waarom niet als ze vooraf al weten dat ze boven landerijen varen waarvan ze bij voorbaat al weten dat er boeren met een geweer klaar staan en met geweer gebaren dat ze niet welkom zijn?

De ballonvaarders moeten zich niet gaan verschuilen achter: "tja, sorry maar de wind werkte niet mee"
Dat gaat bij vele mensen in het verkeerde keelgat schieten....

Tja er zijn altijd boeren die bedelen om een kratje bier en dan toch de ballon laten landen. Jammer voor de buren ernaast die 8 paarden in de wei hebben lopen.
Wat doe je dan?
Worden daar dan ook afspraken over gemaakt?

En worden er ook afspraken gemaakt over de claims die ingediend worden dat als er een paard in paniek door het draad heen klettert en afgemaakt moet worden of voor 2.700 euro verspijkerd moet worden bij de paardenkliniek?
Leggen ze dat ook vast?
Of gaan ze zich dan verschuilen over een "maximum" te betalen schadevergoeding van 1500 euro?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:32

Moon schreef:
Als er nou elke dag een ballon in je achtertuin landde, dan snap ik dat je gaat klagen.
Maar zo vaak gebeurd het niet....

Zolang er iets te klagen valt, dan grijpt men dat tegenwoordig met beide handen aan en dan moeten er natuurlijk weer regeltjes voor komen waar men over kan klagen

Je gaat wel anders denken als je de veearts moet laten komen omdat je dieren iets mankeert doordat er één keer een ballon in je weiland is geland........

ikowtje

Re: Extra afspraken ballonvaart in de maak wegens schrik paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:35

Wij hebben al enkele dagen al bijna elke avond een stuk of 2/3 in de lucht. Vorig jaar heeft er vlak bij ons eentje een noodlanding moeten maken in een boomgaard die net was omgehaald. Omdat die opnieuw aangeplant moest worden.

Dit ging niet helemaal goed, want ze kwamen eerst op een rij bomen terecht. Uiteindelijk wel gelukt, en het hele dorp stond te kijken. Toen vonden de pony's het wel eng, zo dicht bij. Maar eigenlijk vooral spannend. Ik heb die van mij toen wel even op stal gezet.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:38

Vaak landen ze net waar ze zin hebben om te landen en of het nu een weiland met koeien, paarden, schapen of akkerbouwland is interesseert ze helemaal niets. Het is vaak landen, inpakken en wegwezen want stel je voor dat de eigenaar boos wordt. Ik kan het me best voorstellen want een ander kan niet bepalen hoe dieren reageren en er van in de stress kunnen raken, zij zijn tenslotte zo weer weg en de eigenaar mag met gestressde dieren blijven zitten of gewasschade. Men is best in staat om te bepalen waar men wil gaan landen, dus laat ze afspraken maken in welke weilanden (zonder dieren) ze kunnen landen een heel seizoen lang, moet toch niet zo moeilijk zijn. Maar meestal heeft men een aardig grote mond ook nog en smeren hem met veel haast. En dat ze nogal schade aan gewassen, waar tenslotte ook mensen van moeten leven toebrengen snappen ze al helemaal niet (of willen ze niet snappen) als ze ook nog met een auto met aanhanger zo een veld in rijden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:12

Hier vliegen ze ook constant over... Meestal hoog in de lucht, maar regelmatig gebeurd het ook dat ze zo achterlijk laag vliegen dat je gewoon met ze kan praten..
Dat is niet om een eind verder te landen, maar gewoon om lekker van dichtbij de omgeving, dorp en de dieren te zien... kan me daar zo kwaad over maken.

Verder sluit ik me aan bij eerdere reacties. Welk recht heeft iemand om zomaar ineens in jouw tuin te landen, niet!
Als je auto niet heel genoeg is om 'm goed te kunnen besturen, hoor je niet op de weg. Als je paard niet onder controle te houden is hoor je niet op de weg en als een ballon niet te sturen is en daarmee onder controle te houden is, moet het worden afgeschaft en hoor je er niet mee onderweg te zijn.
Weet hier in de buurt 2 boeren die al regelmatig koeien en 2 paarden heeft kunnen laten slachten met een gebroken poot doordat ze in paniek zijn geraakt en overal doorheen gegaan zijn..

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:31

Bij ons vliegen ze ook heel regelmatig laag over de paarden.
Gelukkig zijn ze er niet bang voor.

Afgelopen zondag nog, echt laag hoor.
Mijn man en ik zijn er bij gebleven.
De ballonpiloot deed erg zn best om zo weinig mogelijk gas te geven.

Jammer genoeg gebeurt het ook wel veel ruiger :(

Ik zou geen toestemming geven om in mn land zo'n ballon te laten landen.
Er zijn veel mensen bij meestal, auto's en dan die enorme ballon enz.
Ze trappen alles kapot.

In een noodsituatie natuurlijk wel ;)
Maar hoop dat nooit mee te maken.
Tjah wat is dan nood hé? In zo'n geval komen mijn paarden ook in nood.

Van mij mogen ze de balonnen verbannen :+

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:34

Ook ik vind dat dit wel dat dat hele ballongedoe aan banden kan worden gelegd.

Bij mijn vorige stalling landen er regelmatig ballonnen. Ook die ene keer dat ik een paard aan het beleren was (zat er voor de 2e keer op). De ballonmeneer vloog laag over de buitenbak (waarin ik reed) en bedacht net voordat hij over mij vloog dat hij bijna in de bomen terecht kwam en trok het gas nog ff extra open... gevolg bij mij; kapotte neus, gekneusde oogballen :?, oogkassen, kaak, schouder, paar ribben en heup en een supergestressd paard. Ik heb een week niet goed kunnen zien... %)

Bij mijn huidige stalling ligt er een landingsbaan voor kleine vliegtuigjes aan de andere kant van de buitenbak, ook errug leuk :(
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 27-05-09 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:46

Wij hebben ooit een veulen verloren door het landen van een luchtballon in de wei naast de paarden. De merrie volledig in paniek en verworpen!
Denk je dat wij zelfs maar een sorry, laat staan een vergoeding gezien hebben?
Goede vrienden van ons verdienen hun geld met ballonvluchten, maar die denken dan ook na en belle op voorhand als ze van plan zijn op te stijgen of te landen in de buurt van de paarden.

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:29

Wij hadden een paar weken geleden de helicopter van een artiest in het land naast de paarden. Die waren helemaal over de zeik. Bleek dat de piloot toestemming gevraagd had om te landen, en die gekregen had op voorwaarde dat hij aan de andere kant van de boerderij landde, waar geen dieren staan. Maar goed, hij stond dus in HETZELFDE land als de paarden, alleen gescheiden door een stroomdraadje. Helicopter is twee keer opgestegen en geland, dieren over de zeik en de dag erna eentje spierbevangen. Godzijdank geen blijvende blessures. Piloot zwaaide nog naar ons, ik was echt woest.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:48

Ons land is donkerrood gekleurd bij het kadaster :D

Mijn vader is boer en er moet echt geen ballon op zijn land landen. Vroeger zijn zijn melkkoeien op hol geslagen. Aantal in de sloot... veel stress en armoei. De ballonnen die vanaf die tijd zijn geland hebben moeten betalen want hij was er zo snel bij dat hij de hekken op slot deed en ze de ballon dus niet konden inladen :D (Hij heeft tegenwoordig echte kettingen met hangsloten eromheen)

Hij heeft zelfs 1x bijna de politie op z'n dak gehad. Een passagiere vond mijn vader een "idi**t" omdat alleen maar een stuk gras plat lag en verder toch geen schade? Nou joh, ik heb mijn vader nog nooit zo kwaad gezien...! Hij wilde het die dag erna gaan maaien...

Nu een paar jaar later landt er echt geen enkele ballon meer... En dat is geen toeval, want verderop bij de buurman doen ze het wel. Dus ik geloof best; dat als je echt korte metten maakt met die gein, ze het ergens registreren.

Mijn paard is gelukkig geen zenuwpees, maar is ook een keer flink uitgegleden toen ze net boven zijn weiland die gasfles opentrokken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:11

Mijn vorige stalhouder heeft er ook 1 geslagen toen hij was geland op zijn land.
Dát heeft wel geholpen,want we hebben nooit meer een luchtballon zien landen in de buurt :+
Ineens kunnen ze wel ergens anders landen ;)

Het hek op slot doen en ze iig de schade laten betalen, voor dat ze kunnen gaan, heb ik ook vaker gehoord. Werkt ook ja.
Geladen geweer idd ook :+

Vervelend is gewoon de emotionele schade en het dierenleed wat zó onnodig is in mijn ogen.
Een hobby/bedrijf prima, maar niet met de risico's voor een ander.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:47

Ik mag er niet aan denken hoe mijn paarden zouden reageren als er hier een ballon in de weide zou landen...
Dan kan je nog zo'n goede omheining hebben, er is niet veel dat een halve ton paard tegenhoudt als hij er écht doorheenwil hoor...
Gelukkig ligt onze weide midden in een boomgaard, en zijn de weides rondom ons in redelijk kleine stukken verdeeld. Daarom denk ik niet dat iemand het in z'n hoofd zal halen om toch te proberen tussen mijn weidepaaltjes te mikken.
Mocht het wel gebeuren, dan denk ik dat de ballonvaarder in kwestie een groot probleem zal hebben met onze boer, o wee als hij een aantal van zijn perenboompjes onderuit haalt!

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik nog nooit een ballon heb weten landen hier in de buurt, hoewel ze wel heel vaak passeren hoog in de lucht.

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:53

Bij mij vertrekken ze sinds kort recht achter het weiland. Zondag gingen er nog 6 op. Paarden keken de eerste paar keer wel. Vooral het geluid van die branders. En nu na een paar weken kijken ze niet eens meer op of om. Denk ook gewoon een kwestie van gewenning.

En een schade vergoeding als ze landen op jouw grond.... Hier krijgen de mensen een fles wijn... ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:08

@Bridget

Tuurlijk zal het een kwestie van gewenning zijn. Maar als zo'n ballon 2 of 3 keer in een paardenleven naast de wei land raakt zo'n dier er niet aan gewend en gaat het gegarandeerd aan de kletter want het is en blijft dan doodeng.

Die schadevergoeding zie ik liever dan een fles wijn, want in mijn geval zal ik zeker weten hekwerken moeten opknappen en nieuw stroomdraad moeten bevestigen. En een fles wijn drukt mijn kosten niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:35

Caesar schreef:

Mijn vader is boer en er moet echt geen ballon op zijn land landen. Vroeger zijn zijn melkkoeien op hol geslagen. Aantal in de sloot... veel stress en armoei. De ballonnen die vanaf die tijd zijn geland hebben moeten betalen want hij was er zo snel bij dat hij de hekken op slot deed en ze de ballon dus niet konden inladen :D (Hij heeft tegenwoordig echte kettingen met hangsloten eromheen)

Hij heeft zelfs 1x bijna de politie op z'n dak gehad. Een passagiere vond mijn vader een "idi**t" omdat alleen maar een stuk gras plat lag en verder toch geen schade? Nou joh, ik heb mijn vader nog nooit zo kwaad gezien...! Hij wilde het die dag erna gaan maaien...

Nu een paar jaar later landt er echt geen enkele ballon meer... En dat is geen toeval, want verderop bij de buurman doen ze het wel. Dus ik geloof best; dat als je echt korte metten maakt met die gein, ze het ergens registreren.

Mijn paard is gelukkig geen zenuwpees, maar is ook een keer flink uitgegleden toen ze net boven zijn weiland die gasfles opentrokken...

Wat houdt dat in, donkerrood bij het kadaster? :D

In de buurt van waar mijn paard staat (paar honderd meter verderop) is ook zo'n ballonnenbedrijf, midden tussen de boerderijen. Ze vliegen wel eens over, en ook niet altijd even hoog als je zou willen, maar tot nu toe ook geen last mee gehad. De wei waar mijn paard staat is begrensd door een bomenrij, een spoorlijn, een weg en een volkstuintjesgebeuren dus paard staat redelijk veilig :D Moet er alleen niet aan denken wat er kan gebeuren als ik lekker in de polder aan het rijden ben en er vliegt ineens zo'n ballonding vlak boven je :wow:

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:31

Caesar schreef:

Dat gaat bij ons dus ook gebeuren na wat er afgelopen vrijdag is gebeurd! Ze landen maar lekker ergens anders :+

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:39

hier landen ze ook wel eens :(
nou ik kan je vertellen de hele paarden over de zijk! ze staan daar ook vast naast de wei, of het weiland net naast ons >om daar te gaan landen of opstijgen wanneer ik aan het rijden ben -:(-
gestoord zijn die mensen..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:46

Voor de mensen die het interessant vinden:

Wij bokkers hebben een prachtig forum BOKT.NL

En zo hebben de ballonvaarders een forum:
http://www.12forum.nl/forum/index.php?ID=416

Hier staan eveneens ook een aantal data van ballonfiesta's vermeldt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:14

Hmmm, die van mijn regio zijn in ieder geval ernstig verouderd op dat ballonnen forum.... :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:38

Jolandaa_ schreef:
nja, je kan niet overal rekening mee houden.. waneer er een goede omheining zou zijn zal ook al een hoop schelen:= ..
afspraken zijn wel handig, maar wat voor afspraken wil je gaan maken. hier in de buurt is er nog nooit iets gebeurd. wij wonen ook redelijk achteraf, en niet midden in de stad. scheelt misschien ook weer.

Goede omheining?? Weleens naar een ballon gekeken vanuit het oogpunt van een paard? (Groot felgekleurd ding, rare herrie en het komt ook nog eens uit de lucht) Volgens mij zijn er weinig dingen waar een paard zo erg van in paniek kan raken en dan maakt het echt niet uit of je afrastering van lint, hout of beton is.
En in de stad landen geen balonnen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 02:16

Hier is het heel simpel. Maand van te voren in 5-voud schriftelijk aanvragen bij de alfa-merrie. Deze keurt de aanvraag meestal af. Maar als er eentje doorheen glipt behoud ze het recht ter plekke alsnog haar toestemming in te trekken en de ballon met inzittenden aan te vallen, wegens ongeoorloofd betreden van HAAR weide. Ze heeft wel eens een verkeerd gelande ballon (die in nood was, met spoed moest landen, was ook geen fijne landing) aangevallen en de ballon letterlijk verscheurd, de gebutste en gekneusde inzittenden zijn ternouwernood ontkomen aan deze merrie.

Paarden in paniek kunnen ook de aanval verkiezen boven vluchten (koeien trouwens ook) en alleen al dat risico zou je als ballonvaarder niet moeten willen lopen. Naast alle schade die het aan kan richten bij zowel dieren als gewassen.

Goede zaak dus dat er afspraken over landingsplaatsen gemaakt worden. Dat ballonnen onbestuurbaar zijn is trouwens niet waar. Ze zijn niet zo stuurbaar als je paard of een auto of fiets, maar door gebruik te maken van de verschillende luchtlagen zijn ze wel enigzins stuurbaar en een ervaren ballonvaarder die niet in nood verkeert (nood breekt wet, maar dat is logisch) is prima in staat een landingsplaats van verre te bepalen en daar dan ook daadwerkelijk te landen. Bovendien hebben ze van bovenaf een perfect uitzicht over o.a. waar dieren staan en hoe wegen liggen dus landingen in of nabij bevolkte weilanden is in principe nergens voor nodig. Ze landen ook niet midden op de snelweg.